Börja kura om två veckor
Hej! Kul att ni står i startgroparna!
Liten varning, börja inte småkura innan det verkligen är dags, att använda verktygen lite då och då kommer att göra dem mindre kraftfulla när de ska användas "på riktigt". Så sätt inte igång förrän ni verkligen ska kura är mitt tips.
1) Nä, kura där ni vill kura ni. Det är ju väldigt lätt att vagna en sån här liten så inte behöver ni vara inne hela dagarna nu när det är vår i antågande.
2) Barnet ska läggas det klockslag luren ska börja innan schemat,tar det sen mindre än 15 min att somna så förlänger ni bara luren med det antal minuter det tog att somna. Tar det mer än 15 min så kortar ni ned luren till närmsta naturliga sömnintervall.
3) Man kan inte mata för mycket, men för ofta. Lägg in fyra stadiga mål + nattslurk. Målen får ta 45 min så det inte drar ut på tiden för mycket.
4) Mer gröt, med fett i maten tänker jag.
5) Där får du känna själv. Jag hade dragit mig för det om han blir så trött som du beskriver. Gör annars ett schema som passar in i babysimmet kanske?
Kram Emma
Liten varning, börja inte småkura innan det verkligen är dags, att använda verktygen lite då och då kommer att göra dem mindre kraftfulla när de ska användas "på riktigt". Så sätt inte igång förrän ni verkligen ska kura är mitt tips.
1) Nä, kura där ni vill kura ni. Det är ju väldigt lätt att vagna en sån här liten så inte behöver ni vara inne hela dagarna nu när det är vår i antågande.
2) Barnet ska läggas det klockslag luren ska börja innan schemat,tar det sen mindre än 15 min att somna så förlänger ni bara luren med det antal minuter det tog att somna. Tar det mer än 15 min så kortar ni ned luren till närmsta naturliga sömnintervall.
3) Man kan inte mata för mycket, men för ofta. Lägg in fyra stadiga mål + nattslurk. Målen får ta 45 min så det inte drar ut på tiden för mycket.
4) Mer gröt, med fett i maten tänker jag.
5) Där får du känna själv. Jag hade dragit mig för det om han blir så trött som du beskriver. Gör annars ett schema som passar in i babysimmet kanske?
Kram Emma
Hej, och tack för snabbt svar!
Vi har inte använt solfjädern något sedan jag frågade om det var ok att smygstarta, däremot har vi alltid buffat på honom för att få honom lugn men har den senaste tiden gjort det när han legat i sängen istället för vaggandes/buffandes uppe i famnen (han börjar bli riktigt tung).
Jag har klurat lite på ett schema som skulle kunna fungera för att passa in babysimmet och även smidig om man åker bort över lunchtid så hans middagslur inte hackas upp. Vad tror du om detta?
Dagens schema:
Natt 20-7
Äta 7
Sova 8.30-10 (1,5 h)
Äta 10
Sova 11.30-13 (1,5 h)
Äta 13
Sova 15.00-15.45 (45 min)
Äta 16
Sova 17.45-18.30 (45 min)
(han äter även här)
Äta/nattslurk 19.30
Sova natt 20.00
Alternativ (blir 15 min mindre sömn, men snart är han 5 månader)
Natt 20-7
Äta 7
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta 9.30
Sova 10.15-11.00 (45 min)
Äta 12.00
Sova 13.00-15.00 (2 h)
Äta 15.00
Sova 17.00-17.45 (45 min)
Äta/nattslurk 18.30
Sova natt 20.00
Ska jag ge gröten vid sista em-målet för att ge bröstmjölk som sista nattmål? Han vill inte ha bröstmjölk efter gröten på kvällen, eller är det bättre att ge gröten sist? Ska "feta" till den som du föreslog
Kram
Vi har inte använt solfjädern något sedan jag frågade om det var ok att smygstarta, däremot har vi alltid buffat på honom för att få honom lugn men har den senaste tiden gjort det när han legat i sängen istället för vaggandes/buffandes uppe i famnen (han börjar bli riktigt tung).
Jag har klurat lite på ett schema som skulle kunna fungera för att passa in babysimmet och även smidig om man åker bort över lunchtid så hans middagslur inte hackas upp. Vad tror du om detta?
Dagens schema:
Natt 20-7
Äta 7
Sova 8.30-10 (1,5 h)
Äta 10
Sova 11.30-13 (1,5 h)
Äta 13
Sova 15.00-15.45 (45 min)
Äta 16
Sova 17.45-18.30 (45 min)
(han äter även här)
Äta/nattslurk 19.30
Sova natt 20.00
Alternativ (blir 15 min mindre sömn, men snart är han 5 månader)
Natt 20-7
Äta 7
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta 9.30
Sova 10.15-11.00 (45 min)
Äta 12.00
Sova 13.00-15.00 (2 h)
Äta 15.00
Äta/nattslurk 18.30
Sova natt 20.00
Ska jag ge gröten vid sista em-målet för att ge bröstmjölk som sista nattmål? Han vill inte ha bröstmjölk efter gröten på kvällen, eller är det bättre att ge gröten sist? Ska "feta" till den som du föreslog
Kram
Bättre sent än aldrig.. jag läste nyss informationen till hur forumet fungerar och där står det tydligt att man inte ska starta ny tråd vilket jag gjorde med rubriken ”kurstart ikväll”. Klipper in det jag skrev där så vi får fortsätta på samma tråd.
/.../Vill gärna ventilera några frågor här då vi ska starta ikväll och hoppas på att någon har tid att läsa och svara.
Vår son är nu 4,5 månad gammal och har så svårt att komma till ro när han ska sova, särskilt på kvällen. Det är gallskrik av den form att han måste plockas upp och rapas för att han sväljer så mycket luft, och ofta kräks också. Dagslurarna sover han gott i vagnen, även fast den står still (detta bara sedan en kort tid tillbaka).
Schemat som vi efter revidering av en annan tidigare testad är följande:
Natt 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta 9.30 (BM)
Sova 10.30-11.15 (45 min)
Äta 12.00 (Smakportion av mat+katrinplommon+BM)
Sova 13.00-15.00 (2 h)
Äta 15.00 (BM)
Äta/bada/nattslurk 18.30 (Gröt+katrinplommon+BM)
Sova natt 20.00
Han äter fortfarande två gånger/natt, oftast första målet mellan 1-2 och andra vid 4-5. Han är helt vaken då och skriker tills han får mat. Han somnar alltid om, gnölar till emellanåt, men somnar om själv. Tips på vad vi kan göra för att få honom mer mätt under dagtid? I SHN boken rekommenderas 1 burk katrinplommon om dagen, ska jag ge 1 msk till efterrätt efter varje mål? Han har alltid tyckt att det är jobbigt att bajsa och mår alltid bäst om han kan göra det minst 1 gång om dagen.
Några andra funderingar:
Hur kan man kura på rygg? Han blir TOKIG om man lägger honom på mage och kan inte slappna av i den ställningen. Hur gör man med solfjädern i det fallet? Läst om några som lyckats i SHN boken men tar gärna emot tips om någon har kurat på rygg. (Nytt: Vi har inget andningslarm ännu, men vi ska försöka kura på mage efter att ha läst alla fördelar. Då kanske han fattar att något nytt är på gång).
Han sover redan i eget rum och vi drar ner rullgardinen så att det är mörkt för kvällen men har alltid haft en nattlampa tänd (så jag inte ska snubbla när jag ska amma). Ska det vara helt becksvart i hans rum vid kurandet?
Rätta mig om jag har fel! Den av oss som tar första natten ska lägga honom tillrätta, buffa tills han slappnar av men inte sover, säga första versen av ramsan inne i rummet och de övriga på väg ut och sedan avvakta respons. Påminna utanför hans rum och om det tystnar bekräftar vi, men om han skriker upp sig igen upprepar vi proceduren tills han sover. Det kommer nog bli jag som tar första nätterna för min man tror att det kommer att vara omöjligt att få honom att somna om utan att ge honom bröstet på natten.. och då går man inte direkt in och kan förmedla ett lugn till barnet. Jag hade hellre sett att han tog de första nätterna för att vår son inte ska se mig och bli ännu tokigare på varför jag inte ger honom mat när jag väl är där.. men jag får buffa och ramsa!
Det känns som första dagen i skolan, fjärilar i magen och lite nervöst men samtidigt spännande att äntligen försöka få bukt med skriket så vi kan sova gott allihopa.
Tacksam för alla tips!
Ett par funderingar till som dök upp vid morgonkaffet:
Man ska väl avvakta när han bökar och gnölar inatt innan vi ramsar för att ge honom en chans att somna om själv, eller är det bäst att sätta in en ramsa på en gång? Om han skriker kommer han inte till ro, men ibland kan det exempelvis bara vara "pruttgnäll".
Hur gör man sedan efter nästa söndag då sommartid börjar för att kunna ha samma schema, ska vi väcka honom kl 7 den "nya" tiden på måndagen? Lägga tidigare på söndagen då?
/.../Vill gärna ventilera några frågor här då vi ska starta ikväll och hoppas på att någon har tid att läsa och svara.
Vår son är nu 4,5 månad gammal och har så svårt att komma till ro när han ska sova, särskilt på kvällen. Det är gallskrik av den form att han måste plockas upp och rapas för att han sväljer så mycket luft, och ofta kräks också. Dagslurarna sover han gott i vagnen, även fast den står still (detta bara sedan en kort tid tillbaka).
Schemat som vi efter revidering av en annan tidigare testad är följande:
Natt 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta 9.30 (BM)
Äta 12.00 (Smakportion av mat+katrinplommon+BM)
Sova 13.00-15.00 (2 h)
Äta 15.00 (BM)
Äta/bada/nattslurk 18.30 (Gröt+katrinplommon+BM)
Sova natt 20.00
Han äter fortfarande två gånger/natt, oftast första målet mellan 1-2 och andra vid 4-5. Han är helt vaken då och skriker tills han får mat. Han somnar alltid om, gnölar till emellanåt, men somnar om själv. Tips på vad vi kan göra för att få honom mer mätt under dagtid? I SHN boken rekommenderas 1 burk katrinplommon om dagen, ska jag ge 1 msk till efterrätt efter varje mål? Han har alltid tyckt att det är jobbigt att bajsa och mår alltid bäst om han kan göra det minst 1 gång om dagen.
Några andra funderingar:
Hur kan man kura på rygg? Han blir TOKIG om man lägger honom på mage och kan inte slappna av i den ställningen. Hur gör man med solfjädern i det fallet? Läst om några som lyckats i SHN boken men tar gärna emot tips om någon har kurat på rygg. (Nytt: Vi har inget andningslarm ännu, men vi ska försöka kura på mage efter att ha läst alla fördelar. Då kanske han fattar att något nytt är på gång).
Han sover redan i eget rum och vi drar ner rullgardinen så att det är mörkt för kvällen men har alltid haft en nattlampa tänd (så jag inte ska snubbla när jag ska amma). Ska det vara helt becksvart i hans rum vid kurandet?
Rätta mig om jag har fel! Den av oss som tar första natten ska lägga honom tillrätta, buffa tills han slappnar av men inte sover, säga första versen av ramsan inne i rummet och de övriga på väg ut och sedan avvakta respons. Påminna utanför hans rum och om det tystnar bekräftar vi, men om han skriker upp sig igen upprepar vi proceduren tills han sover. Det kommer nog bli jag som tar första nätterna för min man tror att det kommer att vara omöjligt att få honom att somna om utan att ge honom bröstet på natten.. och då går man inte direkt in och kan förmedla ett lugn till barnet. Jag hade hellre sett att han tog de första nätterna för att vår son inte ska se mig och bli ännu tokigare på varför jag inte ger honom mat när jag väl är där.. men jag får buffa och ramsa!
Det känns som första dagen i skolan, fjärilar i magen och lite nervöst men samtidigt spännande att äntligen försöka få bukt med skriket så vi kan sova gott allihopa.
Tacksam för alla tips!
Ett par funderingar till som dök upp vid morgonkaffet:
Man ska väl avvakta när han bökar och gnölar inatt innan vi ramsar för att ge honom en chans att somna om själv, eller är det bäst att sätta in en ramsa på en gång? Om han skriker kommer han inte till ro, men ibland kan det exempelvis bara vara "pruttgnäll".
Hur gör man sedan efter nästa söndag då sommartid börjar för att kunna ha samma schema, ska vi väcka honom kl 7 den "nya" tiden på måndagen? Lägga tidigare på söndagen då?
-
ilindstrom
Hej!
Vad härligt att ni kör igång ikväll. Jag ska försöka svara på dina frågor.
Lycka till!
Ida
Vad härligt att ni kör igång ikväll. Jag ska försöka svara på dina frågor.
Mata tills han inte vill ha mer. Sluta inte för att du tror att ha när mätt utan truga tills han inte vill ha mer är mitt råd. Katrinplomon kan vara bra till varje mål för lilla magen.Tips på vad vi kan göra för att få honom mer mätt under dagtid?
Jag har ingen erfarenhet av ryggkurning så jag kan inte hjälpa dig här. Fast barnen brukar vänja sig vid magsovning redan första natten. Andningslarm skulle jag använda oavsätt sovställning.Hur kan man kura på rygg?
Jag skulle ha riktigt mörkt för att det ska vara tråkigt på natten och att det tydligt talar om att det inte är morgon ännu.Han sover redan i eget rum och vi drar ner rullgardinen så att det är mörkt för kvällen men har alltid haft en nattlampa tänd (så jag inte ska snubbla när jag ska amma). Ska det vara helt becksvart i hans rum vid kurandet?
Helt rätt angånde natten.Rätta mig om jag har fel! Den av oss som tar första natten ska lägga honom tillrätta, buffa tills han slappnar av men inte sover, säga första versen av ramsan inne i rummet och de övriga på väg ut och sedan avvakta respons. Påminna utanför hans rum och om det tystnar bekräftar vi, men om han skriker upp sig igen upprepar vi proceduren tills han sover. Det kommer nog bli jag som tar första nätterna för min man tror att det kommer att vara omöjligt att få honom att somna om utan att ge honom bröstet på natten.. och då går man inte direkt in och kan förmedla ett lugn till barnet. Jag hade hellre sett att han tog de första nätterna för att vår son inte ska se mig och bli ännu tokigare på varför jag inte ger honom mat när jag väl är där.. men jag får buffa och ramsa!
Jag brukar verktyga flitigt under första natten. Ju fler gånge ha nfår somna till ramsan desto fortare sätter den sig, brukar jag tänka.Man ska väl avvakta när han bökar och gnölar inatt innan vi ramsar för att ge honom en chans att somna om själv, eller är det bäst att sätta in en ramsa på en gång? Om han skriker kommer han inte till ro, men ibland kan det exempelvis bara vara "pruttgnäll".
Här gör vi nog alla olika, emn jag brukar skjuta allt en kvart vid varje lur och då är man i rätt tid redan dagen efter.Hur gör man sedan efter nästa söndag då sommartid börjar för att kunna ha samma schema, ska vi väcka honom kl 7 den "nya" tiden på måndagen? Lägga tidigare på söndagen då?
Lycka till!
Ida
Rapport från första kurnatten/dagen hittills:
Det gick över förväntan!
Min man får ta de första nätterna, mycket pga att han är den sakligaste av oss och för att jag var "rädd" för att jag skulle ge vika och amma på natten när han gråter så ledset. Jag var också uppe och peppade och antecknade, det var så spännande!
Vi lade honom kl 20.00 igår efter bad och skrattet till go´nattet som följde med ner i sängen
Han lades på rygg, armar upp (som drogs ner på en gång), benen rakt ut, lätt tryck på knäna och sedan lätt högerhand på bröstet och buffat med vänster till han lugnat ner sig och ramsat ut.
20.09 gråt/skrik - påminde 2x4, fick gå in och buffa - ramsa ut.
20.15 påminde 1x4 och bekräftat 1x4.
Sov 20.15-03.00. Mellan 3 och 4.39 blev det en del påminnelser och in 5 gånger och buffa då han skrek utan paus. Efter bekräftelsen 4.39 sov han till 6.10 då han fick en påminnelse, skrek upp sig så min man gick in och buffade, ramsade ut, bekräftade och sedan var det tyst till väckning kl 7 då stackaren blev rädd av vårat tjoande och grät lite men sen kom ett stort leende
Helt otroligt att det gick så bra! Stolt över båda mina älsklingar
Vi bestämde att han ska få de korta fm lurarna i vagnen på verandan samt den sista korta em luren för att få så mycket frisk luft som möjligt. De första lurarna vagnade jag ute tills han lugnade sig och sedan ramsade 1x4 och bekräftade. Fick vagna ett par ggr till men sen var det tyst. Han somnade på 8 min. Likaså andra luren! Det är helt otroligt att han sov sina fm lurar i stillastående vagn, exakt på tiden dessutom.
Långa middagsluren på 2 h vill vi försöka få till i hans säng så jag lade honom kl 13 efter mycket skratt på skötbordet och även i sängen. Buffade tills lugn efter gnäll som eskalerade i skrik, ramsade ut. Fick påminna 3x4 och gå in och buffa igen. Han somnade 13.07
Han vaknade dock 13.55 och gallskrek sedan till och från fram till 14.45 då vi gick in till honom när det var någorlunda tyst (inte gallskrik iaf). Han tystnade då på en gång och fick ligga kvar i sin säng till 15.00, pratade med sin teddy och kollade på sin sängmobil. Han lugnade sig när man buffade, men så fort man slutade skrek han upp sig igen. Man hade lugnt kunnat buffa honom till sömns, men det är ju inte tanken. Jösses vad han skrek
Är det dumt att vänja med middagsluren inne? Känns som att det kan bli svårt att alltid ha med sig vagnen när man kommer att åka bort framöver så vi tänkte att om han vänjer sig vid den i sängen så kan han sedan somna även i annan säng eller möjligtvis i stillastående vagn/insats om man är borta. Tänker vi tokigt här? Han har hittills sovit alla tre dagslurar på raken i vagnen och rör den på sig så kan han sova 2 h utan problem. Det skulle nog vara enklare att vagna honom till sömns :-k Ska vi ge det en chans inne, eller ska den långa (viktiga!) middagsluren förläggas utomhus? Tips!?
Såhär ser hans schema ut med sovtider och mat. Observera att jag ändrat lite i mattiderna mest pga att han blir helt tokig om han inte får mat inom 15-20 min efter uppvaknande. Tar gärna emot respons på schemat.
Natt 20-7
Äta 7 (BM, båda bröst)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta 9.30 (BM, han vägrar oftast att äta från båda + katrinplommon)
Äta 11.35/11.45 (BM) 12.00 (Smakportion av mat+katrinplommon)
Sova 13.00-15.00 (2 h)
Äta 15.00 (BM, oftast båda bröst)
Äta 18.00 (BM, ett bröst)
Äta/bada/nattslurk 18.30 (Gröt+katrinplommon, vägrar BM som nattslurk, ska vi prova ge på flaska till gröten?)
Sova natt 20.00
Funderingar:
1. Måste samma person buffa/vagna/ramsa även dagslurarna eller kan vi hjälpas åt här?
2. Måste man ramsa när man vagnar utomhus? eller räcker det om man vagnar tills lugn, skakar i handtaget och låter honom sova vidare?
3. Måste man vara konsekvent vid att vagnen ska stå stilla hela luren eller kan man promenera någon/några av lurarna?
Tack igen för alla svar och goda råd!
Det gick över förväntan!
Vi lade honom kl 20.00 igår efter bad och skrattet till go´nattet som följde med ner i sängen
20.09 gråt/skrik - påminde 2x4, fick gå in och buffa - ramsa ut.
20.15 påminde 1x4 och bekräftat 1x4.
Sov 20.15-03.00. Mellan 3 och 4.39 blev det en del påminnelser och in 5 gånger och buffa då han skrek utan paus. Efter bekräftelsen 4.39 sov han till 6.10 då han fick en påminnelse, skrek upp sig så min man gick in och buffade, ramsade ut, bekräftade och sedan var det tyst till väckning kl 7 då stackaren blev rädd av vårat tjoande och grät lite men sen kom ett stort leende
Vi bestämde att han ska få de korta fm lurarna i vagnen på verandan samt den sista korta em luren för att få så mycket frisk luft som möjligt. De första lurarna vagnade jag ute tills han lugnade sig och sedan ramsade 1x4 och bekräftade. Fick vagna ett par ggr till men sen var det tyst. Han somnade på 8 min. Likaså andra luren! Det är helt otroligt att han sov sina fm lurar i stillastående vagn, exakt på tiden dessutom.
Långa middagsluren på 2 h vill vi försöka få till i hans säng så jag lade honom kl 13 efter mycket skratt på skötbordet och även i sängen. Buffade tills lugn efter gnäll som eskalerade i skrik, ramsade ut. Fick påminna 3x4 och gå in och buffa igen. Han somnade 13.07
Är det dumt att vänja med middagsluren inne? Känns som att det kan bli svårt att alltid ha med sig vagnen när man kommer att åka bort framöver så vi tänkte att om han vänjer sig vid den i sängen så kan han sedan somna även i annan säng eller möjligtvis i stillastående vagn/insats om man är borta. Tänker vi tokigt här? Han har hittills sovit alla tre dagslurar på raken i vagnen och rör den på sig så kan han sova 2 h utan problem. Det skulle nog vara enklare att vagna honom till sömns :-k Ska vi ge det en chans inne, eller ska den långa (viktiga!) middagsluren förläggas utomhus? Tips!?
Såhär ser hans schema ut med sovtider och mat. Observera att jag ändrat lite i mattiderna mest pga att han blir helt tokig om han inte får mat inom 15-20 min efter uppvaknande. Tar gärna emot respons på schemat.
Natt 20-7
Äta 7 (BM, båda bröst)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta 9.30 (BM, han vägrar oftast att äta från båda + katrinplommon)
Äta 11.35/11.45 (BM) 12.00 (Smakportion av mat+katrinplommon)
Sova 13.00-15.00 (2 h)
Äta 15.00 (BM, oftast båda bröst)
Äta 18.00 (BM, ett bröst)
Äta/bada/nattslurk 18.30 (Gröt+katrinplommon, vägrar BM som nattslurk, ska vi prova ge på flaska till gröten?)
Sova natt 20.00
Funderingar:
1. Måste samma person buffa/vagna/ramsa även dagslurarna eller kan vi hjälpas åt här?
2. Måste man ramsa när man vagnar utomhus? eller räcker det om man vagnar tills lugn, skakar i handtaget och låter honom sova vidare?
3. Måste man vara konsekvent vid att vagnen ska stå stilla hela luren eller kan man promenera någon/några av lurarna?
Tack igen för alla svar och goda råd!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Pris och beröm för så vackert arbete :-({|=
Det är underbart att höra hur pålästa ni är och hur entusiastiska
That's my girlsimi skrev:Jag var också uppe och peppade och antecknade, det var så spännande!
Ja, var stoltsimi skrev:--- sedan var det tyst till väckning kl 7 då stackaren blev rädd av vårat tjoande och grät lite men sen kom ett stort leendeHelt otroligt att det gick så bra! Stolt över båda mina älsklingar
![]()
Nej då, visst kan han vänjas vid det, och det är praktiskt. Men tänk inte för långt framåt - nu är det kuren som gäller, och den ska ha sitt koncentrerade arbetesimi skrev:Är det dumt att vänja med middagsluren inne? Känns som att det kan bli svårt att alltid ha med sig vagnen när man kommer att åka bort framöver så vi tänkte att om han vänjer sig vid den i sängen så kan han sedan somna även i annan säng eller möjligtvis i stillastående vagn/insats om man är borta. Tänker vi tokigt här?
Schemat ser bra ut, tycker jag. Men tänk inte "vägrar". Tänk FRÅGAR. Den enkla Attityden av Självklarhet är vad som gör susen. Fråga inte själv
1. Ni kan aboslut alternera. Men det tar lite tid, det förstår du. Här ska byggas upp betryggande pålitlighet - från er båda tillsammans och var för sig.simi skrev:Funderingar:
2. Nej, handtagsskaket funkar som ramsning och avslutar. Jag ramsar aldrig utomhus. Folk får lätt slag
3. Man kan absolut promenera. Men det är en bra idé att låta barnet somna själv först, i stillastående vagn. Sedan går man. Om och när lilla älsklingen vaknar och gnölar kan man vagna några gånger effektivt och skaka handtag och gå ett stycke bort, utan att stirra på barnet - och låta vagnen stå några minuter, tills barnet somnat om. Och sedan fortsätta gå sin promenad.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack Anna, både för välkomnandet och för kuren!
Andra natten gick ännu bättre!
Han somnade 20.10 efter en kort buffning för att komma ner i varv från skriket. 20.59 gnällde han, men somnade om själv, likaså 21.46 och sen var det tyst till 4.10 då han skrek "milt". Fick påminnelsen 2x4 + bekräftelsen och var tyst till 4.50 då han gnällde men somnade om själv. 5.55 fick han ännu en påminnelse och en bekräftelse och sedan var det lugnt till 7.00 då det var dags för väckning. Han låg vaken från 6.45 och pratade och lät, men då ska han väl få vara tills väckning om vi förstått det rätt? eller ska man påminna om man hör att han är vaken men inte skriker?
Första förmiddagsluren somnade han på 2 min efter vagning. Helt underbart! Igår hade vi inga grannar ute när jag ramsade efter att ha vagnat, men det kändes ändå konstigt att stå utanför huset och ropa högt "Sov gott, liten stund"
Vi har diskuterat hur vi ska göra med den långa middagsluren och väljer att förlägga även denna i vagn. Mycket pga att han då inte ser oss när man vagnar. Igår när han fick sova den i sin säng sökte han ögonkontakt hela tiden när jag gick in för att buffa/solfjädra lugn (rullgardinen var nerdragen, dock ändå lite dagsljus i rummet). När han ser en blir han nästan "argare" så det känns bättre att vagna honom på verandan och ha luren stillstående i vagn. Om jag förstått det rätt så ska det efter att säkerheten etablerats kunna fungera att lägga honom på annan plats än den man kurat på vissa av lurarna, eller har jag fel?
Kan inte tacka dig nog för kuren! Det känns underbart att kunna hjälpa honom att komma till ro och att se honom så glad i sin säng innan natten och vid väckning. Inatt var det första natten sedan han föddes som jag inte reste på mig ur sängen på hela natten \:D/
Andra natten gick ännu bättre!
Första förmiddagsluren somnade han på 2 min efter vagning. Helt underbart! Igår hade vi inga grannar ute när jag ramsade efter att ha vagnat, men det kändes ändå konstigt att stå utanför huset och ropa högt "Sov gott, liten stund"
Kan inte tacka dig nog för kuren! Det känns underbart att kunna hjälpa honom att komma till ro och att se honom så glad i sin säng innan natten och vid väckning. Inatt var det första natten sedan han föddes som jag inte reste på mig ur sängen på hela natten \:D/
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Middagsluren igår funkade mycket bättre i vagnen än i sängen. Han vaknade exakt samma tid som i fredags 13.55, men vagnade lugn och han somnade om. Fick vagna några gånger, men det var vi som väckte en mer utvilad kille än gårdagens lur kl 15
Inatt var det jag som tog över. Måste erkänna att det kändes lite nervöst. Vi kör samma ramsa min man och jag. Den lyder "God natt, Sov gott" (väldigt enkel och förhoppningsvis inte allt för kort?)
Efter läggning kl 20 och kort solfjäder och buff började gnället som eskalerade i skrik (frågor). Jag påminde till och från fram till 20.10 då han inte lugnat sig alls utan istället skrek så han satte i halsen och hostade. Gick då in, lade tillrätta, solfjäder och buffade kort stund, ramsade ut och påminde. Därefter var det tyst till 20.45 då han skrek igen. Påminde x antal gånger men ännu en gång eskalerade det till gallskrik (nya frågor till mamma?). Gick snabbt in och lade tillrätta, kort solfjäder och buff, ramsade ut och bekräftade. Gnölade kort stund och sen var det tyst 20.52-6.13
Då hörde vi honom prata lite för sig själv och smacka. Gnäll som eskalerade. Upplyste med ramsan 1x4 och då var det tyst till 6.43 då jag upplyste ännu en gång. Kl 7 gick vi in och gjorde glad god morgon. Då låg han på kortsidan mellan täcket och kudden och log med hela ansiktet
Han började gnugga sig i ögonen redan kl 8 idag, trots att första luren börjar 8.30. Han somnade när jag rullade ut vagnen på verandan
De senaste dagarna har han bajsat i princip efter varje måltid och det är duktigt för som jag tidigare skrivit så har han alltid mått bäst när han har kunnat gjort det efter maten, annars har vakentiden nästan gått åt för att klämma/gnälla/prutta. Katrinplommonen gör sitt :thumbsup:
Funderingar/frågor:
- Var det dumt av mig att gå in och buffa igår kväll? (tredje natten är det ju tanken att ramsan ska ta över helt..) Skriket trappades inte av det minsta trots påminnelser. Det var korta ingripanden utan att dröja kvar i rummet!
- Han vaknar ofta straxt efter kl 6 och pratar/bökar/gnäller. Ska han få vara till kl 7 eller är det bättre att upplysa om att det fortfarande är natt nu i början?
- Kluven hur jag ska göra med babysimmet på tisdag. Det börjar kl 15.30-16 och vi kan vara hemma till 16.45. Den ligger på hans vakentid i schemat, men är det dumt att bege sig ut i början på uppföljningsveckan? råd?
- Kan man efter uppföljningsveckan förlägga någon/några av dagslurarna någon annanstans än där man kurade?
Inatt var det jag som tog över. Måste erkänna att det kändes lite nervöst. Vi kör samma ramsa min man och jag. Den lyder "God natt, Sov gott" (väldigt enkel och förhoppningsvis inte allt för kort?)
Efter läggning kl 20 och kort solfjäder och buff började gnället som eskalerade i skrik (frågor). Jag påminde till och från fram till 20.10 då han inte lugnat sig alls utan istället skrek så han satte i halsen och hostade. Gick då in, lade tillrätta, solfjäder och buffade kort stund, ramsade ut och påminde. Därefter var det tyst till 20.45 då han skrek igen. Påminde x antal gånger men ännu en gång eskalerade det till gallskrik (nya frågor till mamma?). Gick snabbt in och lade tillrätta, kort solfjäder och buff, ramsade ut och bekräftade. Gnölade kort stund och sen var det tyst 20.52-6.13
Han började gnugga sig i ögonen redan kl 8 idag, trots att första luren börjar 8.30. Han somnade när jag rullade ut vagnen på verandan
Funderingar/frågor:
- Var det dumt av mig att gå in och buffa igår kväll? (tredje natten är det ju tanken att ramsan ska ta över helt..) Skriket trappades inte av det minsta trots påminnelser. Det var korta ingripanden utan att dröja kvar i rummet!
- Han vaknar ofta straxt efter kl 6 och pratar/bökar/gnäller. Ska han få vara till kl 7 eller är det bättre att upplysa om att det fortfarande är natt nu i början?
- Kluven hur jag ska göra med babysimmet på tisdag. Det börjar kl 15.30-16 och vi kan vara hemma till 16.45. Den ligger på hans vakentid i schemat, men är det dumt att bege sig ut i början på uppföljningsveckan? råd?
- Kan man efter uppföljningsveckan förlägga någon/några av dagslurarna någon annanstans än där man kurade?
Igår kväll fick vi höra de s.k svordomarna. Jag la honom kl 20 efter mycket skratt, började gnälla när vi sagt god natt till lampan. Solfjädrade kort och ramsade ut. Gnället ökade till gråt och sedan skrik. När han lät så ledsen och inte lugnade sig trots påminnelser gick jag in och lade tillrätta, solfjädrade kort och buffade lugn, ramsade ut, men då kom ett riktigt gallskrik
Lillen var tokig/arg 20.15. Väntade tills han lugnade ner sig något i skriket och gav en bestämt påminnelse 20.25 + bekräftelse och sedan blev det tyst. Han gnällde 21.25 men somnade om själv (verkar vara så att han vaknar till efter knappt en timme). Han började gnälla och smacka högt 1.53, gav påminnelse+bekräftelse 1.55 och sedan var det tyst till 5.10 då han gnällde/grät. Gav påminnelse+bekräftelse, tyst till 5.40 då det smackades/gnäll/gråt- påminnelse, gråt eskalerade, påminnelse 2x4, tystnade (smackandes) 5.49. Smackningarna och gnället började igen 6.07, påminnelser, lät vara vid endast gnäll. Grät 6.30, påminnelse, lugnade ner sig och vi gjorde god morgon 6.45 imorse för min man måste åka till jobbet före kl 7. Feedback på natt fyra? Något bökigare än tredje natten, men fullt förståeligt att det kommer variera
Gårdagens alla dagslurar gick hur bra som helst! Middagsluren sov han 1 h 40 min innan han grät något så jag vagnade kort och väckte sedan kl 15. Vi tycker dock att han är något gnälligare och svårroad på vakentiderna än han tidigare varit.. och sömnigare (det senare kan vi inte klaga på!). Han tuggar mycket på sina händer och dreglar massor så det kanske är tänder på gång!?
Är det ok om bara jag gör god morgon kl 7 eller är det bäst att vi är med båda två på uppföljningsveckan? Vi skulle kunna lägga honom 19.45 för att väcka 6.45.
Feedback på tidigare funderingar mottages gärna:
Gårdagens alla dagslurar gick hur bra som helst! Middagsluren sov han 1 h 40 min innan han grät något så jag vagnade kort och väckte sedan kl 15. Vi tycker dock att han är något gnälligare och svårroad på vakentiderna än han tidigare varit.. och sömnigare (det senare kan vi inte klaga på!). Han tuggar mycket på sina händer och dreglar massor så det kanske är tänder på gång!?
Är det ok om bara jag gör god morgon kl 7 eller är det bäst att vi är med båda två på uppföljningsveckan? Vi skulle kunna lägga honom 19.45 för att väcka 6.45.
Feedback på tidigare funderingar mottages gärna:
Hej och välkommen säger även jag!
Grattis till bra arbete! Härligt!
I början tycker jag du kan kort upplysa om morgonen, ha en strategi för hur du skall göra, typ upplys o sedan lägga dig igen, vänta och kanske en mer bestämd upplysning till ifall det behövs. Sedan låta vara till morgonen... du får känna efter där. Men ingen trafik då tror de ofta att morgonen börjat.
Eftersom babysimmet är fint placerat under vakentid så go ahead. Inga problem i det som ajg ser det, attityd av självklarhet bara så går det jättebra. Dagarna skall ju vara trevliga.
Daglurar någon annanstans? Du får känna hur väl allt "sitter". Känns det stabilt och bra är det inga problem efter uppföljningsveckan att göra. Vi hade en längre period innan det var stabilt här så det får man känna efter.
Lycka till och fortsätt det fina arbetet!
:thumbsup:
Grattis till bra arbete! Härligt!
Jag tycker nu att ramsan bör ta över helt, som boken säger. Du jobbar ju redan med olika tonfall, nyansera dem ännu mer och "tala mer" som en dialog, öva och låt det ersätta buffandet nu. Buff är till för KRIS och det har ni ju inte, det märker du om det kommer.Feedback på tidigare funderingar mottages gärna:
I början tycker jag du kan kort upplysa om morgonen, ha en strategi för hur du skall göra, typ upplys o sedan lägga dig igen, vänta och kanske en mer bestämd upplysning till ifall det behövs. Sedan låta vara till morgonen... du får känna efter där. Men ingen trafik då tror de ofta att morgonen börjat.
Eftersom babysimmet är fint placerat under vakentid så go ahead. Inga problem i det som ajg ser det, attityd av självklarhet bara så går det jättebra. Dagarna skall ju vara trevliga.
Daglurar någon annanstans? Du får känna hur väl allt "sitter". Känns det stabilt och bra är det inga problem efter uppföljningsveckan att göra. Vi hade en längre period innan det var stabilt här så det får man känna efter.
Lycka till och fortsätt det fina arbetet!
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Tack Anna09 för snabbt svar! Trots mer bök inatt så känns det helt fantastiskt att det går så bra! \:D/ Fick pumpa ut lite igår kväll så jag också kan sova gott på nätterna och då har jag dessutom mjölk till puréer åt lillen 
Hittade ett superbra tips i en annan tråd gällande "ingripanden":
Arg = vänta tills ilskan går ner i ton, ramsa och lyssna av, bekräfta vid tyst (eller nästan tyst). Annars påminnelse.
Ledsen = ramsa, om det inte tas emot så in och lugna (solfjäder) och ramsa ut.
Vid kris = Buffa lugn, solfjädersmarkera och ramsa ut.
Ska försöka tänka så framöver!
Två funderingar till:
-Är det ok om bara jag gör god morgon kl 7 själv eller är det bäst att vi båda är med på uppföljningsveckan? Vi skulle i så fall kunna lägga honom 19.45 för att väcka 6.45, men då ändrar vi egentligen i schemat, eller räknas det till den s.k marginalkvarten?
-Om han inte somnar förrän (som igår 20.25) ska man väcka en kvart senare på morgonen?
Tack igen!
Hittade ett superbra tips i en annan tråd gällande "ingripanden":
Arg = vänta tills ilskan går ner i ton, ramsa och lyssna av, bekräfta vid tyst (eller nästan tyst). Annars påminnelse.
Ledsen = ramsa, om det inte tas emot så in och lugna (solfjäder) och ramsa ut.
Vid kris = Buffa lugn, solfjädersmarkera och ramsa ut.
Ska försöka tänka så framöver!
Två funderingar till:
-Är det ok om bara jag gör god morgon kl 7 själv eller är det bäst att vi båda är med på uppföljningsveckan? Vi skulle i så fall kunna lägga honom 19.45 för att väcka 6.45, men då ändrar vi egentligen i schemat, eller räknas det till den s.k marginalkvarten?
-Om han inte somnar förrän (som igår 20.25) ska man väcka en kvart senare på morgonen?
Tack igen!
Hej!
Du kan väcka ensam eller så väcker ni båda två enligt det du skrev. Ingen fara att skjuta på något 15 minuter nu.
Du kan använda marginalkvart på morgonen om han somnat sent. Du kan också lägga tidigare på kvällen, upp till 30 minuter tidigare. Det brukar snarare främja god morgonsömn. Annars skall man ju inte kompensera om man säger.

Du kan väcka ensam eller så väcker ni båda två enligt det du skrev. Ingen fara att skjuta på något 15 minuter nu.
Du kan använda marginalkvart på morgonen om han somnat sent. Du kan också lägga tidigare på kvällen, upp till 30 minuter tidigare. Det brukar snarare främja god morgonsömn. Annars skall man ju inte kompensera om man säger.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Inatt sov vår lille prins från 19.45-16.30 utan ett pip
Sedan vi började kura så har vi kört dagslurarna i vagnen och det har funkat utmärkt (något/några enstaka uppvak med protester men somnar om vid vagning). Idag så blev han arg och började skrika redan när jag tog på honom overallen och sedan la ner honom i vagnen
Försökte med att distrahera och pratade m.m. men inget hjälpte. lskan/gallskriket fortsätter även ca 5 min ute på verandan innan han blir lugn (tvärt!) och då ligger han med öppna ögon i stillastående vagn och somnar själv... Någon med erfarenhet som kan ge råd? Känns trist ifall han alltid ska vara ilsken och gallskrika inför dagslurarna.. Det är som att han förknippar overallen med att han kommer att läggas i vagnen för att sova och då minsann får vi höra de små lungornas fulla kapacitet
Vagning, vad jag förstått, kan likställas med ramsan? Jag gör inget fel i att fortfarande vagna inför dagslurarna? (när han skriker/är ledsen förstås).
Det är helt underbart att få sova om nätterna! Tack, Tack och åter tusen Tack AW för SHN kuren!!
Sedan vi började kura så har vi kört dagslurarna i vagnen och det har funkat utmärkt (något/några enstaka uppvak med protester men somnar om vid vagning). Idag så blev han arg och började skrika redan när jag tog på honom overallen och sedan la ner honom i vagnen
Vagning, vad jag förstått, kan likställas med ramsan? Jag gör inget fel i att fortfarande vagna inför dagslurarna? (när han skriker/är ledsen förstås).
Det är helt underbart att få sova om nätterna! Tack, Tack och åter tusen Tack AW för SHN kuren!!