Hoppas jag får lägga mig i lite, också med tanke på min tråd i kackelforum "mat och sovtider vs utgång" där jag fått finfina svar av dig Torsmamma
Hjälp! Behöver nya rutiner för 2,5 åring och 5 mån baby
Re: Hjälp! Behöver nya rutiner för 2,5 åring och 5 mån baby
Hej!
Hoppas jag får lägga mig i lite, också med tanke på min tråd i kackelforum "mat och sovtider vs utgång" där jag fått finfina svar av dig Torsmamma
Men ändå funderar som du augustsmamma. Att man ibland kan känns sig begränsad och ofri. Som du säger att man själv är ute och vagnar eller äter och inte äter när andra äter osv. Jag funderar mycket på sommaren då man vill vara borta hela eller halva dagen och hur gör man då när ens barn inte sover i vagnen. Jag vill absolut inte byta bort rutinerna och jag vill inte beklaga mig över hur "jobbigt" det är att ha barn. Och visst är det ett val jag gör. Jag väljer rutiner men ändock så är det skönt att ibland få säga att man känner sig ofri och begränsad. Att få problematisera och diskutera runt det. Att kanske få lite tips och råd om hur andra gör. Typ en gång är ingen gång. Och som det blir för oss till sommaren kanske. Att lillan får sova mindre dom dagarna vi är vid havet och mer dom dagarna vi är hemma.

T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Åsså kommer jag då 8)
Jag har aldrig varit nån strikt schemajunkie, men hur det än är så HAR man liksom ett schema ändå utan att man tänker på det. Jag brukar hänvisa schemafunderingar till andra (TorsMamma
till exempel) eftersom hon och andra är så mycket bättre än mig på det. Kanske är det därför det passar mig bättre att husera på äldrebarn, där det oftats är bara en sovtimme att hålla reda på... nåja, nog om mig och mitt
det jag vill komma till är att man absolut kan ha ett Barnaboksbarn utan att känna sig låst, eller som du skriver augustsmamma Så rätt tänkt, så fel det blev som AW skrev i sin bok.... och så får det inte kännas tycker jag.
Jag vet flera på forumet - inklusive jag själv - som har vintertid och sommartid till barnen. Vinter: 19-06.30, sommar 20-7.30, i somras blev det nog oftast 20.30 till 08.00 faktiskt... Det viktiga, tror jag, är att vara konsekvent i de tiderna, så att man inte ändrar dag från dag utan det blir mer permanent.
När barnen är lite äldre och sover gott, så är det inte hela världen om lunchen förskjuts en timme och med den sömnen. Men jag kan säga att även om man tänker att man ska göra lite som det blir under en viss period, så ÄR det så att man ändå, invant, följer tiderna. Omedvetet kanske? Jag vet inte, jag vet bara att jag tänkt på det många gånger. Känner och vet barnet att du som förälder har ledningen och kollen, så nöjer de sig oftast OM de får sömn- och matbehoven stillade. När mina barn varit små har jag faktiskt räknat sovtimmar mer än följt schema, om det sovits lite till en lur har nästa fått bli längre osv... MEN det här förutsätter att man inte är mitt uppe i en kur, för då är det jätteviktigt att följa schema (tycker även jag, alltså
) för att både barn och föräldrar ska få en chans att få tiderna att sätta sig.
Så vad blir kontentan av all denna text: ja, att man måste få in SHN och Barnaboken i sin egen vardag, sitt eget liv, och känna efter lite vad som passar. Men för den skull inte låta sömnen ta skada, så oschematisk skulle jag aldrig bli
.
Så tycker jag
Kram Mia
Jag har aldrig varit nån strikt schemajunkie, men hur det än är så HAR man liksom ett schema ändå utan att man tänker på det. Jag brukar hänvisa schemafunderingar till andra (TorsMamma
Jag vet flera på forumet - inklusive jag själv - som har vintertid och sommartid till barnen. Vinter: 19-06.30, sommar 20-7.30, i somras blev det nog oftast 20.30 till 08.00 faktiskt... Det viktiga, tror jag, är att vara konsekvent i de tiderna, så att man inte ändrar dag från dag utan det blir mer permanent.
När barnen är lite äldre och sover gott, så är det inte hela världen om lunchen förskjuts en timme och med den sömnen. Men jag kan säga att även om man tänker att man ska göra lite som det blir under en viss period, så ÄR det så att man ändå, invant, följer tiderna. Omedvetet kanske? Jag vet inte, jag vet bara att jag tänkt på det många gånger. Känner och vet barnet att du som förälder har ledningen och kollen, så nöjer de sig oftast OM de får sömn- och matbehoven stillade. När mina barn varit små har jag faktiskt räknat sovtimmar mer än följt schema, om det sovits lite till en lur har nästa fått bli längre osv... MEN det här förutsätter att man inte är mitt uppe i en kur, för då är det jätteviktigt att följa schema (tycker även jag, alltså
Så vad blir kontentan av all denna text: ja, att man måste få in SHN och Barnaboken i sin egen vardag, sitt eget liv, och känna efter lite vad som passar. Men för den skull inte låta sömnen ta skada, så oschematisk skulle jag aldrig bli
Så tycker jag
Kram Mia
-
augustsmamma
Hej Tors mamma!
Tack för ditt svar, tänkvärt. Jag ska fundera på hur vi kan realisera det. Menar du att ingen vuxen är vaken tillsammans med din son? Tänkvärt! Vet att anna skriver i sin bok att man ska ha ett antal leksaker o byta ut någon osv. Gör du så för Tor också eller låter du han härja fritt i sitt rum. =D>
Tack för ditt svar, tänkvärt. Jag ska fundera på hur vi kan realisera det. Menar du att ingen vuxen är vaken tillsammans med din son? Tänkvärt! Vet att anna skriver i sin bok att man ska ha ett antal leksaker o byta ut någon osv. Gör du så för Tor också eller låter du han härja fritt i sitt rum. =D>
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
-
augustsmamma
Hej Helamig och Mia! Nu ser jag era inlägg! Tack även för era ord. Ser att det finns lite olika synsätt på det hel.
Måste säga att tänket passat oss otroligt bra med ett barn men att det känns tufft med två barn. Det är så många punkter på schemat och då lilltjejens cykel går fortare än sonens så känns det som jag gör hela alltet dubbelt. Men det hade kanske varit samma utan strukturen? Eller mer missnöjda barn.
Måste säga att tänket passat oss otroligt bra med ett barn men att det känns tufft med två barn. Det är så många punkter på schemat och då lilltjejens cykel går fortare än sonens så känns det som jag gör hela alltet dubbelt. Men det hade kanske varit samma utan strukturen? Eller mer missnöjda barn.
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
Ja det är ju härligt när barnen blir större och mer tåliga om man säger. När dom är mini så är det ju typ panik om maten eller sömnen får väntas på för länge. Med en liten på G
så tänker jag att det är olika i olika perioder, i början är det mer noga. Fast då sover dom ju bättre i vagnen och maten har man ju med sig så det blir kanske lättare så sätt. Kul att fundera lite tillsammans och höra hur ni andra tänker. Det hela blir ju och känns ju så mycket lättare då
Augustsmamma, det är troligtvis jobbigare utan rutiner. Snart tänker jag att du kan samordna dina båda barns tider, så det blir enklare för dig. Den tuffaste biten har du ju redan gjort. Har du skrivit upp schemat, det borde ju kunna vara ganska samma nu eller? Förlåt om jag missat nåt, har inte läst hela tråden
Augustsmamma, det är troligtvis jobbigare utan rutiner. Snart tänker jag att du kan samordna dina båda barns tider, så det blir enklare för dig. Den tuffaste biten har du ju redan gjort. Har du skrivit upp schemat, det borde ju kunna vara ganska samma nu eller? Förlåt om jag missat nåt, har inte läst hela tråden
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, ja nu är han ju 4 år och kan leka i sitt rum fritt som han vill. Han lekte i sin resesäng tills han vart 2,5 år. Det viktiga är att man har eget rum och har ENSAMLEK. De skall alltså inte leka ihop.augustsmamma skrev:Hej Tors mamma!
Läs mer om detta i Barnaboken. Finns en femte del som heter "Bekymmer sysselsättning?"
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Vet du, jag anser nog inte att Mia och jag har gett olika svar....augustsmamma skrev:Hej Helamig och Mia! Nu ser jag era inlägg! Tack även för era ord. Ser att det finns lite olika synsätt på det hel.![]()
jag beskriver semestrar och helger (alltså inte LÅNGSIKTIGT)
Mia beskriver sommar och vintertid (alltså LÅNGSIKTIGT)
Jag har nämnligen också olika sommar och vintertid. Det diffar med 30 min för oss. Så sommar har vi 19-07 och vinter 18.30-06.30
Sen sist finns ju en gång ingen gång. Men detta är EN natt som man kanske av någon anledning inte kan göra som det är tänkt. Och sen hoppar man upp på banan igen direkt. Men kan INTE appliceras regelbundet (typ) varje helg.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.