Behöver hjälp att få 10 månaders dotter att sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och VACKERT jobbat!

Vad glad jag blir av att läsa hur er hälsa och ert välbefinnande har förändrats till det bättre! :lol: :D

Du har rätt verktyg i handen i Barnaboken, jag tror inte ni behöver kura, kura... det är nog att överarbeta när sömnen nu sitter. Jag hade nog dock förlängt dagluren, kanske i sängen tills den sitter, till 1.5 timmar. Även om hon nu "endast" sover 1 timma har hon möjlighet att vila resterade tiden, det är också viktigt för dem, att stänga av intryck och "surret" i huvudet om du är med.

Hjärnan hos dem har inte möjlighet att sortera än, det får vi hjälpa dem med så att säga.

Ni är på helt rätt väg - kör på och hämta inspiration av BB och SHN-boken.

Att ni har social delaktighet så som ni har är GULD VÄRT - då blir sömnen också bättre och harmonin över hela tillvaron annorlunda. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
helamig

Inlägg av helamig »

Underbart att det går så bra för er :D :heart: Sömnen är ju så viktig!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Mor till en prinsessa

Inlägg av Mor till en prinsessa »

Hej!
Jo det är ju så fint med en harmonisk härlig liten dam :heart: som äntligen ser ut att få sitt sömnbehov tillgodosett. Hennes mörkare ton under ögonen är borta och hon ser finare ut i hudtonen mer rosig jämfört med tidigare.

Dock tycker jag själv att dagturen borde vara 1.5h alltså 30 min längre än vad den är idag. Har också lite funderingar kring hur vi skall få dottern att kunna sova dagtur i sin säng, om hon blir irriterad/frustrerad och inte vill komma till ro i sängen (har alltid sovit utomhus i vagnen sedan ca 1 mån ålder och det har varit det enda stället där hon faktiskt sovit bra) skall vi nöja oss med solfjädern då? Eftersom vi hittills ej använt oss av ramsa. Om hon vaknar efter 1h skall vi försöka med solfjädern igen under 30 min tills hon så att säga skulle vakna?
Tror ni att vi förstör om vi börjar med ramsa alltså "kurar" till punkt och pricka? Min oro är att om hon t ex skulle bli sjuk och börja vakna på nätterna eller vid tandsprickning eller andra händelser/utvecklingsstadier skulle börja trassla med sömnen igen så kanske det skulle vara mer definitift och mer "rejält" med ramsa jmf med solfjädern & tillrättaläggandet?

Vill också passa på att skicka ett STORT tack till dig, Anna Wahlgren, för en underbar barnabok med härliga och inspirerande tips om hur vardagen med redan underbara barn kan bli ännu bättre. Den har vi haft och kommer att få mycket god användning av.
Slutkörd & deprimerad mor till dotter född 09
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Min erfarenhet är att allt går om man är konsekvent och fortsätter fast det är motigt. Alltså lägg henne i spjälsängen, du kan göra solfjädern. Sen ramsa bara och låt henne vara. Mycket handlar om att få tid att vänja sig. Barnen frågar genom skrik Är det här jag ska sova nu? Ja det är det! Lugnt och fint och tryggt och säker. Min dotter älskar att sova i sin säng, sover bäst där. Vi hade lite svårt att få henne att sova i vagnen, men efter att ha fortsatt lägga henne i vagnen dag efter dag går det bra. :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"