Hur får man in SM?
Så bra att du inte känner dig stressad och orolig. 8) Jag gillar att väcka mina småttingar, då håller man reda på mattiderna och småttingen kan koppla bort det ansvaret. Men jag är inte förtjust i att kämpa för att hålla småttingar vakna någon längre tid, slocknar man tidigare än det var tänkt så får det vara så. Jag väcker efter två timmar och så är det bra med det.
Livet är vingligt i början, du ska sträva efter 2-2 och det kommer fungera bättre och bättre vartefter tiden går det kan jag lova.
Och du, kom ihåg att njuta av den lilla stjärnan.
Kram Susan
Livet är vingligt i början, du ska sträva efter 2-2 och det kommer fungera bättre och bättre vartefter tiden går det kan jag lova.
Och du, kom ihåg att njuta av den lilla stjärnan.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Hej!
Susan D: ibland känns det stressigt, särskilt när alla tre är hungriga, och alla tre är trötta och alla tre... ja du förstår. Men samtidigt finns det ögonblick jag önskar att man kunde frysa (i alla fall ett litet tag) som när lillan är glad och skiner som en solstråle och hon pratar med mig och skrattar, och tycker hon har en fantastisk mamma
som har lagt henne på mage på köksbänken där den (fortfarande) ofantligt intressanta ketchupen står.
Så visst njuter jag
. Och det är såååå mycket lättare nu och det kommer så mycket oftare, nu när jag vet lite mer hur jag ska strukturera dagen.
Natten till idag blev också si och så: hon somnade efter ett bra tags vagning kl 21.30. Sen vaknade hon kl 23.30 och sen kl 01.30 och sen kl 03.30 och sen kl 06.15 då jag vagnade och vagnade och vagnade men när hon inte gav sig tog jag upp, hon åt lite och somnade sen om. Så här ofta behöver hon ju inte äta!
Jag kände när jag stod där strax efter kl 6 och vagnade att min vagning inte tog, för jag var för trött för att vagna ordentligt. Det var som om jag inte fick kraft. Armen bara hängde och slängde
.
Men inte så konstigt när vi var uppe så ofta.
Jag får henne bara att äta från ett bröst under natten. Hon somnar innan omgång 2 inleds. Även när jag byter blöjan och hon hinner vakna till lite, smakar hon bara på portion 2 och somnar eller vill inte ha mer. Åt hon mer varje gång skulle hon antagligen vakna mer sällan.
Samma sak under dagen. Hon äter från B1, blir inte tillräckligt hungrig för att äta från B2, somnar, men då vaknar hon efter 20 eller 45 min och är hungrig.
Vad gör jag här? Hon måste äta för att kunna sova.
1) Matar när hon vaknar och lägger ned som om inget hänt, och låter henne avsluta sina 2h sömn.
2) Matar, lägger och ger 2h till.
3) Tar upp innan hon hinner vakna, matar och lägger ned som om inget hänt.
4) Tar upp innan hon hinner vakna, matar och ger 2h till.
Lär jag henne bara att inte sova, eller?
Jag tror mitt 2a eller 4e förslag skulle funka bäst, så hon får sina 2h sammanhängande sömn, och dessutom orkar vara vaken, eller blir det bara alldeles för mycket sovtimmar då?
/Umm Musab
Susan D: ibland känns det stressigt, särskilt när alla tre är hungriga, och alla tre är trötta och alla tre... ja du förstår. Men samtidigt finns det ögonblick jag önskar att man kunde frysa (i alla fall ett litet tag) som när lillan är glad och skiner som en solstråle och hon pratar med mig och skrattar, och tycker hon har en fantastisk mamma
Så visst njuter jag
Natten till idag blev också si och så: hon somnade efter ett bra tags vagning kl 21.30. Sen vaknade hon kl 23.30 och sen kl 01.30 och sen kl 03.30 och sen kl 06.15 då jag vagnade och vagnade och vagnade men när hon inte gav sig tog jag upp, hon åt lite och somnade sen om. Så här ofta behöver hon ju inte äta!
Jag kände när jag stod där strax efter kl 6 och vagnade att min vagning inte tog, för jag var för trött för att vagna ordentligt. Det var som om jag inte fick kraft. Armen bara hängde och slängde
Samma sak under dagen. Hon äter från B1, blir inte tillräckligt hungrig för att äta från B2, somnar, men då vaknar hon efter 20 eller 45 min och är hungrig.
Lär jag henne bara att inte sova, eller?
Jag tror mitt 2a eller 4e förslag skulle funka bäst, så hon får sina 2h sammanhängande sömn, och dessutom orkar vara vaken, eller blir det bara alldeles för mycket sovtimmar då?
/Umm Musab
-
chokladkaninen
Hej Ummusab! 
Grattis till lillfian!
Vad fint ni verkar ha det; du tar till dig råden du får jättebra och verkar leva i ögonblicket. Det är en glädje att läsa om! :thumbsup: Läs gärna Nancys trådar under favoriter här ovan - de handlar mycket om bebisar och syskon och kan säkert stärka och inspirera dig när alla är hungriga samtidigt! 
Så till din fråga:
Varje mål ska innehålla fyra rätter: B1 - rap (det är så du väcker henne om hon slumrar!) - B2 - skötsel & umgänge - B1 - rap - B2 igen - idealt en liten vakenstund - och sedan sova. Så ett bröst en gång räcker förstås inte! Om det ändå blir så, skulle jag köra på ditt förslag 1 om det rör sig om 20-minskarven och förslag 2 om det sker i 45-minskarven. 
Grattis till lillfian!
Så till din fråga:
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej chocolata!
Tack för svar. Jag har missförstått en grej: jag trodde det var B1- rap- B1 igen, sen skötsel och umgänge sen B2- rap- B2 igen. Men ok, då byter vi bröst lite oftare
Det har gått lite bättre senaste dagarna att hålla henne vaken efter omgång 1, annars brukar jag ta skötning efter 1a omgången mat bara för att hon ska vakna. Sedan påfyllning ur samma bröst efter det, då hon inte alls är tillräckligt mätt för att orka med (eller vilja) umgänge. Då blir hela matningen så väldigt utdragen, och det är nog därför hon inte äter ordentligt när jag försökt ge B2. Men då gör jag så nu: B1, B2 skötsel och umgänge, B1, B2.
Fm brukar gå bättre, hon är en lite em-trötter.
Jag brukar lästa Fantastiska Nancys fantstiska trådar, men det behövs nog uppdatering. Nancy (nu pratar jag om folk som inte är närvarande, hoppas hon inte har nåt emot det..) verkar vara en sån där Perfekt mamma. Med perfekt menar jag att även om det blev lite knas, så styr hon upp det utan prestationsångesten som Anna Wahlgren konstaterar att jag har (inte lika mycket av längre iofs
). Då tänker jag på t ex hennes 10-stegs plan för dagar då det inte riktigt funkar (eller för "skitmorsor" som hon själv uttrycker det), och hennes planer för det mesta, och hur hon ser situationen liksom utifrån. Jag är så mitt uppe i vad det än är att jag efteråt tänker, "ojdå, så borde jag ha gjort/sagt i stället". Och så verkar hon lyckas så fantastiskt med syskonkärleken. Jag vet inte om jag tror att alla "har det i sig", jag vill dit, men är inte säker på att jag kan.
MItt eget förhållningssätt har ändrats väldigt sedan jag fann Barnaboken, men jag har lååååångt kvar. Lite som en gång Vän av Ordning alltid Vän av Ordning...
Det är många av era trådar jag läser (jajamen, chocolatas drama läser jag också om) som inspirerar mig!
Tack alla!!
Tack för svar. Jag har missförstått en grej: jag trodde det var B1- rap- B1 igen, sen skötsel och umgänge sen B2- rap- B2 igen. Men ok, då byter vi bröst lite oftare
Det har gått lite bättre senaste dagarna att hålla henne vaken efter omgång 1, annars brukar jag ta skötning efter 1a omgången mat bara för att hon ska vakna. Sedan påfyllning ur samma bröst efter det, då hon inte alls är tillräckligt mätt för att orka med (eller vilja) umgänge. Då blir hela matningen så väldigt utdragen, och det är nog därför hon inte äter ordentligt när jag försökt ge B2. Men då gör jag så nu: B1, B2 skötsel och umgänge, B1, B2.
Fm brukar gå bättre, hon är en lite em-trötter.
Jag brukar lästa Fantastiska Nancys fantstiska trådar, men det behövs nog uppdatering. Nancy (nu pratar jag om folk som inte är närvarande, hoppas hon inte har nåt emot det..) verkar vara en sån där Perfekt mamma. Med perfekt menar jag att även om det blev lite knas, så styr hon upp det utan prestationsångesten som Anna Wahlgren konstaterar att jag har (inte lika mycket av längre iofs
MItt eget förhållningssätt har ändrats väldigt sedan jag fann Barnaboken, men jag har lååååångt kvar. Lite som en gång Vän av Ordning alltid Vän av Ordning...
Det är många av era trådar jag läser (jajamen, chocolatas drama läser jag också om) som inspirerar mig!
Tack alla!!
-
TorpSara
Jo, det är den egentliga modellen, vill nog jag också hålla med om. Men om man behagar slockna för snart Chocolatas tips super. Så gör jag på natten, och det går ibland.. För jag har samma problem, även om jag har hyfsat långa nattpass. Men jag fattar inte vad man ska vakna för om mna ändå inte är hungrig, liksom...Ummusab skrev:Hej chocolata!
Tack för svar. Jag har missförstått en grej: jag trodde det var B1- rap- B1 igen, sen skötsel och umgänge sen B2- rap- B2 igen. Men ok, då byter vi bröst lite oftare![]()
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och PRIS OCH BERÖM :-({|= för vackert arbete. Snart är du hemma \:D/ och kan lätt om handen skriva under på detta det så ljuvligt sanna:
Så kan vi inte ha detUmmusab skrev: Jag kände när jag stod där strax efter kl 6 och vagnade att min vagning inte tog, för jag var för trött för att vagna ordentligt. Det var som om jag inte fick kraft. Armen bara hängde och slängde![]()
.
Jag förslår att du slopar vagningen nu, innan du fullständigt stupar på den, och övar upp en annan teknik, som är både enklare och sakligare men som kräver sin lilla träning. Kör in den till inomhuslurarna på dagen, tycker jag, så den "sitter" till natten:
* Ta sats, som om du hade en bra låt i huvudet (kan man ha i verkligheten också
* Skaka handtaget med samma hand (eller den andra, om den nu så gärna vill vara med) från sida till sida i snabba rejäla tag, inte små fnuttiga utan med kanske hela 2,5 dm räckvidd.
* Räkna till den rytmiska musiken: SLAG, skak skak skak skak, SLAG, skak skak skak skak, SLAG, skak skak skak skak, SLAG, skak skak skak skak. x4, alltså. GÅ sedan, bortvänd, gärna med bekräftande ramsa x4 i låg, trevlig ton.
* Räkna vidare för dig själv medan du stampar takten till musiken, inbillad eller verklig: ONE, two, three, four. ONE ---- etc., x4 alltså, utan vagn och barn, och en gång till x4 - då har du stått tillbaka dubbelt så lång tid som du var där och kan gå tillbaka till vagn och barn och göra om proceduren, om det skulle behövas. Men inte tidigare än så. Och snart kan du glesa ut betydligt mer
Som sagt, träning och tålamod krävs tills man kommer på snitsen och polletten trillar ner för barnet, men då är man för evigt vagningsbefriad
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Oj vad många svar jag har fått!
Tack alla!
Jag börjar bakifrån:
Miar70: Tack! Vagningfilmen har jag sett förut också, jag får inte in samma fina snits som Anna Wahlgren, min vagn vill inte vara med. Men det blir ungefär samma fast åt andra hållet. Jag får till gunget och skjutsen på vägen bort från mig, och drar in vagnen i stället.
Anna:
Vilken skjuts för självförtroendet!
Och med struktur och att känna säkerhet, inte hoppas på, att det ska bli så bra, känns det här super! Tänk vilken skillnad från de två förra gångerna med spädbarn!! Fantastiskt!
Vagningen funkar jättebra på dagen, hon svarar bra på den, och även om jag får vagna ett par omgångar innan hon somnar så somnar hon ju själv sen efter skak i handtaget.
Jag måste nog öva "slag och skak"-tekniken på tom vagn först.
Min vagning mitt i natten var ju ganska misslyckad, ja.. Jag blev inte trött i armen av att vagna dock, utan armen var redan trött och ville sova vidare, och därför ville/ kunde den inte vagna. Hela jag var trött förresten, och hela jag ville gå tillbaka till varma sängen, och gav väldigt snabbt upp.
Och som TorpSara skriver: varför vakna om man inte ska äta? Lillan "äter" (och smakar) fortfarande 4-5ggr/ natt. Helt onödigt. Men jag har ändå inte börjat med nätterna. Men då handlar det om mig , och inte om lillflickan. Och eftersom hon fortfarande bara äter från ett bröst om natten, vågar jag inte vagna ut ens till 4h..
Jag måste ta mig i kragen lite tror jag. Satsa efter den gång då jag vet att hon ätit rejält, och låta det gå 4h till nästa matpass. Sen när vi har 4h mellan, går vi raskt över till 6h. Så är min plan. Jag måste bara sätta igång...
Det är fint med planer som man inte sätter i verket va?
Tack alla för ert stöd, det betyder jättemycket!
Kram!
Tack alla!
Jag börjar bakifrån:
Miar70: Tack! Vagningfilmen har jag sett förut också, jag får inte in samma fina snits som Anna Wahlgren, min vagn vill inte vara med. Men det blir ungefär samma fast åt andra hållet. Jag får till gunget och skjutsen på vägen bort från mig, och drar in vagnen i stället.
Anna:
Oj! Är det sant?Snart är du hemma
Och med struktur och att känna säkerhet, inte hoppas på, att det ska bli så bra, känns det här super! Tänk vilken skillnad från de två förra gångerna med spädbarn!! Fantastiskt!
Jag måste nog öva "slag och skak"-tekniken på tom vagn först.
Tack för det skratt du gav mig!!"Slag-och-skak" (obs, på vagnen, inte barnet)
Min vagning mitt i natten var ju ganska misslyckad, ja.. Jag blev inte trött i armen av att vagna dock, utan armen var redan trött och ville sova vidare, och därför ville/ kunde den inte vagna. Hela jag var trött förresten, och hela jag ville gå tillbaka till varma sängen, och gav väldigt snabbt upp.
Och som TorpSara skriver: varför vakna om man inte ska äta? Lillan "äter" (och smakar) fortfarande 4-5ggr/ natt. Helt onödigt. Men jag har ändå inte börjat med nätterna. Men då handlar det om mig , och inte om lillflickan. Och eftersom hon fortfarande bara äter från ett bröst om natten, vågar jag inte vagna ut ens till 4h..
Det är fint med planer som man inte sätter i verket va?
Tack alla för ert stöd, det betyder jättemycket!
Kram!
Jag är lika glad jag, följer din tråd i det tysta och gläder mig åt era framsteg! Vi "umgicks" ju rätt intesivt på äldrebarn-forumet när du kurade stora gossarnaUmmusab skrev:ps. Vad glad jag blev att Miar70 tittade in i min tråd, du hjälpte ju mig att kura storebror i familjen!
Kram!
Hej hej!
Idag har vi haft... ja..jag vet inte vad...
Lillan somnade kl 22.30 igår. Hon började somna vid kl 20, vaknade efter 20 min, jag gav mat och lade ned. Nehej, inte det? Ok, för att inte få maratonkväll tog jag upp så hon fick vara vaken ca 30 min. Sen var hon jättetrött och jag lade i vagn för att sova. Och vagnade och vagnade och vagnade. Som ibland somnar hon näääästan, men vaknar upp. Och så är det bara när hon är hungrig eller måste rapa. Så det slutade med att jag tog upp och gav mat 3 ggr! Sen somnade hon efter bara 2 omgångar vagning kl 22.30.
Imorse vaknade hon strax efter kl 8. Eftersom hon somnar så sent låter jag henne sova ut på morgonen, men inte till senare än 8.30. Har hon inte vaknat då, väcker jag.
Kl 8 imorse orkade hon 1h. Sen sov hon 2. Sen slumrade hon sig igenom 1h. Och sov ca 1h. Sen var det helt omöjligt att hålla henne vaken. Hon höll sig kanske 20 min, max. Sen sov hon 1,5h till ovanpå det
. Hon vaknade alltså 17.30.
Eftersom hon är förkyld sen 2-3 dagar lät jag henne hållas
. Vi har haft lite jobbiga dagar och nätter, så jag tänkte att det kanske var det som spökade.
Sen var hon vaken 2h, vi badade och hade det mysigt. Sen slocknade hon på min axel 19.30. Hon sov nu 20 min och vaknade sen. Jag tog upp och hon rapade lite och åt lite. Jag hade planerat att hålla henne vaken, men hon var såååå trött. Men nu står jag här och vagnar.
Alltså, det ska bli väääldigt intressant att se hur kvällen och natten blir. 8)
Mjölken är inte riktigt av samma mängd på kvällen, det märker jag ju. Sen som jag skrivit tidigare: hela dagens rapar verkar samlas och ska upp precis när det blir natt
.
Eftersom min vagning inte riktigt ser ut som i filmklippet (jag gungar iväg vagnen och drar tillbaka den - men det är inget härligt gung och rull som man gärna får hålla på i evigheter med) har jag börjat införa "slag" (på vagnen) innan jag drar tillbaka den.
Jag gillar att smyga in verktyg, så jag slipper införa dem och liksom "byta" i det här fallet från vagning till "slag-och-skak". Så småningom tänker jag bara sluta vagna och ha kvar slaget och skaket.
Ska det vara ett rejält slag motsvarande Annas sätt att dra in vagnen när hon vagnar? Är det någon som fattar hur jag menar?
Jag vågar inte ta i. Jag slår lite lagom så det skramlar lite i vagnen och så den skakar till lite, men utan att den hoppar. Jag vill ju inte ge hjärnskakning här
och eftersom jag är lite osäker på hur det "ska" se ut, kör jag min egen variant. :thumbsup:
Jaha, nu blev det inte så mycket vagning, hon somnade efter ett par ggr bara. (vänta... låter jag besviken? hade jag velat ha en maratonvagning igen?!? NEJ! Jag är supernöjd med att jag är så fantastisk på att vagna!! =D>
8) Alhamdulillah.)
miar70: Attityden är på topp (för det mesta) och tröttheten också!
Jag har som sagt inte börjat med nätterna än... Jag kanske kan öva i natt, eftersom jag misstänker att vi kommer ha vakenkalas när vi nu sov så under dagen.
Ciao!
Idag har vi haft... ja..jag vet inte vad...
Lillan somnade kl 22.30 igår. Hon började somna vid kl 20, vaknade efter 20 min, jag gav mat och lade ned. Nehej, inte det? Ok, för att inte få maratonkväll tog jag upp så hon fick vara vaken ca 30 min. Sen var hon jättetrött och jag lade i vagn för att sova. Och vagnade och vagnade och vagnade. Som ibland somnar hon näääästan, men vaknar upp. Och så är det bara när hon är hungrig eller måste rapa. Så det slutade med att jag tog upp och gav mat 3 ggr! Sen somnade hon efter bara 2 omgångar vagning kl 22.30.
Imorse vaknade hon strax efter kl 8. Eftersom hon somnar så sent låter jag henne sova ut på morgonen, men inte till senare än 8.30. Har hon inte vaknat då, väcker jag.
Kl 8 imorse orkade hon 1h. Sen sov hon 2. Sen slumrade hon sig igenom 1h. Och sov ca 1h. Sen var det helt omöjligt att hålla henne vaken. Hon höll sig kanske 20 min, max. Sen sov hon 1,5h till ovanpå det
Sen var hon vaken 2h, vi badade och hade det mysigt. Sen slocknade hon på min axel 19.30. Hon sov nu 20 min och vaknade sen. Jag tog upp och hon rapade lite och åt lite. Jag hade planerat att hålla henne vaken, men hon var såååå trött. Men nu står jag här och vagnar.
Alltså, det ska bli väääldigt intressant att se hur kvällen och natten blir. 8)
Jag vågar inte ta i. Jag slår lite lagom så det skramlar lite i vagnen och så den skakar till lite, men utan att den hoppar. Jag vill ju inte ge hjärnskakning här
Jaha, nu blev det inte så mycket vagning, hon somnade efter ett par ggr bara. (vänta... låter jag besviken? hade jag velat ha en maratonvagning igen?!? NEJ! Jag är supernöjd med att jag är så fantastisk på att vagna!! =D>
miar70: Attityden är på topp (för det mesta) och tröttheten också!
Jag har som sagt inte börjat med nätterna än... Jag kanske kan öva i natt, eftersom jag misstänker att vi kommer ha vakenkalas när vi nu sov så under dagen.
Ciao!
-
TorpSara
-
TorpSara
Man ska ju inte ropa hej förrän man är över bäcken.
Maratonläggning igen med övertrött liten... suck. Hon blir så där övertrött typ varje dag och går inte att lägga.
Det blir som en ond cirkel där hon sover sig igenom dagen och blir ändå övertrött på kvällen. Jag fattar inte riktigt hur ekvationen går ihop, men jaja, på nåt sätt gör den tydligen det.
Dask på vagnen alltså, då var det som jag trodde.
TorpSara: Hur gör du då när det blir övertrött? Blir Alexander som min lilla och inte somnar på timmar eller?
/Umm Musab
Maratonläggning igen med övertrött liten... suck. Hon blir så där övertrött typ varje dag och går inte att lägga.
Det blir som en ond cirkel där hon sover sig igenom dagen och blir ändå övertrött på kvällen. Jag fattar inte riktigt hur ekvationen går ihop, men jaja, på nåt sätt gör den tydligen det.
Dask på vagnen alltså, då var det som jag trodde.
TorpSara: Hur gör du då när det blir övertrött? Blir Alexander som min lilla och inte somnar på timmar eller?
/Umm Musab
-
TorpSara
Nå, detta var första gången han drabbades så här. Så jaaaa.... Vi låg tillsammans på min säng i halvmörkret och då lugnade han sig ordentligt. Då kunde han till sist äta lite lugnt om jag låg och ammade. Och då fick han tillräckligt mycket ro för att jag skulle kunna buffa honom till sömns.