Kura Linnea 1 år!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! Kom ihåg att kvällslurken bara är en sista "top-up". Ratas den står inget och faller med det!
emmagha

Inlägg av emmagha »

Hej igen!

Rapport andra natten:
Ramsa 22.20, 05.05 och 05.55. Blev lite struligt precis vid 7 då hon vaknade av sig själv precis innan så där fick vi ge ramsa tills hon var tyst och låg ner igen och sen gå in och göra god morgon.

Dagsluren tog pappa andra dagen och hon somnade på tre minuter :D

Fortfarande ingen kvällsslurk på kvällen vilket vi ej tycker känns bra :cry:

Rapport tredje natten (när pappa tar över):
Somnar efter 20 minuter. Ramsa 19.45 (vet ej varför hon vaknade så tidigt), 06.15, 06.25, 06.28, 06.58. Annars vaknar hon under natten men somnar om själv :)

Dagsluren tog mamma 5 minuter och nu ligger hon och sover gott.

Men till kvällsslurken. Vår dotter har aldrig varit stor i maten och är därför inte så stor själv heller. Vi tycker att hennes aptit har blivit märkbart bättre men innan vi började med kuren så fick hon ju en hel vällingflaska i sömnen.

Nu när hon inte tar kvällsslurken så missar hon ju ett helt mål. Eftersom det är mycket näring i vällingen vill vi ju helst inte att hon ska rata den. Hur ska vi göra? Är det någon som varit med om liknande och att de senare börjar ta kvällsslurken? Vi har ju förstått att man inte ska störa dem under de 12 timmarna och ge välling.

En fundering vi kom på idag var om vi skulle försöka ge henne några skedar gröt på kvällen istället. För hon ratade nämligen vällingen redan innan kuren på kvällen så därför började vi ge den i sömnen istället.

Som vanligt oerhört tacksam för alla svar och all hjälp.

Innan kunde jag tycka att det lät lite väl euforiskt när folk beskrev sina händelseförlopp under kuren men jag förstår nu helt och hållet varför, det är ju fantastiskt, förvånande, lättande och jag vet inte allt :D :thumbsup: =D>

Hälsningar mycket hoppfull familj!
Linnea 090815 - kurstart 100817
Alexander 130321 - kurstart 131122
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag upprepar:
TorpSara skrev:Topp! Kom ihåg att kvällslurken bara är en sista "top-up". Ratas den står inget och faller med det!
Skjut dina matvargar. PANG!!! Kvällsslurken är inget mål. Många, många barn skippar den, framförallt sparrisar. Men testa med nått annat, en mosad banan och ett glas mjölk kanske?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Heja heja =D>
Vad mycket strålande hjälp du får här!
Ni sköter er så bra så jag har inget att tillägga mer än att kvällsslurken ordnar sig 8) Våra har alltid ätit vid 17.30/18 nån gång och ändå klämt gröt vid 18.50. Ibland mer, ibland mindre.
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
emmagha

Inlägg av emmagha »

Vi behöver hjälp :(

Under kurens första dagar tyckte vi oss se en förbättring och att Linnea lärde sig att somna själv och snabbare och snabbare. Visserligen med gråt men inte så länge.

Senaste dagarna tycker vi att hon har gråtit sig till sömns, inget annat... Det hjälper inte att ramsa, solfjädra, buffa. Hon gråter och gråter och gråter och ställer sig upp och gråter. Ledset, inte argt.

Vad är det som inte fungerar? Vi har inte buffat mycket utan i största mån kört ramsan enbart. Men ikväll kände jag mig tvungen till först solfjäder ett par gånger och sedan buffa ett par gånger. Så fort jag slutade och gick ut blev det vrålskrik.

Vi tycker också att vi märker att hon redan på kvällen fattar att det är dags att sova och redan då blir ledsen, inte glad. Vi försöker verkligen med skrattet till go'nattet men det är jättesvårt att få henne att skratta. Vi har fått till några skratt eller leenden men så fort vi lägger henne i sängen eller drar ner rullgardinerna börjar hon bli ledsen.

Vi tycker också att hon har blivit ledsnare på dagarna, lättare till gråt och väldigt klängig.

Vi lade henne som vanligt ikväll kl 19 och först nu 20.30 efter mycket ledset gråt har hon somnat och då inte till någon ramsa utan som det känns av utmattning. Hon somnade hulkande som efter en rejäl gråtattack.

Det känns som vi är tillbaka på första natten då det tog två timmar av gråt och buffande att lugna henne.

Jag var beredd på att det skulle bli gråt i början och hade stålsatt mig för att ge det en chans. Men jag har aldrig velat att hon skulle gråta sig till sömns, det är ju därför som vi gått och vaggat och vaggat tidigare.

Vi har en liten förhoppning om att det ska ha med tänder att göra. Vi tycker att hon vill tugga på saker och tycker det är skönt när vi kliar med tandborsten i övre käken. Är det någon som har någon erfarenhet av tandsprickning och Sova-hela-natten-kuren?

Jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa oss på något sätt för snart är varken jag eller min man längre övertygade om att vi gör en bra sak för henne :( :( :(

Är oerhört tacksam för råd så snart ni har möjlighet!

Tack på förhand från ledsen familj...
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Oj då!
Här skall ingen gråta och somna utav ledsen utmattning!
Då har ni klivit på fel tåg :!:

Plocka upp boken och läs kapitlet om "säkerheten". Ni måste kunna förmedla säkerhet! Många gånger tror man att man "kan kuren" när man läst lathunden man måste förstå hela programmet. Förståelsen för Säkerheten är A & O.

Jag hade själv en kotte som inte gärna drog på smilbanden vid nattningen så vi busade järnet hela dagen istället. Sen var lade vi honom att sova under lugna, glada förhållanden där vi, föräldrarna, förmedlade glädjen till sömnen! Tids nog hakade han på, han kunde ju inte annat när vi var så positivt inställda till det hela :D

Barnet skall vara lugnt när ni lämnar rummet. Solfjädra läääänge om så behövs. Andningen lugn och kroppen avslappnad. Lugn och säker först, ramsa sen.

Ni måste stärka er attityd. Om ni tvekar, vad gör då inte lillan?! Om ni inte vet vad ni sysslar med, hur skall hon då kunna lita på att ni håller vakt? PANG! Skjut alla vargar. BUMS!

Ang. nattslurken så säger jag som TorpSara; no worries! Min skrutta (även hon en sparris) är jämnårig med er och hon ratar också vällingen just nu. Hon har helt enkelt inte tid med den. :roll: Ibland, om hon ätit dåligt under dagen, ger jag henne gröt eller smörgås. För att stilla mina orosvargar8)

Stora peppkramar till er,
Här skall vi inte ha några ledsna barn!
Kram,
Tina
emmagha

Inlägg av emmagha »

STORT Tack för hjälp och stöd :D

Idag jobbade vi på skrattet till go'nattet utan att vara så där tillgjort rolig som jag känt mig innan....

Linnea fick själv vara med och dra ner rullgardinerna och när hon började lite ledsen så sa vi glatt gonatt till pappa.

Jag lade tillrätta och började solfjädra och andas tungt ut och in. Hon rörde sig lite på huvudet, nån gång la jag tillrätta det annars fick hon hållas eftersom hon var lugn.

Jag höll kanske på i tio minuter när jag märkte att hon började lugna ner sig i kroppen, andas lugnare och ögonlocken började bli tunga. Jag tänkte för mig själv att "detta ska lyckas".

Sedan gick jag ut med jätteglad ramsa*4 och gick in i badrummet för att tömma badbaljan och göra andra ljud.

Det var tyst i rummet... Hon gnällde till en gång men då gjorde vi bara mer ljud. Sen gick vi ner och började stöka i köket. En gång till gnällde hon till men jag stökade vidare och nu sover hon sött i sin säng!

Fantastiskt! Inte ett enda gråt och det var ju det jag ville uppnå!!!! Jag vill inte att hon ska gråta sig till sömns och nu förstår jag ju att det inte alls är meningen heller.

Jag läste återigen kapitlet om säkerheten och följde era råd om att solfjädra lugn.

Nu har hoppet återvänt :)

Dessutom tyckte jag mig märka idag när vi badade att hon börjat tycka det är roligare. Hon plaskar och leker med sakerna och är inte lika nojig längre när vi tvättar henne. Kändes också väldigt bra.

Stort tack för er hjälp och vi fortsätter vår kur som vi förstått kan ta lite längre tid med äldre barn så vi håller ångan uppe!

PS. Fastän hon grät mycket igår när vi lade henne och vaknade kring 21 och grät igen så var det inte ett knyst (i alla fall inte som jag hörde från sovrummet) förrän 7,45 då jag ramsade*4 och hon somnade om...

Kram från hoppfull familj
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Underbart :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= \:D/ =D> =D> =D>
(liten jubelkör :wink: )
Det var ju det jag visste!
Stärk nu attityden med läsning & sov så gott,
kram, Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härlig läsning! Och Skrattet till godnattet måste vara ömsesidigt! Skrattar NI så lovar jag att hon skrattar! :D Man ska inte roa dem, utan roas ihop!

:arrow: Ballonger är ett trumfkort när man kört fast
:arrow: Jagis i famnen. Barn+pappa jagar mamma är bäst här... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "