Sömnproblem för 2.5 månaders kille...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tror att ert schema kan bli strålande. Glöm inte att ha ett nattmål kvar vid 04 är mitt tips tills han är 4 mån och ni kan börja med gröt, smakisar och välling. Då sätter man 12 timmars natten utan mat. :wink:

Ang. andningslarmet så nej det funkar ju liksom inte så länge du går. Men om du stannar så ser du ju om han andas. Jag vet att AW stannar typ var 3:e min och kollar av.

Kan du inte lägga i stillastående vagn och sen promenera när han är vaken istället? Då får ni båda välbehövlig ute tid. :D :P

När de närmar sig 3-4 mån brukar det helt plötsligt vara skoj att ligga vaken på rygg med sufletten nere och titta på träden i skogspromenad eller så.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

VAD SKA VI TA OSS TILL???

Våran lilla Linus har nu sovit på mage, med larm, i vagnen i två och en halv vecka. Nätterna är som sagt bättre men dagarna....Han sover bara 30-35 min.

Ett tag tyckte jag att jag kunde skönja en förbättring med skarvarna..dvs vi backade och vagnade inte så fort han vaknade, någon gång somnade han om och kunde sova tio minuter till dvs, ca 40 minuter. Men nu är det HELT HOPPLÖST att få honom att somna om igen. Vi har provat att inte vagna och att vagna men han skriker och är helt hysterisk i fem - tio minuter ialla fall och ger sig inte (längre kan jag inte lyssna). Han är sedan otröstlig och enormt ledsen. Jag tar dock inte upp honom när han är hysterisk utan vagnar honom lugn och och skyndar mig sedan att ta sedan att ta upp honom om tiden för luren är ute så att säga. Han är konstant trött mellan lurarna och får då en femminutare emellanåt.

Jag blir helt knäckt att att höra honom så ledsen. Ska vi byta metod eller vad kan vi göra? Har provat att solfjädra men det funkar inget vidare. Att börja buffa honom är han väl lite liten för? Han ligger dessutom i vagnen. Han är nu tre månader och vi har kört samma schema i två veckor. 12-45-1,5-45-45(20).

Vi hade lite trång vagn och jag har nu köpt en bredare vagn för att han skall få mer svängrum.

Har läst alla trådar och tips på forumet. Provat dammsugare, hög musik, slamra, prata, osv. Nu gråter han tom när vi sätter på damsugaren när han är vaken. Vi vagnar distinkt och avslutar med skak, för att sedan lämna rummet.

Jag känner mig bara hemsk.... Jag vet ju att han behöver sova mest av allt men han vaknar ju hela tiden.

Är mycket tacksam för tips och råd...

MVH

Salvi
Salvi, mor till två pojkar född 040807 och 100809
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej Salvi!

Du var inne och kikade i min tråd för ett tag sedan och skrev, jag vet inte om du kommer ihåg eller har kollat nyligen. Ville bara skicka lite styrkekramar!!! För oss går det, peppar peppar bättre och bättre... Min kille är lite äldre än din, håll ut och sträva bakåt så går det!!

Hur är det egentligen, somnar han själv nu, eller vagnar ni honom till sömns? För vår del kände jag ändå att det började gå bättre och bättre när han började somna själv. Om inte annat så lärde jag mig att lyssna om han var arg eller ledsen och går bara och hjälper honom om han är riktigt ledsen.

Sen la jag över honom i spjälsäng, som Torsmamma skrev till dig tidigare i tråden så upptäckte jag att Oscar faktiskt sover riktigt bra i spjälsängen och buffning och solfjäder funkar bra på honom.

Har ju inte så stor erfarenhet av att få det att funka snabbt och lätt, men ville i varje fall skicka styrka till dig, jag vet hur det känns!!!
Oscar född 100611 (42+1)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Salvi :D

Om vagnen börjar kännas trâng sâ tror jag helt klart att lite mer utrymme kan göra mycket för lillens trivsel 8)

Du kan visst buffa din lille redan nu. Jag har aldrig vagnat, utan buffat när det behövts och det har funkat fint. Och det är faktiskt lättare ju mindre de är :wink:

Hur ser det ut med maten för lilleman? Läggs han riktigt mätt och belâten?

Kram!
Salvi01

sömnproblem för 3 månaders kille..

Inlägg av Salvi01 »

Hej!

Stort tack till Loppisen och Sarisparis!! :D :D

Som SVAR på Loppisens fråga om han sommnar själv så kan jag säga att han ofta gör det. Ibland får han hjälp med några drag och skak och somnar sedan själv. Det är dock på långluren mitt på dagen (1,5 tim) som det inte funkar alls. (lade om schemat till 45 min förmiddag och eftermiddag för att slippa alla skarvar). Han får sedan ofta komma upp efter 35 minuter på 45 min lurarana. Fel? Rätt? Tar tacksamt emot tips!!! :D

Han vaknar som sagt efter 30-35 min och får ibland hjälp med vagnaning för att somna om. Därefter vaknar han ofta var femte eller tionde minut tills det har gått 1,5 tim....och är då helt slut... Har provat att vagna så fort han vaknar men han vaknar ändå efter en kort stund. Han även provat att inte vagna och han vaknar ändå efter en kort stund. Oavsett vad jag gör så är han helt utom sig när han vaknar... Han skriker inga en eller två minuter.. det är betydligt längre än så. Jag har klockat flera gånger... Men om jag hela tiden "tokvagnar" för att få¨honom lugn så verkar han ju vänja sig vid det också. Jag förstår ju att det är något fel vi gör eftersom det inte funkar men jag vet inte hur vi ska gå vidare.

Har vid något tillfälle haft honom i bilen vid luren när vi varit på väg någonstans- och han vaknar efter 30 min. Samma sak när jag vid något tillfälle gått med honom i vagnen-vaknar efter 30 minuter..

Nattetid har han annammat ganska bra bra nu, har inte vagnar på ett bra tag. Men varför kan han inte sova på dagarna? Har provat att ha ganska mörkt i rummet på dagarna men det spelar ingen roll. Är det någon som kan svara på varför vissa barn alltid vaknar i skarvarna????

FRÅGA till Loppisen- Hur mycket vagnade du vid skarvarna och under hur många veckor höll ni på innan han sov över skarvarna? Visst övergick ni till att buffa i sängen? Sover han på mage i vagnen ute/inne?

Som SVAR till Sarisparis så kan jag säga att han senaste dagarna varit jätesvår att få i mat. Dagtid går det bara tre timmar mellan målen men det verkar ju det flesta ha. Man hinner inte få in fem mål med fyra timmar mellan om de sover 12 timmars natt. HUR GÖR NI? Och ja, vi överväger att lägga honom i själsängen snart.

FRÅGA till Sarisparis. Ska nog övergå till att buffa honom nu. Men han är ju som sagt bara tre månader och då kan jag ju inte använda ramsan fullt ut, eller? Bara smyga in den litegranna? I så fall blir det ju bara tilla att buffa, och i övrigt vara tyst? (Förutom när man säger ramsan på vägen ut)

Just nu känns det som att jag är i en återvändsgränd, när han gråter vill jag bra gråta själv. Då blir man inte särskilt säker i sitt handlande, är medveten om det...

Och tack snälla för att ni kommer med tips och råd, jag är oerhört tacksam!!! :D :D
chokladkaninen

Re: Sömnproblem för 2.5 månaders kille...

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Salvi! :D

Jag tycker att det verkar finnas tre saker som du skulle kunna göra annorlunda för att styra upp er dagsrutin lite mer: Mera Mat, Starkare Attityd och Lämna Vagningsträsket.

1) Mera Mat
Är det detta schema ni har nu?
Salvi01 skrev:07.00- vakna, mat
08.45- sova 45 min
09.45- mat
11.00- sova 1,5 tim
13.00-mat
14.30- sova 45
16.00 -ca äta
16.45-sova 20 -45 min
18.00 ca- kvälsmål
19.00 godnatt
nattmål 22.00/04.00
Då skulle jag föreslå två saker för att få upp matintaget på dagarna. Det ena är att ta bort det ena nattmålet - för de flesta funkar det bäst att ha kvar 04-målet till sist, men det finns också de som får taskig aptit till frukosten av 04-målet och funkar bättre på ett sent kvällsmål. :D Du väljer!

Det andra är att mata efter sömn, så att han är halvvaken medan han äter och kan få i sig maximalt med mat vid första omgången och påfyllningen efter en knapp timme blir mindre viktig. Amma båda brösten i ett svep utan rap emellan så att han inte hinner bli distraherad. Eller flaska en hel, stor, flaska ersättning med stort napphål (för du delammar väl om jag inte minns fel?).

Första sovpasset bli i så fall 9-9.45 eller ännu hellre 9.15-10 om han orkar vara vaken så länge. :D Nästa sovpass blir 12-13.30, mat 13.30. Nästa lur 16.15-17, med mat kl 17, extralur (om den fortfarande behövs, de små växer ju fort! :wink:) vid 18-18.20, kvällsslurk 18.45, sova kl 19. Det behöver inte alls vara långt mellan middagen och kvällsslurken, den kan bli som en liten efterrätt, bara! :D

Och om bara några veckor kan ni börja med smakisar (och då behöver han ju inte vara halvvaken vid måltiderna längre) och då blir allt ännu lättare, och lillkillen blir ännu mättare. Min Lillebror var en stor kille, drygt 4,3kg vid födseln, och han fick börja med mat redan vid 3 mån 10 dagar. För att han helt enkelt var så hungrig att han behövde det! :heart:

2) Starkare Attityd
När du skriver verkar det som att du väntar dig trassel! Detta kan vara det allra svåraste i spädbarnsvården, men faktum är att du absolut inte får visa din oro och dina tvivel för lillen! [-X För han måste kunna lita på att du vet vad du gör, annars har han ju inga förutsättningar att kunna sova lugnt. Så du måste TRO på att du gör det som är bäst för honom, och utstråla hur skönt det är att sova. Släpp inte in nån negativ tanke (nej, han kommer strax att vakna) utan var orubbligt positiv! 8)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
Och du.... Fake it 'til you make it! :mrgreen:

3) Lämna vagningsträsket
Sarisparis har egentligen redan sagt det: Även om du har varit jätteduktig på att backa och låta honom somna själv =D> kommer man till en punkt där vagningen inte "tar" längre. Om det inte är pga hunger (vilket vi ju avväpnar i första punken, och oron för att det skulle vara hunger i andra :wink:) så är det pga vagninsträsket. Barnet kräver vagning och skriker när man slutar vagna, istället för att bli lugnat av vagningen. Och enda lösningen på det är att sluta vagna. Vilket kräver en viss (enorm! :roll:) självövervinnelse om barnet ligger kvar i vagnen och man har vant sig vid att lösa problem medelst vagning. Därför är det ett bra råd att flytta till sängen (han kan fortfarande ta ostruliga lurar i vagnen, eller sova där om ni har ärenden att uträtta). Ta allt som kan strula i sängen istället. :shock: Och börja smyga in ramsan, det är helt rätt läge nu! :thumbsup:

Backa från buffning gör man först med solfjäder och sedan med musik och husljud. :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Du grejar detta! :heart: Bara chin up och nya tag! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Salvi01 skrev:
FRÅGA till Sarisparis. Ska nog övergå till att buffa honom nu. Men han är ju som sagt bara tre månader och då kan jag ju inte använda ramsan fullt ut, eller? Bara smyga in den litegranna? I så fall blir det ju bara tilla att buffa, och i övrigt vara tyst? (Förutom när man säger ramsan på vägen ut)
Använd ramsan vid varje läggning, men mjukt och fint. Du säger ju redan nâgot eller hur? Nu ska du fâ sova, sov sâ gott eller vad det kan vara. Byt ut det nuvarande mot ramsan helt enkelt. Dâ vänjer han sig vid den redan nu och kommer att svara bättre pâ den sen.
Ja, jag har bara buffat när de varit sâ smâ. Och sen ramsat mig ut, men i förbifarten och lugnt och fint.

Salvi01 skrev:
Man hinner inte få in fem mål med fyra timmar mellan om de sover 12 timmars natt. HUR GÖR NI? Och ja, vi överväger att lägga honom i själsängen snart.
Har du läst om lille Hugo i Barnaboken? Sidan 240 i nyaste utgâvan. Där har du mycket resonerande kring 'schematänk' för smâttingar. :D
Varför inte lägga honom i spjälisen nu pâ en gâng om han verkar sova bättre med lite mer svängrum :?: :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Pâ minuten med chokladkaninen :D Kan bara instämma i föregâende talare (även om det var med sekunders marginal :wink: )
Salvi01

sömnproblem för 3 månaders kille..

Inlägg av Salvi01 »

Hej!

Stort tack till sarisparis och Choklad kaninen för alla tips!! :) :) :)

Det stämmer gällande det chema som du visade, det är det schemat vi har nu. Dvs väldigt tätt mellan målen. Mycket bra schema som du föreslog choklakaninen. Jag bara funderar på hur jag skall få honom att vara vaken såå länge...han som är trött efter en timme!! Helst skulle jag vilja att han sov 2 tim mitt på dagen, då kanske han orkar em bättre?!.. (har valt 1,5 tim bara för att det är så krångligt med alla skarvar och att han inte orkar vara vaken så länge i sträck) Ska jag lägga in flera femminutare då han inte fixar vakentiden???

Gällande maten får han enbart ersättning, och det är en kamp utan dess like att få i honom ca 900ml/dygn. Har bytt till större hål i nappen men d spelar ingen roll. Just nu vil han helst inte äta alls , tror vi har trugat för mkt, Måste gå runt med honom när han äter, han bara vägrar när vi sitter i den vanliga matningsfåtöljen,,, Ska snarast ta bort 22.00 målet, hoppas det blir bättre på dagen..

Och så skall jag läsa på, och peppa mig själv!

Tack för att ni är så rara och hjälper mig!!! :D :D :D

MVh Salvi
Loppisen

Re: sömnproblem för 3 månaders kille..

Inlägg av Loppisen »

Hej igen Salvi,

Du får bättre svar av Chokladkaninen och Saisparis med flera, men om du behöver pepp så ställer jag gärna upp! Jag sitter här och vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser om hur din kille vaknar efter 30 minuter oavsett vad du gör... Det kunde verkligen lika gärna vara Oscar! Skillnaden för oss har varit och är att nätterna alltid funkat rätt bra och att Oscar äter riktigt bra, däremot kräks han rätt mycket så lite undrar man ibland hur mycket han faktiskt får behålla.
Salvi01 skrev: FRÅGA till Loppisen- Hur mycket vagnade du vid skarvarna och under hur många veckor höll ni på innan han sov över skarvarna? Visst övergick ni till att buffa i sängen? Sover han på mage i vagnen ute/inne?
Jag började först få styr på Oscar när han var runt fyra månader efter all fantastisk hjälp jag har fått här :heart: :heart: . Vi har två 45-minuters lurar och en 2-timmars kvar bara på vårt schema, och för mig var det skönt när jag "bara" behövde bråka med honom en gång om dagen, precis som du skriver :-)

Jag vill verkligen tipsa dig om att försöka med spjälsängen, han hade börjat bli bättre på att sova långa luren i sin vagn också, men det är verkligen skönt att ha honom i sängen, och buffningen var ett skönt sätt för mig att inte kunna vagna, eftersom jag var så fast i det träsket...

Håller tummarna för oss båda!!!

Kramar
Oscar född 100611 (42+1)
Loppisen

Inlägg av Loppisen »

Hej igen, kom på att jag inte svarade så konkret på din fråga :oops:

Jag vagnade mycket vid skarvarna, för mycket! Jag fick verkligen bita mig i tungan för att lära mig att vagna, gå därifrån, vagna, gå därifrån, vagna gå därifrån osv. Lära mig lita på att han kunde själv... Mitt problem är dock fortfarande att jag måste hjälpa honom när han skarvar på den långa luren, det har dock blivit lättare sen jag la över honom i sängen tycker jag. Buffningen biter bättre, kanske för att jag inte hamnat i något buffningsträsk utan använder den för att lugna, inte söva. Det kan någon annan här hjälpa dig bättre att förstå.

Han sover på mage, i vagnen ute på promenad de korta lurarna och så ofta jag kan så får han sova inne i sängen på långa luren. Jag tror delvis att han störs av att vi är ute och går på de korta lurarna, men jag måste ut med hunden, så han får faktiskt anpassa sig :)

Läs gärna i min tråd, Chokladkaninen har gett mig några bra tips och hänvisningar där :heart: :heart:
Oscar född 100611 (42+1)
Salvi01

Inlägg av Salvi01 »

Hej alla rara människor! :)

Stort tack för allt stöd :heart: Chokladkaninen, Sarisparis och Loppisen!

Ja, då flyttade vi lilleman till spjälsängen i går och tog bort 22.00 målet i går. Han var missnöjd under natten men lyckades somna på egen hand. Idag däremot har varit rena cikusen...Han har vaknat efter 20 min, och efter 5 minuter hel tiden. Har buffat honom 10-15 minuter vid två tillfällen. Han var helt HYSTERISK, trodde aldrig han skulle lugna ner sig igen...puh...för att sedan sova en kort stund och köra igång igen.

Ja, sängen är väl lite ny för honom, och buffningen också . Ska väl inte måla fan på väggen än antar jag?? Men jag undrar ändå hur ramsan och buffningen skall sätta sig när man inte kan använda ramsan fullt ut?

Är det någon som vet hur jag skall göra i följande fall?
1. När man har buffat och är på väg ut säger jag ramsam försiktigt 4 ggr. Därefter kan jag varken påminna eller bekräfta men ramsan antar jag eftersom han är lite liten för att ta till sig detta? Eller hur ska jag tolka det :?:

2. Det finns ingen beskrivning i SHN på hur man gör med barn som skarvar på dagarna. Skall jag "översätta " instuktionerna nattertid i SHN på dagtid
och tänka att jag ändå skall buffa mest första dagen och sedan införa ramsan mer dag två? eller hur gör jag :?:

3. jag lyssnar alltid av om han är på väg att bli hysterisk innan jag går in och då går jag in. Eller gör jag fel? Ska jag gå in och buffa direkt nu så här från början så att han känner sig trygg i sängen :?:

4. Jag undrar fortfarande om någon vet varför vissa barn har så svårt med skarvarna. Står inte heller något i SHN om det. Borde finnas forskning på det. Är det någon som har en aning :?:

Idag var inte kul som sagt... :( Är det hans ringa ålder som gör att det inte funkar? Våran sexåring annammade SHN då han var sex månader och han sov enormt dåligt både dag och natt innan dess.

Tack för schemat chokladkaninen!. Har börjat införa den idag med undantaget på em då den luren får komma lite tidigare. Har lagt in en femminutare mitt i alla vakenpass för att han skall orka hålla sig vaken. Har läst att barnet inte får vara för övertrött och heller inte slumra för mycket på vakenpassen. Båda medför risk för skarvande. En himla svår avvägning det där tycker jag. :?:

Gällande maten så har han inte haft någon större aptit idag trots att han inte fick 22.00 målet igår och att det var längre mellan måltiderna idag. Men jag får väl ha lite tålamod även där antar jag. Önskar han var större så jag fick ge honom lite mat.

Nä, nu måste jag försöka sova. Tur att jag har en underbar sambo som tar natten med lilleman.

Sköt om er!

MVH

Salvi
sofin

Inlägg av sofin »

Tack för svar i "min" tråd!! Har läst igenom och ja, vi verkar ha hamnat på samma kalas du och jag :P

Skickar pepp och följer din tråd vidare. Nu ska jag gå och sova! (hehe, ojojoj vad mycket jag ska sova inatt!!)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Salvi01 :D

Hur gick det igâr? Tänk pâ att det tar nâgra dagar innan ett nytt schema sätter sig, sâ lite tâlamod är pâ sin plats (inte alltid lätt, jag vet :roll: :D ).

Din kille är tre mânader ganska precis. Jag tror att rekordet här pâ forumet för att börja med skedmat ligger pâ tre mânader och tio dar, sâ det kanske kan vara värt att testa lite banan snart? Dâ tror jag att sömnen kommer att förbättras ocksâ. Och du kan ta till dig skarvknepet med lite mosad banan innan lânglur 8)

Hur trivs lilleman i sängen nu? Har ni 'boat in den' lite? En massa bäddningstips finns i Acnaibs trâd pâ s 11, om du tror att det kan förbättra trivseln.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=150

Jag undrar om jag förstâr dig rätt när du säger att du "säger ramsan försiktigt"? Ramsan fâr inte vara tvekande, den kan vara lugn och fin, men den ska framförallt betryggande. Sâ viska inte :wink:
Känner du att han verkligen skriker upp sig, sâ gâ in och lugna med buffningen. Och ut med ramsan.

Ja, vissa barn verkar mer skarvkänsliga än andra. Här tror jag mest pâ förebyggande âtgärder,

:arrow: mycket mat, gärna 'nattslurk' precis innan läggning (mosad banan är en klassiker)
:arrow: "riktiga" vakenperioder, alltsâ inget smâsovande hit och dit mellan lurarna. En 5-minutare mitt pâ hâllet om det verkligen behövs.
:arrow: skön och bekväm sovplats. Jag har gâtt över till spjälis ganska tidigt just av detta skäl.

Lycka till :D och glöm inte tâlamodet :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ett litet pâpekande, gick lite fort fram i mitt förra inlägg :roll:

Sarisparis skrev:
mycket mat, gärna 'nattslurk' precis innan läggning (mosad banan är en klassiker)
Skarvtricket med mosad banan är att ta till när barnet vant sig vid vanlig mat och att det flyter pâ sâ att säga. Det brukar vara mycket populärt för 5-6mânaders som kan fâ i sig otroliga mängder mat.

Och framför allt satsa pâ att fâ i liten mycket mat pâ de ordinarie mattiderna, sâ att man inte hamnar i ett duttträsk med matningen :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"