Schemahjälp 4 mån med reflux

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Varför inte ta en promenad när det är sovdags?
Våra små är lika gamla, och jag lägger ofta Alex vaken i vagnen med nått kul att kolla på innan sovning. När han börjar klaga så vänder jag honom, om han inte somnat själv. Man behöver liksom inte göra så stor sak av själva Insomningen när de är så här små. De har liksom inte hunnit skaffa sig så mycket åsikter i frågan. :D De blir trötta, och vill sova. Så enkelt är det. När då sömnen bråkar med en och inte kommer på beställning, ja då kan man ju bli lite sur och förtvivlad. Det har INTE med att de ska sova att göra, det kan jag lova. Snarare med att de är för trötta och inte riktigt når tag i sömnen.
Jolo

Inlägg av Jolo »

Det var precis vad jag gjorde imorse, gick ut o promenerade och låtsades som ingenting för att det inte skulle vara så laddat och överkoncentrerat. Det tog 20 min men han somnade och jag bekräftade (tjänar det nånting till, jag brukar vara noga med det för att sätta ramsan?) Skönt att höra att du också brukar köra med en promenad, jag har precis läst hela din tråd om Alex och SM och det är så kul att jämföra en precis jämnårig med skvimpen här hemma (20 jan). Dessutom blir alla morgonlurar på promenad i och med dagislämning som infaller då. Pappa hade middagsvilan idag när jag var hos optikern och bara lade ner honom i vagnen o ut. han somnade på 5 röda.

Skönt om det inte behöver vara så himla noga med insomningen i den här åldern, jag har liksom tänkt att jag mest ska styra upp i tid innan det uppstår behov av regelrätt kur. jag ska prova att göra läggningarna lite mer "by the way, det är sovdags nu hörrudu" och ge honom förutsättningarna.

Är dock fortf osäker på hur jag ska lugna honom om/när han är ledsen (arg är väl lugnt, men ledsen....). Jag har inte fått vagning o ramsa att nå fram alls de här fiasko-gångerna, men det är väl det som gäller. Ska man slamra runt i lägenheten när han är ledsen? Vill ju inte att han somnar i utmattning i rena 5 minutersperiodstilen....

Ha det gott!

Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vagna du. Det kan ta några extra drag när det är övertrötthet som spökar (vilket det brukar vara), men det hjälper. Kika på filmen så att du inte är för blyg. Gör man rätt så lugnar de sig snabbt.
Skönt om det inte behöver vara så himla noga med insomningen i den här åldern, jag har liksom tänkt att jag mest ska styra upp i tid innan det uppstår behov av regelrätt kur. jag ska prova att göra läggningarna lite mer "by the way, det är sovdags nu hörrudu" och ge honom förutsättningarna.
Bra! :thumbsup:
Jolo

Inlägg av Jolo »

Tack igen TorpSara!

Blandade resultat.... igår funkade det perfekt att lägga ner honom i vagnen lite i förväg med en ny leksak, P2 och vardagsljud. När han började gnöla tog jag bort leksaken och sa som jag brukar "NU blir det skönt att sova!" och ramsade sen därifrån. Somnade fort! Imorse somnade han själv på väg till dagis.

Nu på middagsvilan - skitförbannad direkt. Ledsen. Jag började vagna. Han skrek upp till hysteriskt istället. Jag vagnar och fångar vid stupet. Det går mer än 2 minuter, om man säger så. Lugnade sig i ren utmattning. Backade ut med ramsa. Direkt, under ramsan, skriker han upp på samma nivå. Detta upprepas. Och upprepas. Vid ramsan stegras det. Det bara bubblade slemmig saliv ur munnen. Han satte i halsen, kiknade, skrek. Vagnar och vagnar. Han verkar inte ens märka det.
Och då kroknar jag. F-N!!!!!!!

TOG UPP.

Börjar prata och skoja.
Busar honom till leende.
Släntrar omkring lite i lägenheten och småsnackar obekymrat.
Letar upp en skiva. På med musik.
Ned i vagnen.
FRÅGOR FRÅGOR (Är du inte klok, ska jag ner hit igen???I)
Jag vagnade. Tystnar ganska fort, kanske mest för att han är helt utmattad...).
Ramsa ut. Tyst. Insomning till bekräftelse.

JAG VET att denna kille inte är annorlunda mot andra barn, att verktygen ska funka på honom med.
Men SHIT vad jag har svårt att lugna honom med ramsa o vagn. Det här är tredje gången jag gör en omstart efter att ha tagit upp på en vecka. Är det nån idé att fortsätta eller ska jag börja om om någon vecka eller nåt och promenera vid alla lurar ett tag?

Har inte provat att buffa honom nån gång ännu.

/lite nedstämda hälsningar från Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, sådär vill vi inte ha det. :( Vad har du för schema? Vi börjar där och ser var vi hamnar.
Jolo

Inlägg av Jolo »

06.30 äta
08 äta igen
9-10.30 sova
11 äta
12.30-14 sova
14 äta
16-16.45 sova
17 äta
19.30-20 bad, pyjamas, nattmål
20 sova

/jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

hej igen,

lilla J får ju inte några 15,5 timmar som schemat ser ut i nuläget. Målsättningen är natt (drömmen) 19-07. Vi backar stegvis och lägger tidigare med start ikväll - nu blev det kl. 19.35 ist f ca 20. Hoppas att det kan ta bort lite övertrötthet nrä vi kölrt så ett tag (eller om det blir vargtimmestrul nu....återstår att se).

För att bryta en ond cirkel har jag idag kört alla tre vilor ute i vagn med attityden "by the way - sovdags!" (har hängt i babybjörn på promenad först och lagts ned i vagnen vid sovdags). Somnat blixtsnabbt på båda långvilorna och sovit hela vägen till väckning. Eftermiddags45:an fick bli en 20:a då det tog lite tid att somna, det var en del muttrande och grymtande över att sömnen inte kom men inget argt eller ledset. Detta i parkerad vagn, ingen trivsam promenadrullning.

Vid varje läggning har han fått ett tydligt besked och vid varje insomnande dito bekräftelse. Jag kör på så här några dagar får vi se om både han och jag har glömt bort den där ledsenheten och varglukten inomhus och kan börja på ny kula.

Vad tror ni om det?
Stora J 060310
Lilla J 100120
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Det låter bra tycker jag. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jolo

Inlägg av Jolo »

:(
Det går fint att somna själv i en parkerad vagn - utomhus.
Så fort det är inomhus blir han ledsen och förtvivlad!

Hade tänkt köra alla lurar ute ett tag, ju. Det gick så fint de två första idag, men vid sena eftermiddagsluren var det skyfall så vi flyttade honom från bilen till vagnen inne (vi kom hem precis till sovdags). Först gnöl. sen irritation, sen arg, sen ledsen, sen förtvivlad - hela 45:an. Upp efter att pappa "väckt" (i en sekund av andhämtning från gråt..) och fått ett litet smil.

Vagna och han blir hysterisk!
Men ute kan han titta förnöjt på trädkronor, sucka lite, och somna så lugnt.
Ska jag göra som jag skrev tidigare - ta allt ute ett tag (oavsett skyfall och hagel) och börja om, om säg en eller två veckor?

Jag har ju som sagt inte sett det som att jag kurar, hittills. Men nu kanske jag försatt mig i kurbehov ändå.... :cry:
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart man kan sova alla lurar ute! Man ska inte krånga till saker och ting i onödan, och just nu kan jag tro att det vore skönt att komma över surstrul på det viset. Sedan kan ni öva på att sova inne också, för det är ju bra att kunna, det med. Men utesovning regerar. :thumbsup:
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej och återigen tack!
OK. Hur länge ska jag köra på utesov....?
Och hur "övar" jag sen på innesov?
Och vad f-n beror förtvivlan på? Det finns ju saker att titta på och tryggljud att lyssna till även inne! Jag tycker inte min attityd är annorlunda inne mot ute.
Känns så svårt att vagningen bara gör honom hysterisk. Det får ju inte ta mer än två minuter - det har INTE räckt.
Ramsar man ute på daglurar? Det gör jag (besked plus bekräftelse har det blivit).

TorpSara - du frågade om mitt schema sist - vad säger du?

Ja hör bara hur JAG frågar - kan nån mota bort vargarna från mig tack?
(har just läst på ALLT Igen och kollat alla filmklipp. Jag vagnar precis som AW.)
:wink:
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jolo skrev:Hej och återigen tack!
OK. Hur länge ska jag köra på utesov....?
Och hur "övar" jag sen på innesov?
Och vad f-n beror förtvivlan på? Det finns ju saker att titta på och tryggljud att lyssna till även inne! Jag tycker inte min attityd är annorlunda inne mot ute.
Känns så svårt att vagningen bara gör honom hysterisk. Det får ju inte ta mer än två minuter - det har INTE räckt.
Ramsar man ute på daglurar? Det gör jag (besked plus bekräftelse har det blivit).

TorpSara - du frågade om mitt schema sist - vad säger du?

Ja hör bara hur JAG frågar - kan nån mota bort vargarna från mig tack?
(har just läst på ALLT Igen och kollat alla filmklipp. Jag vagnar precis som AW.)
:wink:
First things first, som man säger.

Jag tror att förtvivlan är övertrötthet. Det är oftast det, faktiskt. Första vakenpasset är låångt, även ett större barn har svårt att klara mer än max 2 timmar första vakenpasset. Våra små skulle jag tro egentligen inte vill ha mer än 1,5.

Dessutom behöver du, som du ju själv sett, lägga på sömn. Nästan en hel timme faktiskt. Som det är nu räknar jag ihop det till 14,45 och han behöver omkring 15,5. Jag tror att livet blir enklare för lilleman om han får lite mer sömn och en tidigare morgonlur. Det bästa vore ju att förlänga natten fram till 7 ellet 7.30. Då kan ju resten få bestå som det är. Om inte det alls går (morgonsömn är ju inte alla förunnat... :roll: ) så får vi titta på andra lösningar. När är dagislämning? Går eller åker ni? Kan han somna innan ni går eller ska ni böka i hissar och så?
Jolo

Inlägg av Jolo »

Ja- mer sömn!

Men var ska jag få in det.
en längre natt vore ju drömmen. igår ville han dock ha morgon 05.30, då hade vi backat läggningen kvällen före till 19.30 ist f 20....han sover i vårt rum (3 r o k). långa morgonpasset beror på att han ska hinna få två mål (om det ska funka resten av dagen) och pga dagislämningen som pågår 8.45-9.30 ungefär. Vi tar buss och det är trappor, trafik, livlig dagisgård. förut körde jag vila 8.30-10 men då vaknade han när vi gick ut eller mitt i pga bussen eller barnen.... eller somnade inte alls. nu går vi hemifrån 8.45 i babybjörn och så lägger jag honom i vagn innan bussen kommer, då har han hunnit somna några ggr.

Om jag skulle lägga honom 8 (då han är supertrött) skulle 45-skarven infalla samtidigt som vi ska gå och han skulle vakna garanterat. nu äter han då och slumrar till och väcks upp istället.

Knepigt! Så längre natt vore ju bäst eller hur? vi har vargtimmebök och tidiga morgnar. klocktekniken o mozart är lite svår eftersom han sover i vårt sovrum. (kan en 20:a vid 7.45 hjälpa?)

hur är ditt schema?

:D
Stora J 060310
Lilla J 100120
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag hoppar in lite och tipsar om hur vårt schema såg ut vid den åldern. Vi hade 12 timmar natt, fm-lur 45 min, långvila mitt på dagen 2 timmar och 45 minuter på em. Kanske det skulle vara något? Då kan ha nsova innan ni åker till förskolan.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med Ilindstrom. Får du styr på natten (vagna i vargtimmen och mörklägg allt du kan) så kan du ha 45 minuter i vagn på morgonen, och den luren kommer han att sova oavsett ståhej utanför, det kan jag garantera. Alternativet är en liiite kortare natt och en längre middagslur, 2,5-3 timmar. Mer sömn måste du styra upp för honom hur som helst! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"