Olof, född 101010 vill bara sova.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Olof, född 101010 vill bara sova.

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
ingen fråga är någonsin dum om den är ärligt menad! Bara så du vet! :thumbsup:

Marginalkvartar är precis som du misstänker något som man kan addera eller dra ifrån på sovpass.

Ex om din tröttmössa ska sova kl 12 men klipper med ögonen och rullar runt kl 11.45 så lägg honom (och tänker o så listig jag är som använder mig av marginalkvarten!)

Ex om din inte längre så trötta pojke hojtar ska gå upp kl 14 men vaknar och börjar böka runt 13.45 så ägna inte en massa tid åt att få honom att somna om för att sen bums väcka utan använd dig av marginalkvarten och ta upp honom och gör något roligt. Som att diska tillsammans tex! :lol:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Näe, idag vet jag inte vad jag skall hitta på. Olof vill bara sova, vilket jag ju är van vid, men, han vill inte äta heller. En liten stund vi ena bröstet bara. Jag försöker truga och truga, byter bröst, testar ersättning men han vill inte ha. Antingen gråter han eller skrattar eller somnar. Han är betydligt gnälligare idag inte alls sitt soliga humör(när han är vaken alltså). Tredje matningen idag som inte känns tillfredsställande. Vad skall jag hitta på?
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja så kan det ju vara ibland. När det strular så brukar jag tänka förutsättningar. Du kan inte mer än erbjuda mat eller sömn. Truga, men inte tvinga. Eftersom han verkar tröttare än vanligt kanske det är ngn sjukdom på G. Förkyld?

Nya tag imorgon!

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Nu skulle jag så gärna få råd och vägledning. Det går åt fel håll här.

Först vill jag beskriva det som fungerar. Jo, Olof somnar helt på egen hand i vagga, säng eller vagn. Han sluter ögonen ganska omedelbart och somnar. Och, han är glad och nöjd, kvällstrasslar aldrig eller på dagen heller. Och, till sist, han accepterar närhelst han får mat eller skall sova, alltså anpassar sig lätt.

Men, han är fortfarande hungrig på natten, nu hungrigare än någonsin. Inatt sov han i spjälsängen i barnrummet istället för i vaggan. Jag tänkte att han ligger bättre där, luftigare, och att han på småtimmarna inte hamnar hos mig i sängen. Storebror har tillfälligt flyttat in till oss. Hursom, inatt har jag varit inne kl 24 och 03:30, plockat upp och ammat, kl 05 och stoppat in nappen och 06:30 blev det tidig frukost (som höll på i en timma!). Jag lovar att jag trugar på dagarna, så han tillslut kväljs, först brösten, därefter ersättning.
På natten försöker jag med nappen först men han trycker hela ansiktet hårt och frenetiskt och letar bröstet. Han äter glupskt(10-15 min) och somnar om direkt. På dagarna vill han ju gärna somna tidigare än utsatt tid och jag måste oftast väcka honom. Han är en stor kille som växer mycket, nu 6666g och 63,5cm lång vid 12 veckor.

Jag har ingen annan fråga än: vad bör jag ändra på? Vad sjuttsingen gör jag för fel!
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Nu har jag inte läst hela tråden man kan konstatera att gossen är tre månader. När mina har varit ganska precis tre månader, har inte min mjölk räckt riktigt för att hålla barnen mätta. Tror att det är vad du märker nu. Det är dessutom något av en mellanålder tycker jag, då man kanske börjar med tydliga rutiner och mer har ett schema att rikta sig efter, och fyra månader är då man inför hela nätter. Vanligen. Men mer mat får han i sig, jag har gett ersättning till kvällen. Och när de små magarna börjat vänja sig vid det har jag introducerat majsvälling (som är skonsam för magen). Därefter är barnet 4 månader och man kan börja peta i dem mer :D

Vill bara ge rådet att ha lite tålamod just runt 3 månader. Jag har upplevt det som en förändrande fas för båda barnen där det varit mer spring och jox på natten, som sedan rättat tills mig något med mer mat (men fortfarande varit en del springande...) för att sedan få lugna nätter runt fyra månader när hel natt har införts.

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack Anna för ditt svar, om detsamma gäller min pojk som dina små låter det ju hoppfullt. För det är just det att det går åt fel håll. Det som förut åtminstone var en sovperiod på sex timmar är tillbaka på tre-fyra-timmars pass. Jag har med hjälp av alla råd här på forumet fokuserat på dagarna i hopp om att nätterna skall lugna sig. Men det är väl bara att vänta, han behöver kanske mat, alltså riktig mat, läs potatis.
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:D Haha potatis. Ja, det skulle han säkert gilla :lol: Men jag sätter rätt mycket på maten (och den här meckiga 3-månadersperioden).

Börja ge honom mer. Fyll på med ersättning till kvällen. Det finns ju också Torsmammas nattmacka kom jag på. Den gav jag till både precis då :D Tänk vad man glömmer. Vet du vad det är? Annars har du länken här:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12225

En nackdel (som torsmamma också påtalar)

gossen kan komma att vara mätt även på morgonen :D det är en riktig nattmacka vill jag lova!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack för svar och tack att du påminner om "nattmackan". Jag testade för en och en halv månad sedan utan något riktigt resultat. Jag skall bjuda på det nu igen och jag ser också att i receptet står det NAN2. Olof har hittills druckit Sempers ersättning från födseln/Lemolac. Jag är novis vad gäller ersättning, min äldsta pojke ammade jag bara. Olof tycker ersättning är mycket gott och han har inga problem med magen så; törs jag gå på fyramånadersvarianten redan nu? NAN2, är det fyramånadersersättning?

Inatt åt han kl 01 och 05. Jag ångrar att jag inte ihärdade med nappen vid 05 för han åt inte så mycket och inte heller 06:30 då vi gjorde frukost. Han somnade 19:45 kvällen före så det första passet på drygt fem timmar är ju "ganska" bra. Andra natten i spjälsängen iallafall och vi har bestämt att justera schemat något: tidigare morgon och tidigare kväll med 45 min.
äta 06:30
(ibland lämna storebror på förskolan 08:30, hemma igen 09:00)
sova 09:00-10:00
äta 10:00
sova 12:00-14:00
äta 14:00
(hämta storebror 14:45, hemma igen 15:30-45, somnar dessvärre ofta i vagnen trots att han precis sovit två timmar och en marginalkvart)
sova 16:30-17:30(detta blir ibland en kort lur om han somnar i vagnen vid dagishämtning)
äta 17:30
sova 19:00

Inför alla sovpass kämpar jag med underhållningen och han lägger sig en kvart före nästan jämt. Sista halvtimmen kan han inte ligga på golvet eller sitta i babysittern för då somnar han.
Verkar det vettigt?
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Clara Cecilia

Hej,
Gunnarsmamma skrev:Tack för svar och tack att du påminner om "nattmackan". Jag testade för en och en halv månad sedan utan något riktigt resultat. Jag skall bjuda på det nu igen och jag ser också att i receptet står det NAN2. Olof har hittills druckit Sempers ersättning från födseln/Lemolac. Jag är novis vad gäller ersättning, min äldsta pojke ammade jag bara. Olof tycker ersättning är mycket gott och han har inga problem med magen så; törs jag gå på fyramånadersvarianten redan nu? NAN2, är det fyramånadersersättning?
Ja det törs du absolut. NAN 2 kan ges från födseln om man inte ammar. Det är alltså inte farligt för lilla magen på något sätt. Den är märkt med 4 månader just för att dem inte ska konkurrera ut amningen, dom blir så mätta av NAN2 :lol: . Börja blanda 50/50 Lemolac och NAN2 så blir det en mjuk övergång.
När han fyller 4 månader kan du utan problem introducera majs eller havrevälling märkt från 6 månader. (Samma sak som gröt och var tidigare märkt med 4 månader men detta är ändrat pga WHO´s amningsrekommendationer.)

Clara
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

och smakisar går också börja med strax före 4 mån. Vi började med gröt på sista målet för en vecka sedan (3,5 mån) och det var poppis, även om det tog några dagar att förstå hur man sväljer. Jag helammar, och märkte just för ca en vecka sedan att det var dags för MER mat här. Lite uppvak på nätterna och stök med tidiga morgnar, där jag började bli osäker på om han var hungrig.

Nu börjar gröten ge utdelning på nätterna och i helgen börjar vi med smakisar på lunchmålet också.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Hm, vårt finfina schema som fungerade så bra under ledigheterna är helt satt ur spel. Lillen kan inte hålla sig vaken i vagnen vid t ex hämtning så när vi kommer hem har han sovit över en timme och då skall han egentligen gå och lägga sig. När vi går ut bullar jag upp med kuddar och de små armarna ligger på överdraget så det ser ut som om han kan sitta. Han somnar iallafall. Det ger en missnöjd pojke och en förvirrad mamma, är han hungrig eller trött? I en och en halv timme håller vi på och velar! Vi måste ha ett nytt schema!
06:00 Ä
08:30-09:30 S
09:30 Ä
11:30-13-30 S
13:30 Ä
15:00-16:00 S
17:30 Ä
18:30 S
Verkar det ok? Jag jobbar ju för att få bort amningen på natten och han sover nu 19:00-00:30/01:00 då han ammas. Förut när han lade sig vid 19:30, och ännu längre tillbaka vid 20:00, har han ändå alltid vaknat vid halv ett eller ett, så det första passet verkar man kunna förlänga med tidigare läggning.
Han äter därefter igen vid 05:00. Kanske jag kan locka med nappen fram till sex så har det målet också försvunnit?
Jag får smått panik när varken dag eller natt löser sig. När schemat satt var jag trygg med att truga maten och lägga för jag visste att han var trött. Nu vet jag varken ut eller in.

Jag har köpt hem fyramånadersersättningen och den tycker han är god och magen är som vanligt, så det är ok. Vet inte om det resulterat i bättre nätter direkt men jag försöker vidare. Nattmackan har jag inte kunnat testa ännu, jag glömde pumpen i Jämtland men den kommer snart hem igen med tåg.

Tacksam för råd, jag känner mig mör och osäker och verkar inte kunna tänka klart.
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Clara Cecilia

Hej!

Hrm, jag tycker att det ser ut som om det är lite väl långt till första luren? 2,5 timme är mycket särskilt om man är en tröttmössa.
Om han ska upp 6 och ni behöver gå 8.30 skulle jag föreslå sova 45 minuter vid 07.45-8.30 och sen ner i åkpåsen och få frisk luft på väg till förskolan.

Eller inför tolvtimmarsnatt 18.30 - 06.30 och lägg honom 8.30 för 45 minuter. (45 minuter är ett bättre sovpass än 1 timme)

Vad tror du om det?

Clara
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack Clara, alternativ två tar jag direkt. Det är det där med att jag ibland inte vet vad som skall prioriteras; timmar mellan målen eller vakentid eller sovtid. Eftersom han äter 9:30 så blir det ju tre timmar mellan frukost ett och två. Och att han skall sova 45 min kan också bli en utmaning för sömntutan men det blir ändå bäst,tack. Nu har han sovit 14:30-15:30, det må vara hänt då det är första dagen med det här schemat. Ganska mycket knorrande har det varit. Imorgon är det ledigt från förskolan så då kan jag bara fokusera på det nya schemat. Återkommer..
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Clara Cecilia

Hej,
Gunnarsmamma skrev:Det är det där med att jag ibland inte vet vad som skall prioriteras; timmar mellan målen eller vakentid eller sovtid.
Ja det är precis därför som det är så viktigt att fundera själv utifrån barnets rytm och familjens förutsättningar när man gör schemat. Vissa är morgontrötta och grymt hungriga på förmiddagen, andra precis tvärtom :lol: .

Och en dag är ingen dag, fundera så det blir ett hållbart schema och bara genomför sen.

12-45-2 (eller 1,5) -45 har jag själv alltid gillat. Dom korta sovpassen kan bli 20 minutare sen och man nöter in den långa luren, som ju behålls längst, från början.

Fundera och återkom!

Clara
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Nu är det tämligen tjorvigt här hemma. Det nya schemat har tagit en väldig tid att jobba in. Det som ha varit svårast är att vänta på mat efter sista luren, men nu tycker jag att han grejar det. Så dagarna är ganska ok, för varje dag fler och fler leenden och nöjd bebis(förutom idag dock,vill sova). Men, nätterna, suck. Han vaknar väldigt ofta, inatt var det rekord tror jag, var tjugonde minut :( .
Jag har börjat ge honom mosad potatis utblandad med ersättning. Han tycker det är så gott att han sprattlar och skrattar när vi matar. Fem dagar har han fått och nu äter han tre teskedar ungefär. Kan det vara det? Fast han har ju vaknat före det också. Jag är i sådan sömnbristdimma just nu så jag minns inte riktigt. Han ammas vid midnatt och ibland en gång till någon gång mellan tre och sex. Vid alla uppvaken får han nappen och mellan fem och sex på morgonen får han komma till mig för då är jag så slut. Han vaknar vid 6:30 och smäller av ett leende, själv lipar jag bara av ren trötthet. Av förklarliga själ har det varit mycket gnissel idag.
Kan det vara magen som strular? Han är duktig att rapa, som en hel karl. Men visst, vid midnatt kanske jag är väl snabb att lägga ner i sängen igen, tycker mig höra en liten rap men borde kanske vänta på en till?
En teori jag har: kan det vara så att midnattsmålet drar igång aktivitet i magen som sedan väcker honom? Fast då borde han ju inte sova så gott de första fem-sex timmarna, då är han ju verkligen fullproppad med mat. Eller är det tvärtom; skall jag försöka truga i mer vid midnatt så han står sig. Jag har alltid försökt mata enl SM på nätterna, ett bröst bara och ganska snabbt avklarat. Han är ju en stor kille, redan storlek 68. Skall jag fortsätta som jag gör?
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"