7 veckor och SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D Hur gâr det för er?
Jema

Inlägg av Jema »

Tackar som frågar! :)

Senaste 2 nätterna har hon vaknat 4 ggr/natt och varit hungrig och jag har då ammat henne. Detta är givetvis inget jag önskar bibehålla.
Hon brukar sova åtminstone 3,5-4 timmar första passet men det blev bara ca 2 tim dessa två nätter och så fortsattde det med ganska korta intervaller natten igenom.
När hon vaknar mellan 4.30-6.30 är det väldigt svårt att få henne att somna om utan mat. Om jag t ex ger henne mat kl 4 så vill jag ju att hon ska sova till 7 då hon får mat igen men icke, hon vaknar minst en gång däremellan.

Dagsrutinerna har ändå fungerat väldigt bra senaste tiden under dagtid men ändå så fungerar inte nätterna riktigt.
Amningen strular fortfarande, hon vägrar oftast att äta när hon är vaken så jag brukar nu ta upp henne när hon sover och amma henne och då äter hon bra med 3-4 timmars mellanrum. Det gäller dock att vara mycket snabb med att ta upp henne så att hon inte hinner vakna till alltför mycket. Lite jobbigt ibland men jag får väl fortsätta så eftersom det funkar?

Jag hoppas att dagarna kommer att fortsätta att fungera och att de senaste två dåliga nätterna bara var en tillfällighet. MIn förhoppning är att nätterna kommer att ordna upp sig automatiskt. Bör de göra det eller drömmer jag bara?
Jag har ännu inte låtit henne sova på mage då vi inte haft larm men det är nu beställt. Hon gillar dock inte att ligga på mage så det får vi träna på och jag hoppas kunna införa buffning då.

Om hon går och lägger sig kl 19.30, är det försent att sova 20 min ca mellan kl. 17.30-17.50 då? Det är nämligen de tider hon vill ta sin 20 minutare på kvällen för att orka med resten innan läggdags.

Tack för all hjälp!

:)

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Jema! :D
Jema skrev:Om hon går och lägger sig kl 19.30, är det försent att sova 20 min ca mellan kl. 17.30-17.50 då? Det är nämligen de tider hon vill ta sin 20 minutare på kvällen för att orka med resten innan läggdags.

Om det funkar så kör för all del så! :D Problemet med för sen 20-minlur kan vara att läggningen förskjuts, gör den inte det så ligger 20-minutaren precis rätt. :thumbsup: Ö h t tyckler jag att det verkar som om du läser av henne och hennes behov finfint. :wink:

:idea: Ni har inte händelsevis en liten ökningsperiod på gång där hemma? (Om du skriver hennes födelsedatum i profilen blir det mycket enklare för oss andra att hålla koll på sånt här; det är ju en viss skillnad på om hon är precis 2 månader eller nästan 3! 8)) Det brukar vara fråga om en sån när små finsovare börjar trassla och vara hungriga på natten. I så fall kan du räkna med att den går över på ett par dagar så håll i hatten, mata på så mycket du kan (fyll på med ersättning eller pumpad mjölk i flaska om du vill/det behövs) och kom ihåg att försöka vila och dricka mycket; det ställs höga krav på dig och din mjölkproduktion nu. :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jema

Inlägg av Jema »

Hon blir 3 månader om några dagar. Är det en ökningsperiod vid 3 månader? Jag hoppas nästan på det så att det inte är så att hon fastnat i nåt nattamningsträsk :-)

Flaska tar hon som sagt inte så jag får kämpa på med amningen :-)
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Japp, det är en ökningsperiod vid tre månader! :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Jema

Inlägg av Jema »

Ok vad skönt att höra, fast ändå inte eftersom hon i princip totalvägrar att äta när hon är vaken. Jag måste antingen vänta tills hon har somnat och försöka då eller plocka upp henne innan hon vaknat efter vilan.
Pratade med BVC-sköterskan idag som sa att det är många bebisar som tillfälligt tappar intresset för att ammas runt 3 månader. Jag gillar ordet "tillfälligt" och hoppas på att det stämmer in här :)

Det som är svårt är att vi gör ju morgon kl 7.00 och hon sover sedan första vilan mellan 9.00-11.00. Om jag ammat kl. 5.30 eller 6.00 som det blir ganska ofta nuförtiden så blir det ju för tidigt med mat igen kl 7 och hon vägrar ju äta vaken som sagt. Ibland lyckas jag ju med att få henne att somna och sen ge henne bröstet medan hon halvsover men långt ifrån varje gång.

:?: Är det här ett vanligt problem som ni experter känner till? Att barnet bara skriker vid bröstet och vägrar äta
Nu går hon ju upp i vikt som hon ska ändå men det är ju extremt frustrerande att hela tiden behöva passa så att hon tas upp sovandes och inte hinner vakna till innan hon läggs till bröstet.
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

När det gäller tremånaders som inte vill äta kan du läsa min tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22949

från sidan två ungefär. Sen är det förstås olika hur man väljer att lösa detta mattrassel!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:idea: Bonustips: Bestäm en mattid på natten, förslagsvis 3 eller 4, väck och mata då. Så att nattmålet inte hamnar direkt på frukosten. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jema

Inlägg av Jema »

Nemita skrev:När det gäller tremånaders som inte vill äta kan du läsa min tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22949

från sidan två ungefär. Sen är det förstås olika hur man väljer att lösa detta mattrassel!
Tack Nemita! Jag läste tråden och det som LindaVega skrev på sidan 3 stämmer ju väldigt bra in på mig! Jag kan ju också bara få min dotter att äta när hon halvsover så det gäller att vara rask och tyst så att inget stör-då är det kört!
Men vad jag förstod så löste ni det tillslut med riktig mat eller?

Inlägg av Jema »

chokladkaninen skrev::idea: Bonustips: Bestäm en mattid på natten, förslagsvis 3 eller 4, väck och mata då. Så att nattmålet inte hamnar direkt på frukosten. :D
Ja det hade ju varit en ypperlig idé men just nu vaknar hon ju och vill äta på väldigt oregelbundna tider, ca 23.30 och sedan ungefär var tredje timme; 2.30, 5.30 osv...(Det kan dock variera väldigt)
Då blir morgonmålet när hon redan är vaken vid 7.30 vilket inte fungerar för det äts nada, bara skrik och klassikern att spänna sig som en båge...

Innan det här mattrasslet åt hon vid 23 och sedan vid 4 men inte sov hon vidare till 7 efter det ändå...

Men om jag förstått era rekommendationer rätt, om hon nu är i en ökningsperiod så är det mata, mata, mata varje gång hon vaknar på natten också även om det inte gått så lång tid sedan förra gången hon åt?
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jema skrev:Jag läste tråden och det som LindaVega skrev på sidan 3 stämmer ju väldigt bra in på mig! Jag kan ju också bara få min dotter att äta när hon halvsover så det gäller att vara rask och tyst så att inget stör-då är det kört!
Jo, det kan man väl säga. Vi är ju mitt inne i det just nu, och inatt var första natten på länge som lillen sov relativt lugnt till fyra och fick nattmål då. Flera nätter har han fått det redan vid halv tre och då blir dessutom resten av natten orolig för han hinner bli hungrigare innan morgonen. Men han äter lika fjuttigt oavsett när nattmålet låg (30-40 ml).

Jag rekommenderar verkligen Lindas tips om att ge nattslurken i sömnen och att också tanka lite extra innan man själv går och lägger sig. Hoppas det löser sig för er snart!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Förtydligande: Han äter lika fjuttigt till frukost oavsett hur länge sen det var nattmål. Så då tänker jag att han lika gärna kan få äta relativt sent på natten för då äter han mer.
Jema

Inlägg av Jema »

Nemita skrev:
Jema skrev:Jag läste tråden och det som LindaVega skrev på sidan 3 stämmer ju väldigt bra in på mig! Jag kan ju också bara få min dotter att äta när hon halvsover så det gäller att vara rask och tyst så att inget stör-då är det kört!
Jo, det kan man väl säga. Vi är ju mitt inne i det just nu, och inatt var första natten på länge som lillen sov relativt lugnt till fyra och fick nattmål då. Flera nätter har han fått det redan vid halv tre och då blir dessutom resten av natten orolig för han hinner bli hungrigare innan morgonen. Men han äter lika fjuttigt oavsett när nattmålet låg (30-40 ml).

Jag rekommenderar verkligen Lindas tips om att ge nattslurken i sömnen och att också tanka lite extra innan man själv går och lägger sig. Hoppas det löser sig för er snart!

Alltså lägga henne och låta henne sova 10 min och sen tyst bara plocka upp henne och tanka i henne och lägga tillbaka lika tyst? (Och likaså innan man själv går och lägger sig?)
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ja, så gör vi. Jag tänkte så här: om han bara äter när han sover så får jag gilla läget och mata extra just när han sover! Det är ju inte för evigt utan bara tills han äter mer ersättning eller mer mat. Jag provade också att ta upp en kvart innan storebror vaknar på morgonen för att han skulle få äta ifred, men det fungerar inte. Han är för pigg och har INTE tid för sånt tråkigt som att äta ersättning. :roll: :lol:
Jema

Inlägg av Jema »

Skulle prova detta vid läggningen nu ikväll då jag misstänkte att hon skulle krångla med nattslurken men ack så fel jag hade, med bara liiiite trixande åt hon på hur bra som helst :D , men jag ska definitivt ta upp henne när jag går och lägger mig och amma henne i sömnen. Får se hur det går!

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"