Hej Ullet,
Ullet skrev:Det jag nu undrar är - Vad gör jag för fel?
Den här frågan kan jag besvara på en gång; överkoncentration!
Japp så enkelt och så svårt är det faktiskt. Våra småttingar är precis lika gamla, det diffar på några dagar bara, skillnaden är att vår är lillebror till en storesyster och två storebröder.
Vår äldsta är 5, 5 år gammal så det är ett helt gäng med småungar vi har här hemma. Alla behöver och kräver sin tid, hjälp, kärlek och uppfostran på olika plan. Linus likaså men han får, som alla andra våra barn fått, faktiskt lösa små livskriser själv.
Det gäller alltså att inte vara för snabb med hjälpande insatser. Med det menar jag inte att man ska låta barnet skrika förtvivlat men tro lite mer på vad den klarar av, smågnäll och grymtande när de ska sova fixar de själva om de får vara ifred.
Lägg lite tidigare om hon är gnällig, du har marginalkvarterna att spela på och i så här tidig ålder så är tiderna inte ristade i sten. Vagna riktigt distinkt, klapp på handtaget och skak. Sluta i samma ögonblick som hon tystnar. Gå en vända i rummet och gör om samma procedur om hon blir ledsen. Se det som en liten kur för er alla att ta er upp ur vagningsträsket, ge inte upp utan låt henne somna själv för hon kan det om ni litar på henne. Låt det ta ett par dagar men se alltid till att ni får sista ordet med vagningen så ni inte vagnar henne till sömns. Det är väldigt effektivt att varva vagning med dammsugning, golvtorkning eller något liknande.

Då blir man inte för överkoncentrerad på lilla barnet.
Nu har jag inte läst hela tråden så jag har dålig koll på vad hon äter. Ammar du? Fyller du på med ersättning. Har du börjat med smakportioner?
Låt det gå några dagar med det nya schemat innan du gör några utvärderingar överhuvudtaget. Det tar tid för allting att falla plats, låt det göra det. Ha målet för ögonen och jobba på. Fyll på med extra mat på kvällen eller ta upp för ett sent kvällsmål vid 22 eller 23 tiden för att ladda för en god sömn. När man ändrar schemat till 12-45-2-45 så upplever jag att de små blir för trötta på kvällen till en början så de faktiskt inte orkar äte tillräckligt mycket för att sova gott. Mata på lite extra och se det som en övergångsperiod. Om det är så att det tarvas mycket vagning nattetid så kan jag sätta min högra hand på att det är mer mat som gäller.
Sen är det lätt att glutta på andra och tycka att allt går som på räls eller åtminstone att de kommer upp på rälsen mycket fortare än man själv som harvar i singeln bredvid spåret. Sätt på skygglapparna och se era framgångar som är just era egna och just framgångar.
Om du vill kan du gå in och läsa Linus röda tråd och se att han också velar lite när det gäller nattsömnen och när det ska ätas nattetid.
Kram Susan