Mina tvillingar tappade aptiten dag 1 på SHN?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
pyretochkråkan

Re: Mina tvillingar tappade aptiten dag 1 på SHN?!

Inlägg av pyretochkråkan »

Hej, tack för svar!

Sådär med kravlandet måste jag säga, det är en av anledningarna till att hon fortfarande vaknar en del, vi har rullat ihop handdukar för att göra sängen lite mindre så hon inte ska komma runt så lätt men hon lyckas ibland ändå. Man hör faktiskt på hennes läten när hon ligger knasigt och så fort vi tillrättalägger blir det lugnt.

Nu har hon fått 39 graders feber helt plötsligt! Gud så skönt det ska bli när vi kommit förbi detta :) Skönt att se att det händer något iallafall :D
Tvillingflickor födda april-2010
Började kura 14 jan 2011
pyretochkråkan

vill bara tala om att trots feber på en liten skrutt i natt har vi alla 4 sovit skönt hela natten fram till 06.45 :) En kvart tidigare vaknade de alltså men låg och pratade för sig själva! Fantastiskt! Och febern borta :)
:D :D
Började kura 14 jan 2011
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej!

Angående vändningscirkus och att hamna knasigt med huvudet mot spjälorna: Jag fick tipset av Torsmamma att sy ett eget riktigt mjukt och lite högre spjälskydd av babykuddar. Min lilla skrutt trivs som fisken i vattnet med sin säng nu!
Instruktioner och bild finns här: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 35#p262335

MVH
Catarina
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
pyretochkråkan

Hej igen, det har gått jättebra för oss på kuren, en liten en som drabbas av mardrömmar dock, då skär det ju i hjärtat att inte få gå in och trösta men jag stålsätter mig... Några tips på hur man hanterar mardrömmar? :?

Tvillingarna har precis fyllt 9 månader, ska de fortfarande sova 14,5 timmar per dygn eller ska vi skära ned på det? Vi har just nu tre lurar per dag á 45 minuter. Känns vanskligt att ändra ngt fortfarande i uppföljningsveckan

Lina
Började kura 14 jan 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Vad fint det går för er! Bravo! =D> =D> =D>

Ja, mardrömmarna ja... :roll: När det väl har satt sig med den trygga sömnen kommer ni märka att en liten en drömmer hemskt och skriker/gråter i sömnen (man hör att det är i sömnen faktiskt) och så vaknar de lite grann och drar en lättnadens suck. Urgulligt. Precis som du och jag så märker de att de bara var en dröm och är lättade att finna att det är i sin trygga säng och ingenting har hänt. :P Så då sköter det alltihopa själva. :wink:

När min gosse hade en extra dålig period när det kom mkt mardrömmar så lämnade jag lyset tänt i hallen under natten och dörren på glänt så gick det fint. Men det får ni ta när ni kurat färdigt. :wink:

Vänta med att skära ned på luren tills efter uppföljningsveckan. Passar de dem så kommer det inte vara några problem. :thumbsup:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
pyretochkråkan

Hej!

Nu närmar vi oss slutet på uppföljningsveckan och jag undrar hur mycket man ska ramsa egentligen, är det meningen att man tids nog inte ska behöva ramsa alls? Ska vi fortfarande ramsa när vi lägger dem t.ex

Lina
Började kura 14 jan 2011
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ja, jag ramsar mina små varje gång jag lägger dem för att hålla den aktuell. Behöver aldrig använda den som verktyg men jag tycker det är en fin signal om att nu är det dags att sova!

Du har säkert redan dragit ihop bekräftelseramsan vid det här laget så ramsa när de läggs x 4 som vanligt och sen ramsar du bara vid kris.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
pyretochkråkan

Hej!

Tack för all hjälp här på forumet! Av mina två flickor är det en som sover tyst som en mus hela natten igenom, hon kan trilskas lite vid dagslurarna men aldrig särskilt länge. Den andra lilla fröken gnyr dock mycket om nätterna och gärna länge under lurarna också.

Jag betvivlar inte att hon dock halvsover eller är i ngn slags dvala för vänder man på henne och ger en solfjäder vid tillfälle blir hon tyst tills dess att hon vänder sig nästa gång. Trots att de sover betydligt bättre än innan kuren är det ju nu ett par gånger per natt som hon ändå vaknar och gnyr så pass att det kräver någon slags insats från oss.

Vad gör man? :shock: Ramsan känns inte aktuell när man upplever att hon ligger knasigt? Ska man vänta tills det går över av sig själv? Gissar att så snart hon är mer rörlig kommer hon att kunna vända sig själv men det kan ju vara ngn månad bort....

Lina
Började kura 14 jan 2011
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Min erfarenhet är att ju mer man gör ju mer förväntas man göra.
Om du hjälper din lilla älskling till rätt sovposition så kanske du kommer förväntas göra det. Så... du har två val:
1. inte göra något alls utan låta älsklingen reda ut det själv
2. gå in tyst som en mus, vänd rätt och gå ut igen. Säg inget alls, ingen ramsa, med en attityd av "det där gjorde du själv"

Vilket alternativ du än väljer så finner du nyckeln i att ÖVA dagtid! Öva massor på vändningar. Hjälp till med att dra lite i en arm, eller ett ben. Rulla från sida till sida, öva, öva, öva! När älsklingen knäcker det kommer även vändningscirkusen på natten försvinna! ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"