Svårt att sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ullet

Re: Svårt att sova

Inlägg av Ullet »

Hej, hej!

Nu är tjejen 3 månader och det funkar bättre med maten igen, men hon kan fortfarande strula lite.

Jag tänker nu testa med att börja dra ned på sömnen på dagen för att kunna lägga henne 19.00 för att få till tolvtimmarsnätter. Vilket är skönt för då är det bara en långlur jag behöver vagna på :) Som det sett ut innan så har vi lagt henne vid 20.00 och velat att hon ska vakna 07.00 med 4,5 tim sömn på dagen. Hon har dock vaknat redan vi 01-02 och velat amma och sedan har hon vaknat vid 06.00 igen. Vi har testat att vagna henne där vid 01, men hon blir bara jätteledsen. Det funkar hyffsat att vagna vid 06. Nu tänker vi att hon ska sova 3,5 tim på dagen och 12 tim på natten. Är det någon som har tips för hur man ska få nattmålet att komma senare så hon inte vaknar så tidigt på morgonen? Jag försöker verkligen mata henne mycket på dagen. Ska jag testa ersättning som kvällsslurk så att hon håller sig mätt längre? Jag är orolig att hon kommer vakna ännu tidigare när vi lägger henne tidigare.

Tacksam för svar!
Mamma till hjärtat 101221
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hoppar in utan att ha läst hela tråden.

Ett sätt att säkra nätterna lite är att ta upp lilltjejen vid 22-tiden, eller när du går och lägger dig och ger ett mål i sömnen. Så har jag gjort med mina två yngsta och det har funkat bra. Bara lyft upp och tratta i bröstet eller flaska och snabbt ner i vagn/säng igen.
Mina har inte ens vaknat till, utan ätit lugnt och fint i sömnen. Sedan kommer nattmålet framåt morgontimmarna.

Annars låter ersättning på kvällen bra. Åtskilliga gör så, även jag med mellanbarnet.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ullet

Inlägg av Ullet »

Tack för svaret, ska fundera på hur jag löser det. Vi har börjat vagna igen om hon vaknar för tidigt och det har funkat ganska bra två nätter nu.

Det jag nu undrar är - Vad gör jag för fel?

Jag är medveten om att vi har hamnat i vagningsträsket. När hon ska läggas så blir hon irriterad så fort jag lägger henne i vagnen och vill bara upp med rumpa och huvud och gnäller och blir ledsen. Hon måste vara trött för hon är gnällig och gäspig. Har hon fortfarande inte vant sig vid magläget? Det som funkar är att köra över vår höga tröskel. Sedan brukar jag avsluta med några stadiga tag utan tröskel och sedan skak. Men har hon inte somnat då så är det samma visa igen. Hon blir ledsen direkt. Har försökt att backa och slutar köra när hon är lugn, men hon blir bara ledsen. Hur ska jag göra? Jag förstår inte alls hur vi ska göra för att få henne att sova i säng. Buffning har aldrig riktigt funkat på henne. Kan jag börja med ramsa medan jag vagnar? Och så dessa skarvar. Jag har gett upp på att försöka och bara accepterar att hon skarvar och att jag får stå och vagna.

Jag har hållit på med SM nu i två månader och läser att andra haft det jobbigt också, men att det vänt och blivit fantastiskt. Fast jag har aldrig läst om någon där det tagit så här lång tid.

Jag ger henne umgänge, jag låter henne leka själv, jag låter henne vara med, hon får mat (men hon äter inte alltid så bra som jag skulle vilja), jag vagnar henne så att hon ska sova, men ändå är hon inte riktigt nöjd. Hon blir ledsen med jämna mellanrum och gruffar och har sig.

Jag har nu första natten kört en tolvtimmarsnatt och två 45 min lurar och en 2 tim lur. Har fått vagna henne mycket inatt. Kan det ändå vara så att det är för lite sömn för henne? Och det är svårt att få till 3,5-4 tim mellan målen.

Jag bara längtar efter att få skriva i tråden om hur bra vi har det. Hoppas verkligen att det kommer hända.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Ullet,
Ullet skrev:Det jag nu undrar är - Vad gör jag för fel?
Den här frågan kan jag besvara på en gång; överkoncentration!

Japp så enkelt och så svårt är det faktiskt. Våra småttingar är precis lika gamla, det diffar på några dagar bara, skillnaden är att vår är lillebror till en storesyster och två storebröder.
Vår äldsta är 5, 5 år gammal så det är ett helt gäng med småungar vi har här hemma. Alla behöver och kräver sin tid, hjälp, kärlek och uppfostran på olika plan. Linus likaså men han får, som alla andra våra barn fått, faktiskt lösa små livskriser själv.

Det gäller alltså att inte vara för snabb med hjälpande insatser. Med det menar jag inte att man ska låta barnet skrika förtvivlat men tro lite mer på vad den klarar av, smågnäll och grymtande när de ska sova fixar de själva om de får vara ifred.

Lägg lite tidigare om hon är gnällig, du har marginalkvarterna att spela på och i så här tidig ålder så är tiderna inte ristade i sten. Vagna riktigt distinkt, klapp på handtaget och skak. Sluta i samma ögonblick som hon tystnar. Gå en vända i rummet och gör om samma procedur om hon blir ledsen. Se det som en liten kur för er alla att ta er upp ur vagningsträsket, ge inte upp utan låt henne somna själv för hon kan det om ni litar på henne. Låt det ta ett par dagar men se alltid till att ni får sista ordet med vagningen så ni inte vagnar henne till sömns. Det är väldigt effektivt att varva vagning med dammsugning, golvtorkning eller något liknande. :wink: Då blir man inte för överkoncentrerad på lilla barnet.

Nu har jag inte läst hela tråden så jag har dålig koll på vad hon äter. Ammar du? Fyller du på med ersättning. Har du börjat med smakportioner?

Låt det gå några dagar med det nya schemat innan du gör några utvärderingar överhuvudtaget. Det tar tid för allting att falla plats, låt det göra det. Ha målet för ögonen och jobba på. Fyll på med extra mat på kvällen eller ta upp för ett sent kvällsmål vid 22 eller 23 tiden för att ladda för en god sömn. När man ändrar schemat till 12-45-2-45 så upplever jag att de små blir för trötta på kvällen till en början så de faktiskt inte orkar äte tillräckligt mycket för att sova gott. Mata på lite extra och se det som en övergångsperiod. Om det är så att det tarvas mycket vagning nattetid så kan jag sätta min högra hand på att det är mer mat som gäller.

Sen är det lätt att glutta på andra och tycka att allt går som på räls eller åtminstone att de kommer upp på rälsen mycket fortare än man själv som harvar i singeln bredvid spåret. Sätt på skygglapparna och se era framgångar som är just era egna och just framgångar.

Om du vill kan du gå in och läsa Linus röda tråd och se att han också velar lite när det gäller nattsömnen och när det ska ätas nattetid.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
younikawa

Inlägg av younikawa »

Kära Ullet,

Skriver lite snabbt till dig, för jag ser att du lider av samma prestationsångest som jag tampades med....

Känn inte att du gör FEL, nej nej...tänk att ni tillsammans söker er fram till den variant av SM som fungerar för er.

Jag fick också panik när jag satt med en 3 månaders, som fortfarande saknade ett riktigt schema och att vi inte hade 12 timmarsnätter, även fast BB beskriver så fint att det kan man vagna över redan vid någon månads ålder. Men vi är alla olika och behöver lite olika typ av vägledning. SM är ett förträffligt verktyg för att nå slutmålet - harmonisk bebis och förälder, men det tar olika lång tid.

Jag kan bara säga att det som enligt BB ska fungera vid 2 månaders ålder - satte vi först när lillan blivit 4 månader, alltså dubbelt så lång tid.

TRÖSTEN i det hela är att jag nu kan säga, att även om vi har ett BB barn (och mamma) som tog lite längre att få att fatta galoppen - ändå är ljusår från de mammor med barn i samma ålder som inte har använt sig av SM.

Och som Susan D sa - se ERA framgångar. Även om det är svårt - försök att inte använda andra familjers framsteg som ett rättesnöre, skapar mer stress än resultat (jag har ju själv gjort den tabben).

Stor kram till dig - du vet att jag tänker på er
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Precis så är det!
Fint skrivet Youni, igen! :D

PS lägg in din egen länk Youni för inspiration, den är vacker DS

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Ullet

Inlägg av Ullet »

Åh, tack för era fina svar.

Jag förstod att det hade något med överkoncentration att göra, men det är så svårt. Svårt att se och svårt att bryta.

Susan D du frågade om jag ammar och det gör jag. Jag helammar och har funderat på att ge ersättning på kvällen så att hon står sig. Eller en sådan där nattmacka som jag läst om. Har inte börjat med smakportioner. Frågade på BVC och hon sa att jag skulle vänta tills hon fyllt fyra månader. Det jobbiga är att jag får kämpa för att få i henne mat på dagarna. Eller det går upp och ned. Ibland går det bra och ibland inte. Ibland äter hon inte så mycket första omgången av målet och ibland äter hon inte mycket andra omgången av målet. Ibland måste jag vänta en och en halv timme med andra omgången innan hon är sugen igen. Ibland skriker hon en stund lite surt och sedan äter hon iallafall. Vet inte vad det beror på, när jag inte kan tro att hon är trött då jag matar henne direkt hon vaknat och nästa inom en timme.

Okej, men jag ska fortsätta kämpa på och verkligen försöka backa för vagningen och kanske ändå lägga henne lite tidigare. Ge lite fler extrakvartar på dagen också. Förresten det där med ramsa. Kan jag börja med det? Ska jag säga den när jag går ifrån vagnen eller medan jag vagnar? Hur funkar det? Skulle det finnas någon poäng i att jag tränar henne i att buffas och solfjädras i vagnen?

Skygglappar på! :)

Jag är glad att jag kan få stöd här av er!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Ullet :D
Ullet skrev:Jag förstod att det hade något med överkoncentration att göra, men det är så svårt. Svårt att se och svårt att bryta.
Men du är pâ god väg! Som SusanD säger, gör nâgot annat under lurarna - gärna nâgot som lever om lite sâ att lillan vet att livet fortsätter och att allt är under kontroll. Musik, dammsugning, tvättmaskin, köksstök... :D
Ullet skrev:Ibland måste jag vänta en och en halv timme med andra omgången innan hon är sugen igen.
Se upp, det blir lätt snuttätande (vilket försämrar aptiten)! Redan frân tvâ mânader brukar man sikta pâ att äta inom en timme (alltsâ hela matbiten i standardmodellen). Magen mâste fâ vila lite mellan varven.
Ullet skrev:Förresten det där med ramsa. Kan jag börja med det? Ska jag säga den när jag går ifrån vagnen eller medan jag vagnar?
Du kan börja smyga in den redan nu. När hon ligger lugn och fin sâ lämnar du henne med en betryggande ramsa som meddelar att "just sâ, nu är det dags att sova, âh sâ skönt!". Alltsâ när du gâr, inte medans du vagnar. Men använd den inte som verktyg än, utan just som markering när du lägger henne.
Ullet skrev:Skulle det finnas någon poäng i att jag tränar henne i att buffas och solfjädras i vagnen?
Nej, har du vagn sâ träna upp vagntekniken. Rejäla tag, ingen mysvagning. Mâlet är att lugna, inte söva. :wink:
De som har provat bâda brukar vara överens om att vagning är klart effektivast för sâna smâ. Jag har själv aldrig vagnat (platsbrist), utan buffat frân början (vilket gâr bra det med).

Och ta SusanD pâ orden! Läs Linus röda trâd, underbart inspirerande!

Ullet

Inlägg av Ullet »

Tack för svaret!

Vi har börjat idag med att backa vid vagningen. Vi får hålla på ganska så länge. Som sagt så börjar hon smågrina direkt när vi lägger henne, så det är inte så lätt. Men vi ska kämpa på.

Sarisparis du skrev att jag skulle akta mig för att det skulle bli småsnuttande och att hon tappar aptiten av det. Hur ska jag göra? Ofta äter hon knappt fem minuter första omgången utan att jag kan truga henne. Sedan när jag testar inom en timme kniper hon bara ihop munnen. Ska jag hellre skita i att ge andra omgången om hon inte vill ha den inom en timme? För som sagt så kan hon äta den om jag väntar längre. Jag tycker även att det är ett problem att få till målen när man kör 12-45-2-45. Jag tycker inte det går att få till 3,5-4 tim mellan målen. Det blir ofta 3 tim.

Jag ska börja med ramsa sen också tänkte jag. Ska man ha två olika? En för dagslurar och en för natt?

Tack för all hjälp! :)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Ullet! :)

Jag tycker inte att du ska strunta i att erbjuda påfyllning. Man vet aldrig när den behövs.Om du dessutom håller dig inom timmen där så kommer hon att bli mycket mer hungrig till nästa gång och sedan har ni istället inlett en god cirkel. :) Ja det kan kännas lite tätt i den där åldern när man har tolvtimmarsnatt men det brukar ge sig bara man är lite mer strukturerad med att hålla amningen inom timmen.

Jag skulle börja med smakisar så sakteliga i alla fall för det tar lång tid att lära sig äta lite bättre. Men inte som bukfylla utan som just smaktester. Det ska bara vara roligt att få smaka på lite olika saker. Vill man inte ha så får man respektera det. Fast det ska man ju alltid förstås. (I Danmark börjar man vid två månader för övrigt).

Vad gäller ramsan så har man två olika precis som du skriver.

Jag citerar ett alldeles färskt inlägg av yazz som du kan läsa i sin helhet om du vill. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 88#p268988
Det var så väldigt fint beskrivet om vad som händer när det "klickar" =D> .
Yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:

Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.

Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!

Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!

ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!

Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd. :D

Det ER magisk! :P
:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ullet

Inlägg av Ullet »

Hej, hallå!

Jag vet inte om det här handlar om samma sak som innan, men jag känner att jag skulle behöva lite tips igen. Det är det här med läggningen och insomningen igen. Vi testade att vagna så att hon bara lugnade ned sig och sedan sluta och gå för att sedan vagna igen om hon inte klarade upp att somna. Det började bli bättre, men nu har det vänt till att alla läggningar är riktigt jobbiga. Så fort vi lägger ned henne ser det ut som hon börjar simma :) sedan blir hon arg och ledsen. Läggningen tar sedan minst 10 min med skrik och en irriterad bebis. En kväll tog det en timme. Kan det vara vagnen? Ibland har vi testat att somna henne på rygg, vilket funkar ibland.

Är det någon som har varit med om samma sak och har några bra tips?

För övrigt har vi börjat med smakportioner vilket är jätteroligt! Hon äter och gapar som en galning :)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
Ullet skrev:
Jag vet inte om det här handlar om samma sak som innan, men jag känner att jag skulle behöva lite tips igen. Det är det här med läggningen och insomningen igen. Vi testade att vagna så att hon bara lugnade ned sig och sedan sluta och gå för att sedan vagna igen om hon inte klarade upp att somna. Det började bli bättre, men nu har det vänt till att alla läggningar är riktigt jobbiga. Så fort vi lägger ned henne ser det ut som hon börjar simma :) sedan blir hon arg och ledsen. Läggningen tar sedan minst 10 min med skrik och en irriterad bebis. En kväll tog det en timme. Kan det vara vagnen? Ibland har vi testat att somna henne på rygg, vilket funkar ibland. )
Jag tror att det är samma sak som innan. Läs igenom din tråd igen och påminn dig alla bra svaren :D
Kolla också in Younikawas tråd, den är lärorik: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=23425
Ullet skrev: För övrigt har vi börjat med smakportioner vilket är jätteroligt! Hon äter och gapar som en galning :)
Bra! Bjud på så länge hon vill ha och fyll på med bröst/ersättning sen. Båda mina har varit hungriga som vargar och fick börja med mat vid 3,5 månad. Lilla L skippade ersättning vid 4 månaders ålder och gick på mat och välling :shock: . Så länge magen är med på tåget finns inga mathinder alls! (Och min BVC dam var helt med på det upplägget också kan jag säga :D )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Ullet

Inlägg av Ullet »

Tack för svaret!

Jag får helt enkelt öva mitt tålamod och visa att jag vet bäst. Jobbigt att det inte finns någon enklare lösning :)

Än så länge får hon gröt med lite frukt i runt lunch och sedan bröst x 2. Det verkar som att magen fått börja jobba en del. Hon har bajsat på natten två nätter i rad :) Jag är noga med magdropparna nu.

En sak som jag börjar fundera över nu är hur jag ska göra med nattamningen. Hon är nu 4 månader och för en månad sen, tror jag ungefär, började jag ta upp henne och amma runt tio när jag går och lägger mig. Sedan kommer nattmålet runt 02.30. Anledningen till att jag började med det var att nattmålet kom ännu tidigare förut och hon sov oroligt. Tyvärr kan hon ändå sova lite oroligt även fast hon får så mycket mat på natten. Ska jag satsa på mer mat på dagen innan jag försöker ta bort nattamningen? Vilket mål ska jag försöka få bort först? Det skönaste vore ju att få amma vid tio och sedan slippa nattmålet.

Ja, Youni är en grym mamma :) Hon ger mig många kloka råd!
younikawa

Inlägg av younikawa »

Kara Ullet!

Fina fantastiska - du ar den basta mamman ditt barn nagonsin kan fa, glom inte det!

Vi ar ju alla sa olika. Vissa mammor och pappor har den dar fantastiska attityden, som gor att de tillsammans med sin lilla skorpa kan genomfora det mesta. Vi har ibland en vacklande attityd. For oss fungerade det darfor helt enkelt bast att invanta etablering av grot, smakisar och en ordentligt fungerande mage innan vi gav oss pa vagning av nattmal. Jag fick liksom attityd nar jag visste att Tia fatt i sig ordentligt med mat under dagen och kunde darfor lita pa att vagningen ledde till nagot oerhort skont for den lilla - oavbruten nattsomn. Nar vi sedan satte igang kravdes det inte manga natter innan Tia fattade galoppen, och efter nagra skriknatter mottogs nattsomnen med gladje.

Var ni star, vet ni nog bast. Men attityden hos dig och pappa ar nog viktigast av allt. Se till att ni har den med er nar ni borjar..och ja, mer mat under dagen ar bra. Hang aven med nar nattmalen forsvinner, da okar aptiten dagtid annumer an tidigare.

Efter att ni borat introducera groten, har ni provat att inte mata runt 2230?

Stor kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Ullet

Inlägg av Ullet »

Tack Youni! Hoppas ni har/haft det bra utomlands!

Jag funderar på om inte vi också kommer göra som ni. Vänta till vi får ordning med maten på dagen innan vi tar tag i nattmålen. Som det är nu så känns det inte som att hon får i sig tillräckligt med mat om dagarna. Nu har hon blivit förkyld också så aptiten är inte som den ska :(. Vi har inte testat att skippa amningen vid 22.30 än. Funderar på att ge en till smakportion på kvällen för att grunda inför natten. Eller nåt väldigt mättande. Jag längtar så efter att få ordning på nätterna.

Det vi känner nu är att vi verkligen måste få ordning på det här med vagningen. Vi måste nog börja om från början igen med det. Hon blir helt galen så fort vi lägger henne. När vi tillslut fått henne att somna skarvar hon efter en halvtimme och sedan är det oftast en massa småduttande resten av luren. Vi inser att hon har vant sig vid att vi vagnar henne till sömns och förmodligen är beroende av det för att kunna somna om och fortsätta sova. Vi ska försöka hitta rätt tidpunkt för att komma tillrätta med detta. Vi har precis införskaffat en spjälsäng till henne och det vi funderar på nu är om vi ska satsa på sängen istället för vagnen. Sängen har vyssanlull-tassar så att den gungar lite. Funderar på om det kan ha samma funktion som vagnen. Vad säger ni? Ska vi fortsätta och börja om med vagnen eller ska vi bara börja med sängen direkt? Hon är ju en rejäl skarvare så frågan är om det funkar med sängen. Några tankar?

Tack för alla fina svar ni ger! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"