Linus röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Tack Elle :heart:

Inatt sov vår lillprins mellan 24.00 och 05.00 så jag kände mig riktigt utsövd i morse när han ville ha frukost. Det känns inte speciellt jobbigt att nätterna blir så upphackade i det här läget för jag vet att det bättrar sig snart, detta är ju inget tillstånd som kommer vara bestående om man så säger.

Idag har vi kunnat pricka av UTEVISTELSE på vår "att göra-lista". :) Eftersom Linus åt väldigt tidig frukost så tog han även en tidigt morgonlur mellan 7-8.30 för att sen äta ett nytt mål mat. Detta innebar att han tog nästa lur mellan 10.30-12.30 så då han jag ut med hela gänget. Linus fick sova ute i vagnen medans vi andra spelade hockey med riktigt puck och krocketklubbor. Hela vår väg är som en isbana så det gick jättebra att spela men jag tror att det engelska laget vann och det bestod av Emil. Mika var bara med en liten stund för hon hade mycket annat för sig som att åka rutchkana, göra snöänglar och köra race med bobby-bilarna tillsammans med Sigge. Ja det var fullt ös och vi hann även med lite snöbollskrik innan Mika och jag gick in för att laga lunch. Eller laga och laga, vi slängde in lite potatisbullar i ugnen och gjorde en sallad. Det gäller att inte ha för stora krav på maten när man är själv hemma med alla barnen.

Sigge och Emil var ute lite till innan de anslöt till lunchen, sen fick Mika sova sin middagslur medans jag ammade Linus. Mika sov 2,5 timmar i dag med, hon verkar försöka slå något sovrekord just nu för hon somnar bums på kvällen och sover tills klockan ringer på morgonen. När Mika kommit upp efter sin lur sov Linus sin nästa lur och Sigge och Emil stack ut i snön igen, där höll de sig sysselsatta tills Pappan anlände hem efter jobbet.

Det känns ju helt lätt att ha fyra småbusar här hemma och då speciellt när Limpan sover när de andra behöver mig lite extra mycket. När jag lagade kvällsmat var Mika upptagen med många viktiga projekt så hon kunde inte hjälpa till men Linus vaknade och bajsade så det fick vi ju ta hand om tillsammans. Sen hade han svårt att komma till ro igen och jag kunde inte mata och laga mat samtidigt. Då kom jag på den otroligt smarta idén att stoppa honom i sjalen som jag köpt begagnad för just såna här tillfällen. Där somnade han och jag kunde fortsätta med middagen.

Nu ska jag docka fast Linus så han får en liten nattslurk innan vi ska sova natt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ibland känns livet bara så bra, så det gäller att njuta ordentligt. Linus sov mellan midnatt och fem på morgonen så vi var riktigt pigga när resten av familjen vaknade klockan sju.

Idag var Pappan hemma och det var riktigt lyxigt även om vi mest for på uppdrag åt olika håll hela tiden. Först lämnade Pappan Emil på kyrkis, sen lämnade han in vår bil och hämtade vår nya (begagnade) bil som rymmer hela familjen, sen hämtade han Emil och så åt de pizza på stan innan Emil skulle till talpedagogen. Vår Emil pratar oavbrutet men han är ganska svår att förstå för utomstående. Han vänder på ord och har svårt att säga S och F i början på orden. Ska han säga sova så blir det dovsa och när han säger Sigge blir det Ditse istället. Det positiva i kråksången är att ungen är otroligt postiv, klok som en bok och ett väldigt stort ordförråd. Han ska få en ny talpedagog nu för den gamla har bytt arbetsuppgifter men det blir nog bra det med. Sen behöver han kanske lite extra hjälp när skolan drar igång så det inte blir krångel med läsningen. Fast han kan alla bokstäver och skriver när man berättar i vilken ordning bokstäverna kommer i orden. Räkningen fungerar också bra, han kan både plus och minus och tycker dessutom att det är kul.

När familjens två största killar var på äventyr i stan latade vi oss här hemma eller rättare sagt så ammade jag medan Mika och Sigge lekte med allt möjligt och omöjligt. 8) Jag valde att inte se riktigt allt de höll på med måste jag erkänna. När Linus hade ätit klart tog vi andra en dusch innan lunch, det var jag som behövde duschen men jag ville inte lämna småttingarna ensamma så de fick göra mig sällskap.
Mika fick bara en 45 minuters lunchlur för hon skulle på en något försenad 18-mån kontroll på BVC. Linus hann äta lite till medan storesyster sov och Sigge och jag tittade på tv. Mika fick lite mellis när vi väckt henne vilket vi gjorde alldeles för tidigt enligt henne själv.

När Mika och jag klätt på oss ytterkläderna kom Pappan och Emil hem. Sigge drog på sig overallen och gjorde Emil sällskap i snöhögarna, Linus sov gott i sin vagn och Mika och jag drog iväg till BVC.

Där var det vikt- och längkontroll, doktorn lyssnade på Mikas hjärta som lät bra och sen var det några frågor om hur många ord hon kunde, bygga klossar, förstå instruktioner m.m m.m. Vi gillar doktorn för hon är alltid så glad och väldigt trevlig, dessutom är hon gräsligt imponerad över att våra barn sover 12-tim natt från de är små. 8) Vår BVC sköterkska upplyste doktorn om att vi fått en lillebror i familjen, jaha sa doktorn och såg sig omkring, frågade sen var vi gjort av honom. Då sa jag att han var kvar hemma med resten av killgänget för han skulle ändå sova två timmar och då hann ju Mika och jag hem igen. Doktorn blev ännu mer imponerad!
Mika vägde 10,5 kg och var 83 cm lång, de var nöjda med henne, sa att hon var lång men smal. Sen fick jag gärna återkomma och väga henne när hon var två år fastän hon inte skulle på någon koll förräns hon är 2,5 år gammal. Hm, jag undrade försynt om de trodde hon skulle bli fetare av att jag kom och vägde henne igen. Det trodde de inte. :wink: Hon är ju skitsnygg den lilla tjejen, muskulös till tusan, envis som en åsna och vacker som en gud. Brås nog på sin långa, smala och väldigt snygga pappa. :heart:

När Mika och jag kom hem stod nya bilen i carporten och till helgen ska vi ta en premiärtur hela stora familjen.
Pappan hade befriat granen från all utsmyckning, helt i onödan visade det sig för Emil tyckte inte att det någon bra idé så han satte tillbaka allting. Lösningen blev att Pappan väntade tills Emil somnat innan han avdekorerade granen och förde ut den i det fria igen.

Barnen sover, Linus i mitt knä för han var hungrig men för trött för att äta. Nu ska jag föra tillbaka honom till vagnen så att han vaknar så han kan äta lite kvällsmål för att sen sova på riktigt.

I morgon jobbar Pappan igen så jag ska, tillsammans med barnen, hålla verksamheten i gång här hemma. Framöver komma Pappan att vara hemma på tisdagar och fredagar vilket jag verkligen uppskattar för då kommer barnen ut och jag kan amma i lugn och ro.

Livet är toppen och jag njuter.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Heja heja SusanD! =D>
Det är fantastiskt hur du roddar ihop tillvaron, så inspirerande att läsa! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sâ underbart ni har det! Tack för att du delar med dig.

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Chokladkaninen :heart: Sarisparis :heart: - tack.

Jag älskar småttingar, allt kring dem är så härligt, de är så gulliga, ibland luktar de så gott så man aldrig kan sluta snusa på dem och ibland luktar de illa och då behöver detta åtgärdas kvickt.
Alla småttingar är individer med egna åsikter och tankar om livet som de faktiskt inte ens känner till. Jag erkänner att jag inte sitter med penna och papper och försöker hitta preferenser för småttingens schema, ånej här får de små anpassa sig så vi kör samma schema för alla. Det tar inte lång tid förrän aktuell småtting fått tiderna i kroppen och visst får man ta och ge lite med tiderna i början det är ju ändå en liten människa man har att göra med.

Och visst anpassar vi oss lite, främst när det gäller nattamat och nattsömn. Mika är den enda hittills som varit förståndig nog att äta ett sent kvällsmål vid 23 för att sen sova hela natten tills väckningen klockan 7. Än så länge är "Limpan" så liten men man får ju ändå testa lite olika alternativ och se vilket som passar. Igår la vi honom 21 och sen bestämde vi oss för att kolla hur länge han tänkte sova om vi inte la oss i alls. Länge visade det sig! Halv fem ropade han att magen var tom och pyjamasen blöt av kiss, all mat hade liksom runnit genom kroppen och ut genom snoppen och det klarade blöjan inte av. Så det blev blöj- och pyjamasbyte och så frukost. Vid sjutiden kom de andra barnen in till oss och då gosade de lite med sin lillebror innan han tog en morgonlur mellan 7.30-10.

Nu har han ätit en omgång och det är dags för första badet på egen hand. Visst har han badat tidigare men så fort man bara viskar dusch eller bad i det här huset så är badrummet helt överbefolkat av barn. Sist Linus tog ett bad hoppade både Sigge och Mika ner i babybadet så det blev inte så jättemycket plats kvar för lillebror. Nu ska det badas själv så han kan sjuka ner i vattnet med hela kroppen, bada öronen och njuta riktigt ordentligt. Det gäller att passa på när resten av ligan är ute och härjar i snön.

Det har snöat i natt igen och hela världen runt oss ligger djupt nerbäddad under snötäcket. Vi har hur mycket snö som helst och det är overkligt vackert och alldeles underbart. Hoppas att det ligger kvar tills i början av mars och så ska våren helst komma på några dagar och så har vi dop i slutet på mars. Hm, undrar vart man ska skicka den beställningen?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hipp, hipp HURRA för igår fyllde Linus 1 månad och det är stort, fast jag glömde skriva det igår vilket kanske är lite pinsamt. Det verkar dock som om själva födelsedagsbarnet inte bryr sig om min tabbe så då låtsas jag inte om den jag heller.

I natt sov Linus mellan 21 och 3.30 och det är ju godkänt så det bara skvätter om det. Sen åt han och sen somnade vi båda tätt intill varandra vilket ledde till att han var genomblöt när vi vaknade. Dels hade jag, eller rättare sagt min tutte skvätt en massa mjölk över honom, och dels hade han kissat så mkt så det läckte igenom när han låg på sidan. Men det gjorde honom inget, det enda han var intresserad av på morgonkvisten var frukost och så var det bra med det.

Storgänget var ute på fm och åkte pulka med Pappan och mormor, när de kom in var de dyngsura trots overaller och regnbyxor. Man kan, utan att överdriva det minsta, säga att vi har töväder och snön sjunker undan med en ruskig fart. Medans gänget var ute ammade jag Linus och tittade på tv på datorn, det finns ju en massa spännande program att kolla på när man har chansen att sitta still en stund.

Det är ju väldans spännande att ha en tjej i förtrotsen, en kille i trotsen, en femåring som stundom trotsar och stundom är underbar samt en liten småtting som äter, skiter, kissar och sover. Ganska spännande konflikter och mycket spännande samarbete och tillsammanslekar. Mm, att någon kan tycka att det är tråkigt att gå hemma med små barn har jag svårt att förstå men vi är ju alla olika.

Nu ska jag ta upp Linus för lite sen kvällstuttning, när detta mål infaller beror lite på hur dagen fallit sig och idag är vi inne på det sena upplägget. :wink: Det viktigaste är ju trots allt att Limpan får sova gott, äta så magen är mätt, får gosa med sina syskon och trivas med livet och då är tiderna, än så länge, inte det viktigaste.

I morgon far Pappan på jobb igen, vi andra ska köra den nya bilen till Kyrkis och där ska vi vara prick klockan nio för då går kyrkisbarnen ut i skogen och forskar medan vi andra får roa oss inomhus med pyssel och lek. Jag har packat väskan med extrakläder, samlat ihop alla biblosböcker eftersom bokbussen hälsar på, lagt fram alla kläder som barnen och jag ska ha på oss, Pappan har fixat välling och ställt i kylen så nu är det mesta fixat. Kvar är bara att duka fram porslin och grejer till morgondagens frukost. Det är lika bra att göra det ikväll för det tar mer tid än vad man tror när det är lite brått på morgonen. Stress gör mig sur och grinig så det gäller att kratta i manegen så att mamman håller sig på gott humör.

Pappan kommer hem på middag men sen drar han iväg på bridgekurs så det blir jag som lägger barnen på kvällen. Men det går bra, ibland blir de lite busiga men inget som inte går att hantera.

På tisdag är Pappan ledig så då ska jag och Linus följa med Emil på Alldeles-själv-kyrkiset för att kolla in hur de har det. Emil vill ju presentera sin lillebror för sina kompisar så då får Linus minsann ställa upp.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Natten som gick var lite turbulent för Mika mådde dåligt och spydde ner hela sängen och sig själv. Det blev lite allmän rengöring och sen spydde hon två gånger till innan det blev någon nattsömn att tala om.
När jag precis somnat började Linus låta och i sömnen gick jag upp, ställde mig bredvid hans vagn för att ta mig samman och då somnade han om. Jag måste ha varit så tråkig att han bestämde sig för att sova vidare. Själv tassade jag tillbaka till sängen och sov ett par timmar till.

Dagen har varit lugn, Mika har mått bra, Linus har spytt lite mer än vanligt men äter och kissar som han ska så det är nog ingen fara med honom.

På eftermiddagen kom mormor ner och hämtade Emil och Sigge, tillsammans gick de genom skogen hem till mormor och morfar för att bada i badkaret som har motor. Det ni! Morfar sätter på motorn och så blir det massor av bubblor. Pappan skulle plocka upp grabbarna när han kom från jobbet, hem återvände gänget strax före sju vilket annars är läggdags i det här huset.

Under tiden lagade jag middag och på något sätt kände jag mig som en riktig superhjälte för det är verkligen inte min starkaste sida att laga mat. Jag gjorde en ärtsoppa på gröna ärtor samtidigt som jag hade en ugnspannkaka i ugnen, samtidigt som jag vagnade Linus med foten på vagnens hjul, samtidigt som jag hade Mika i famnen för hon var urtrött och mådde nog inte helt bra, samtidigt som jag steket bacon, samtidigt som jag faktiskt var helt lugn och kände att jag hade koll på allting. Synd att man inte känner sig så här oftare, det är ganska häftigt faktiskt.

Linus åt och åt och åt på kvällen, till slut gav jag honom lite ersättning för jag var tvungen att hjälpa till med Mika-Pika-Hallonfika som kräktes igen. I morgon får vi nog ta det lite lugnt med maten, det får nog mest bli dricka och lite skonkost.

Hoppas, hoppas att grabbarna håller sig friska för det blir ju inte helt kul om alla tänker vara sjuka. Samtidigt så kan jag bara konstatera att vi sällan är sjuka, riktigt sällan faktiskt. Det blir väl mer när Emil börjar skolan och frotteras med alla klasskompisarna.

Nu ska jag dra mig tillbaka till sängen, det är en dag i morgon också. Något kyrkis blir det inte för Emil, har man en kräkande syster hemma så får man bli hemma själv med. Det vore ju trist om han smittade ner resten av kyrkisbarnen. Pappan jobbar men på fredag är han hemma och då ska Linus till BVC för vägning om han är frisk.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Du är underbar att följa!
Var du lika lugn med Emil?

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja jag tror faktiskt att jag var det, det var lite knöligt de första veckorna för Pappan jobbade på annan ort och jag blev sjuk. Men då hoppade mormor och morfar in och hjälpte till så det löste sig.

Men mycket handlar om hur man är som person och vad man har med sig för erfarenheter i bagaget. Jag har jobbat i många år med barn på sjukhus, både på neonatalavd, med cancersjuka barn och på barniva. Det är en god grund att stå på när man får egna barn, man förstår att barn är just barn, alldeles underbara men bara små människor precis som du och jag med alla behov som ingår.

Sen hör det väl till saken att jag inte brukar hetsa upp mig så mycket för saker och ting. Det mesta löser sig ju och om det inte gör det få rman ta tag i det hela. Dessutom är jag väldigt lat så det ligger inte riktigt för mig att överarbeta saker och ting, bra för det mesta och mindre bra ibland.

I natt sov Linus från 23 tills vi väckte klockan sju på morgonen. Kvällen blev sen igår för matningen blev ideligen avbruten då Mika kräkte ner sängen och Pappan behövde support med rengöring av säng och barn. Sen var ju hela kvällen förskjuten eftersom storkillarna varit hos mormor och morfar och badat, så middagen blev klockan sju och de kom inte i säng förrän klockan åtta vilket innebar att Linus fick sova lite längre innan sitt kvällsmål.

Mika kräks tydligen bara på nätterna, på dagarna är det lugnt på den fronten. Däremot har hon bajsat löst en gång och så är hon ganska trött. Så trött att hon somnade på soffan när vi tittade på morgontv. Emil blev alldeles orolig, han lutade sig över henne och frågade mig; Mamma är hon död!? :shock: Men det var hon ju inte som tur var, barnen är ju så sällan sjuka och att någon somnar i soffan händer liksom inte. Nu sover Mika middagslur, Linus likaså, grabbarna som varit ute hela fm tittar på tv och nu ska vi släppa ut hundarna så de får lunchkissa.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

När Pappan kom hem från jobbet fick han ta hand om kvällsduschen medan jag gjorde klart den väldigt sena kvällmaten.

Mika duschade bara en kort stund, hon tycker att det viktigaste är att hon får tvätta håret när det är gjort vill hon komma ut och bli torkad. Nakenfis springer hon ut till mig i köket, tittar på mig, säger Mamma med ett leende på läpparna och spyr en hel kaskad rakt ut på golvet, på stolen och på mig. :shock: Sen när hon kräkt en omgång till så var hon nöjd och mådde bra igen. Suck, Pappan fick sanera henne i duschen medan jag fick torka upp eländet som låg på köksgolvet.

Nu har hon sovit sen klockan sju och inte kräkt en enda gång så jag hoppas, hoppas att hon sover hela natten lång.
Vi hade en sån här mystisk magsjuka för länge sen, jag minns inte om det var hon eller Sigge som var drabbad men jag vet att hela familjen var lite sjuk, men bara lite. Nu är det likadant, Mika kräks en gång ordentligt per dygn, bajsar löst en gång, är lite trött men glad och leker gärna, är hungrig och vill både äta och dricka även om det får vara lite lugnt med mat just nu.

När alla de stora barnen var lagda fick Linus komma upp för att äta kvällsmat. Han är så himla gullig, nu har han vecklat ut kroppen, blivit lite mer människa och inte bara en liten söt boll. Han är mer vaken och tittar på oss och grimaserar. Sigge säger att han pratar och så översätter han med väldigt pipig röst att han vill ha tuttemjölk eller vad det nu gäller. Jättegulligt.
När Linus tuttat klart fyllde jag på med ersättning vilket vi brukar göra på kvällen, det gick ner dryga 100 ml och sen kom det upp. Blä, för andra gången idag fick jag byta kläder och Pappan fick sätta ny pyjamas på Linus. Sen blev det lite påfyllning med tuttemjölk och 20 min över nio kom han så äntligen i säng, eller i vagn rättare sagt. Nu sover även han gott.

I morgon ska Linus och jag till BVC för väning och mätning, men vi får väl se hur familjen mår, kanske blir vi hemma. Han har ju gått upp fint i vikt, säger jag som "väger" honom när jag lyfter upp honom på axeln för att rapa. Nu är han mycket tyngre än förra veckan och så har han växt på längden, det blir så tydligt när han tuttar, benen räcker längre runt mig nu.

Jag har uppdaterat vår familjeblogg, äntligen, men bilder på lillebror och resten av gänget. Vill ni titta så hittar ni dit på; grabbarnbus.wordpress.com

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken härlig blogg! Lyckliga ungar. :heart:

Hoppas att Mikas mystiska magsjuka gett med sig och att alla mâr finemang.

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Den mystiska magsjukan har äntligen flygit sin kos, nu är hon pigg igen våran gulliga stora-lillasyster. Men skumt var det för hon har kräkt en gång per dygn, i början på natten men sen även en sen kväll. När hon inte kräkt på 16 tim så trodde vi att hon var på bättringsvägen men då ställde hon sig bredvid mig som lagade kvällsmat och så spydde hon rakt ut över köksgolvet. Blä, stackars lilla barn. Löst bajs har hon också haft en eller två gånger per dygn, värre än så har det inte varit. Aptiten har varit dålig och hon har varit trött men nu är hon på bättringsvägen, äntligen. Resten av familjen har varit friska och pigga vilket var skönt för ett tag såg jag framför mig hur vi alla låg och spydde om vartannat. :shock:

Linus går från klarhet till klarhet. En kväll la vi honom klockan 23, efter en sen nattslurk, och sen vaknade jag av gnäll och missnöje klockan 2 på natten. Men någon måtta får det ju vara, mitt i natten serveras ingen mat så jag drog två tag i vagnen och sen gick jag och la mig. Linus muttrade något och sen somnade han om och blev väckt klockan 7 när frukost för småttingar serveras i det här huset.

För övrig kan man säga att han verkligen har vaknat till ordentligt. Nu ligger han gärna bland sina syskon när de leker, idag har han fått sin första lektion i hur man bygger en tågbana, hur man leker med kulor på den nybyggda tågbanan och hur man gör för att stora-lillasyster inte ska riva hela byggnationen. Linus var riktigt intresserad och lärde sig nog en hel del. Samtidigt är det väldigt jobbigt att gå i skolan så efter en stund förklarade Sigge att lillebror ville sova. Sigge är språkrör både för Mika och Linus, han förklarar vad de säger, vad de vill och inte vill. Väldigt praktiskt för en mamma, man behöver liksom aldrig undra och inte veta. Men idag ville Linus ha glass innan lunch och där tror jag att Sigge övertolkade och la in sina egna önskemål i lillebrors vilja. :wink: Någon glass blev det inte även om det var ett bra försök.

Idag har vi bara varit inne och lekt hela dagen, jag bestämde mig för att leka med barnen och inte göra någon nytta alls. Ganska avkopplande faktiskt. Jag har just byggt två jättefina legohus som Emil och Sigge rivit med sina traktorer. Sånt är livet, kul hade killarna i alla fall. Nu fick jag sitta vid datorn en liten stund innan lillebror ska upp och få mat. Emil har övergått till tågbanan och Sigge fortsätter med legobyggandet. Mika sover middag och Linus ska som sagt snart väckas.

Pappan är på jobb idag, vi har ju haft tre dagar tillsammans och det är skönt för då drar han det tyngsta lasset här hemma medans jag mest ammar och ammmar och ammar i lugn och ro. :)

I morgon ska Emil och jag till kyrkis och då får Limpan hänga med. Resten av gänget blir nog hemma och leker i snön som finns kvar.

Nä nu ska jag väcka lillebror.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Varför måste man laga kvällsmat? När jag blir rik tänker jag anställa en kock, så är det bara. Det körde ihop sig lite när det var dags för kvällens middag att tillagas. Linus hade ätit så länge så vi var lite sena och jag hade då rakt inte tid att vagna så jag knöt på mig sjalen och stoppade i honom där. Tyvärr har jag än så länge bara lärt mig hur jag ska sätta i honom så han sitter grode, måste nog utbilda mig lite vidare inom sjalområdet. Linus tyckte dock att det var helt okej så jag kunde laga mat med Mikas hjälp medan storkillarna var ute och cyklade! i snön och mörkret.

Men det är ju inte helt enkelt att koncentrare sig på matlagningen när man har en liten lillebror hängades på magen och en Mika som var väldigt engagerad eller överengagerad enligt mig. Efter en stund somnar lillebror och då blev han ju alldeles säckig i kroppen, det kan ju inte hans rygg tycka så mycket om så jag trasslade ur honom ur sjalen och la honom i vagnen där han sov gott till en början. Sen behövde utegänget lite assistans med cykellamporna och då var jag tvungen att lirka med mig Mika så hon inte blev kvar själv vid spisen och sen ville Linus bli vagnad och det ville då förtrotsiga Mika göra. Mm, på egen hand alltså, någon hjälp mottogs inte. Men gör hon det helt på egen hand välter vagnen så i smyg fick jag stötta upp lite medans jag skulle hälla av den kokta potatisen.

Hela tiden måste jag tala om för mig själv att det gör inget om maten blir sen, det gör inget om Mika blir arg hon kommer över det och det gör absolut inget om Linus inte kommer till sömn alldeles bums. Och jag klarade det med gott mod även då Mika satt och lindade in pyttelegot i ostskivor vid köksbordet. Då stod hon åtminstone inte och ville röra i grytorna på spisen. 8)

Det gäller verkligen att se det positiva i livet när saker och ting hopar sig över en. Pappan anlände hemmet och hjälpte utegänget med cykellamporna eftersom jag misslyckats med den delen. Sen tog han Mika och vagnade lite på Linus medan jag slutförde middagslagningen.

Till sist satt vi alla vid matbordet och åt ganska god mat faktiskt även om den serverades något sent.

Nu ska jag hälla i Limpan lite ersättning för han gnäller och är missnöjd, får fylla på lite i magen så sover han nog gott sen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hello vännen! :heart:

Vill bara säger att jag läser, njuter och avundas eran fantastiska tillvaro.

Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Läser och ler - du är så fantastisk på att måla bilder i mitt huvud =D>
<3 Kramar till hela gänget <3
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"