Laddar på för kurning - schemafunderingar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Härligt att allt går så bra för er!

:arrow: Japp, du tar med dig sovplats (säng/vagn) och bäddar i ordning som vanligt med snutte eller vad ni nu har. Detsamma vid övernattningar, (Glöm inte mörkläggning, svarta sopsäckar och tejp funkar utmärkt). Vi brukar visa sovplatsen nästan på en gång vi kommit dit, berätta om hur MYSIGT det blir att sova HÄR sen i natt! På kvällen lägger vi med en dundrande attityd och glatt som tusan. :wink:
:arrow: Om han ska sova: Täck över något (filt eller liknande går att proppa in så den fastnar i stolsryggen på bilbarnstolen och sätet så att det blir som ett tält om han sitter fram) och ramsa ev som markering, starta bilen och åk. :wink: Om han inte ska sova, använd alla trix du kan för att hålla honom vaken, sjung, prata och ge något intressant att pilla på. :wink: Om man åker långt så är det ju bra om det ska sovas och däremellan kan man ta lite bensträckare så att man vaknar till lite.
:arrow: Det går nog att ligga på rygg om det är en kortare lur. Kanske går det med en lång lur också, beror på hur bra han sover på rygg.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack för goda råd!
Jag tror inte det är några problem för killen att sova på rygg ute, han sov ofta 2-timmars ute innan kuren och vinter. Bara att ha i en sensorplatta till andningslarmet? Man sover ju OTROLIGT gott ute :sleep: Jag tar bara och satsar med ramsa och halvmörkläggning helt enkelt.

Fundersam däremot på när det blir att tex "åka till syrran över dagen"...borde jag köpa en resesäng och ta med tillsammans med andningslarm kanske...har mjuklift i vagnen och den känns för liten för att sova på mage i inne. Kanske funkar det med "bädd-kit" och låna en säng dit man åker? (han kryper inte ännu) Borde vi innföra snutte - lillkillen har idag "inget" särskilt för natten (utom rutiner nu då :D ) ?

En annan fundering...under vårt vargtimmestrul bökar lillkillen runt i sängen så när vi tar morgon och jag väcker honom sover han som Pippi Låmgstrump (fötterna på kudden). Om det blir krissituation och vi går in under vargtimmen hamnar han ju rätt vid tillrättaläggandet men annars somnar han ju helt utan täcke. Vad ska vi göra? Kanske ha ett separat täcke och smyga in efter 10min och stoppa om?

Kram Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag tycker du svarar dig rätt bra själv. :wink: Välj en bäddplats som passar er, säng/vagn/bädd-kit... Jag kommer ihåg att jag lånade min systers liggvagn (bara korgen) och la direkt på golvet och det gick jättebra.

Om det funkar utan snutte och ni inte tycker att ni behöver en så behöver ni en inte. :wink: Vi införde en redan när hon var spädis för att vi tyckte att den kunde hon ha med sig som en liten trygghet och en signal om att det är sovdags. Hon hade en period där hon inte brydde sig om den alls men nu vill hon gärna krama på den när hon ska sova. 8)

Ett annat täcke kan ni ju dra på när han somnat, eller så sänker ni temperaturen så det blir rätt kallt. Jag var länge rädd för att vår tjej skulle frysa om vi sänkte men nu när hon sover rätt kallt så kastar hon inte av täcket alls. Vi lägger på extra filtar och hon är varm när vi tar upp henne trots att elementet är avstängt inne i rummet.

Kram Bea
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack - racersnabbt svar :D
Vad är rekommendationen med andningslarm - alltid vid magsov alla stunder till 10 mån? Eller något annat?
Har en otroligt hungrig lillkille nu...har funderingar om amning och mat...ska jag starta en ny tråd på annan plats eller fortsätta här?
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Du kan säkert ställa vissa matfrågor här, annars startar du en tråd på "mat,mage,barnakropp". Tillverkaren av andningslarm brukar rekomendare ttill alla oavsett sovställning tills de är ett år, har för mig att Anna W brukar köra med larm till 11mån.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
MamMalin

Förbättra schema!

Inlägg av MamMalin »

Hej!
Nu har vi kört klart vår uppföljningsvecka och det känns så självklart att man ska ha det så här bra (och bättre blir det fortfarande dag för dag) :heart: . Inatt sov lillkillen hela sin 11,5h natt bortsett från två skrik vid kl2 som inte var frågor utan bara förvåning över att vakna och han somnade om på minuten av sig själv. :sleep: Vi har utvärderat vårt schema och det finns vissa brister (se nedan). Vi skulle så hjärtligt gärna vilja få goda råd och förslag på förbättringar! Så här ser vårt "kurschema" ut (totalt 15h sömn, lillkillen 5,5 mån nu):

19.45-7.15 Natt [11,5h] - inga problem
7.15 Glad morgon, ensamlek - säger till 7.45 att han är hungrig
8 Morgontuttning [45 min]- inga problem - äter till det rinner över
8.45-9.30 Förmiddagssov [45 min] - inga problem, kräks lite pga storätning
Babysim, ev annan "åkaivägaktivitet" - säger till 11.00 att han är hungrig
11.30 Smakportion mat [10 min]och lunchtuttning [30 min] - äter ordentilgt
12-14 Lunchsov [2h] - inga problem
Promenad/egen lek - inga problem
15 Eftermiddagstuttning [30 min] - inte särskilt hungrig
Tvätt, disk, städ mm - kinkig
16.30-17.15 Eftermiddagssov [45 min] - vaknar ibland efter 20min
Laga mat - hungrig direkt och kinkig
17.45 Gröt [15 min]- inga problem
Föräldramiddag - kinkig, känns som transportsträcka till bad
Bad, pyjamas - inga problem
19 Kvällstuttning [45 min]- inga problem
19.45 Nattning - inga problem

Våra funderingar...
Kan vi ta morgontuttning tidigare och lägga in ett mellis för att lillkillen inte ska bli så hungrig till lunch?
Borde vi tidigarelägga hela eftermiddagen och även kvällen?

Lillkillen är en rätt stor kille (två kurvor över standardkurvan) som är mycket intresserad av mat och gapar stort för alla nyheter på skeden. Amningen fungerar kanonbra , det finns gott om mat och jag har inte bråttom med att sluta amma.

Tackar som ödmjukast på förhand för kloka råd!
Kram Malin
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :D

Kanske svarar du på fm-frågan själv? :wink: Jag hade nog gjort så tror jag.

Vad gör han då ni äter middag? Eftersom han är kinkig då säger du... Vi har alltid ätit tillsammans kl 17 (har haft likande tider som er före det), hon har fått efter ålder. Puréer då vi ätit middag, jag mixade viss mat som vi åt. Hon fick egen sked (mest för laj, men ändå relevant sådan) Vatten att dricka på flaska, vid sex månader började vi med plockmat i egen stol vid bordet samtidigt som vi matade med middagspuren, mycket uppskattat. Från då hon kunde sitta i sin b-sitter har hon suttit med vid bordet varje middag.

Hur är det med den sociala delaktigheten under dagen? Mycket viktigt inslag för den allmäna förnöjsamheten för de små, att vara delaktiga i det dagliga livet om man säger. Få känna att de hjälper till, fiktiva "uppgifter" i den åldern som dock är såååå viktiga för mamma eller pappa att få hjälp med. Man tacka så hemskt mycket för ALLA initiativ till att vara behjälplig från de små. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MamMalin

Nytt Schema

Inlägg av MamMalin »

Hej och tack för hjälpen! Efter lite filande tar vi med rätta attityden och satsar på detta schema nedan! :D Föräldramiddagen tar vi nu istället samtidigt som gröten, dvs hela familjen äter "samtidigt". :wink: Känns som den sociala delaktigheten är under kontroll (kan tacka Barnaboken för det!). Lillkillen stortrivs med att laga mat, diska, plocka i/ur diskmaskin, hänga/vika tvätt, bädda, borsta hår på mamma, läsa tidning. Vet inte om det "är rätt" men det funkar väldigt bra att när lillkillen råkar bli kinkig inta attityden av att "Oj oj vad brättom och viktigt det blev att plocka ur diskmaskinen direkt just nu - nu måste du hjälpa mig - tackar för hjälpen!"

19.30-7.00 Natt [11,5h]
7-7.30 Glad morgon, morgontuttning
Mys följt av ensamlek
8.30 Mellis
9-9.45 Förmiddagssov [45 min]
Babysim, handla, uteskoj
11.30 Smakportion mat följt av lunchtuttning
12-14 Lunchsov [2h]
Egen lek, tvätt, disk, städ mm
15 Eftermiddagstuttning
Mys, tvätt, disk, städ mm
16.15-17.00 Eftermiddagssov [45 min]
Laga mat
17.45 Gröt, föräldramiddag
Bad, pyjamas
18.45 Kvällstuttning
19.30 Nattning
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ser ut som ett toppenschema! Vilka fina dagar ni har!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MamMalin

Fnurra på nattsömnen...

Inlägg av MamMalin »

Hej!
Nu skulle jag behöva ett par kloka råd om våra nätter! Vi är nu inne på veckan efter uppföljningsveckan. Själva kuren och uppföljningsveckan har gått mycket bra. Lillkillen (snart 6mån) började sova sina hela nätter (och mamma började bli van vid att få sova hon med :wink: ) och allt var frid och fröjd tills de senaste tre nätterna. Lillkillen vaknar någon gång mellan kl3-4 (senaste natten även kl5), lite småsur över att vakna och när han surnar till mer över att inte kunna somna om har jag ramsat. Han tystnar och lyssnar på ramsan men efter att tag börjar han surt älta igen "jag vill sova...!". Jag känner det inte som frågor - mer som gnäll! Detta följs vid behov av ramsa om han låser sig, men enbart gnälla får han sköta själv. Tyvärr har vi fått en låsning där inte ramsan räcker och jag har gått in (har bara behövt det under kurens första natt tidigare!), där har jag hittat lillkillen på rygg eller mage tvärs över sängen på kudden, stångandes i övre vänstra hörnet (...och jag som skrattade för mig själv när jag tidigare läste vad AW skrev om vänstra hörnet :lol: ). Jag har snabbt "dragit" honom tillrätta, mycket kort solfjäder och ramsat ut (han slappnar av direkt redan vid tillrättaläggandet). Efter 40min-1½h gnäll innan tillrättaläggandet somnar han efter tillrättaläggandet inom några minuter. Svårt att veta hur jag ska göra...jag vill ju inte springa i onödan...han ska ju få chansen att somna om själv...men jag vill ju ge honom förutsättningarna...alltså att ligga på magen och inte stånga med huvudet i spjälsängen. Tror jag har fått sällskap av vargen "undrar om lillkillen ligger och stångar...eller på rygg..." vilket inte är bra! Jag gissar att lillkillen bökar runt när han vaknar till och vill somna om, alla läggningar går nämligen superbra - oftast inte ett pip eller stök! (lite tand-stök nu...men det är väll inget att skylla på eller hur?) Snälla kloka där ute - några goda råd önskas! Kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Kanske den här tråden kan ge lite råd?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Kram Bea
MamMalin

Vändnigscirkusen - taktik!

Inlägg av MamMalin »

Tack för goda råd! Såg att tråden fanns bland favoriterna...hade inte läst den och hade inte fattat att det är vändningscirkus vi har nu :oops:

Vid behov blir det strategi 2 inatt dvs jag går in tyst o vänder då lillkillen ber om det - och går ut tyst. Inget tillrättaläggande eller hur? Bara låtsas som om jag inte fanns...känns jättebra!

Håller tummarna för att detta är en kort fas - han vänder sig otroligt mycket på dagarna också nu, hans stora och stolta nöje :D
Kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
MamMalin

Hjälp!

Inlägg av MamMalin »

Hej kära forumet!
Nu vet jag inte vad som händer!
Allt har gått så bra, vi har lite vändningscirkus och några tidiga uppvak men allt går åt rätt håll och allt är så mycket bättre!
Nu vet jag inte vad som hände på lillkillens eftermiddagssov. Han var trött med glad innan jag la honom (allt som vanligt) men kände sen inte för att sova, låg och småpep bara...började skrika mer...fick en ramsa...varvade upp...jag gick tyst in och vände honom till mage...varvar upp mer...ramsa duger inte...till sist går jag in för att solfjädra, fick ta till buffning för att lugna (detta har vi inte gjort sedan andra natten på kuren, idag är det dag 21)...ramsar ut...varvar upp igen, tre gånger är jag inne och buffar, på tredje tar jag "väckning" när han är lugn (då är marginalkvartens förlängning slut)...lillkillen jätteglad av väckning, leker nu nöjt. Jag känner mig helt slut! Känns som lillkillen helt plötsligt tvivlar på allt eller vad har hänt? Vad ska jag göra om det händer igen? Hu...trodde jag hade schysst koll på läget...nu känner jag mig nollställd! Snälla rara ni - goda råd!
Kram Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lite is i magen vetja. Ibland blir det strul en lur eller så, de är ju inte maskiner heller. I morgon är en annan dag!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"