9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Re: 9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen

Inlägg av Anna09 »

Du ser! Man hittar svaren. Bra jobbat och ös i så mycket mat det bara går, ge barnbestick att pilla med vid bordet, små bitar mat att öva sig på och sedan är det bara att skyffla in massor av mat.

=D>

ALLT "går över" - frågor kommer och går, men svaren bör alltid vara desamma.

Ester har ifrågasatt ALLT här i omgångar, som man bör genom livets gång. Det är bara att vara som vanligt, så går det över hipp som happ.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MoaS

Inlägg av MoaS »

Fråga: Hur ska jag få honom att sluta gråta vid läggningen på kvällen?

Ja idag har vi verkligen skyfflat in mat. Är bara lite rädd att jag ska tvinga i honom mat. Idag har han varit pigg och glad ända fram till middagstid ungefär. Piggnade till av middagen men blev sedan så trött innan kvällsgröten att han grät till den bitvis. Han är alldeles för trött på kvällen. Blir ledsen när vi lägger honom och så länge vi är kvar, men somnar direkt han blir lämnad ensam i rummet. Gör vi för lite skratt på kvällen? Jag tycker det är svårt att hinna och orka aktivera honom på dagarna då jag har en 3-åring och en 5-åring och enorma mängder hushållsarbete. Tycker också det är bra om han kan leka själv också.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Det fina med kråksången är ju att om du får hjälp med hushållsarbetet av alla dina barn så kommer de sen kunna leka själva för då har de fått känna att de verkligen BEHÖVS och när man får känna det försvinner väldigt många av ens problem.

Släpp dina vargar vid sänggåendet (om du har några :wink: ), nöj dig inte förrän han kiknar av skratt. Lägg, ramsa ut och sätt dig själv i arbete. Ingen överkoncentration. Om han inte lugnar sig, ge en stabil, trygg ramsa som SÄTTER PUNKT.

Attityden är allt!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MoaS

Inlägg av MoaS »

Fråga: Vi brukar vid läggningen buffa som markering och sen solfjädra och sen ramsa ut. A är glad ända fram till solfjädern, då blir han arg. Så fort vi släpper och ramsar ut blir han lugn. Ska vi plocka bort solfjädern? Är det bättre att lugna honom utanför med ramsa om han skriker upp sig efter läggning? Tidigare har vi tänkt att vi skulle göra läggningen och ordentligt och att han skulle bli lugn medan vi var kvar men det blir han inte ändå så det kanske bara innebär vargar för honom?

Tack Emma, det var ett bra svar! Nu ska jag sätta dem i arbete, för de är ju i den åldern att de verkligen vill hjälpa till, men jag är för stressad för att låta dem. Slut med det nu. Stressen ska bort ur det här huset, och vargarna!

Så här har vi det nu +/-

+ A är nu en pigg och glad kille, sprallig istället för gnällig. Han har börjat vilja leka med MIG! Förut orkade han bara leka själv.
+ Jag kan lägga honom på rygg på skötbordet utan att han börjar vrålskrika. I stället tar han ögonkontakt och börjar snacka.
+ Han äter STOR frukost och äter med glädje alla mål. Vi har TREVLIGT vid matbordet.
+ Han orkar med dagen tack vare att han sover så pass bra på natten.
+ Dagslurarna kommer som räddande änglar. Utan dem skulle han verkligen däcka totalt.
+ Schemat ligger fast och känns jättebra.
+ I går reste han sig upp till stående för första gången och hjälpte mig att packa diskmaskinen! (Farligt men jag hade koll. :wink: )
+ I går visste han också för första gången var lampan var!

- I natt var han vaken och ledsen 45 minuter i vargtimmen. Vi pangramsar och låter honom sedan vara.
- Vänder sig till rygg och panikgråter. Då går vi in och vänder honom och han somnar om direkt.
- Blir arg vid läggning, framför allt är det solfjädern han opponerar sig mot.
MoaS

Inlägg av MoaS »

Känner lite ångest över att det blev fel i vargtimmen idag. När vi "hörde" att han låg på rygg så gick min man in och vände och då somnade han om direkt som han brukar. Men sen gick min man in en gång till kanske 20 min senare när han skrek igen för att vända och då låg han inte på rygg och fortsatte skrika likadant förstås sen min man gått ut igen. Ingen trafik i vargtimmen ska det ju vara!! Och vi som var så säkra på att vi skulle klara att göra likadant i 5 nätter för att se. Nu klarade vi inte det.
MoaS

Inlägg av MoaS »

Nu la jag ner honom utan att buffa och solfjädra och då kom massor av gråt efter att jag gått ut istället :(
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur gick vargtimmen och läggningen ikväll?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MoaS

Inlägg av MoaS »

Tack för att du frågade! I går kväll var första kvällen som jag la honom helt utan gråt! Han la sig så nöjt! Det var en underbar känsla för mammahjärtat. Äntligen!!! :)

Resten av natten vaknade han 3 gånger på förnatten skrikandes och jag ramsade varje gång.

Sen vaknade han kl 6, en timme för tidigt. Då var han inte ledsen och jag valde att inte ramsa förrän han gav nåt ljud ifrån sig för att ge honom en chans att somna om själv. Då gick jag upp, ramsade glatt och gjorde köksljud. Han blev tyst men somnade aldrig om. Så nu har jag världens argaste och tröttaste kille här som har sovit en timme för lite :( Han är mycket piggare de gånger han lyckas somna om och sov de sista 45 minuterna.

Jag blir så galen på att han vaknar för tidigt. Man ska ju välja ett sätt man gör på och och hålla fast vid det. Men det är så svårt. Jag har så svårt att lita på att pangramsan är bra. Tänk om det är bättre att bara ignorera honom? Eller så är det helt fel, för då kanske han inte fattar att han ska somna om. Jag blir GALEN!
MoaS

Inlägg av MoaS »

Jag har frågor: Pangramsa vid första pip vid tidigt morgonuppvak. Betyder det direkt man hör att han är vaken, fast han inte ger nåt ljud ifrån sig? Jag vill så gärna sova själv på morgonen utan att ligga och ha ångest och lyssna efter om han är vaken? Är det viktigt att pangramsan kommer direkt han vaknar och börjar röra sig? Eller har den samma effekt om den kommer senare, när jag vaknar av att han låter? Jag har riktig ångest och hjärtklappning över detta tidiga uppvak. Varje natt. Ja, jag har hjärtklappning på dagen också över detta. Med min äldre son fick vi aldrig till morgonen så han var konstant trött i flera månader. På grund av att JAG inte kunde bättre. Oerhörda skuldkänslor. Jag vill INTE uppleva det igen, och jag vet att jag är en svag person. Jag försöker intala mig att jag ska klara det den här gången och liksom hålla ihop för mitt barns skull. Helst vill jag bara slippa alltihop och jag hade hoppats vi skulle slippa kura den här gången, men tyvärr han sov inte heller, så vi blev tvungna för tredje gången. Lite svårt för mig att gå till doktorn eller på nåt sätt söka hjälp och förklara detta för då kommer de att säga att vi ska avbryta kurningen. Men det vill jag ju inte. För då faller ju allt vi byggt upp hittills sönder. Jag vet att kuren fungera, det funkade på mitt första barn, men då gjorde vi mera rätt och jag var inte så nervig, sönderstressad och helt slut som jag är nu. Vad råder ni mig att göra? Han måste börja sova morgonen nu. Nånstans har jag läst att det ska gå på 5 dagar om man gör rätt.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Jag tycker det låter som om ni gör fantastiska framsteg. Roligt med läggnignen. Nu vet jag inte hur länge det är sedan du började kura men det är ganska vanligt att just morgonen strular ett par tre veckor efter kurstart. Så ha tålamod och arbeta lugnt mot målet så är ni snart där. Se alla framsteg ni gjort under den här tiden och njut av dem.

Angående morgonen så är det meningen att pangramsan ska komma så fort det går på morgonen. Gärna innan han hinner vakna till ordentligt.

Gör så som du skriver, bestäm dig för en strategi och följ den så kommer du bryta den onda cirkeln.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag har frågor: Pangramsa vid första pip vid tidigt morgonuppvak. Betyder det direkt man hör att han är vaken, fast han inte ger nåt ljud ifrån sig? Jag vill så gärna sova själv på morgonen utan att ligga och ha ångest och lyssna efter om han är vaken? Är det viktigt att pangramsan kommer direkt han vaknar och börjar röra sig? Eller har den samma effekt om den kommer senare, när jag vaknar av att han låter?

Går dagarna och det inte händer ngt så byter du strategi. Inget mer med det. Då kan du köra ingenting tex. Eller vad DU nu tänkt blir bra.
Jag har riktig ångest och hjärtklappning över detta tidiga uppvak. Varje natt.
Detta kallas överkoncentration. Det måste du få bukt med! Skjut alla dessa vargar! Tänk inte så mkt kring det!
Ja, jag har hjärtklappning på dagen också över detta. Med min äldre son fick vi aldrig till morgonen så han var konstant trött i flera månader. På grund av att JAG inte kunde bättre. Oerhörda skuldkänslor. Jag vill INTE uppleva det igen, och jag vet att jag är en svag person. Jag försöker intala mig att jag ska klara det den här gången och liksom hålla ihop för mitt barns skull. Helst vill jag bara slippa alltihop och jag hade hoppats vi skulle slippa kura den här gången, men tyvärr han sov inte heller, så vi blev tvungna för tredje gången. Lite svårt för mig att gå till doktorn eller på nåt sätt söka hjälp och förklara detta för då kommer de att säga att vi ska avbryta kurningen. Men det vill jag ju inte. För då faller ju allt vi byggt upp hittills sönder. Jag vet att kuren fungera, det funkade på mitt första barn, men då gjorde vi mera rätt och jag var inte så nervig, sönderstressad och helt slut som jag är nu.
Titta inte bakåt [-X , bara frammåt. De små barnen lever i nuet, som är turligt för oss stora. Däremot är de tyvärr fullständigt uppkopplade till vårat känsloliv så där gäller det att lugna sig själv med alla möjliga trix. Jag mumlade för mig själv att jag trodde på mig, att det skulle gå bra, att sömnen är självklar för alla mm. Hoppas du hittar ngt som får dig att må bra för stunden.

Skickar extra värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MoaS

Inlägg av MoaS »

Läggningen i vagn tar nu bara 2 min varje gång. Trots att han gråter både vid påklädningen och när jag lägger ner honom i vagnen. Men han lugnar sig bara jag drar några tag med vagnen.

I natt klarade jag natten utan hjärtklappning :) A vaknade verkligen många gånger i natt men behövde aldrig mer än en ramsa för att somna om. Han hade inte bajsat på 2 dygn så kanske var det det som störde honom. I morse bajsade han STORT.

Morgonen gick bra. Storebror började hosta på morgonkvisten och jag tror att det hade lugnande inverkan på lilleman. Jag tror inte han låg vaken så länge, men jag vet inte för jag sov.

Funderar på att sova i rummet utanför hans rum några nätter för att kunna pangramsa direkt. För han tar ju ramsan jättebra nu. Men ingen överkoncentration :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Fin fint! =D> =D> =D> /Luvisen
SM rookie
MoaS

Inlägg av MoaS »

A har kommit in i ett mönster där han vaknar och skriker ca 1 gång i timmen hela förnatten och ibland likadant från vargtimmen och framåt. Är det någon som kan svara på vad det beror på? Han gjorde inte så här under själva kuren. Han kunde skrika till ibland då också men inte så här regelbundet typ efter varje 45 minuter och inte på ett så här ledset vis. Under kuren sov han mycket bättre än nu. Det är nu ca 1 månad sedan vi började kura.

Läggningen gick hur fint som helst i går kväll så vi var inte alls beredda på en sån här natt. En riktig kris kom även då jag var tvungen in och buffa och allt blev bara pannkaka och jag kände mig så dum.

Jag orkar inte ha en trött och arg A som inte orkar med dagen. Det tar helt enkelt knäcken på mig. Han skriker fortfarande vid påklädning och läggning i vagn och jag vill inte ha det så. Skriket skär i mina öron så fruktansvärt. Jag vill att han ska vara glad och jag känner mig som en dålig mamma när han inte får vara glad. Han sover hela dagslurarna och jag får alltid väcka honom, alltså är han inte pigg efter sina sovstunder heller.

Han är 9 månader och har 14 h och 15 min sömn i sitt schema. Samma schema som ovan.

Att jag har ångest hjälper ju inte A, så svaret blir väl att det är min ångest som gör att han inte kan sova. Men vad ska jag göra?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag orkar inte ha en trött och arg A som inte orkar med dagen. Det tar helt enkelt knäcken på mig. Han skriker fortfarande vid påklädning och läggning i vagn och jag vill inte ha det så.
Näe, vem vill det? Har du ngn muta till hands?Då menar jag inte ätbar utan ex nycklar, lilla tandborsten och dyl? Min gosse hade alltid det vid påklädning och nedstoppning i vagnen. När allt var klart så tog jag den lilla mutan genom att hålla i den tills lillen själv släppte och sedan kvickt undan ner i fickan. Och sedan drog jag för sjalen och sedan var det :sleep:

Har du förresten Barnaboken? Där finns ju massvis av matnyttigt. Min pöjk sov bättre och bättre när jag införde "hela konceptet"...

Värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"