TV tittande

Samtalsforum med barnen i fokus
Stilla

Inlägg av Stilla »

Luvisen skrev: Är det fotboll eller ngn reklam med bokstäver :wink: tittar han en liten stund, sen stänger han av. Om det är ngt annat på så stänger han av direkt :lol:
Smart unge! Kanske fler (f a de som retar sig på alla dåliga program som strömmar ur apparaten) borde lära sig att samma knapp man sätter på med kan användas att stänga av med! :wink:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ha ha ha, sött! Klimp hade en Keno-period. "Booooollarna"! skrek han och satte sig för att kolla med stor fascination. När Keno var slut så pep han från soffan tillbaka till sitt :D
CiL

Inlägg av CiL »

Min son var ett år gammal när han pekade på en grannes tröja där det fanns en liten, liten SJ-loga: "TÅG, dunkedunk dunkedunk""- Och 1,5 år när en vän kom hen till oss och hade en påse med sig från Statoilmacken: "Tanka benfin"-

Jag tror att precis lika stort under som det är att en liten människa kan veta att en knämops och en stor grand danois är samma familj, "vov vov", och vitsippa liksom solros är "bommor" så lär de sig logotypers innebörd. Nu som treåring vet sonen mycket väl vilket rutmönster som signalerar kexchoklad (fast han aldrig smakat en) och kan se att både GB-glassgubben och SIA-glassängeln betyder GLASS.

Att förstå reklamens budskap verkar vara extra intressant. Tidningar brukar vara högintressanta för sonen, och så var också tågtidningen i påskas under en tågresa. Men bara baksidan, som gjorde reklam för kakorna de sålde på tåget. Han läste om och om igen och ville veta alla namnen på kakorna och på kaffet...

Slutsats?: Att när vi vuxna har tydliga budskap om att det vi vill är bra så är barnen idel öra?
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
farmor

Inlägg av farmor »

Barns hjärnor har inte kapacitet att processa flimret som snabba bildklipp och tekniken i sig ger i rutan. Flimret signalerar fara i våra hjärnor och startar stresshormonutsöndring. Om man föder ett barn med syrebrist (= risk för hjärnskador) avråds man bestämt att vistas med lilla bebisen framför en påslagen TV .... (det handlar alltså inte om innehållet i det de ser utan om själva tekniken och hur den påverkar hjärnan)
Gunilla Ladberg brukar förläsa om det lilla barnts hjärna och även om TV-tittande för barn ... www.ladberg.se
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
CiL

Inlägg av CiL »

Jag tror inte det finns några studier gjorda i Sverige, men om det finns vill jag gärna läsa dem. För en tid sedan publicerades en sammanfattande artikel om 78 studier om barns TV-tittande. Jag hittar inte denna nu men väl några svenska artiklar om denna och liknande.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tv-ti ... 435831.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sma-b ... 317227.svd
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"