Frågor om buffning med mera

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
isop

Inlägg av isop »

Tack för svaren!

Det är mycket förargligt, men det enda sättet att få henne att somna är att amma henne, och då vaknar hon lätt igen när jag försöker lägga ner henne (hon är fortfarande svår att truga). Det känns ohållbart att det bara går att få henne att sova genom att amma... Och det går bara när hon är riktigt, riktigt trött.

De senaste dagarna har ett mönster börjat dyka upp, hon sover till 8 eller 9 på morgonen, sedan håller hon sig envist vaken till 14 eller 15, varefter hon sover två pass på raken med matning mellan, vaknar 17 eller 18 och är vaken till 21. Hennes totala vakentid på dagen ligger runt 8-9 timmar. Det är ju helt okej, men det hade varit så mycket bättre om hon sov ett pass på förmiddagen/lunch och ett på eftermiddagen. Då skulle hon ju må mycket bättre och vara piggare. Vi skulle kanske slippa övertrötthetsskrikandet som är så tröstlöst...

Jag har provat att gå ut med henne i vagnen, men hon ligger vaken hela rundan (trots att hon gäspar och visar att hon är trött efter amning vid 12 eller 13, beroende på), sätter jag mig med henne i famnen nickar hon till men vaknar med ett skrik efter en liten stund...

Jag behöver ett knep för att få henne att sova. Ska jag försöka vagna henne när hon ser sömnig ut efter något av amningstillfällena på förmiddagen? Jag har läst hur man vagnar och jag har sett filmklippet, men:
1. Hur länge är det realistiskt att hålla på? Hon ska bli tyst och sedan ska man gå därifrån... men då börjar hon alltid skrika. Hur länge kan man hålla på innan det är dags att äta igen? Eller ska man envisas tills hon somnar, hur lång tid det än tar?

2. Hur lång tid kan det ta att få metoden att fungera snabbt och effektivt? Alltså, hur många dagar/veckor ska man framhärda?

3. Måste hon skrika när man lägger henne i vagnen? Dum fråga säkert, men i filmklippet säger Anna att man vagnar tills barnet slutar skrika... Jag antar att jag ammar henne, lägger henne i vagnen, när hon börjar skrika vagnar jag tills hon blir tyst, skakar till och går därifrån, fortsätter att vagna om hon börjar skrika igen... Har jag förstått saken rätt? Ursäkta om jag verkar lite korkad...

Vi har aldrig lyckats vagna henne till sömns...
Lillan född 14/7 2010
isop

Inlägg av isop »

Nu har jag ammat henne och lagt henne i vagnen eftersom hon gäspade och kinkade, men det är nästan helt omöjligt att hålla henne vaken medan hon ammas, hon ligger och dåsar till vad jag än gör. Det känns som om jag stressar henne när jag försiktigt kniper henne i armen, skakar på bröstet i hennes mun, stryker henne över kinden och "pruttar" med munnen på hennes hand... :(

Nu ligger hon i vagnen, men är klarvaken... dåsade hon till för mycket under amningen? Har sovtåget gått? :( Hur vet man det?
Lillan född 14/7 2010
isop

Inlägg av isop »

Och nu skriker hon, jag vagnar typ tre, fyra tag, hon tystnar direkt, jag skakar till vagnen. Hon är tyst en sekund, jag går, hon börjar skrika... Som sagt hon tystnar direkt när vagnen börjar fara fram och tillbaka, men börjar lika fort när den stannat. Hur ska man göra? Jag rycker och knycker rätt bra. Ska hon få skrika en liten stund mellan att jag vagnar? :(
Lillan född 14/7 2010
isop

Inlägg av isop »

Jaha, nu har jag en fråga till. Hon somnade och sov i tjugo minuter, sedan vaknade hon igen och började skrika. Jag vagnade i tio minuter, men sedan tänkte jag att jag inte visste om hon behövde sova mer (jag vet, jag är alldeles för osäker och tveksam), så då tog jag upp henne. Är det kört då? Funkar aldrig vagningen om man tar upp henne? När får man i så fall ta upp henne som tidigast? Hur länge ska man envisas?
Lillan född 14/7 2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej isop! :D

Du har ju mycket frågor just nu, och det har man ibland. Men jag sållar och svarar på de stora dragen, det som är viktigast att komma ihåg. :wink:

Here goes:
:!: Din bebis är bara 1 månad. Då "ska" man inte så mycket alls! :lol: Man ska äta, bara, kanske utbyta nåt litet leende eller en blick av nyfikenhet med mamma eller pappa, byta blöja, äta igen och sedan ska man sova. Det är - faktiskt - det hela! 8)

:!: Rent konkret är det två saker som jag tror att du behöver ändra på för att få till denna enkla - men ändå ibland så svåra! :shock: - rutin: Du måste VÅGA lita på att hon är trött. Det är hon efter 90 minuter, jag lovar! :D Det är absolut max vad en sån liten pallar med. Så då lägger du henne i vagnen och drar den några tag, eftersom du är så osäker nu så kan du vagna tills hon somnar (eller varför inte gå ut och gå en runda?). Som du vet rekommenderar vi magläge, på magen somnar hon lättare och "skarvar", dvs vaknar till efter 5, 20 el 45 min, mindre. (:idea: Vagna tills hon somnar får du inte göra för evigt, det är att be om problem, men börja så nu så att du märker att du kan!)

:!: Det andra du kan göra är att SATSA ALLT på att hålla henne vaken medan hon äter. Det är inte taskigt, det är nödvändigt för att hon ska få i sig nån mat! Så upp på axeln och rapa så fort hon börjar slumra, sen ner igen och äta mera. Gör hellre ett kortare vakenpass då hon är VAKEN än ett långt då hon småslumrar. 8) Det kan vara riktigt jobbigt att hålla en liten tröttis som inte sover tillräckligt vaken under matningarna, men ju vaknare du klarar av att hålla henne, desto bättre sover hon sedan, och desto piggare blir hon ju till nästa pass. Så kämpa på! :thumbsup:

:!: Till sist: Vaknar hon för tidigt, säg innan 1,5h har gått, så kan du vagna några drag för att hjälpa henne till ro igen. Men om hon inte somnar om på några minuter utan börjar skrika istället, tar du upp henne och ger en snabb påfyllning. Sen lägger du igen och fortsätter sovpasset där ni var, så att det blir 2-2,5h totalt. Väck om hon sover mer än så - hon måste ju hinna äta också! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
isop

Inlägg av isop »

Tack för svaret, jag vet att jag har många frågor...

Hon somnar som sagt inte om jag går en runda med vagnen, bara om hon har varit vaken uppemot fyra timmar i sträck. Jag gjorde det nyss och då somnade hon i vagnen (efter 3 1/2 timme minus de 20 minuter hon sov då jag vagnade), men efter 20 minuter vaknade hon igen. När hon började skrika tog jag upp henne och det märks att hon är trött, hon blir alldeles tung mot axeln, men när jag lägger ner henne igen blir hon klarvaken och skriker... ska prova med en påfyllning som du föreslår.

Eftersom hon inte somnar i vagnen går det väl knappast att vagna henne till sömns heller? Eller är det olika tekniker?
Lillan född 14/7 2010
chokladkaninen

Hej Isop! :D

Ja, jobba med påfyllningen! Och så slå upp Överlevnadsångest i indexet i din Barnabok, och läs allt som står om den. Då kommer poletten garanterat att rasa ned! 8) :thumbsup:
isop

Inlägg av isop »

Det är möjligt att polletten borde rasa ner, men den här damen går inte att truga i mat... hon vill bara äta när hon är hungrig. Det var därför jag fick överge standardmodellen till att börja med, hon går inte att truga.

Inte somnade hon efter påfyllningen heller... Men så småningom slocknade hon efter några omgångars vagnande, men då hade hon också varit vaken många timmar.

Tack för all hjälp, jag önskar att det kunde lösa sig lite smidigare, men hon är nästan omöjlig att få att somna.
Lillan född 14/7 2010
chokladkaninen

:idea: Det finns ett avsnitt som heter: Om något blir fel - den nyfödda vägrar äta. Har du läst det? Och om överlevnadsångest?

Dessutom: I BB står det klart och tydligt att första månaden ska vara en smekmånad. Då ska man ägna sig åt att stilla överlevnadsångest. Man ska inte ha ett schema från dag 1, så att "överge Standardmodellen" känns lite mycket sagt. 8)

Läs igenom mitt inlägg ovan igen, och de relevanta bitarna i Barnaboken samt det här som jag skrev till dig för en dryg vecka sedan:
chokladkaninen skrev: Eftersom din lilla inte sover tillräckligt blir hon övertrött, och då har hon svårt att få i sig tillräckligt med mat (det är JOBBIGT att äta bröstmjölk!). Och då kan hon förstås inte sova, hon är ju hungrig och har överlevnadsångest. :cry: (Läs om överlevnadsångesten i BB om du inte har gjort det, det är VIKTIGT för att förstå varför man inte kan stressa fram sin standardmodell! :wink:) Så mitt tips är att sikta på 1,5h långa vakenpass då hon verkligen är VAKEN, gärna med en (EXAKT!) 5-minlur mitt i (lägg henne brevid dig i soffan och buffa några tag, väck efter 5 min precis), och sedan lägga, och vagna till ro. Väck efter 2,5h sömn. Och börja om. :D Låt henne inte slumra medan hon äter, för då kommer hon att skarva på motsvarande sätt när hon sover. Däremot är det OK på det här stadiet att använda i princip hela vakentiden till att truga - målet är ju att hon ska bli mätt, mättare, MÄTTAST! :wink:
- och sedan är det dags för dig att låta allt det du läst få sjunka in och koncentrera dig på att följa råden, i 3 dagar innan du utvärderar. :shock: För vet du, poletten FALLER ned. Den kommer att göra det. Men du måste ha lite tålamod! :D
isop

Inlägg av isop »

Tack, jag tycker att jag har läst och försökt allt, men du har rätt, man måste smälta det ordentligt. Rätt som det är ser man saker och ting i ett nytt ljus. Tack för att du engagerar dig och svarar trots att jag är så osäker och hattar fram och tillbaka. Det är väl det att allt framstår som så enkelt i BB, exempelvis står det att när den lilla blir tre veckor lägger man henne och så somnar hon själv, punkt slut... Det är kanske den typen av formuleringar jag hänger upp mig på.

Tack än en gång för hjälpen, vi får se när jag får anledning att återkomma.
Lillan född 14/7 2010
isop

Inlägg av isop »

Nu har jag läst avsnitten i BB igen, och grejen är att jag har provat att mata och mata och mata och göra precis som där står, men hon äter bara när hon är riktigt hungrig. Hon kan skrika och inte vilja äta, och då har jag väl gett upp, antar jag, och tänkt att det kanske inte stämmer det där med att maten är nyckeln till allt, jag har väl tänkt att det där med överlevnadsångest bara är en teori bland många...

Men ditt råd är alltså att jag lägger all vakentid på att försöka få i henne mat (och följa resten av standardmodellen med skötning och umgänge), precis som tidigare, fast mer övertygat då... i tre dagar.

Tack igen.
Lillan född 14/7 2010
isop

Inlägg av isop »

Nu är jag tillbaka med lite frågor om schema. Jag har försökt göra ett schema som skulle kunna passa och vill gärna få kommentarer på det.
Eftersom jag vill att det ska vara två timmar mellan måltiderna blir vakentiderna lite längre än två timmar, men jag hoppas att det kan funka i alla fall. Anledningen är att hon äter dåligt om det är mindre än två timmar mellan målen, även om en och en halv timme kan funka ibland.

7:00 Mat. Vakentid 1,5 h
8:30 Mat, Sova 2 h
11:00 Mat. Vakentid 2-2 1/2 h
13:00 Mat Sova 1,5 h
15:00 Mat Vakentid 2,5 h
17:00 Mat Sova 1 h
18:15 Vakna, Mat
20:15 Mat, sova

Kan detta funka? För tillfället sover visserligen min dotter oftast mellan 21:00 och 09:00 (och vaknar för att äta ett par gånger), är det kanske dumt att ändra på den naturliga rytmen? Och hur gör man för att flytta dagens början till 07:00, är det bara att välja en dag och väcka henne då? Det är en ganska tydlig rytm och jag vill inte förstöra de långa nätterna.

Jag har en fråga till om buffning... Jag har provat att vagna och det går så där, oftast sover hon bara 20 minuter när jag vagnar henne, och det går inte att få henne att somna om. Jag har läst att när man vagnar rätt ska hon inte behöva skrika mer än två minuter, och det känns ju okej. Men hur är det när man buffar? Är det inte lätt hänt att de skriker mer då? Och hur länge är acceptabelt (jag har svårt för skrik, det gör ont i hjärtat).Jag hade gärna använt mig av buffning eftersom vi har vagnen på bottenvåningen, kan dessutom vara bra när man är bortbjuden. Jag vill bara vara säker på att jag gör rätt.
Lillan född 14/7 2010
isop

Inlägg av isop »

En fråga till: Jag har just läst om kapitlet i BB "om livet blir ett helvete" och där står hur man inför rutiner. Men där står "Skriker den lilla så se till att det finns ljud, men håll dig själv i bakgrunden", ungefär. Barnet ska alltså ligga själv och skrika? Men Anna är väl generellt emot att barn ligger och skriker för sig själva? Hur menar hon? Jag får inte ihop det med den bild jag fått hittills av Anna...
Lillan född 14/7 2010
chokladkaninen

Hej isop! :D

Det är 3 problem med ditt schema, :shock: så jag avråder från det.
1) Det är FÖR TIDIGT för schema! Som jag har skrivit till dig upprepade gånger redan ska din prio 1 fortfarande vara att lindra bebisens överlevnadsångest. Utan den funkar inte verktygen (= barnet känner sig inte tryggt och kan inte somna och somna om). Det du kan sträva efter är en rytm - vaken 1,5-2h, sova 2-2,5h. Schema kommer tidigast vid 2 mån - förutsatt att du har överlevnadsångesten under kontroll då. 8)

2) En så liten bebis som din behöver sova minst 16h per dygn.

3) Du ska hinna med 4-5 SM-mål per dag, + kvällsslurk och nattmål. Räkna med att börja ett mål med två omgångar amning (= förrätt + huvudrätt), sedan skötsel och umgänge, och så två omgångar amning till (efterrätt + kaffe & kaka). Om du alltså börjar dagen kl 9 ska du ha hunnit med SM-målet med de 4 amningsomgångarna kl 10.30, och nästa mål börjar kl 12.30-13 nån gång. Samma logik gäller alla dagmål.

Om dagen har en tendens att börja samma tid varje dag kommer du att märka att ett schema "växer fram". :D I så fall: grattis! Men annars, ingen stress. Hon är alldeles för liten för några som helst krav och du ska eg bara lindra överlevnadsångest, hjälpa till sömns och NJUTA av din pyttepyttelilla bebis. :heart:

PS Läs om tråden en gång, så är du snäll. Jag tror att du kommer att förstå råden bättre och bättre efter hand! :D
isop

Inlägg av isop »

Tack för att du svarar!

Jag har förstått nu att det är för tidigt, och att jag ska försöka hålla 2-2-rytm så länge. Problemet med målen är att hon inte äter efterrätten förrän det har gått två timmar sedan förrätten, det är för tidigt för henne att äta efterrätt och hon vill inte ha. Så jag måste dra ut lite på hennes vakentider. Om jag ger henne bröst ett+rap+påfyllning klockan 9 vill hon inte ha bröst 2 förrän 10:30 eller 11:00. Så hon blir vaken kanske 2,5 h åt gången.

En fråga till om vagning... På eftermiddagarna är hon otroligt svår att söva. När jag vagnar henne somnar hon och sover 20 minuter. Sedan vaknar hon. Det kvittar om jag tar upp henne för påfyllning och lägger ner henne igen, eller om jag bara fortsätter vagna, hur jag än gör vaknar hon efter en minut, vagnas ett eller två drag, somnar om och sover en minut, vaknar och vagnas ett eller två drag, och så där håller vi på så länge jag orkar. Är det något ni känner igen? Jag vill ju att hon ska sova en eller två timmar, i varje fall.
Lillan född 14/7 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"