Ändring i schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: Ändring i schemat?

Inlägg av Luvisen »

Är det så sårbart att en "rubbad" dagslur kan sätta hela sovschemat ur fas?
Nix. Bara forts med lugn. Man kan alltid ge en 5-min powernap när den lilla människan gnäller väl mkt eller börjar krokna och de är himla bra!

Hon kanske bara har ett återfall. Bara forts utan att darra på handen! Och det grejar ni! 8)

Du kan sikta på att väcka 7.15 just morgonen efter men jag skulle vara alert. Hör jag att det lilla livet vaknar strax innan 7 iaf :roll: så skulle jag störta till dörren ljudlöst och göra GOD morgon i stor stil :mrgreen: kl 7 exakt. Bara så hon inte tror att ni har glömt henne. :wink: Ibland tänker man att de skulle sova djupare när de somnat sent men oftast sover det sämre när de blivit övertrötta. :( :?

Och sedan forts ni dagen så här: \:D/ :P Allting är såååå trevligt och roligt! Härligt att leva etc! :lol: Det är bara sånt som övertygar en skeptiker.

Andra saker som gör små mer glada inför läggning är mkt social delaktighet. Sitta med på diskbänken och laga mat, sitta i diskhon och diska, undersöka dammsugaren på alla sätt och vis, provsmaka på böcker som ingen längre vill ha etc. :lol:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
cecilia74

Inlägg av cecilia74 »

Hej!

Nu behöver jag lite assistans igen :(. Den här ledsamheten vid varje läggning vill inte ge med sig. Hon blir ledsen så fort hon fattar att det är dags att ta en dagslur, och även vid kvällsläggningen även om hon slutar gråta fortare på kvällen än på dagen. Jag försöker att engagera henne på dagarna, men kanske jag inte gör tillräckligt...När jag säger ramsan vi läggningen har jag slarvat med den avslutande bekräftelseramsan när hon har tystnad. Jag har tänkt att ramsan borde ju "sitta" vid det här laget. När hon skriker och jag ramsar utanför hennes dörr lyssnar hon inte utan skriker förtvivlat. Jag förstår inte varför det har gått tillbaka så många steg, det är nästan som i början.

Jag har sedan igår plockat bort eftermiddagsluren (hon skriker oftast sig igenom den ändå) då hon har börjat vakna tidigare på morgonen och tänkt att hon nog inte behöver sova lika många timmar längre. Så nu blir det 14h 15 min per dygn (hon är nu snart 7,5 mån)

Tack för hjälpen!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Har du ngn gg ramsa och sedan strax därpå gått in? Då kan det bli knas.

Värme! /Luvisen
SM rookie
cecilia74

Inlägg av cecilia74 »

Du menar om jag ramsat och gått in direkt efter? Jag går inte in alls utan ramsar utanför, väntar och ser vad som händer, lugnar hon inte ner sig alls ramsar jag igen. Men jag har varit ganska så "snålt" med ramsandet utan jag har bara använt det i nödfall. Om det är dags att ta upp henne och jag ramsat nyligen, väntar jag en stund med att gå in.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm :-k Vad kan det då vara...?

Hur går det med skrattet till go'nattet och skratt till varje lur?
Har ni beckmörkt i hennes rum på natten och dunkelt på dagen?
Vad sover det lilla hjärtat i? (kläder, overall, åkpåse mm)
Hur går det med matlagning? Ålning etc?

Skickar extra värme! /Luvisen
SM rookie
cecilia74

Inlägg av cecilia74 »

Skrattet till go natten går bra på kvällen, däremot har vi inte gjort det på dagarna. Kan det vara det som är problemet?
Natten är det mörkt men inte kolsvart än så länge, vi ska (idag hoppas jag) sätta upp mörkläggningsgardiner så det verkligen blir kolsvart på natten. Nattsömnen fungerar annars bra (förutom att hon börjat vakna lite tidigare men hon ligger och snackar för sig själv tills vi kommer och hämtar henne), det är dagarna som strular mest. På dagarna släcker vi lampan och har inte nere gardinen hela vägen, så lite dunkelt men inte särskilt mörkt. Kan det vara för ljust tro? Hur stor skillnad bör det vara mellan dag och natt egentligen? På dagen sover hon i sina dagskläder oftast, eller så har hon kvar pyjamasen - nästan alltid till efter 9-luren i allafall.
Med matlagningen menar du hennes delaktighet eller hennes matvanor? Hon strular nämligen väldigt när det gäller att börja äta kött och grönsaker. Det enda som accepteras är frukt, gröt och välling. Vet inte riktigt hur vi ska göra för att hon ska äta något annat. HOn grimaserar väldigt och börjar gråta argt om vi insisterar. Jag försöker annars ha med henne i arbetet, men det går si sådär. Tycker det är lite svårt när hon är så liten. Rädd att hon ska ramla ner från diskbänken, stoppa farliga saker i munnen osv. Hon har inte riktigt börjat åla/krypa än, men på gång. Hon ställer sig på alla fyra och vill frammåt men har inte riktigt fattat ännu hur man gör. Hon drar sig framåt lite lite. Tack för extra värme =). Blir så uppgiven när hon är så förtvivlad i stället för att se sömnen som något härligt. Underbart att hon sover hela nätterna, men skulle så gärna vilja få till dagarna också. Rädd att nätterna ska bli sämre också om detta fortgår.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Natten är det mörkt men inte kolsvart än så länge, vi ska (idag hoppas jag) sätta upp mörkläggningsgardiner så det verkligen blir kolsvart på natten
Bra, fixa det! :thumbsup:

Att hon är vaken på morgonkvisten kan göra att hon hinner bli övertrött och därför är det ledsamt och svårt att somna. Övertrötta små är ju väldigt svåra att lägga.

Skratt ska hon ha till varje lur.

På dagen gäller neddragen rullgardin (om den är ljusgenomsläpplig vilket de flesta är). Hon kan vara lätt distraherad. Min son är det så rullgardinen måste ned hela vägen. Jag tror jag läst att en del måste ha det mörkt även på dagen för att få det att funka. Så där kan ni mixtra lite.

I övrigt gäller vanliga kläder bara de inte är för varma, för svett är inte nice att sova i. Min pojke sover i långärmad bomullsbody och stickade shorts. Utöver det så har han: En mellantjock stickad filt, en tunn bomullsfilt och ett tunt täcke. Bara som ett exempel. Alltihop lägger jag på, och därefter åker det av i olika ofattning beroende på hur han vill ha det just den dagen. :lol:

Så maten knorrar... :-k
Bitar diggar inte småttingar men slätmat brukar funka. Kör ni med det? Samtidigt som hon har plockmat att pyssla med medans ni skyfflar in den "riktiga" maten?
Jag försöker annars ha med henne i arbetet, men det går si sådär. Tycker det är lite svårt när hon är så liten. Rädd att hon ska ramla ner från diskbänken, stoppa farliga saker i munnen osv.
Skaffa en bumbo att ha på bänken så det blir mer stadigt. :P

http://www.jollyroom.se/varumarken/a-d/bumbo.html

Alla farliga saker ställer du undan utom synhåll. Små gillar inte att bli frestade. Men BARA verkligt farliga prylar. Bli inte nojig. Min pojke fick hålla på med rivjärnet redan i den åldern, till exempel. Med mina hökögon på-givetvis! Men han har aldrig gjort sig illa. Aldrig. Nu river han morötter och är inte ens 2 år! :mrgreen: Min son har även smakat på alla kryddor som inte är super starka samt käkat både rålök och vitlök. Inga problem. 8) Alltså de slickar ju mest. Har hon ngt i munnen som du inte vill att hon ska ha så är det bara att pilla ut utan att säga ngt. Längre fram kan du lära henne att spotta genom att hålla fram handen vid lilla munnen. :wink:

När de är med på riktigt äter de bättre också! :P

Värme! /Luvisen
SM rookie
cecilia74

Inlägg av cecilia74 »

Hej Luvisen!

Tack för det tipset om plockmat vid måltiderna! Det äts fortfarande utan någon större entusiasm när det inte är gröt/välling eller fruktpuré som står på menyn men hon gråter inte/blir inte så arg längre. Jag ger henne ett kex som hon leker och tuggar på, när hon tar en tugga på kexet passar jag på och kilar in en sked med mat och detta accepterar hon. Hoppas att detta i långa loppet ska leda till att hon vänjer sig vid smakerna och så småningom frivilligt äter. Vad tror du?

Vi har en bumbo som vi slutat använda för hon vrider sig ur den, men jag har tagit fram den igen och använder den på diskbänken. Känns lite säkrare iallfall än när hon sitter helt utan stöd.

Och nu till sömnen igen.... Vid dagslurarna gnälls det fortfarande, ibland mer ibland mindre. I helgen när min mor var på besök var lilla tjejen första dagen helt förtvivlad genom en hel 45 min lur. Det tog säkert 10 min att lugna henne efter upplockandet. Är det såhär riktigt illa brukar jag ändå härda ut, ramsa då och då och sedan använda mig av marginalkvarten och plocka upp henne en kvart tidigare (snabbt när hon har tystnat en liten stund så att hon inte gråter vid upplockandet). Är detta ok? Har hon somnat väldigt sent in på luren, låter jag henne också sova en kvart längre.

Problem nr två =). Att få henne att somna någon annanstans än hemma är hopplöst vad gäller dagslurarna. Vagnen är numer sittvagn och hon vill absolut inte ligga ner. Det finns aldeles för mkt spännande att titta på. Så det är stört omöjligt att få henne att somna ute eller hemma hos bekanta (var lägger man henne då liksom?). Har du något tips? Det har snart gått två månader sedan vi införde kuren, borde inte min dotter börja känna av klockan själv och somna var vi än är så som Anna beskriver det i boken?

Jag funderar också på om vi är lite för allvarliga vid läggningen. Vi leker med henne och får henne att skratta innan läggningen, men sen när nerläggningen börjar i sängen placerar jag henne rätt, trycker till och säger ramsanx4 på väg ut. Kan jag istället börja införa att leka med henne under själva läggningsrutinen, i sängen om du förstår vad jag menar? Eller förstör jag något då?

Vi har sedan en tid tillbaka slutat med den sista bekräftelseramsan. Under själva kuren så gav vi ju henne en sista bekräftande ramsa direkt när hon tystnat och innan hon somnat så att hon fick med sig den in i sömnen. Nu får hon ju med sig gråten in i sömnen. Ska vi "gå tillbaka" och göra så som man gör under själva kuren?
Har också börjat funderar på om ramsan inte har "tagit", att det är därför hon inte somnar förnöjt vid ramsan. Kan det vara så?

Många tankar och funderingar, jag hoppas att detta är sista "rycket" innan vår lilla dotter är helt kurad =). Jo, en sista fundering- är det ok att måltiderna varieras med en kvart lite då och då? Ibland är hon jättehungrig, känns elakt att då avvakta en kvart för att få exakt enligt schemat.
När väl allt sitter så småningom och lillan somnar förnöjt, ska man ändå ge fyra ramsor på raken på väg ut och utanför dörren, eller drar man ner detta till en ramsa vid just nerläggningen?

Tack för er hjälp!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:
cecilia74 skrev: --- när hon tar en tugga på kexet passar jag på och kilar in en sked med mat och detta accepterar hon. Hoppas att detta i långa loppet ska leda till att hon vänjer sig vid smakerna och så småningom frivilligt äter.
¨
En sockerfri fullkornsskorpa är också en bra idé. Spännande struktur och kliar skönt mot tänderna i vardande (hur gammalt är barnet :?: Lägg gärna till det i din signatur :wink: ).

Och tänk gärna lite mera positivt kring maten - mat är och ska vara en njutning, inte någonting att behöva "vänja" sig vid för att så småningom "frivilligt" äta! Tips: kapitlet "Bekymmer? Mat" i femte delen av Barnaboken :wink: :lol:
cecilia74 skrev:I helgen när min mor var på besök var lilla tjejen första dagen helt förtvivlad genom en hel 45 min lur. Det tog säkert 10 min att lugna henne efter upplockandet.
"Helt förtvivlad genom en hel 45 min lur" är inte bra alls - det är oacceptabelt :shock: Det är din uppgift att LUGNA henne, och till det finns verktygen. Som i sin tur stärks av Attityden, den betryggande. Attityden av Självklarhet fungerar som bakpulvret i en sockerkaka :mrgreen:
cecilia74 skrev:Problem nr två =). Att få henne att somna någon annanstans än hemma är hopplöst vad gäller dagslurarna. Vagnen är numer sittvagn och hon vill absolut inte ligga ner. Det finns alldeles för mkt spännande att titta på. Så det är stört omöjligt att få henne att somna ute eller hemma hos bekanta (var lägger man henne då liksom?).
Sittvagnen är som en bakåtlutad fåtölj. Hur skönt sover du i en sådan :?: Det handlar mindre om vad hon vill eller "absolut inte" vill, utan att hon inte ligger skönt. Dessutom kommer 90% av små barns alla intryck genom synen, så hon ska naturligtvis helst inte kunna se ett smack om inte lilla hjärnan genast ska gå igång (och då sover man iget vidare #-o ).

Lilla barnet behöver ligga på mage på plant underlag, med svängrum och i dunkel. Införskaffa en Baby Björn resesäng, tycker jag - enkel att ta med och ännu enklare att fälla upp. Ett ituklippt svart lakan över hela härligheten ger henne ro, särskilt när hon ska sova borta.
cecilia74 skrev:Jag funderar också på om vi är lite för allvarliga vid läggningen. Vi leker med henne och får henne att skratta innan läggningen, men sen när nerläggningen börjar i sängen placerar jag henne rätt, trycker till och säger ramsanx4 på väg ut. Kan jag istället börja införa att leka med henne under själva läggningsrutinen, i sängen ---?
Nej, det får vara mycket kort i så fall - inom de två minuter läggningen tar (högst) :P Barnet behöver vara i fred och somna själv så gott, och då kan man inte hänga kvar med sin (i och för sig förståeliga) ambition att få bekräftelse på att man gör rätt [-o< Man ska tänka, och känna i glädje, att man överlämnar barnet åt sömnen, och den är helig. Sömnen är barnets egen =D>
cecilia74 skrev:Vi har sedan en tid tillbaka slutat med den sista bekräftelseramsan.
Ja, den slutar man med andra, senast tredje natten på kuren. Man ramsar barnet lugnt och tyst med beskedet, eller påminnelsen, på ett bräde, om man säger. Läs på i Lathunden :!: Kuren är en process.
cecilia74 skrev:Har också börjat fundera på om ramsan inte har "tagit"---
Nej, det låter inte som om du har fått någon riktig kläm på den, och då måste du öva upp den. Läs om den i Verktygslådan :!: Det är meningen att du ska uppleva ramsandet som en dialog med barnet, och då måste du både lyssna, lära dig lyssna noga, och anpassa den till exakt läge i "samtalet" just då. Grundläggande är förstås att den ska vara tillräckligt hög för att kunna nå fram till barnet.
cecilia74 skrev:--- är det ok att måltiderna varieras med en kvart lite då och då? Ibland är hon jättehungrig, känns elakt att då avvakta en kvart för att få exakt enligt schemat.
Elakt? Inte då. Man ska aldrig underskatta mutans betydelse. Ge henne den där långlivade fullkornsskorpan i handen och håll tiderna :!: Vinglar du med måltiderna på dagarna, vinglar hon med sömntiderna på lurarna / nätterna. Det är tyvärr så :roll: Allt hänger samman.
cecilia74 skrev:När väl allt sitter så småningom och lillan somnar förnöjt, ska man ändå ge fyra ramsor på raken på väg ut och utanför dörren ---?
Ramsan är magisk och blir ditt förnämsta verktyg för eviga tider :!: Schackra inte med den utan få korn på den nu ordentligt, genom trägen övning, och njut den sedan som både din och lilla barnets allra hjälpsammaste vän :wink: :lol: =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
cecilia74

Inlägg av cecilia74 »

Hej!

Tack för ditt svar!! När det gäller maten; min dotter är snart 8 mån ( o inga tänder så långt ögat kan nå :) ). Det jag hittar om matbekymmer i litteratur och även barnaboken verkar handla om barn som är lite äldre, som ätit bra tidigare? Min dotter har aldrig riktigt fått igång intresset för annat än välling, gröt och frukt. Rotfruktsmos kan fungera ibland (någon sked eller två), men när jag blandar i någon form av kött är det bom stopp. Jag försöker verkligen inta en positiv attityd inför varje måltid och verkligen tro på att "detta kommer hon att äta med god aptit". Hon har fått kladda med maten, leka med skeden, äta själv...ja, det mesta har jag testat - egen mat, burkmat, helt slät mat och mat med lite mer klumpar. Min oro är att hon inte blir helt mätt under dagen och då såklart sover hon ju sämre. Vid 8 mån rekomenderar BVC att man ska införa två "riktiga" mål mat om dagen och jag vet inte hur det ska gå till. Nu vet jag ju att hon iallafall äter sig mätt på gröten vid 14 och vällingen vid 17 (kl 10.30 ger jag henne grönsaks/köttpuré och fruktpuré).

Tack för tipset med resesäng - en sådan ska införskaffas! Funderar på om man kan testa att lägga ett skynke över vagnen när vi är ute och det är dags för hennes dagslur? Men som du säger, särskilt bekvämt blir det ju inte. Jag försöker lägga alla dagslurar hemma, men ibland blir det svårt när man är ute på ärenden el. dyl. Min förhoppning är att hon själv ska känna att hon är trött så att hon ändå kan somna förnöjt trots att vi är ute och traskar i vagnen.

Jag vill också passa på att tacka :D . Trots vissa kvarvarande bekymmer är det så fantastiskt mkt bättre nu än innan vi började med sova hela natten-kuren. Att vi har lyckats få henne att sova hela natten igenom känns helt fantastiskt när man tänker på hur vi höll på tidigare!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Har du haft osaltat smör i maten som smakar gott? Mycket plockmat som är roligare att äta på egen hand? Äggröra med smör och grädde i, massor av energi :D

Det är superbra med skynke över vagnen, tycker det gör all skillnad.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och vi har ett resetält som sova-över säng :lol: , lätt som en plätt att bära med. :wink:

http://www.littlekidscorner.se/sv/produ ... era-farger

Det enda är att det finns en madrass till som INTE är bra. Den kan man vara utan och köpa en skumgummimadrass som man skär till så den passar precis för annars riskerar barnet att glida runt när de väl börjar röra mer och mer på sig.

Värme! /Luvisen
SM rookie
cecilia74

Inlägg av cecilia74 »

Tack för tipsen Luvisen och Emma80!

När det gäller att försöka få barnet att sova i vagnen när man är ute, ramsar ni då också eller hur gör ni?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag fäller ned ett skynke för vagnen, vagnar, avslutar med skak sida till sida och sedan ramsar jag bort. Ställer mig en bra bit ifrån och väntar. Barnet somnar? Då går man in eller börjar gå. Sedan får man ju successivt backa med vagnande och skak. Sist sparar man på ramsandet.

Värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"