Lilla My & ramsan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
hannisen

Re: Lilla My & ramsan

Inlägg av hannisen »

Hej igen!
Tycker det har flutit på jättebra med sömn & mat & humör & allt annat. :D

För några dagar sedan vaknade hon 40 min efter insomnandet & grät & hulkade. Avvaktade ett tag (aldrig varit med om detta innan) men det bara eskalerade. Gick in och satte mig en stund vid spjälsängen & till slut blev hon lugn. Gick ut & hon blev mer arg (som vanligt massa svordomar innan insomnandet) & sen somnade hon igen & sov gott hela natten.
Läste runt lite på forumet & läste att man kan sitta tills hon somnat.

Idag blev hon ledsen igen (det är verkligen gråt & skakningar, inte "arggråt") gick in till slut & satte mig. Men det känns som hon blir förvirrad av att ha mig sittande där. Hon är jättetrött men kommer liksom inte till ro. Gick ut efter en stund & ramsade. Hon blev arg men tystnade. Nu är hon ledsen igen. Har provat att ramsa men ingen effekt.
Jag läser att dom absolut inte ska vara ledsna på riktigt. Men vad jag jag göra?
Så tacksam för hjälp! :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men det känns som hon blir förvirrad av att ha mig sittande där. Hon är jättetrött men kommer liksom inte till ro. Gick ut efter en stund & ramsade. Hon blev arg men tystnade. Nu är hon ledsen igen. Har provat att ramsa men ingen effekt.
Det klart hon blir förvirrad, du ger ju dubbla budskap. Gör inte så! [-X

Jobba på med husljud och stega bort fr dörren. Du får inte utsätta henne för överkoncentration och du måste själv hålla dig lugn annars gör du henne orolig och då eskalerar det hela. Gå bara in när det är kris och då gör då ngt, att bara sitta där med en flock vargar kring dig gör henne både arg och ledsen. Ge henne en låååååång solfjäder och invänta tung andning, sedan ramsar du UT. Skulle hon vakna igen så avvaktar du ordentligt innan du ens tänker på att ramsa. Och måste du gå in efter att du ramsat så vänta ett bra tag mellan ramsan och ingåendet för annars får ramsan en ny betydelse, nämligen "Nu kommer mamma" :? Och då blir det ännu fler frågor från henne vill jag lova.

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
hannisen

Inlägg av hannisen »

Tack Luvisen! :)

Har en fundering. Det står på många ställen att barnen "säger till" när en schemaändring behövs, kan "ledsamheterna" vara en tillsägelse måntro?

Annars tror jag kanske att jag testas för nu tycker jag minsann det börjar bli en ovana. Har slagit dövörat till & städat som en galning #-o

Hon är 1 år om en månad & sover nu 45 min på fm, 1h & en kvart på em, & 12 h natt. Totalt 14 h. (vi hade längre lur på fm förut men har långsamt justerat lurarna (15 min/vecka) för att hon sen bara ska ha emluren.
Men hon en är piggelin så tror kanske vi ska dra ner på sömnen?!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej hannisen!

Ja, det kan vara läge att justera sömnen. Behöver hon två lurar ett tag till? Båda mina juveler har haft 2 lurar till runt 14 mån, andra byter runt året.

I övrigt hur är det med sociala delaktigheten och REJÄL utevistelse?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
hannisen

Inlägg av hannisen »

Tror hon behöver 2 lurar ett tag till. Var hos läkaren en fm & fmluren blev förskjuten, hon kunde knappt hålla ögonen öppna...

Jobbar benhårt med delaktigheten, ända sättet att få en glad tjej hela dagen :D (& en glad mamma).

Går en timma i vagnen (oftast hela tiden vaken), och är även ute en lång stund på em.

Vilket är bäst, korta fmluren till 20 min eller dra ned på emluren?
Elle

Inlägg av Elle »

Jag rekommenderar att ni kortar fm-luren till 20 min och har kvar den långa luren efter lunch. Hon kommer behöva minst 1,5 tim där sedan när ni går ner till en lur.

Det jag menar med rejäl utevistelse är att hon får ner på marken och krypa/gå och upptäcka sin omvärld.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
hannisen

Inlägg av hannisen »

Lilla loppan har varit överkänslig mot mjölk, enligt läkarens råd provade vi sakta att införa mjölk igen (för 4 veckor sedan). Blev inget skrik & panik direkt (som innan) men tycker nog att det blivit mycket pipigare. Har slutat med mjölken igen (för 5 dagar sedan) för att vara på säkra sidan.

Sedan jag skrev sist har vi inte fått rätsida på nätterna (men om det är magen som spökar...man vet ju inte!!!). Det är sällan hon sover en hel natt som hon gjorde innan.
Scenario ett; hon drömmer vaknar & skriker & somnar om efter nån min utan verktyg från min sida (inga konstigheter alls).
två; hon vaknar & skriker/gråter om vartannat i ca en timme. Provade tidigare i tråden att ramsa men hon blev ju bara arg så har mest bara ignorerat. Ibland satt på lite klassisk musik men annars inte gjort något.
När jag ansett att det pågått för länge & det bara blir värre & värre gått in, solfjädrat & ut med mjuk ramsa. Detta har jag gjort nån enstaka gång.
Oftast är hon arg, gnäller, lite ledsen, arg om vartannat. Tystnar nån min & fortsätter sen igen.

Som alltid så glad att ni alla hjälper till! :heart: :D
hannisen

Inlägg av hannisen »

Glömde skriva att dagslurarna funkar SÅ bra! :) Så kanske inte är magen ändå...?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

De är ganska vanligt att små inte tål mjölk (proteinet kasein) så det hjälper en hel del att läsa på och finna bra näringsrik mat så maggen blir stabil. Se boken Råsmart familj (http://rasmart.se/).

Överlåter åt annan söt hjärtis att besvara dina sömnfrågor då jag är krasslig.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
hannisen

Inlägg av hannisen »

Nu lägger jag in stora charmoffensiven & hoppas någon kommer med tips eller tankar! :lol:

Jag blir mer & mer säker på att det är magen som spökar. Om jag jämför med när hon var liten var det på kvällar & nätterna igenom som hon skrek.
Dagarna nu som då var inga problem. Det var väl attan att vi tog in mjölken igen... men borde ju bli bättre snart!

Ofta läser man ju om "överkoncentration", kan man göra för lite istället?
Eller är det ok att låta henne vara när hon har ont & är arg/ledsen i flera timmar på nätterna?

Måste erkänna att det känns lite som min egen magkänsla är borta, är så inställd på att låta henne vara ifred...
:heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Dessvärre har jag ingen erfarenhet om just överkänslighet mot mjölk, om jag vore som du skulle jag starta en tråd i forumet Mat, mage och Barnakropp också parallellt med denna.

Annars tycker jag att du gör rätt som du gör, dvs inte ö-koncentrerar. Du försökte ju med ramsan och då blev hon ju bara arg - läs, störd. För man kan störa! :shock: Och om man fortsätter kan det bli en varg av det hela, och det vill vi ju inte lägga på lilla loppan ovanpå magstöket.

Vad jag förstår kan det ta lite tid att ställa tillbaka sig när man eliminerar ett födoämne, upp till flera veckor om jag hört rätt. Så ha tålamod, när henne med massor av social delaktighet och kärlek under vakentiderna och njut så mycket ni kan tillsammans under dagtid.

Lyssna av henne, jag tror att du hör ifall hon behöver hjälp. Och trots gnäll/stök nattetid är det inte säkert att hon är vaken. Vår lilla sessa har mycket för sig i sömnen, särskilt ljud/gråt/prat/gnöl i orostider speciellt.

Hitta tillbaka till magkänslan, lita på att den är rätt, för att den är din. Den finns ju där, visst?!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hannisen

Inlägg av hannisen »

Tusen tack Anna09 för ditt supersnabba svar! :heart:

Inatt sovs det hela natten igen så nu håller vi tummarna att magen mår bra igen :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"