Hjälp mig han vaknar hela tiden nätterna igenom...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Julia

Inlägg av Julia »

Första kvällen nu då och det är jag som tar honom.

Vi hade ju bestämt att min sambo skulle ta Lucas men det känns ändå som om det är jag som kan buffandet och har läst mest, så det känns som det är bäst att jag gör det.

Läggningen gick jättefort, han lät rätt ilsk i kanske 2 minuter sen gnällde han bara lite och sedan sov han.

Nästan exakt en timma senare vaknade han igen och det var likadant då också, han somnade snabbt.

Åh vad fjantig jag kände mig när jag stod där vid dörren och ramsade :lol:

Hur ofta brukar dom vakna första natten och hur länge varje gång?
För jag kan tänka mig att det kommer bli värre framåt natten.
För vid det här laget så brukar lucas ha vaknat 3 gånger redan.

En sak till, han var så ruskigt trött att jag fick lägga honom en halvtimma/timma tidigare, redan kl 18.
Jag har ju tänkt att han ska sova 19-7, har jag sabbat allt nu eller går det att justera efterhand?
JH

Inlägg av JH »

Det är olika hur många gånger de vaknar första nätterna (såklart), men jag minns att jag tappade räkningen efter 10 ggr första kurnatten.... Redan andra var det dock mycket färre uppvak och snabbare omsomnande.

Jag tror absolut inte att du har förstört allt för att du la honom tidigare :D Men försök hålla schemat, med hjälp av marginalkvart vid behov, imorgon.

Det verkar ju gå jättebra so far! Lycka till!! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
camilla

Inlägg av camilla »

Hur manga ggr de brukar vakna forsta natten beror ju pa hur ofta de brukar vakna, om han e van att fa mat etc Man far rakna med en del trafik med buffande och ramsa bade forsta och andra natten men redan 3e natten markte jag en avsevard forandring och 4e sov de hela natten igenom. det med att han lade sig 18 istallet for 19 innebar ju att han mojligtvis inte kommer att sova fram till kl 7 och eftersom det ar 12 tim natt som galler sa blir det ju isafall vid 6 som han skall vakna for att ata frukost. Du far val utnyttja marginalkvartarna och forsoka justera in schemat under dagen. Sover han vid 06 sa hade jag vantat med att ta upp honom till 06.30 sedan tidigarelagga forsta luren 15 min (jag menar da 15 min tidigare an vad du har satt pa schemat) osv tills du kommer pa ratt spar. Det verkar ju ha gatt valdigt bra hittills med laggningen etc sa kor pa nu bara, detta grejar du galant!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
JH

Inlägg av JH »

Sorry Camilla :D , men jag tror nog att Julia ska försöka få honom att sova till 7, om det är det som är tänkt enligt ert schema...

OM han sover skulle jag absolut inte väcka honom tidigare i alla fall! Vi har ofta lagt Elsa tidigare 15-30 min då hon varit extra trött och det betyder ju INTE att vi då "räknar" antal timmar hon sovit och tar upp henne tidigare på morgonen- då faller ju hela schematanken liksom.

Nä, kör nu som ni har tänkt, och strunta i om ni lagt honom tidigt. Men utnyttja marginalkvart om det behövs
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Julia

Inlägg av Julia »

3 gånger har han vaknat hitills och somnat om väldigt snabb.
Det är betydligt färre gånger än han normalt brukar vakna, men då är ju kl också bara 22 än.

Alldeles nyss hörde jag lite gråt och rusade in men det var alldeles tyst i sängen, då hörde jag att det var storebror i rummet bredvid :)
Julia

Inlägg av Julia »

Första natten avklarad och han vaknade ungefär lika många gånger som han brukar, eller nästan för ibland sov han i alla fall 2 timmar i sträck :)

Endast en gång mitt i natten så hade han svårt att somna om, men det gick till slut.

Nu sover han förmiddagsluren.
Där ammade jag honom först och väckte honom sedan med prat och kel, sedan skrattade vi båda 2 in till sängen.

När jag la honom ner så vände han om på mage på en gång, la sig tillrätta (överkropp på mage och benen på sidan) och somnade på studs.
Snacka om att vara trött :D

Ska bli spännande att se hur det går inatt.
Några tips på vägen?
JH

Inlägg av JH »

Bra jobbat! :thumbsup:

Härligt att han la sig själv till rätta och somnade så lätt- du glömde väl inte att ramsa dagsramsan på väg ut? :D

Tänk på att i natt ska du inte störta in till honom om han gråter. Då ska ramsan ta över och buffning är bara kristilldelning. Öva ramsan idag!!

Vad menar du med att du ammade och sedan väckte honom? Jag kanske missuppfattar, men jag förstår inte riktigt... :-k
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

förresten, i din profil kan du lägga in hur gammalt ditt barn är (så som jag har längst ner i mina inlägg). Det gör det lättare att svara på dina frågor! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Julia

Inlägg av Julia »

Jo jag menar att jag väckte honom så att han skulle somna i sin säng och inte vid bröstet.

Ja det var första gången han lagt sig själv tillrätta och somnat utan napp,
sova på mage har han ju gjort hela tiden, så det var inget konstig.

Måste säga att jag är mer nervös för inatt än jag var igår.
Mamma till Tim f?dd okt -01 och Lucas aug -04
JH

Inlägg av JH »

ok, då fattar jag! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Julia

Inlägg av Julia »

Läggningen var nästan lite svårare ikväll men inte så fasligt.

Och som vanligt så vaknade han efter ca en timma.
Jag ramsade utanför dörren och han somnade om :o

Det är för sjutton inte sant, det är helt otroligt :shock:
Jag trodde verkligen inte att det skulle funka, att det bara var en myt :)
Nu är det ju "bara" natten kvar, det är både nervöst och spännande nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Visst är det häftigt när ramsan funkar! 8) Jag blir nästan förvånad själv :lol: !

:thumbsup: Fint jobb ni gör - snart stundar härlig sömn för alla!
Julia

Inlägg av Julia »

Andra natten avklarad och han vaknade nästan lika många gånger som första.
Den stora skillnade var att han somnade om fort, oftast efter en solfjäder och ramsa, några gånger fick jag även buffa lite.

Nu har han precis somnat för förmiddagsluren.
Det tog en 10sek-buff, en liten solfjäder och så ramsa så sov han som en liten prins.

Sedan stod jag där som ett litet fån utanför dörren och undra varför det var så tyst därinne :D
Att han kan somna så fort :o
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja - själv tror man ju att man är oumbärlig för barnet - så visst blir man förvånad när de drar en lättnadens suck när de får förtroendet att somna för egen maskin :wink: :lol: ! \:D/ "Äntligen får man vara ifred" tycks de tänka :lol: !

:D Fint gjort!
Julia

Inlägg av Julia »

Tredje natten avklarad och han sov ännu bättre inatt :D

Endast en gång fick jag buffa lite grann annars har det räck bra med ramsa och en gång solfjäder.

Jag har under dom här dagarna sovit på soffan för att inte störa Lucas under kuren, eftersom han sover i vårat rum.
Ska jag kanske ta och sova i sängen nu eller bör jag vänta ännu en natt, till vi verkligen fått kläm på allt?

Tack för all hjälp
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"