Elias och SM-3:e gången gillt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

oj, kylskåpslappen! den hade jag glömt bort. ska genast uppdatera den!
trevlig helg!
:D
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

här hemma njuter jag numer av ett friskt litet gossebarn! han fick till slut en antibiotikab-kur på en vecka som avslutas imorgon och efter halva kuren så kunde vi skippa näsdropparna!

nu är han helt återställd. känns som en pånyttfödelse lite. extra mycket kärlek strömmar ur mitt hjärta till honom nu. det är ju lite knäppt. det är ju inte hans fel att han var sjuk men eftersom vardagen och han är så mycket lättare och gladare nu så är det lättare att knyta an och känna den där kärlekskänslan.

jag går och väntar på det första leendet mot mamma. han smilar upp sig på skötbordet när han ser mobilen som hänger och dinglar men ännu går inte att locka fram ett leende från honom.

det flyter på här hemma! så skönt!

några frågor ang flaskmatning.

är det absolut no no att värma ersättnigen i micron? det står ju på paketet. jag tänker tex om jag blandar till rejält på en gång, ger honom omgång ett och sen väntar nån halvtimme för att ge en omgång till. kan jag inte köra den ett par sekunder eftersom den då kallnat?

bör jag byta upp till större napp nu när jag gått över till nan 2? har en dr brown flaska. köper man sånna styckevis på babyaffärer? tycker han iofs får i sig med den napp jag har.

KRAM!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Vilken härlig läsning :D ! Vad skönt att juvelen mår bättre.

Jag har värmt i micron, no problems! Jag bytte till större napp snabbare än vad det står på förpackningarna för juvelerna ville ha MER mat och SNABBARE. Ja, nappar finns att köpa i barnaffärer alt mataffärer beroende på vilket fabrikat man har.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

lillkillen har kräkts väldigt mycket idag. och verkar ha ont magen. har sovit oroligt. jag har fått ta upp efter 15-30 minuter då han inte kommit till ro och matat mer. antingen med ersättning eller med bröstet. han verkar ha många rapar innestående och rapar mer än vanligt och i samband med det kommer mer kräks. orolig i kroppen.

vad är troligast att detta beror på:

att jag åt vita bönor igår?
att jag försöker med nan 2. har blandat hälften nan 1 och hälften nan 2. han kanske inte tål 2 än?
nån ökningsperiod?

upplever att han kräks större mängder när han fått bröstet än när han får ersättning. och han sväljer mer luft när han ammar. när han kräks ersättningen är den tjockare och slemblandad. upplever att han hellre tar flaskan än bröstet. känns som han äter längre tid på flaskan och således får i sig mer. han släpper bröstet och skriker när han sväljer ner luft. och vill sen inte ha mer...

/lilla mia

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia! :D

Jag har inte mycket hjälp att komma med, tyvärr. :oops: Mer än kanske att vänta och se lite hur det går med lilla magen - den är ju inte riktigt färdigutvecklad i början och kan säkert reagera litegrann på både det ena och det andra... :wink:

Hur har det gått med kräkandet?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack lotta för att du bryr dig! det behöver en mamma till en 7-veckors...

jag har konstaterat att det nog var nan2 som var lite för svårsmällt för honom. dygnet efter var han som en filbunke hela dagen. :)

men nu sitter jag här. kl är midnatt.

vi har hela tiden haft svårt att söva honom sista passet inför natten men nu har det eskalerat senaste dagarna.

det spelar ingen roll om han vaknar 20, 21 eller 22. han är vaken mellan 22-24 varenda kväll. vaken och skriker.

detta dygn tänkte jag försöka med bara bröstmjölk för att se om det blev bättre än föreående dygn då han fick ersättning vid 21.

valde att väcka honom vid 21 för att det inte ska bli så sent. dagtid orkar han 1-1,5 timme vaken så för att inte riskera att han blir övertrött påbörjade vi läggningen redan efter 45 minuter. dagtid somnar han på 2-15 minuter. vagnas oftast men när det inte funkar klär jag på honom ute overallen som han trivs i och går några varv i huset med honom i famnen varpå han somnar och sen sover hela passet i overallen- med luvan på!

ikväll då. pojken kommer inte till ro. somnar i 5 minuter och vaknar. vagnas igen. vaknar när vi slutar, somnar 3 minuter efter 10 minuters vagnande. fram och tillbaka efter ca en halvtimme vaknar han till ordentligt och tas upp. vankas runt i huset. blir övertrött. försök till vagning. skrik, skrik, skrik. spänner ut magen som vid magont. efter en timme kommer maken in och vill bli avbytt. testar att ge bröstet. suger hetsigt ett par tag men skriker sen igen. upp och gå. testa vagnen. klär på overallen. försöker få upp rap. finns det nån? om inte annat blir det väl en av all luft han sväljer av det ihållande skrikandet. blandar till ersättning 90 ml som jag stoppar i ett hysteriskt skrikande barn. han tar flaskan och klunkar i sig så när som på en liten skvätt. varför tar han flaskan och inte bröstet? försöker rapa. börjar skrika igen. testar nappen som han inte tar annars. spottar ut och jag trycker i. funkar ett par gånger. skrik igen. upp och gå. till slut somnar han utmattad på mage i horisontalläge i mina armar. nu sover han så lugnt och fint i vagnen. inte ett knyst på 20 minuter.

så här håller vi på varje kväll. med missnöjdhet och övertrötthet allt som oftast mellan 22-24. och nu 4 nätter i rad.

tips?

kram! tack för att ni finns. känns så skönt att bara få skriva av sig. :)

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia! :D

Det är inte ökningsperiod då? Låter ju som klassiskt kvällstrassel i mina öron. Och då är det ju enklare att äta ur flaska än att suga fram ny mjölk som brösten inte är så sugna på att producera.... du dricker väl ordentligt?

5-minlurar och håll i hatten är de korta och koncisa förslag jag har. :wink:

kram! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jo, det är öknigsperiod. jag har börjat inse det nu. ammar som under de första dygnen känns det som. nu är det dax igen!

KRAM!

younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Vad roligt, jag var precis påväg att skriva ett litet inlägg till dig. Jag upplever att vi också har oerhört svårt att få lillan att komma till ro. Det är kvällsstrul deluxe hemma hos oss. Har även insett att buffningen inte heller är poppis här, så jag har lite problem att smyga in 20 minutare för att få lite stabilare tös på kvällskvisten.

Jag tror däremot inte att vi är inne i någon ökningsperiod, eller hoppas verkligen inte det för vi kom precis ur en :shock:. Eftersom ni verkar ha haft det lite struligt några kvällar i rad håller jag tummarna för att ni snart är igenom er. Skriv gärna om tips och råd för hur ni sen får fina kvällar. Är väldigt fint att få ta lärdom av någon som har en liten i samma ålder :D

Önskar även er en fin kväll och natt.

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Nemita
Kontakt:

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Nemita »

Hej lilla mia!

Jag har svarat lite i younikawas tråd som kanske gäller din lilla också? Du kan väl läsa och ge respons här om du vill, eller så klipper jag in det hit om du vill.

När det gäller flaskning och micron så löste vi det så här. Vi kokade vatten i vattenkokare och hällde i en helt ren (sköljd med kokande vatten) tillbringare med lock (tupperware). När vattnet svalnat så ställde vi tillbringaren i kylen och lät vattnet bli kylskåpskallt. Sen blandade vi ersättning på kallt vatten (om det inte råkade finnas lagom varmt) och micrade till ättemperatur. Hur sjutton kan folk vänta på att vattnet ska "avsvalna" till 40 grader? :shock: Ungen hungrar ju ihjäl... :lol:

Inför natten blandade vi kall ersättning i flaska/flaskor som stod färdig i kylen och sen bara micrades. Det är kanske inte helt efter rekommendationerna, men med rena flaskor (som är kokta) och kokt kallt vatten så bedömde vi risken för bakterier som minimal.

Precis som du så micrade vi också ersättning som svalnat, fast försökte minimera antalet gånger och eftersom vi alltid hade kallt vatten redo så kunde vi ju också lätt göra nytt om vi tyckte det gått lite för lång tid.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

smart det där med att koka vatten och ha i kylen. jag har haft vattnet kvar i vattenkokaren (efter det blivit uppkokat) och så värmt upp till ättemp och tagit därifrån. men ditt sätt är ju mycket bättre. :D

dock går det trögt här hemma just nu. denna veckas projekt är att följa pojkens rytm och skriva ner för att framåt jul börja utforma ett schema. dock känner jag att det blir liksom inte följa hans rytm. han blir ju tvungen att hänga med på diverse aktiviteter som stör hela tiden. lucia igår tex och dagislämning och hämtning tre dagar i veckan.

den ända fasta tiden vi har är morgon kl 07. han brukar orka 1-1,5 timme innan sovning igen.

idag fick han mat 7.45 eftersom han inte vill ha kl 7 (hade ätit nattmål kl 24 och 05) och sen somnade han 8.15 i bilstolen, eftersom vi ska till dagis. 8.45 slår han upp sina små blå/bruna när vi går ut i minusgraderna och han placeras i bilen. försöker söva om vid hemkomst. han söker och snuttar på händerna. tar upp och ammar. äter effektivt i 5-10 min. försöker söva om eftersom hans ögon är slutna. gnäll och gnöl. erbjuder mer bröst vilket han vägrar. nu kl 10 gav jag upp. han ligger och viftar på armarna och är nöjd i babygymet.

jag känner mig vilsen. ska styra honom men ändå följa hans rytm. han skarvar efter 45 min i princip på varenda sovpass. ibland somnar han om med vagning. ibland plockar jag upp för att erbjuda mer mat vilket han tar emot ibland. då står jag där vilsen och vet inte om jag ska starta en ny mattimme eller ställa mig och vagna i 30 minuter för att få honom att somna om- vilket sällan lyckas varpå jag iaf börjar om med mat. sömnen krånglar helt klart.

matningen med. han äter 5-10 minuter effektivt. så man verkligen hör att det sprutar mjölk i munnen på honom och han klunkar i sig både mjölk och luft...
sen är han nöjd. han tar inte om bröstet efter rap. och oftast vill han inte ha även när det gått en halvtimme eller en timme till heller. trugar och trugar under 1-1,5 timme. men han blir bara arg. ibland testar jag flaskan och då brukar det gå i lite till- känns lättare att truga med den. sen somnar han och vaknar i 45-minutersskarven och äter då glupskt igen 5-10 minuter. jag märker verkligen att han vill ha bröstet när han är hungrig. likadant om han sovit i två timmar så är han ju hungrig när han vaknar. och när han är hungrig så tar han ju bröstet utan problem och äter till han är mätt. ingen påfyllning, tack!

det är svårt att få upp hans rapar upplever jag. testar diverse knep från raptråden. och han har under en timme efter han ätit uppstötningar. inte alltid det kommer ut som kräk men jag hör hur mjölken åker upp och ner i halsen.

jag upplevde ju ökningsperiod förra veckan men det kanske inte är över än... fast han äter ju inte lika mycket längre...

sm-målen skulle bli mycket trevligare om jag helt enkelt kunde mata på i en omgång och så bara umgås sedan. det blir så mycket gnäll från hans sida och irritation från min när han inte vill ha mer. vilket förstör för oss båda.

kram.

younikawa

Inlägg av younikawa »

Mia!

Gud vad vårn situation påminner om varandra. Samtidigt som jag tycker det är jättetråkigt att det är så, är jag också lättat att veta att det inte bara är vi som har det svajjigt (och att det inte är mig det är fel på).

Vi får heller inte igenom 4xbröst under ett SM mål. Jag kan få igenom 2x bröst inom 1,5h om jag har tur. Men hon följer viktkurvan, så då tänker att hon bör få i sig så mycket hon behöver.

Kramar
**Youni**
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

våra fem timmar av elias och min egentid är snart förbi. vad har vi gjort då? gnällt, skrikigt, kräkts, rapat, vagnat, vankat, sovit 45 min, ätit, gnällt, tröstats, kaskadkräkts- badat, trugat mer mat 20 ml- varpå han kräktes upp hälften direkt. äntligen sover han igen- i bilstolen. dags för dagishämtning. har bra lust att lämna honom kvar här hemma och åka en snabbis själv. men hämtningen tar minst 20 min och tänk om det skulle hända nått på vägen.... men med tanke på hur oroligt han sover nu så är risken mycket stor att han vaknar igen. in och ut i kylan. två avdelningar, alla vinterkläder på. fram och tillbaka. :(

så klart är han övertrött! 9,5 timmar vakentid i söndags, 10 timmar igår, 5 timmar hittills idag och kl är 13.30.

men hur ska jag få honom att somna/sova. jag har rätt vagningsteknik (kollade även på aw-klippet på forumet igår). men han får liksom panik när jag lägger honom i vagnen. verkar som han assosierar det med inte alls nått trevligt ställe att vara på... att söva honom i overallen gåendes, sjungandes här hemma är det som funkar bäst just nu.

hans oroliga mage och alla rapar som fastnar på vägen väcker honom eller ger en orolig sömn.
dax att ge sig ut i kylan!

så skönt att ni finns! så skönt att få skriva av sig.

see you!

younikawa

Inlägg av younikawa »

Ja, som du förstått är jag verkligen INTE någon kännare av de små liven, men jag undrar ju hur länge han får vara uppe innan du börjar försöka lägga honom?

Jag har långsamt börja märka hur extremt hårfin gränsen är mellan att lägga för tidigt (för då är bebis för pigg och vill definitivt ha mer underhållning ett tag till) och övertrötthet (då spelar det faktiskt ingen roll vad jag gör, utan får räkna med 1-1,5h vagningsmardröm). När jag menar hårfin gräns menar jag att det kan röra sig om att jag timar endast 10-15 och allt brakar loss.

Hur upplever du det?
**Youni**
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"