Uppföljning från Gastsjön 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
polisa

Inlägg av polisa »

Aldrig tidigare har man väl skippat att gå in och prova de där supersnygga skorna och bara handlat det absolut nödvändigaste i mataffären, för att man måste åka hem för att hinna lägga sonen för eftermiddagsvilan... :heart:
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

polisa skrev:Aldrig tidigare har man väl skippat att gå in och prova de där supersnygga skorna och bara handlat det absolut nödvändigaste i mataffären, för att man måste åka hem för att hinna lägga sonen för eftermiddagsvilan... :heart:
:lol: 8) :sleep: :heart: :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
strömming

Inlägg av strömming »

En helt galen eftermiddagslur, 45 minuter fråga och sedan 20 minuter sova efter lurtiden. Somnade till slut iallafall och var go och glad och HUNGRIG när han vaknade, MR R. Han klämde nästan all gröt jag gjort, 1/2 dl havregryn + katrinplommon och sedan 100 ml ersättning! Bad med syrran och sedan 200 ml välling och en trött trött trött R bad om att få gå och sova. Ett snabbt bus och sedan bums i säng. En ramsa, lite gnöl sedan tyst. Gonatt R sov så gott!

Gonatt alla kära, nu ska mamman sova också!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Aldrig tidigare har man väl skippat att gå in och prova de där supersnygga skorna och bara handlat det absolut nödvändigaste i mataffären, för att man måste åka hem för att hinna lägga sonen för eftermiddagsvilan...
Som min man just sa; That's life efter Anna Wahlgren 8) Underbart!
Vem planerar nåt mellan 12-14? Inte vi ialla fall :D
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
strömming

Inlägg av strömming »

TinasDag skrev:
Aldrig tidigare har man väl skippat att gå in och prova de där supersnygga skorna och bara handlat det absolut nödvändigaste i mataffären, för att man måste åka hem för att hinna lägga sonen för eftermiddagsvilan...
Som min man just sa; That's life efter Anna Wahlgren 8) Underbart!
Vem planerar nåt mellan 12-14? Inte vi ialla fall :D
Kram
Nope, inte planera lunch inte, då ska det ju sovas :lol:
strömming

Inlägg av strömming »

Lugn natt för Mr R! Ingen ramsa behövdes och inga andra ingripanden heller för den delen. Gnölande runt kl 5, 5.20 och 6.00, precis som natten innan men somnade om själv. Gick upp 6.55 och då var han vaken men låg tyst och kikade i vagnen.

Syrran däremot.... ojoj - 5.40 - vägrade somna om. Tuff morgon, gick igång på ramsa. Pappa gick och tog upp henne istället så nu blir det väl ännu tuffare nästa gång. Hur gör man med nästan 2-åringar som bara skriker och gråter så de hulkar, hostar och skakar?

Idag ska jag sy mörkläggningsgardiner. Eller rättare sagt. NU ska jag sy mörkläggningsgardiner.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

strömming skrev:Hur gör man med nästan 2-åringar som bara skriker och gråter så de hulkar, hostar och skakar?

Idag ska jag sy mörkläggningsgardiner. Eller rättare sagt. NU ska jag sy mörkläggningsgardiner.
Min erfarenhet är att det är ilska, eller hur? Väckarklocka is the shit. Och lugn musik om det passar. Men mörkläggningen ät a&o, alltid, alltid.
strömming

Inlägg av strömming »

TAck Torpsara! Jag har skickat bud med maken efter väckarklocka som vi ska slå in i ett fint paket och ge I i eftermiddag. Sedan ska vi öva med klocka som ringer och så ska hon få ställa den själv och sätta på den ikväll.

Har ju tänkt så många gånger att vi skulle införa väckaklocka men det har inte blivit av så nu när lillebror faktiskt sover om nätterna som folk så ska väl sjutton storasyster också fortsätta göra det! :!:

Mat och sömnad under lillebrors långlur nu. Snacka om att han börjar få mat. och soklocka i sig. 11.25 börjar han vrålskrika i vagnen när vi är på väg hem från BVC. Bums i säng och somnar på 2 minuter.

Varför säger BVC att det inte är så viktigt att börja med mat, han är ju så liten än.... varför är det bättre att ge lösande mediciner istället för plommon? Varför ska man ionte ge smör i maten utan hellre margarin.... Blir så trött. Idag blev jag motsagd om allt jag gör med R, utom att han gillar rutiner!

R gillar hur som helst mat och börjar bli ilsk om det går för långsamt, tar skeden själv och vill ha in den i munnen! Så han får så mycket mat han vill, kan och orkar. Så det så!
polisa

Inlägg av polisa »

Härligt Strömming! Du kämpar på. Jag funderar också på väckarklocka.

Natten har varit bra, men vi får nog skicka babywatchern som vi har riggat upp. Alternativt ställa ned känsligheten. Den går igång på vändningar och jag vaknar. Så jag har sovit som en kratta. Mr M har hostat lite och grejat, men jag har inte behövt ramsa inatt heller.

Dagslurarna är desto kämpigare. I Gastsjön funkade det perfekt på mage i liggvagn och en liten promenad, men här är det antagligen för mkt ljud. Går igång på ramsan och så fort jag stannar vagnen det minsta så är han uppe över kanten. Skall försöka rigga stora sittvagnen med selen och se om det går att lägga honom på mage i den och spänna fast. Det tog säkert 20 minuter idag innan han somnade och fick då förlänga luren och man kommer lite ur fas. Snart dags för Lur 2 som jag kör inne i hans säng.

Jag tycker det är jobbigt dock att han alltid blir ledse/arg när jag ska lägga honom i sängen, både kväll och Lur 2. Direkt när han förstår vad som är på G så börjar han protestera. Går det över?

Tar tacksamt emot inlägg om hur ni andra sköter era korta lurar med barn i ung. samma ålder? Ute? Inne? Vagn? Säng? Annat? Om vagn, sittvagn, eller liggvagn? Mage, rygg?

Eftersom jag är i zoombiestadiet så är jag sjukt trött trots att Mr M sover på nätterna och dagslurarna blir därför jobbiga. Tröttheten lirkar in tvivel...

Kram.
strömming

Inlägg av strömming »

Inte tvivla Polisa! Både du och Mr M kan det här! Jag vet hur jobbigt det är när daglurarna inte fungerar, med I tog det nästan 2 månader innan vi fick till det bra. Men snart är du ute ur zombiestaiet och då kommer du att orka ta det på ett annat sätt! Lovar! Har varit där!!!

Jag är inte så mycket zombie än. Sover gott på natten och R har snart gjort hela sin långa daglur utan ett pip, 12 minuter kvar till väckning.

Syrrans rum är nu BECKSVART. Inte en strimma ljus kommer in där nu. Persienner, mörkläggningstyg OCH rullgardin. Toppen. Väckarklocka inhandlad och ska slås in i fint papper!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!:D

Vill bara säga att det är riktigt roligt att följa er efter Gastsjön. Vad duktiga ni är och vilka framsteg ni gör. Jag håller extra koll på denna tråd eftersom jag är vän med Lindsey. Lilla S och mamma var här och hälsade på idag(vi bor tvärsöver gatan :wink: Så härligt att få se dem igen. Lilla S hade verkligen rosor på kinderna.:heart:

Vill bara berätta hur jag gör med lilla Betty. Hon är 7 månader och 1 vecka. Förmiddagslur sover hon på rygg i vagn. Långlur inomhus på mage. Sista korta luren på rygg i vagn. Den sista luren brukar vara den struligaste för de flesta barn. Då har de sovit så pass under dan att de kan kämpa emot sömnen lite mer, plus att de flesta orkar vara vakna längre pass framåt eftermiddagen. Detta visste ni säkert redan efter dagarna i Gastsjön. :wink:

Ha det gott alla! :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
polisa

!

Inlägg av polisa »

Duktiga R som sover på bra! Härligt!

Långa luren nyss. Fick ramsa ett tag innan han slog sig till ro, upplever det som att bekräftelseramsan stör. Tog ca 20 min innan han somnade helt, vaknar sen efter att han sovit 45 och var då riktigt upprörd. Fick ramsa på flera gånger, just som jag vacklade och sprang ned efter numret till handledar-Lena så tystnade det... Sen väckte jag honom efter de 1,45 från läggning, men då är effektiv tid alltså ung. 1 tim 15 min, så länge jag upplever att han sovit tidigare på e.m... men det tar sig säkert!

Tack Susanne G, jag har funderat på ryggläge på korta f.m-luren också, då det är lättare med selen samt att jag tycker att han somnat enklare så tidigare också... hört att fler har ryggläge på dagslurarna, så det verkar inte vara någon nackdel?

Härligt att få nyheter från lilla S också, sötaste flickan som blev så stor med ens på de där dagarna i Gastsjön.

Kram så länge!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Polisa, Dagge protesterade mot läggningarna ganska länge (4 veckor?) och jag vet att jag upplevde det som väldigt jobbigt... Men det går över, han bara testar dig och kollar om det är meningen att det verkligen skall sovas? Och det skall det ju 8) Och han kan sova. Gott till på köpet :D Så var lugn och ge betryggande besked så skall du se att det snart går över.
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LenaK

Inlägg av LenaK »

Polisa, jag tänkte bara hänvisa till denna tråd så länge så hörs vi efter 20.00 :P

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20931
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Marianne77 skrev:Hej alla!

Nu har jag äntligen läst allt och inser att jag är sist ut med att skriva, men bättre sent än aldrig. :oops:
När jag kom hem i måndags var jag sååå trött, somnade sittandes kl.19 i soffan, så blev väckt av sambon som sa att borde jag kanske inte lägga mig för natten....och så gjore jag och sov fram tills mr Ls första uppvak som var kl.23, väldigt kort fick ramsa och han somnade om. Sen vaknande han igen kl.3 och vi hade en fin dialog i en timme sen sov han och sen blev han väckt 6.30 :D

Inatt kom första uppvaket först kl.4.30 och han somnade om till i ca en timme sen väckte han som vanligt.

Spännande att se hur natten blir! Nu ska jag lägga mig, är så trött :sleep:
skriver mer framöver.

Men tack alla, jag är så glad att jag och Mr L fick dessa dagar med er!!!!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"