Välkommen är du

Det har jag nog inte sagt förut
cecilia74 skrev: --- när hon tar en tugga på kexet passar jag på och kilar in en sked med mat och detta accepterar hon. Hoppas att detta i långa loppet ska leda till att hon vänjer sig vid smakerna och så småningom frivilligt äter.
¨
En sockerfri fullkornsskorpa är också en bra idé. Spännande struktur och kliar skönt mot tänderna i vardande (hur gammalt är barnet

Lägg gärna till det i din signatur

).
Och tänk gärna lite mera positivt kring maten - mat är och ska vara en njutning, inte någonting att behöva "vänja" sig vid för att så småningom "frivilligt" äta! Tips: kapitlet "Bekymmer? Mat" i femte delen av Barnaboken
cecilia74 skrev:I helgen när min mor var på besök var lilla tjejen första dagen helt förtvivlad genom en hel 45 min lur. Det tog säkert 10 min att lugna henne efter upplockandet.
"Helt förtvivlad genom en hel 45 min lur" är inte bra alls - det är oacceptabelt

Det är din uppgift att LUGNA henne, och till det finns verktygen. Som i sin tur stärks av Attityden, den betryggande. Attityden av Självklarhet fungerar som bakpulvret i en sockerkaka
cecilia74 skrev:Problem nr två =). Att få henne att somna någon annanstans än hemma är hopplöst vad gäller dagslurarna. Vagnen är numer sittvagn och hon vill absolut inte ligga ner. Det finns alldeles för mkt spännande att titta på. Så det är stört omöjligt att få henne att somna ute eller hemma hos bekanta (var lägger man henne då liksom?).
Sittvagnen är som en bakåtlutad fåtölj. Hur skönt sover du i en sådan

Det handlar mindre om vad hon vill eller "absolut inte" vill, utan att hon inte ligger skönt. Dessutom kommer 90% av små barns alla intryck genom synen, så hon ska naturligtvis helst inte kunna se ett smack om inte lilla hjärnan genast ska gå igång (och då sover man iget vidare #-o ).
Lilla barnet behöver ligga på mage på plant underlag, med svängrum och i dunkel. Införskaffa en Baby Björn resesäng, tycker jag - enkel att ta med och ännu enklare att fälla upp. Ett ituklippt svart lakan över hela härligheten ger henne ro, särskilt när hon ska sova borta.
cecilia74 skrev:Jag funderar också på om vi är lite för allvarliga vid läggningen. Vi leker med henne och får henne att skratta innan läggningen, men sen när nerläggningen börjar i sängen placerar jag henne rätt, trycker till och säger ramsanx4 på väg ut. Kan jag istället börja införa att leka med henne under själva läggningsrutinen, i sängen ---?
Nej, det får vara mycket kort i så fall - inom de två minuter läggningen tar (högst)

Barnet behöver vara i fred och somna själv så gott, och då kan man inte hänga kvar med sin (i och för sig förståeliga) ambition att få bekräftelse på att man gör rätt [-o< Man ska tänka, och känna i glädje, att man överlämnar barnet åt sömnen, och den är helig. Sömnen är barnets egen =D>
cecilia74 skrev:Vi har sedan en tid tillbaka slutat med den sista bekräftelseramsan.
Ja, den slutar man med andra, senast tredje natten på kuren. Man ramsar barnet lugnt och tyst med beskedet, eller påminnelsen, på ett bräde, om man säger. Läs på i Lathunden

Kuren är en process.
cecilia74 skrev:Har också börjat fundera på om ramsan inte har "tagit"---
Nej, det låter inte som om du har fått någon riktig kläm på den, och då måste du öva upp den. Läs om den i Verktygslådan

Det är meningen att du ska uppleva ramsandet som en dialog med barnet, och då måste du både lyssna, lära dig lyssna noga, och anpassa den till exakt läge i "samtalet" just då. Grundläggande är förstås att den ska vara tillräckligt hög för att kunna nå fram till barnet.
cecilia74 skrev:--- är det ok att måltiderna varieras med en kvart lite då och då? Ibland är hon jättehungrig, känns elakt att då avvakta en kvart för att få exakt enligt schemat.
Elakt? Inte då. Man ska aldrig underskatta mutans betydelse. Ge henne den där långlivade fullkornsskorpan i handen och håll tiderna

Vinglar du med måltiderna på dagarna, vinglar hon med sömntiderna på lurarna / nätterna. Det är tyvärr så

Allt hänger samman.
cecilia74 skrev:När väl allt sitter så småningom och lillan somnar förnöjt, ska man ändå ge fyra ramsor på raken på väg ut och utanför dörren ---?
Ramsan är magisk och blir ditt förnämsta verktyg för eviga tider

Schackra inte med den utan få korn på den nu ordentligt, genom trägen övning, och njut den sedan som både din och lilla barnets allra hjälpsammaste vän

=D>
O:)