Bra tajming att ta bort nappen på 3-åring och ev kura?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
LPK

Re: Bra tajming att ta bort nappen på 3-åring och ev kura?

Inlägg av LPK »

Tack snälla Mia för snabbt och bra svar :)

Vi ska börja backa och försöka få ramsan att ta över mer från och med i natt men är överens om att ta det ganska lugnt för att undvika alltför stora utbrott och bakslag. Vi hoppas framför allt på att hon med hjälp av kuren ska sluta vakna upp så ofta på natten, om hon börjar känna sig lugnare och tryggare. Hon har verkligen sovit så oroligt sista tiden och det känns så fel att hon inte får den sömn hon verkligen behöver.

Jodå, vi har haft på känn att ligga bredvid henne i sängen inte är så bra, vi ska börja ta bort det också..
Bra att du påminde om bekräftelsen också, det är som du säger lätt att undvika den för att inte störa när hon väl tystnat.

Hoppas att vi gör framsteg under natten, återkommer säkert med rapport och frågor snart :)

Hälsn Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
LPK

Inlägg av LPK »

Hej,
Tyvärr blev det en väldigt jobbig natt i natt. Hon vaknade stup i kvarten fram till 3.15 men då gick det att få henne att somna om med ramsan. Men från 3.15 så var hon i princip vaken till kl 4.45 och vägrade somna om. Vi försökte lugna och ramsa men varje gång när vi trodde att hon somnat om så började hon fråga efter pappa (ibland var det tyst 15 min och sen satte hon igång igen). Vid 4.45 var vi helt slut båda två min man och jag och framför allt förtvivlade för att Julia skulle få så lite sömn, så det slutade med att han la sig med henne i hennes säng och sen sov de där till morgonen.

Inte alls en bra utveckling, men vi visste inte vad vi skulle göra och orkade heller inte mer. Vi får ta nya tag i natt. Några tips på hur man ska agera i detta läge?

Det som är så konstigt är att hon vaknar så oerhört ofta hela tiden, ibland en gång i timmen.

Vi vore väldigt tacksamma för lite tips och råd. Kändes rätt hopplöst i natt.

Hälsn Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna!

Ojoj, nu kommer lite gräl från mig - men i all välmening för er och Julias skull! Har man bestämt sig för att kura gäller det att samtidigt bestämma sig för att ge tydliga, konsekventa besked och att först ramsa, jobba och förmedla att hon ska känna sig trygg i sin egen säng och sedan gå och lägga sig där är inte att vara vare sig tydlig eller konsekvent, men det kände ni säkert redan när det hände inatt :wink: . Ett äldre barn - som tillika förmodligen är mitt i trotsen - behöver ALL tydlighet och konsekvens som går att uppbringa, frågar hon tusen gånger ska hon ha tusenen svar! Om det sista svaret då är att pappa lägger sig bredvid henne, ja då har svaret på hennes fråga blivit att hon behöver fysisk närhet för att kunna sova. Och det är ju inte sant :D .

Så. Nu gäller det att inte se bakåt mer än för att lära av misstaget, jag tycker ni ska sova i skift och se till att den som har passet är utvilad, förberedd och SÄKER! Julia behöver säkerheten förmedlad nu, och sätt er ner och bestäm er för hur ni ska göra. För om ni inte känner er säker på det här är det bästa att avsluta kurandet och plocka upp det igen när ni känner er trygga i det ni gör, mest för Julias skull.

Hoppas du inte tar illa upp för grälet, ibland måste man få en liten puff i rumpan (det har jag själv fått här på forumet vid behov 8) ) för att komma på banan igen.

Varm kram, berätta hur ni bestämmer er för att göra!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LPK

Inlägg av LPK »

Hej Mia!
Jag tar absolut inte illa upp, grälet är välförtjänt :oops:
Så irriterad på att vi gav upp när det blev som jobbigast. Men vi är överens om att vi kör på, och är ännu tydligare båda två. Kommer säkert bli tufft i natt igen. Sova i skift ska vi göra och en får sova på madrassen utanför tror jag, eller är det dumt att återgå till den tycker du?

Ska försöka uppbringa all säkerhet och tydlighet som går, men det är tufft när hon blir så ledsen.

Ny rapport kommer imorgon.

Hälsn Lenka
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Härlig attityd, då är det bara att tuta och köra :wink: :D

Madrass utanför är nog bra, då kan ni ingripa direkt när hon behöver det.

Kram och lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LPK

Inlägg av LPK »

Hej,
Nu har ytterligare två nätter (av totalt fem nätter) gått med blandat resultat, har lite svårt att bedöma hur det går egentligen... Tycker att hon vaknar något färre gånger nu och att det fungerar att enbart ramsa någon gång då och då (hon är svårare med min man än med mig för att hon är van att det är han som oftast kommer på natten när hon ropar).

Det största problemet just nu är nog att hon har jättesvårt att somna om vid 3.30-5.30 av någon anledning. De senaste två nätterna har vi varit vakna dessa timmar, vilket inte är så kul, vi börjar bli rätt slut... Vi har svårt att veta om hon har somnat då eller inte för hon kan ligga länge efter att man har ramsat (15-20 min) och när man tror att hon sover hör man att hon smyger upp ur sängen och tassar ut ur sitt rum. Det har funkat bra att leda tillbaka, klappa lite, säga att det är natt, ingenting händer och att hon ska ligga i sin säng till klockan ringer och sen gå ut med ramsan. Då har hon har varit lugn och inte protesterat. Sen kan hon återigen vara tyst och stilla länge och sen upprepar sig samma procedur. Är det bara att nöta på på samma sätt eller ska vi göra något annorlunda?

Ett annat problem är att hon vill ha sin dörr helt öppen och fortfarande vill att vi sitter på pallen utanför så att hon kan se oss. Har inte lyckats backa bort från det ännu. Vill även ha sin nattlampa tänd, som gör att det är lite för ljust i rummet. Har känts viktigare att hon är lugn först och somnar med ramsan när vi sitter där. Men risken är att vi har fastnat lite där?Var tror du? Tänkte börja förflytta oss bort från dörren en bit ikväll, i alla fall vid läggningen.

Sen har jag dåligt samvete för att jag imorse, när jag var helt svimfärdig av trötthet (och hon undrade varför jag var trött) sa till henne att det är för att jag har varit vaken med henne halva natten. Vet att det är idiotiskt att skuldbelägga henne för det, hon rår ju inte för att hon inte kan somna om. Så dumt av mig.

Vore superglad för lite feed-back och peppning för att orka vidare :)

Kram Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror att det är som du skriver själv, det är bara att nöta på. Det tar längre tid för äldre små älsklingar att lära sig om. Hennes vanor har ju levt med henne ett tag och då får man ta det att det tar ett tag att få dem ur kroppen.

Jag tror dock att ni måste ta kommandot lite mer. Som det verkar nu så låter det som att hon fortfarande har en del av kontrollen/ansvaret. För att hon ska kunna sova riktigt gott måste hon känna att ni verkligen har koll på läget.

Förbered henne och säg att ikväll har vi dörren på glänt. Ni kan väl stänga den och släcka nattlampan när hon sover.
Jag har inte själv någon erfarenhet av nattlampa. Svårt det där. Kan vara bra pga att hon är så gammal och van vid det. Samtidigt blir det kanske lite för ljust där på morgonkvisten så hon hinner vakna till. #-o Du kanske har en känsla vad som verkar rätt just för er?

Tycker ni jobbar på fint. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LPK

Inlägg av LPK »

Hej,
idag är det tungt, så trött efter ännu en natt med många sömnlösa timmar (inte fullt så många dock för Julia tack och lov, det är jag som har svårt att somna om när man ligger på helspänn). Ingen bra natt tyvärr. Vid varje uppvak (3 st totalt) blev Julia jättearg och hojtade högt om en massa saker (hur mkt öppen dörren ska vara t ex). Tog ganska lång stund att lugna henne varje gång och försöka få henne att bli mer positivt inställd. Första gången fick jag ta över efter min man eftersom hon blev superarg på honom och det låste sig helt...

En positiv sak var att hon kunde somna och somna om utan att behöva se oss vid dörren, så där har vi kommit en liten bit på väg :)

Känns dock som att vi, efter sju långa nätter, är väldigt långt ifrån att hon ska somna om enbart med hjälp av ramsan, vi måste gå in en kort stund i princip varje gång annars blir det världens liv och hon blir antingen jätteledsen eller jättearg. Och då har vi gjort bedömningen att det är bättre att lugna henne först genom att gå in en kort stund. Men det är svårt, det känns inte som att det går framåt nu, mer som att vi har fastnat i ett nytt jobbigt läge. Svårt att orka tänka positivt när man är helt slutkörd också tyvärr.

Men vi fortsätter ytterligare ett antal nätter, förhoppningsvis ser vi ett litet ljus i tunneln snart [-o<

Någon som har några tankar eller tips - borde vi borde göra något annorlunda?

Hälsn Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Har du Barnaboken? Om inte, köp den, den är en guldgruva! Läs om Trotsen så kommer du få svar på en del av dina funderingar.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna!

Nu kommer jag med lite snabbpepp, idag har jag tydligen tid bara med korta inlägg :? men några snabba tankar iallafall :D

Först och främst: sju nätter har ni gjort. Sju. Det är inte mycket när det handlar om att bryta en dålig vana och barnet är tre år. Och då får du tänka på att ni mitt i där var lite inkonsekvent och otydlig och förvirrade Julia, vilket såklart gör att hon måste fråga om och om igen om ni verkligen står för det ni säger / visar. Hon frågar efter er ledning och ni ska ge henne den. Det är vad jag kallar aktivt föräldraskap :D

Se på hur LÅNGT ni faktiskt kommit - hon kan somna själv, hon har haft bara tre uppvak den här natten, ni har gjort den allra tuffaste biten i kuren - inte kan ni slänga in handduken då? För en sak är säker: Julia mår INGET bättre av att vakna på nätterna än vad ni gör, sammanhängande sömn är livsviktigt och en vacker gåva till sitt barn :heart:

Tänk också på att Julia är mitt i trotsen, frågorna BLIR lite större då, lite mer enträgna. Det är så trotsen funkar :wink:

Och nu gäller det för ömma föräldrarna att överlåta lite mer till tjejen, hon kan! Såklart kommer hon att bli urförb-ad om ni inte kommer in när hon skriker er till sig, men hon vet vad som gäller nu, tro mig. Gå absolut INTE in efter en ramsa, då förverkar ni den snabbare än kvickt. Ramsan ska alltid ha sista ordet, så har ni ramsat så coola ner och avvakta och avvakta och avvakta lite till. Ramsa när ni skulle vilja gå in nu, alltså: ingen ramsa i första taget, målet är att hon ska fixa det här själv nu. Och när du känner att NU måste jag in, DÅ ramsar du! Och då ser du till att nå fram! Ge dig inte med mindre!

Oj, det blev visst lite långt ändå det här, men nu måste jag verkligen gå :D

Kram så länge!

Mia
LPK

Inlägg av LPK »

Tack Mia för ditt långa peppande svar :-)

Jag vet allt det där i teorin, men det är så sjukt svårt att inte gå in till henne när hon är så vansinnigt ledsen eller arg (plus att hon väcker vår andra dotter Klara). Men vi ska verkligen försöka i natt.

Tyvärr fick vi en oerhört dålig start på natten genom en jättejobbig läggning. Allt gick först som det skulle, glatt i säng, skratt och allt, men sen började hon helt plötsligt mecka och trixa med allt. Upp ur sängen och öppna dörren på vid gavel, blev jättearg för att kuddarna och täcket låg fel osv osv. Jag försökte vara lugn och ramsa, men till slut när hon bara fortsatte blev jag så oerhört provocerad att jag skrek åt henne att nu får det vara nog, så här beter man sig inte. Sen ramsade jag i en gladare ton men hon somnade rejält arg tror jag.

Är helt matt, jag försöker verkligen efter konstens alla regler men jag vet inte hur jag ska hantera henne när hon sätter igång och tycker att allt är fel och vrålar. Suck det känns inte alls bra nu.

Kram,
Anna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Såg du Elles inlägg?
Elle skrev:Hej Anna!

Har du Barnaboken? Om inte, köp den, den är en guldgruva! Läs om Trotsen så kommer du få svar på en del av dina funderingar.

Jag trycker lite på det här jag med, om du inte läst på om trotsen i Barnaboken tror jag du skulle bli jättemycket hjälpt av att göra det, för det hon gjorde igår vid läggningen var så typiskt trotsbeteende. Och visst får man bli bestämt då, inte tappa-kontrollen-arg, utan bestämt, stadigt, allvarligt nu-är-det-sluttramsat-rak-tydligt-bistert-arg. Man får helt enkelt sätta ner foten och få barnet att förstå att nu är det allvar. Jag har erbjudit min ena dotter att sitta på en pall i hallen om hon vägrar att sova, och då är det en halvmörk hall, jag är bredvid och viker kläder / läser bok / jobbar vid datorn och säger inte ett ljud. Det brukar vara intressant att sitta där en väldigt kort stund när barnet ser att det blir inte roligare än så här att vara uppe.

Men som sagt, jag tror du behöver få lite mer kött på benen vad gäller trotsen, och Barnaboken är den bästa investering vad gäller barnböcker du kan göra! Jag använder min fortfarande, efter tjugo år, och har slitit ut två ex :wink: . Men du kanske redan har den?

Hoppas natten varit bra :D
LPK

Inlägg av LPK »

Hej igen,
Jo jag har barnaboken och har läst om trotsen när den var som värst, men jag ska läsa om avsnittet igen :)
Tack för tipset!

Vi gjorde framsteg i natt eftersom Julia bara vaknade vid ett enda tillfälle (som vi vet om i alla fall). Det har inte hänt på evigheter! Tyvärr tog det då 1,5 timme tills hon somnade om - rätt kämpigt. Hon körde vidare på sin trotsiga arga stil precis som vid läggningen. Hon gick upp ur sängen och öppnade dörren på vid gavel och mycket annat trixande. Så det var helt omöjligt att till slut inte gå in till henne och få henne att lägga sig i sängen igen.

Men nu håller jag tummarna för att vi återigen gör små framsteg under den kommande natten!

Tack snälla för er all er hjälp, jag uppskattar den enormt!

Hälsn Anna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vad glad jag blir - ett uppvak (om än långt) är ett uppvak! Det är ju jättebra :D Ni har gjort jättefina framsteg, hoppas ni känner det själva också. Ha en fin dag :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Anna! Bra jobbat! Kom ihåg att skratta mycket under dagen och framför allt innan nattningen. Förlösande för både trotsande juveler och ömma föräldrar :wink:.

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "