Dagens gäst hos Malou i "Efter tio" TV4 i morgon f

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
polisa

Inlägg av polisa »

Jag hade min mor på besök och när jag såg att inslaget började ropade jag henne till tv'n. Kände att det var med en sorts stolthet som jag satt där bredvid henne när vi tittade på inslaget. Lite som: - Titta nu mamma, det där är "min" Anna... är hon inte fantastisk?!

Inslaget var jättebra och mamma, som jag bara tror "känner dig" mest genom ofta felaktiga rubriker i tidningarna (förutom min historia från Gastsjön), sa att hon tyckte du sa så mycket KLOKT!

...och färgvalet! Jösses, så mycket KÄRLEK som sprutade ut ur rutan på oss där, både genom orden och den RÖDA färgen! Underbart! :heart: :heart: :heart: :thumbsup:
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Vilken intressant intervju! Åh, önskar att den vore längre, nu blev det ju bara lite skrapande på ytan.

Sedan måste jag säga; VARFÖR denna fixering vid ditt/dina förhållanden i slutet av intervjun? Det är ju så mycket intressantare med ditt författarskap och dina otroliga kunskaper och förståelser för barn?! Nä, där fick sig faktiskt min respekt för Malou en törn. Hon borde kunna höja sig över sådan sensationsjournalistik tycker jag. :(

I vilket fall: bra jobbat Anna, du gav en fin, intressant intervju med mycket tänkvärt. Jag satt som klistrad framför skärmen (TV4 Play). Håller även med de andra här i tråden; du klär verkligen i rött!

Stor kram till dig. :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Suger i mig och blir så GLAD. Tack, ni kära :heart: :-({|= :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ni ska veta, alla ni kära :heart: att jag läser och tar till mig allt som skrivits här och funderar på det och njuter av det och besinnar det och vrider och vänder på det och minns det och gläds över det \:D/ :heart: \:D/ även om det kanske inte verkar så, eftersom jag inte kommenterar alla vackra, kloka, tänkvärda kommentarer. Än en gång: tack =D> :heart: :lol:

Lite skvaller :wink: I slutet av programinslaget öppnade ju Malou för ett kommande program, eller inslag, om barn och sömn, som hon mer eller mindre inbjöd till. Och jag blev mycket riktigt tillfrågad - den här veckan skulle "Efter tio" ha sömn som tema, och sista dagen, i morgon fredag, skulle det alltså handla om barn. Medverka i "diskussionen" skulle allså jag, och en läkare, och en psykolog. Inspelningen skulle göras som i dag mellan 14 och 16, precis som sist.

Nu hade jag hunnit åka till Bibban i Karlskrona och ovädret slog till med kraft häromdagen. Ämnet ligger mig ju varmt om hjärtat och jag ville verkligen vara med, men det kändes inte heltigenom säkert (sic!) att åka bil, flyg, buss, bil, buss, flyg och bil igen (bara från Karlskrona till Ronneby flygplats är det 4 mil - i ett fullkomligt djävulskt väglag nu). För 20 minuter i studion i Stockholm skulle denna lilla utflykt betinga 14 timmar MINST och en väldig massa oro och anspänning på kuppen, om det alls skulle gå vägen - vem kan veta i detta väder :?: Jag hörde mig för i alla fall och fick veta att man inte hade lyckats hitta någon läkare som kunde ställa upp och diskutera ämnet barn och sömn :shock: Psykologen var däremot klar - det skulle bli Malin Alfvén. (De minnesgoda av er erinrar sig säkert hennes glada skratt, när hon fick sista ordet i Rapport i maj förra året, då när barnläkarna gick på mig som värst: "Man ska INTE göra som Anna Wahlgren, ha, ha!"

Jag tackade nej. Ovädret har inte lagt sig. Jag rör mig ju inte så bra heller och får välja mina engagemang, om man säger :roll:

I morgon ska jag titta på Malou, och jag vågar nästan sätta en femma på att en läkare nu finns på plats ordentligt :wink: :lol:

:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

F-n (ursäkta) vad synd Anna, du hade verkligen behövts där! Kan du inte vara med via telefon? Det var ju bra att Malou stod vid sitt ord iallafall :D

(förresten, idag fick jag Svensk Damtidning av mamma, den där du var med! Hon tycker du är så snygg och frågade mig hur många skönhetsoperationer du gjort - hon trodde mig nästan inte när jag sa att du ÄR så snygg :wink: . Ett jättefint reportage är det, jag blev så glad!)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu är damerna igång, Dominika P (femminutersmetoden med lyckat resultat när barnet var fem månader, nu tio år) och Malin A, föräldrapsykolog som hon numera titulerar sig.

Malou nämnde mig och lyckades få det att låta som om JAG låg bakom femminutersmetoden :!: Igen alltså :roll: 5mm som jag då blivit kritiserad för... och till och med kallad barnamorderska för... Fast det var då mest för magläget, som läkarna inte tyckte var så bra.... "förklarade" hon en smula hastigt.

:shock:

Och så föräldrabekymren i fokus, peståss. Bolibompasex är jättebra, tyckte alla.

"Lugnande medel" kallade Alfvén Lergigan, som ju inte alls var något "sömnmedel"... Hellre "lugnande" än skrik och kräkningar (av 5mm), tycktes hon mena i sin positiva attityd.

"Den metod som man passar bäst för, den ska man prova", sammanfattade Malou det hela. Damerna instämde. Och det får vi väl tacka för, trots allt 8)

(Ingen läkare, nej.)

Senast redigerad av annawahlgren den fre 26 nov 2010, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hjälp.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite OT, men intressant, tycker jag :wink:

Dominika sa att i Frankrike hade man liksom inte problemet med vaknätter, eftersom nyblivna mamma "förbjuds" att nattamma. Det skulle vara skadligt för lilla barnets lever, som behövde vila.

Jag frågade min kära eldsjäl Sara :heart: som är gift och bosatt i Frankrike och har fött sina barn där. Hon är just i färd med att översätta Internationella Sova hela natten till franska :wink: :lol: Här är hennes svar i saken:

:arrow: *Det har jag aldrig hört talas om! Jag har ammat bâda mina och inte fâtt nâgra pekpinnar om nattamning. Däremot att mâlen ska ligga minst 2.5 timme isär, helst 4, just för att barnets mage (kanske levern, men sâ specifik information fick jag inte) ska fâ vila.

Rent allmänt tror jag att franska bebisar förväntas 'sova hela natten' bra mycket tidigare än svenska och det har antagligen att göra med att mammaledigheten är pâ ynka tio veckor. Jag tror att detta är en av orsakerna till att de flesta flaskar redan frân början, eller gâr över till flaska efter en väldigt kort amningsperiod. Och dâ blir det ju "lättare" att hâlla koll pâ intervaller och mängd och skippa nattmâl, eftersom man "vet" att barnet fâtt i sig de nödvändiga millilitrarna.

5-minutersmetoden verkar ocksâ väldigt utbredd och det är tydligen vad man fâr som râd om man frâgar sin barnläkare. Jag vet inte frân vilken âlder 5minutersmetoden rekommenderas, men pâ olika föräldrasajter kan man fâ râd att "lämna bebisen ifred" hela natten frân 3 mânader. Det sägs ocksâ att det är helt normalt att barnet grâter när det ska sova. Jag tycker att man som förälder uppmanas till att vara väldigt hârd och för mig sâ verkar det som att de flesta râd gâr pâ samma linje som 5minutersmetoden.

andra sidan sâ finns ju tex la Leache League ("Mjölkligan") som jobbar stenhârt för att komma tillbaka till amningen och de rekommenderar helt fri amning dygnet runt --- och amning lângt upp i âldrarna. Enligt dem, sâ ligger den naturliga âldern för att sluta dia mellan 2,5 âr och 6 âr. De rekommenderar ocksâ "cododo" (samsovning). Skilda världar!*

Och så ännu mer OT måste jag ju citera den underbara slutklämmen:

:arrow: *Jag blir sâ fascinerad av alla dessa sanningar som florerar. Men jag mâste säga att det bara är i Barnaboken som man fâr den där magkänslan att "ja just ja, sâ mâste det ju vara" när man läser dina förklaringar och rekommendationer.*

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"