Frågor ang. dagslurar i spjälsäng

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Karin&Gustav

Inlägg av Karin&Gustav »

Hej,
blandar mig i denna tråd... hoppas det är ok?

Vi har precis börjat uppföljningsveckan och vår kille sover en dagslur (90 min) i sin spjälsäng. Jag vill ju gärna ut och promenera och ibland passar det bäst vid sovdags, funderar på det här som TorsMamma skrev:

"Om du ändå tänker att du vill ha alla lurar inne, så ha i beaktande att det kan ta dig mellan 1-2 mån innan du kan ha lurar i vagnen."

Ska allting sätta sig 1-2 mån innan man kan byta från säng till vagn?
Inser att jag behöver vänta, för sonen är helt klart van vid att vagnen ska rulla för att somna.

Fler tips och tankar hur man löser detta?

Hälsningar Karin
Mamma till Gustav född 2009-01-15
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tror TorsMamma mest ville peka på att det kan vara lite klurigt att få till lurarna i vagn stillastående och att man får vara beredd på att det kan ta sin tid om det är en liten som är van att somna i en rullande vagn. Men det är bara att köra tror jag, gör en liten minikur för vagn. Lägg ner, vagna lugn första gången och ramsa dig bort, avvakta. Jobba in dagramsan på samma sätt som nattetid om den inte redan sitter. Och täck för synintryck med en filt. Klart ni ska kunna ta lurarna ute om ni vill! Men sen kan det ju också vara så att han accepterar att det är olika, vi har gjort så att ibland har han sovit inne och ibland ute vid promenad och om det då är så att du ändå ska ut och gå varje gång så kan du ju lika gärna gå från början? Bara det inte strular till läggningarna inne tänker jag, för oss har det funkat bra. Kanske ännu mer förvirrande, inte vet jag :D .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

(Ok, nu ställer jag alla mina frågor i denna tråd. Ber om ursäkt igen, men är bara van från andra forum där man öppnar en ny tråd för varje ny fråga, så att andra endast behöver läsa rubriken för att veta vad tråden handlar om. Men jag förstår ju givetvis att det underlättar i ett sådant här forum om alla frågor från samma person är på samma ställe. Ville bara förklara mig.)
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

En fundering till. Nu idag under Klaras långa lur i spjälsängen (1.5h) så gick jag in två gånger och buffade henne lugn (några buffar bara) för hon var så fruktansvärt ledsen. Jag vet att jag inte ska buffa längre, men efter det blev hon lugnare, lyssnade på ramsan och somnade efter ca 15 min från det att jag lade henne! Detta är ett rekord, brukar ta 30-40 min att få henne att somna på dagarna, om hon somnar alls. Därför undrar jag om det är "ok" att göra på detta sättet, eller gör jag bara mig själv en björntjänst? Hon somnade inte av buffandet.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att man kan vara mjukare på handen på dagluren. Inte så att man ska ge sig ner i nått träsk av buffning, men visst kan man lugna. Verktydgen ska ju användas.
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar! Jag ska prova och se vad som händer. Dax att sova snart igen, får se hur det går. :)
KLarasMamma

Skrik på nätterna, men somnar om själv

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen!

Det går mycket bättre på dagarna nu, så tack för all hjälp ni gett mig!

Jag har en fråga om nattsömnen nu. Klara har sovit 12 timmar varje natt sedan natt 3 på kuren, vilket jag såklart är överlycklig för! Hon vaknar några gånger varje natt (mellan 5-10 ggr) och skriker till, för att sedan somna om av sig själv. Det i sin tur leder till att jag också vaknar lika många gånger och jag ligger sedan vaken ett tag för att försäkra mig om att hon verkligen somnat om (inatt skrek hon bl.a klockan fem, somnade om, vaknade efter 5 min, skrek igen, somnade om o.s.v. ända fram till halv sex då jag gick upp och gav henne en bekräftelse då hon var tyst). Detta kan jag leva med, det är fortfarande 100 gånger bättre än vad det var innan, men jag undrar om detta är vanligt bland kurbarn? D.v.s. att det skriks mycket på nätterna. Kan jag göra något för att få henne att sova "bättre" (känns som att hon inte är helt trygg då hon skriker så, men hon somnar ju å andra sida om själv...)? Känner mig som sagt lite fundersam bara...

Tack på förhand!

Hälsningar,

Josefine
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nje, det är inte vanligt bland kurbarn att de skriker ofta på nätterna :!: Det är ju det som är SHN, man sover hela natten liksom. :wink:

Däremot kan vi ha en liten ångest-tjej som har lite skrik på nätterna. Har du Barnaboken? Läs då på om 8-månaders ångesten så hittar du nog en väg i även detta. Om du inte har den boken borde du köpa den, det är en investering, jag lovar. :)

Bra att hon klarar sina uppvak på egen hand, duktig tjej! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar! Jag ska köpa Barnaboken och läsa, har ju läst lite om 8-mån. ångesten i Sova Hela Natten boken.

Innan jag hunnit införskaffa boken, finns det några tips? Ska jag skicka med henne en bekräftelse då hon somnar om eller är det kanske bäst att bara låta henne vara?

/Josefine
KLarasMamma

Långt inlägg...

Inlägg av KLarasMamma »

Jag tänkte att jag kan redogöra för hur det har gått/går.

Klara lärde sig snabbt att somna om själv då hon vaknade på nätterna (tredje natten sov hon 12 timmar, skrek några gånger men somnade om utan hjälp).

Under kuren hände tre saker som kanske kan ha påverkat(?). Jag var tvungen att göra ett akut läkarbesök, detta inträffade under Klaras långa sovstund på dagen. Klaras pappa fick då ta över (utan att jag hade hunnit förbereda honom med mer än attityden, lugnet, ramsan). Klara vaknade två gånger under luren, första gången fick min man henne att somna om med ramsan, men den andra gången var han tvungen att ta upp henne medan hon skrek.

Sedan har vi varit iväg med Klara till läkaren. Vi tajmade in det hela ganska bra tycker jag ändå. Vi använda marginalkvartarna och störde inte något i schemat. Under själva besöket skrattade hon hela tiden (vilket gjorde oss chockade, hon brukar i vanliga fall skrika hela tiden vi är hos doktorn/barnmorskan). Sedan fick hon sova i bilen. Hon gormade lite, jag ramsade, hon tittade på mig som att jag inte var riktigt klok, gormade lite till, jag ramsade igen och sedan *poff* så sov hon (tar i vanliga fall lång tid innan hon somnar i bilen).

Slutligen så har mina föräldrar varit på besök i två dagar. Det var ett lugnt besök, men under den ena luren på dagen ville Klara inte somna om. Jag kämpade med ramsan, medan min mamma började gråta, tyckte synd om henne och ville ta upp henne (jag blev stressad av det hela och jag är övertygad om att det var därför Klara inte ville somna om). Detta slutade med att jag gick in och tog upp henne under en snabb tystnad.

Förutom detta har vi följt schemat väldigt noga. Dagslurarna börjar ordna upp sig (igår sov hon precis som hon ska på dagarna, fick väcka henne alla tre gånger) och hon är så mycket gladare och piggare än hon någonsin varit!

I natt vaknade hon klockan tolv första gången. Skrek, somnade om, skrek somnade om o.s.v. Jag tänkte hela tiden att nu sover hon väl ändå ett tag, men efter en timme gick jag upp och ramsade. Sedan sov hon till klockan fem. Då gick jag direkt och ramsade (trots att jag vet att hon somnar om själv). Då somnade hon nästan direkt. Samma sak klockan sju igen. Tänkte låta henne sova till kvart i åtta (ska upp halv eg.), men hon vaknade tio min. innan det och skrek. Jag ramsade tills hon var tyst och gjorde sedan glad morgon.

Tiderna hon vaknar på nätterna inser jag nu är då hon alltid har vaknat tidigare. Då har vi bara fått henne att somna om genom att ge henne mat. Hon får inte för lite mat på dagarna, snarare tvärtom.

Om detta är 8-månadersångest så rider vi bara ut stormen, det är helt ok. Men jag är orolig att jag gjort/gör något fel?

Tacksam för råd/tips/stöd...

Hälsningar,

Josefine
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Kan även tillägga att nattningarna på kvällen ser väldigt olika ut. Ibland somnar hon på bara några minuter och ibland tar det upp till en halvtimme. Hon har även sovit en natt helt utan att vakna (hon har iaf inte skrikit).

Jag försöker fundera på om det är något jag gjorde annorlunda inför den natten och om det är något jag gör annorlunda då hon somnar så snabbt på kvällarna, men jag kan inte komma på något.
nilam

Inlägg av nilam »

:twisted: Mitt inlägg bara försvann

Har läst dina 2 senaste inlägg och tycket att du inte ska analysera så mycket, hon låter, somnar om själv, kanon :D Vad och varför om det nu är 8- månaders ångest (som jag glömt allt om) som gör detta :?:

Nu när kuren är slut och livet fortsätter så får man göra si och så, jättebra att ni klarade läkarbesöket med en glad tjej och marginalkvartar men du förstör inget om du en gång måste göra si, det är det som är så underbart med kuren man hittar sitt sätt och ibland blir det bra, ibland sämre.

Din mamma måste du få med på tåget, förklara och "pakta" med henne " Du behöver hennes hjälpt" och "kan inte klara dig utan henne" :wink:

Läggningarna har du helt under kontroll, ibland tar det längre tid att somna, det är bara att gå till sig själv, tycker det låter lite mycket överkoncentration :lol: så vanligt, för vi vill det bästa för våra små
Efter läggning så slamra så mycket det går, dammsug eller torka ur skåp/hyllor, här hemma ha lillebror somnat bäst i sorlet av storasyrrornas läggningsprocedur, som kan vara i alla tonarter :lol:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt uppmuntrande svar! :) Jo, jag är väldigt bra på att analysera saker, ibland blir det för mycket... :P Jag ska ta och lugna ner mig, låta det rulla på av sig själv. Det är ju trots allt så mycket bättre nu och Klara har aldrig mått så bra! Så tack igen för dina kloka ord!

Hälsningar,

Josefine
KLarasMamma

Ändringar i schemat(?)

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen! :)

Vi kör på stenhårt här hemma och det känns som att det mesta fungerar ok nu. Det som strular mest är Klaras långa sovstund på dagen (det tar minst 30 min för henne att somna och ibland upp till en timme). Jag funderar nu på att ändra hennes schema lite så att denna sovstund kommer lite senare (idag blev det så att hon sov till 10.30 den första sovstunden och sedan skulle hon sova igen 12.00 och hon var nog inte riktigt trött då).

Jag undrar därför om någon har tips på hur jag ska lägga sovstunderna på dagen? Upprepar igen hur det ser ut nu:

19.30-07.30 Natt
08.00 Äta
09.30-10.15 Sova (lägger redan 09.15 här för hon är trött redan då, tar sedan en kvart att somna)
11.30 Äta
12.00-13.30 Sova (oavsett när jag lägger henne här så brukar hon inte somna förrän vid 12.30 tidigast)
15.00 Äta
15.30-15.50 Sova (tar en kvart att somna)
18.00 Äta
18.30-19.30 Skoj + bad + nattslurk

Jag funderar på att skjuta den långa sovstunden till 12.30 istället, men ska jag då behålla den sista sovstunden som den är eller förskjuta den med? Jag vill inte att det ska bli för nära inpå natten... Anledning till att jag frågar hur jag ska gå tillväga är för att jag inte vill hålla på och hatta fram och tillbaka i schemat. Ska jag börja med att förskjuta den långa sovstunden och låta allt annat vara som det är ett tag för att sedan se hur jag gör med resten, eller ska jag ändra allt på en gång?

Tacksam för svar!

Hälsningar,

Josefine
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur gammal är fröken nu?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"