Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!
-
frk Carlsson
Re: Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!
Ps. Vill bara förtydliga mig - kör nu enl manualen och gå in och buffa vid minsta lilla ljud från henne. Imorgon är en annan dag och då är ni på en annan nivå.
=D>
=D>
Bra att ha dig här! Du har väl rätt... ramsan ska ju inte funka natt 1 kl 21
Gjorde nog lite fel... bekräftelseramsan när jag gick ut
Tycke det passade med bekräftelse eftersom hon gjorde så rätt. Låg och var tyst.
Men då är det ramsax4 ut sen bekräftelse?
Rapporterar mer imorgon om det inte blir en jättetokig natt här...
Vi hörs!
Gjorde nog lite fel... bekräftelseramsan när jag gick ut
Rapporterar mer imorgon om det inte blir en jättetokig natt här...
Vi hörs!
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
-
frk Carlsson
Jepp : buffa tills hon blir lugn och slappnar av. Ramsa x 4 medan du går ut. Vänta ett tag tills du bedömer att hon håller på att somna in. DÅ ger du bekräftelseramsan, och är mjuk på rösten typ "du gör alldeles rätt, precis såhär ska det vara".
Vaknar hon/låter innan du hunnit ge bekräftelseramsan så går du in och buffar igen och börjar om från början. Och som sagt - vid minsta läte så kör du hela proceduren från början.
Sen tar ju ramsan över buffningens roll helt enkelt
Men nu upprepar jag mig
Så jag tar och stänger av här. Vi hörs imorgon helt enkelt.
Vaknar hon/låter innan du hunnit ge bekräftelseramsan så går du in och buffar igen och börjar om från början. Och som sagt - vid minsta läte så kör du hela proceduren från början.
Sen tar ju ramsan över buffningens roll helt enkelt
Men nu upprepar jag mig
-
frk Carlsson
Bara en sak : ramsan x 4 när du går ut sägs med "attityden av självklarhet" i tonen.
Inga konstigheter här inte!
Inga konstigheter här inte!
Ja, efter mycket om och men somnade hon igen vid 06.15. Nu har hon alltså vaknat 14 ggr. Buffade ett bra tag eftersom hon tokskrek. Hade svårt att hålla hennes huvud på plats med lillfingret. Men så fort hon blivit lugn har jag ramsat mig ut och sen bekräftelse.
Det blev INGEN lugn natt inatt men den kommer väl. Känns bara just nu när man är trött, som värsta bakslaget iom att hon senaste veckan ändå sovit såå bra. Men detta var ju nytt för henne, med magläget och det är väl det som är grejen. Inga konstigheter egentligen. nu undrar jag bara hur man ska klara av dagen eftersom hon kommer vara så trött. (Vilket ju är normalt och står i boken!). Men nu är det bara att hålla henne vaken när hon ska vara vaken... Phu... [-o<
Det blev INGEN lugn natt inatt men den kommer väl. Känns bara just nu när man är trött, som värsta bakslaget iom att hon senaste veckan ändå sovit såå bra. Men detta var ju nytt för henne, med magläget och det är väl det som är grejen. Inga konstigheter egentligen. nu undrar jag bara hur man ska klara av dagen eftersom hon kommer vara så trött. (Vilket ju är normalt och står i boken!). Men nu är det bara att hålla henne vaken när hon ska vara vaken... Phu... [-o<
-
frk Carlsson
Godmorgon!
Först - du/ni har varit SUPERDUKTIGA inatt
Precis som du säger, det känns som värsta bakslaget men nu är ni på goood väg. Första natten ÄR superjobbig både för barnet och för den som kurar.Det är ju helt nya bud liksom. Andra natten behöver inte alls vara lika omtumlande, men KAN vara det. Det enda man själv kan göra är att framhärda. Var noga med att anteckna uppvak och hur det "är" då, dvs hur mkt du/ni ramsar, hur hon reagerar etc. Det är ett bra sätt att upptäcka sina framsteg, för dem gör man.
14 uppvak under en natt är inget "onormalt". Hon har reagerat på ett nytt sätt att bli bemött på. Själv skulle man ju oxå reagera tänker jag...
Vargtimmen är ingen lek! Den får man kämpa med länge , länge. Barnen tror ju att de är pigga då och att det är dax att gå upp och när dom inte får gå upp så blir de ju såklart jättearga. Men det ger med sig på 1-2 v, man måste bara ligga i. Vi tar det sen när ni kommer dit, i natt har allt varit på "bas-nivå". Men nu är det dax att börja låta ramsan ta över. Det är ju tillåtet att buffa t om i natt, men var försiktig och börja avveckla.
Håll schemat hårt nu oxå. Hon kommer säkerligen vara jättetrött eftersom hon vaknat så mkt i natt, så se till att distrahera henne ordentligt. Kör på i samma stil som under natten, du/ni verkar ha lagt en god grund för hur du/ni bemöter henne, dvs konsekvent.
Som jag inledde med - mkt bra jobbat. Jag vet hur det känns, man är helt slut och darrig och känner sig misslyckad etc. Men det är PRECIS tvärtom - man är stark och man har attityden av självklarhet - "nu ska vi lära oss ngt nytt och jag är med dig och visar hur man gör". Sen får man ha tillit och låta barnet ta till sig det nya. Glöm inte att ni just äntrat dygn 2 på kuren...iom uppföljningsveckan har ni mkt kvar - med det sagt - ni kommer uppnå en hel del positiv förändrig inom kort.
Stora kramar till er alla. Jag kollar in här under dagen.

Först - du/ni har varit SUPERDUKTIGA inatt
14 uppvak under en natt är inget "onormalt". Hon har reagerat på ett nytt sätt att bli bemött på. Själv skulle man ju oxå reagera tänker jag...
Vargtimmen är ingen lek! Den får man kämpa med länge , länge. Barnen tror ju att de är pigga då och att det är dax att gå upp och när dom inte får gå upp så blir de ju såklart jättearga. Men det ger med sig på 1-2 v, man måste bara ligga i. Vi tar det sen när ni kommer dit, i natt har allt varit på "bas-nivå". Men nu är det dax att börja låta ramsan ta över. Det är ju tillåtet att buffa t om i natt, men var försiktig och börja avveckla.
Håll schemat hårt nu oxå. Hon kommer säkerligen vara jättetrött eftersom hon vaknat så mkt i natt, så se till att distrahera henne ordentligt. Kör på i samma stil som under natten, du/ni verkar ha lagt en god grund för hur du/ni bemöter henne, dvs konsekvent.
Som jag inledde med - mkt bra jobbat. Jag vet hur det känns, man är helt slut och darrig och känner sig misslyckad etc. Men det är PRECIS tvärtom - man är stark och man har attityden av självklarhet - "nu ska vi lära oss ngt nytt och jag är med dig och visar hur man gör". Sen får man ha tillit och låta barnet ta till sig det nya. Glöm inte att ni just äntrat dygn 2 på kuren...iom uppföljningsveckan har ni mkt kvar - med det sagt - ni kommer uppnå en hel del positiv förändrig inom kort.
Stora kramar till er alla. Jag kollar in här under dagen.
TACK FÖR ALL UPPMUNTRAN!
Det hjälper!
Hon blev skitglad vid 06.35 och började prata. Gick in la tillrätta, ramsa ut och hon fortsatte prata... Tog upp henne 06.50. Nu ska vi såklart följa schemat och det är ju inget nytt för det har vi ju gjort länge...
Hon blev skitglad vid 06.35 och började prata. Gick in la tillrätta, ramsa ut och hon fortsatte prata... Tog upp henne 06.50. Nu ska vi såklart följa schemat och det är ju inget nytt för det har vi ju gjort länge...
Dagen har flutit på bra med rutinerna förutom att vi fick vagna eftersom hon vaknade under långpasset efter en 65 min. Men hon somnade om och vi fick väcka henne på utsatt tid. Nu på kvällen har hon ätit DÅLIGT. Ammade nu som vanligt 18.30. Men hon åt ingen middag 17 och vill inte ha vare sig välling el. gröt som "kvällsslurk".
Nu ska ni få höra...
19.00 SKRATT GODNATT!
Tillrättaläggande, kort SF, hurtig/glad ramsax4 när jag gick ut. Hon började genast gnälla och gnöla lite.
Skrek till några kortisar litegran men jag avvaktade.
När hon skrek i lite mer körde jag en "överröstande" ramsa i stil med "nu ska du faktiskt sova, så var snäll och var tyst!"x4
Hon var tyst
Lite gnäll igen
Sen blev hon tyst
Då la jag in bekräftelsen!
Hon är fortfarande tyst iaf. =D>
Gör jag helt rätt nu???
Ramsan har nu iaf tagit EN gång! Nu är det bara att fortsätta. Ramsa först och främst för att få henne lugn och tyst. Gå in vid kris. Buffa endast vid jättekris. Men först tillrättaläggande och SF i så fall...
Ja, det har den gjort någon gång förr med men då innan kuren ramsade jag ibland vid sängen... någon gång har hon somnat om själv med hjälp av att jag ramsat från rummet brevid, innan kuren.
Nu ska ni få höra...
19.00 SKRATT GODNATT!
Tillrättaläggande, kort SF, hurtig/glad ramsax4 när jag gick ut. Hon började genast gnälla och gnöla lite.
Skrek till några kortisar litegran men jag avvaktade.
När hon skrek i lite mer körde jag en "överröstande" ramsa i stil med "nu ska du faktiskt sova, så var snäll och var tyst!"x4
Hon var tyst
Lite gnäll igen
Sen blev hon tyst
Då la jag in bekräftelsen!
Hon är fortfarande tyst iaf. =D>
Gör jag helt rätt nu???
Ja, det har den gjort någon gång förr med men då innan kuren ramsade jag ibland vid sängen... någon gång har hon somnat om själv med hjälp av att jag ramsat från rummet brevid, innan kuren.
-
frk Carlsson
=D> Japp, helt rätt! Snyggt!
Bra att du "vågade" backa oxå! Dvs lät henne vara och känna efter litegrann själv. Det tycker jag alltid har varit det svåraste med ramsan - att inte vara så himla "på" utan att låta dem tänka och känna efter litegrann själv innan man dunkar på igen. Men kom ihåg nu att det fortfarande bara är natt nr 2 och det ÄR tillåtet att gå in, även om det bara är i fall av KRIS. Hon behöver dig/er fortfarande, men ni ska börja kunna dra er tillbaka oxå. En svår balansgång, men så länge man är konsekvent gör man iaf inga fel :thumbsup:
Låter ju som att dagen varit riktigt bra
Hon har nog dragit en hel del lärdomar från den oxå tänker jag.
Varför hon inte ville äta ni ikväll berodde nog mest på att hon var trött.
Ni är superduktiga! Och har helt rätt inställning.
Kollar in här igen innan sänggåendet och ser ifall du skrivit ngt.
=D>
Bra att du "vågade" backa oxå! Dvs lät henne vara och känna efter litegrann själv. Det tycker jag alltid har varit det svåraste med ramsan - att inte vara så himla "på" utan att låta dem tänka och känna efter litegrann själv innan man dunkar på igen. Men kom ihåg nu att det fortfarande bara är natt nr 2 och det ÄR tillåtet att gå in, även om det bara är i fall av KRIS. Hon behöver dig/er fortfarande, men ni ska börja kunna dra er tillbaka oxå. En svår balansgång, men så länge man är konsekvent gör man iaf inga fel :thumbsup:
Låter ju som att dagen varit riktigt bra
Hon har nog dragit en hel del lärdomar från den oxå tänker jag.
Varför hon inte ville äta ni ikväll berodde nog mest på att hon var trött.
Ni är superduktiga! Och har helt rätt inställning.
Kollar in här igen innan sänggåendet och ser ifall du skrivit ngt.
=D>
Halloj! Det blev en omgång med ramsande till eftersom hon vaknade efter 40 min... men hon skrek upp sig så jag gick in. Snabbt tillrättaläggande, kort SF, ut med ramsa x4 och sen bekräftelse. Det funkade
. Nu har hon sovit 20 min sen dess.
Man kan ju alltid hoppas att hon inte vaknar 14 ggr till nu [-o<
Man kan ju alltid hoppas att hon inte vaknar 14 ggr till nu [-o<
Glömde skriva att det där med att avvakta... det är jag nog bäst på. Tyckte ärligt talat det var asjobbigt att jag skulle gå in så fort hon pep igår... Vi har ju liksom kommit ifrån det eftersom hon somnat själv en del innan (på rygg). Det blir nog bra det här... 
-
frk Carlsson
=D> Härlig inställning! Verkar som att du känner dig bekväm med att backa och då har man "halva inne". Niklas är oxå sådär.Jag har lite svagare psyke, men har lärt mig med tiden alt. han får ta det när det uppstår
Vi ramsar i princip aldrig Sigge nuförtiden när han vaknar eftersom han blir så förbannad över att man stör honom. De få ggr han vaknat efter att kuren satte sig i julas så har vi låtit honom grina och bara tolkat det som att han varit sur över att han vaknat och låtit honom komma till ro av sig själv,vilket han alltid gjort inom max 10 min. Har funkat galant
Jag tänker att det verkligen ÄR så, att de blir störda av en. (Alltså sen när polletten verkligen trillat ner för dem.) Tänk dig själv om man skulle vakna till under natten och så stod det ngn utanför dörren och bara "men sov nu, sov nu, sov nu, sov nu".
Förutsatt att man verkligen VET att barnet är hemma med ramsan etc såklart! Nu raljerade jag lite
men jag tror du fattar vad jag menar!
God natt. Vi hörs imorgon
Vi ramsar i princip aldrig Sigge nuförtiden när han vaknar eftersom han blir så förbannad över att man stör honom. De få ggr han vaknat efter att kuren satte sig i julas så har vi låtit honom grina och bara tolkat det som att han varit sur över att han vaknat och låtit honom komma till ro av sig själv,vilket han alltid gjort inom max 10 min. Har funkat galant
Jag tänker att det verkligen ÄR så, att de blir störda av en. (Alltså sen när polletten verkligen trillat ner för dem.) Tänk dig själv om man skulle vakna till under natten och så stod det ngn utanför dörren och bara "men sov nu, sov nu, sov nu, sov nu".
Förutsatt att man verkligen VET att barnet är hemma med ramsan etc såklart! Nu raljerade jag lite
God natt. Vi hörs imorgon
Sammanfattning av natt två då:
4 uppvak. En gång säker pga hosta.
Två på några minuter då hon tystnat efter tillrättaläggande och ramsa ut.
Två lite längre på en halvtimme då hon tagit ny sats efter ramsan. Gnällt och smågråtit. Jag har avvvaktat. Gått in med nytt tillrättaläggande när det behövts. SF -då har hon blivit arg
Ramsat ist. och hon tystnar av ramsan men börjar om igen ofta när jag blivit tyst.
Nu vaknade hon 06.25 och har inte somnat om efter x ramsor utanför dörren, SF (arg), ramsa ut (ny sats). Dock blir hon lugnare mellan varven. Smågnäller. Jag lyssnar... Måste få henne tyst nu så jag kan ta upp henne (kl är 06.55).
Förstår hennes gnäll nu på morgonen. Gjorde Godmorgon fort som attan när hon var tyst. Hon hade hela näsan fullt med tjockt snor.
En betydligt mycket bättre natt. Ramsan har funkat ibland, erller ja, hon blir ju alltid tyst faktiskt, men börjar ibland om.
4 uppvak. En gång säker pga hosta.
Två på några minuter då hon tystnat efter tillrättaläggande och ramsa ut.
Två lite längre på en halvtimme då hon tagit ny sats efter ramsan. Gnällt och smågråtit. Jag har avvvaktat. Gått in med nytt tillrättaläggande när det behövts. SF -då har hon blivit arg
Nu vaknade hon 06.25 och har inte somnat om efter x ramsor utanför dörren, SF (arg), ramsa ut (ny sats). Dock blir hon lugnare mellan varven. Smågnäller. Jag lyssnar... Måste få henne tyst nu så jag kan ta upp henne (kl är 06.55).
Förstår hennes gnäll nu på morgonen. Gjorde Godmorgon fort som attan när hon var tyst. Hon hade hela näsan fullt med tjockt snor.
En betydligt mycket bättre natt. Ramsan har funkat ibland, erller ja, hon blir ju alltid tyst faktiskt, men börjar ibland om.
-
frk Carlsson
:thumbsup: Duktiga er! Och lilla oxå som kämpar på trots att hon är så förkyld! (Vi har samma läge här, men han tar sig igenom nätterna trots slemhosta som bara river i en när man hör det)
Vilka framsteg! Eller vad tycker du själv? Jag tänker dels att hon bara vaknade 4 ggr innat men ffa att du beskriver att hon tar ramsan så snabbt trots allt, dvs att hon faktiskt tystnar på den! Även om hon börjar låta om igen efteråt, men det har du ju roddat hem oxå. Galant
Hon har börjat förstå nu!
Sigge blir oxå jättearg av solfjädern! Jag fick vara med om en såndär riktig "utskällning" när jag kurade honom, han skrek mig ut ur rummet. Så nu kör vi aldrig den överhuvudtaget.
OK. Då är natt 1 och natt 2 över då. Hur känns det so far?
Kram !
Vilka framsteg! Eller vad tycker du själv? Jag tänker dels att hon bara vaknade 4 ggr innat men ffa att du beskriver att hon tar ramsan så snabbt trots allt, dvs att hon faktiskt tystnar på den! Även om hon börjar låta om igen efteråt, men det har du ju roddat hem oxå. Galant
Sigge blir oxå jättearg av solfjädern! Jag fick vara med om en såndär riktig "utskällning" när jag kurade honom, han skrek mig ut ur rummet. Så nu kör vi aldrig den överhuvudtaget.
OK. Då är natt 1 och natt 2 över då. Hur känns det so far?
Kram !