Nattstrul under smekmånaden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hoppas det går bra med tillägg! :thumbsup: Mätt mage är A och O!

Är du säker på att Liten verkligen är vaken när han ammar så det inte "bus-luras" för fullt då? :wink: Det kan vara svårt att upptäcka för de suger och klunkar ändå. :roll: Om det nu är 2-3 minuters-lurar som passar liten för att han ska orka äta vidare så kan du gott bjuda på det och sen fortsätta matningen. :thumbsup:

Sempers magdroppar tror jag inte kan förvärra magproblem. Det finns inga kända biverkningar av laktobaciller, däremot rapporter som visar på det motsatta (hittar inte länken med referenser nu, men här är Sempers egen sida http://www.semper.se/upload/semperab/pr ... ppar_3.pdf ). Än så länge har ni inte kunnat se någon effekt eftersom ni precis började. Efter en dryg vecka märkte vi effekt. För övrigt kan jag rekommendera dig att dricka amningste med anis, fänkål och kamomill -det hjälper verklig pruttig bebismage. Minminundus har ett gott amningste, som även stimulerar mjölkproduktionen eller så kan du koka själv (0,5 liter vatten, 1 påse kamomillte, 1 tsk anisfrön, 1 tsk fänkålsfrön: koka upp och låt dra minst 10 min). Drick ca 1 liter per dag. Det hjälpte oss. Och magläget också. Och ta hand om dig själv! [-X Drick mycket, vila, sov, ät fet mat så orken och mjölken får sitt! :!:

Om du inte vill vagna eller buffa, vad gör du då? :?: Du kan inte vänta dig att Liten ska ta ledningen och visa dig hur man gör. :? Jag tycker du får bestämma dig för vilka verktyg du vill använda och så hålla fast vid det så Liten slipper 10,5 timmars vakentid. :cry: Eller låt pappa ta över, om han har en säkrare hand och känner sig tryggare!?

Ta ett djupt andetag och bestäm dig nu för att vända det här! Du kan! :thumbsup: :heart: Positive thinking! ...och mera mat! =P~

:santa: :heart:
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Hej Kabj!
Från en oerfaren som mig kan jag meddela att det är ingen stor risk att "sabba vagningen". Vagna på säger jag! Jag vet inte vad jag skulle gjort utan vagningen. Det är ett suveränt verktyg och du märker vad som fungerar eller inte. Om jag har vagnat fel så har lillkillen helt enkelt inte kommit till ro, och då har jag fått ändra på tekniken lite. Annas film gav mig en bra vägledning. Det enda jag försöker att tänka på, som jag läst av proffsen på forumet här, är att sluta vagna när det blir tyst och inte vagna till sömns. Det kan man ju alltid ge avkall på och bjuda på en vagning till sömns om det är en jobbig dag, eftersom en gång är ingen gång :wink:

Lycka till! Du kommer att märka att det går kanonbra även för dig! :heart:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
kabj

Inlägg av kabj »

Tack för svar!
Jag är nu hemma igen efter att ha varit bortrest över julhelgen. Vi slutade med semperdropparna i tisdags och han blev mycket bättre igen. Det är någonting i dem som inte fungerar ihop med honom, mycket ologiskt, jag vet, men vi har testat två gånger och båda gångerna har han blivit mycket "konstig". Magen verkar dock ha blivit bättre, han var en riktig solstråle igår och skrek bara några få gånger för att han var gasig, så det var skönt! Det blev dock en lång vakenkväll igen (dock följt av 6 timmars sömn!!!!) och jag känner att jag måste ta tag i det, men jag behöver svar på lite verktygsfrågor så att attityden kan sitta på rätt ställe! Vi har ingen vagn i lägenheten, så jag tänkte använda buffning.
Vi har även testat tillägg, vilket inte riktigt gick hem, han åt 30ml på 1 timme och var mycket olycklig under tiden, så nu vänjer vi långsamt med bröstmjölk en stund vilket inte heller funkar så bra, men det blir säkert bättre. Några tips om hur man kan få en tuttälskande bebis att gilla flaskan?
Här är det jag undrar om buffning:
:arrow: Efter att man lagt tillrätta skall man acceptera att han vänder på huvudet och skjuter upp rumpan eller ska man lägga tillrätta igen?
:arrow: Ska man försöka buffa till sömns första gången, eller bara tills han är lugn?
:arrow: Om jag inte är bombsäker på att han är proppmätt (mätt vet jag, men helt fullmatad) och han skriker upp sig skall jag fortsätta så han sover iallafall en liten stund, eller skall jag ta upp och mata igen?
:arrow: Om han vaknar efter 45 minuter ska jag ta upp och mata igen eller sk jag buffa igen så han sover 1,5-2 timmar totalt?
När jag finslipat attityden ska jag verkligen ta tag i det här! Börjar bli lite tröttsamt med bebis vid tutten i flera timmar och oändligt många läggningar av sovande bebis som vaknar efter 5 minuter...
Tack allihopa! Vet inte vad jag skulle ta mig till om inte detta forum fanns!
//
K
Sötnos född 11/11
Nancy

Inlägg av Nancy »

kabj skrev:Vi har även testat tillägg, vilket inte riktigt gick hem, han åt 30ml på 1 timme och var mycket olycklig under tiden,
Jag tycker det låter som om napphålet var för litet, då brukar bebisen reagera så här. Ofta kan man byta till större betydligt tidigare än vad tillverkaren anger.

Jag får överlåta buffningsfrågorna till nån annan, känner mig lite osäker.

Hälsningar från Nancy
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej kajb :D Vad skönt för både dig och liten att få styra upp saker och ting nu.

Om du lägger tillrätta, så lägger du huvudet bort från dig ( vanligen åt höger) armarna upp och benen ner. Sedan avslutar du med ett litet tryck över hela lilla kroppen a la solfjädern fast mycket kort. Om liten sedan väljer att vrida och vända sig hit eller dit är litens val och ska vara så. Han måste få burra runt och hitta en skön sovposition. Det tillrättaläggandet gör är att det talar om att det nu är sovdags.
Ska du däremot buffa- ja, då håller du ju kvar en hand över nacke/huvud. Mycket mjukt eftersom det är ett litet liv du har!
Liten bör få lära sig att somna lugnt och skönt redan nu. Jag har inte läst hela din tråd, men om liten inte har blivit buffad tidigare så är det inte hela världen om han somnar med det i början. Det viktiga är att du backar vart efter för snart blir buffen en stor favorit därhemma :wink: Du ska inte ta upp och mata om han vaknar efter 45 min. Detta är vad vi kallar sovskarv och det finns många små som vaknar just då, efter 45 min. Du får hjälpa liten till att fortsätta sova sitt långa sovpass där istället.

Jag vill också slå ett slag för inne vagn dock! Det finns att köpa för billig peng på blocket och är enligt många av oss det absolut effektivaste sättet att lugna pyttisar på. Då har du även skaket att backa till, vilket är toppen :!:

Ang. flaska så tar det oftast lite tid för de små att vänja sig. För min minsta tog det inte mindre än 3 :shock: veckor av ihärdiga försök. Skam den som ger sig liksom :lol: Vi har också gjort som Nancy bytt hål tidigare än vad som stått angivet. Noga måste man vara med raparna då och gärna mata lite mer upprätt.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
kabj

Mer frågor...

Inlägg av kabj »

Hej alla vänliga!
Nu är äntligen helgdagarna över så vi kan börja jobba på rutiner och sovning härhemma. Givevis kommer fler frågor upp :oops:
Så här ser det ut hemma nu...
Vi gör morgon mellan 7-9 ofta efter lillkillens långa sovpass (kommer till varför det långa är här senare). Mat + skötning umgänge i 1h 10-20minuter får B2 somnar direkt vid bröstet utan att äta, läggs över i sin säng och sover i 2-2,5 timmar. Nästa vakenpass vaknar han gnällig mn blir glad när man tar upp honom och vill inte ha mat direkt utan ligger gärna och är social i 10-15minuter först, sen försöker vi flaskmata med utpumpad bröstmjölk.
Vaken knappt 2 timmar sen amning, somna vid bröstet och läggs över. Här vaknar han minst en gång och vill ha mer mat. Jag har försökt buffa, men det gör honom bara förbannad och han skriker upp sig så fort jag börjar :cry:
När han väl somnat sover han i ca 2 timmar.
Tredje vakenpasset är knepigt... Han kan somna vid bröstet, men det blir bara lätt sömn så här kan vi hålla på i evigheter och det är här som 10,5 timmarspassen kommer in. Vi har brutit detta genom att gå ut med vagnen där han somnar snabbt ock kan sova i 2 timmar till.
Om det blir ett 4:e vakenpass så blir det ofta långt och han somnar på mig och får sova där ett tag annars vaknar han direkt eller strax efter att jag lägger ner honom (sängen är uppvärmd innan med vetekudde...). Här kan han sova 5-6 timmar.'
Hans mage börjar bli mycket bättre nu så det plågar honom inte lika ofta. Jag gissar att nyckeln till att lösa problemen ovan är att lära honom somna själv :?: Några andra tankar om vad som kan vara fel?
När det gäller att somna själv ska jag jobba på insomning ett sovpass i taget eller ska jag satsa på alla direkt :?:
När man lagt i vaket tillstånd hur mycket gnöl ska man acceptera innan man går in och verktygar :?:
Är det "ok" att hela sovpasset går åt till att lugna? Eller ska sovpasset vara 2 timmar sovande :?:
Hur vet man när det är en fråga på hjälp eller bara uttryckande av ilska :?:
Han visar klart missnöje vid flaskmatning. Han får i sig 20-30ml innan han inser att det inte är bröstet han suger på och blir då sur. Vi bytte hålet på flaskan (Tomme Tippee) vilket fungerade en gång, men idag drunknade han nästan, några ideer om vad det kan bero på :?:
Vi har även upptäckt att han är störningskänslig, så min man är ensam när han matar nuförtiden. Vi tar ett pass om dagen där vi försöker få i honom flaskmat, men det har inte fungerat så bra (dagens andra matpass) ska man byta matpass kanske :?:
Blev långt det här...
Tack alla för allt tid och hjälp jag får!
//
K
Sötnos född 11/11
kabj

Inlägg av kabj »

Kan det vara dags att införa schema med fasta hålltider tro? Eller är det för tidigt? Han är 7,5 veckor...
/K
Sötnos född 11/11
chokladkaninen

Re: Mer frågor...

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Kabj! :D

Det ligger en ökningspeiod vid 7-8 veckor och har ni den inte än sà kommer den alldeles strax! :lol: Sà mitt ràd är att vänta med det fasta schemat tills han är 2 mànader prick, sà vet du att ökningsperioden inte kommer och sabbar hela strukturen för er sedan. :D

Spontant tänker jag pà det här:
kabj skrev:... läggs över i sin säng och sover i 2-2,5 timmar. Nästa vakenpass vaknar han gnällig mn blir glad när man tar upp honom och vill inte ha mat direkt utan ligger gärna och är social i 10-15minuter först, sen försöker vi flaskmata med utpumpad bröstmjölk.
Vaken knappt 2 timmar sen amning, somna vid bröstet och läggs över. Här vaknar han minst en gång och vill ha mer mat. Jag har försökt buffa, men det gör honom bara förbannad och han skriker upp sig så fort jag börjar :cry:
Vad händer om du bestämmer dig för att fà förmànen att väcka här och ammar eller flaskar innan han är helt vaken? (Tänk pà Attityden bara! :wink:) För det verkar tydligt att han inte fàr i sig tillräckligt med mat här.

Jag hàller med dig om att det börjar bli dags för honom börja öva pà att lära sig somna själv. :D Satsa pà att han ska somna själv pà den läggningen som är "enklast" pà dagen - jag gissar att det är första sovpasset? När det sitter ger du dig pà de andra, för kan han en gàng sà kan han ju, bevisligen. :lol: Sedan är tricket helt enkelt att öva pà att LYSSNA. Gnäll, glöl och smàprat fàr han lära sig att ta hand om själv - det är om man gràter och är ledsen som man ska fà hjälp. Detta kan kännas klurigt i början, men man lär ganska snart känna sitt barns läten och hör vad som ligger bakom protesterna. O:)

I allmänhet räknar man tiden fràn att man möjliggör sovande som sovpass. Undantaget är kortlurar pà 5, 20 eller 45 minuter dà man räknar aktiv sovtid för att kunna väcka i en naturlig sovskarv.

Jag tycker att ni jobbar pà jättebra och när du beskriver din dag làter det mesta helt comme il faut. :D Sà bara fortsätt: lugna fina framsteg som hittills. :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
kabj

Hej!

Inlägg av kabj »

Tack för snabbt svar chokladkaninen!
Jag tog ett eget beslut imorse (!), jag gjorde ett litet ramschema för min egen del och beslutade att få lillkillen att somna ett pass själv.
Du har helt rätt i att det är första passet som är lättast. Jag lade ner honom vaken. Det blev lite ledsengråt som jag buffade tyst, det räckte med en buffomgång, sen sov han som en stock i 2,5 timmar :D
Eftersom det gick så bra tänkte jag ta nummer två också, och det gjorde jag, med en attityd av benhård beslutsamhet :)
Här behöver jag lite stöd tror jag. Det riktigt skar i mitt mammahjärta när han skrek upp sig :cry: . Det tog kanske 10 minuter av in-buff-ut sen sov han. Dock vaknade han och skrek, men jag buffade med benhård beslutsamhet tills han tystnade, men det tog säkert 6-7 minuter med gallskrik, vilket var ganska jobbigt för mitt oroliga förstagångsmammahjärta :(
Han sov i 3 timmar från läggning sedan. Är det ok att han skriker så länge eller har jag fel buffteknik? Massor med orosmoln i mitt huvud som inte riktigt försvinner :(
När det kommer till schemat så kommer jag att vänta lite till, men mitt förslag är som följer:
6.30-8.15 morgon
8.15-10.45 sova
10.45-12.45 vaken
12.45-15.45 sova
15.45-17.45 vaken
17.45-18.30 sova
18.30-21.30 vaken (med 20 min lur)
21.30-03.30 sova natt
03.30 nattmål
Kan det vara något tro?
:?: När jag inför schemat, gör jag då allt på en gång, eller borde jag börja lite i taget med att ett pass ska sitta stenhårt?
//
K[/quote]
Sötnos född 11/11
kabj

HJÄLP!

Inlägg av kabj »

:cry:
Nu vet jag varkenn ut eller in... Jag försöker lära lilleman att somna själv med hjälp av buffning. Igår fungerade det ganska väl (som beskrivet i tidigare inlägg...) Men idag på lur nr 2 blev allt pannkaka, han skrek och gnölade till och från i en timme innan vi beslutade oss för att ta upp i en lugn paus.
Jag har väldigt svårt att skilja hans frågor från om han är hungrig (som det inte riktigt finns någon rimlig anledning för honom att vara...). Och jag känner mig hemsk som inte tar upp när han skriker. Första luren funkade fint efter några buffar, men det här... Vad ska jag göra? Bara satsa på första luren tills den sitter perfekt, eller envist fortsätta? Det ska väl bli lättare och lättare inte som idag, svårare än gårdagen? :cry:
HJÄLP!
//
K
Sötnos född 11/11
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag tycker att du skall begränsa sovpassens längd och visa att du har koll.

Det räcker gott med 1,5-2 tim på fm och 2-2,5 tim vid lunchtid tycker jag.

Får han i sig tillräckligt med mat under vakenpasset :?:

Sen förstår jag att detta kan låta motsägelsefullt med tanke på vad ni pratat om tidigare i tråden men det behöver inte vara antingen eller med verktyg. En liten bebis på 2 mån kan lära sig somna själv utan buffande med "stenhård beslutsamhet".

Försök att tänka så här: om ditt barn varit vaket i två timmar och fått ordentligt med mat, ren blöja, gos och umgänge, då är det SOVA som barnet behöver. Förutom kvällen då många barn har en del hyss för sig så vågar jag lova dig att 2 tim är tillräckligt med vakentid i taget dagtid.

Vad händer när du lägger ned honom :?: Det blir pannkaka skriver du men vad betyder det :?:

Om du upplever att det rinner fort från flaskan kan du skruva åt hårdare, det hjälper en del.

Kram från Nancy
kabj

Inlägg av kabj »

Tack Nancy!
När jag lägger ner honom börjar han skuffa runt och knorra lite, vilket är helt ok, men efter max 10 min börjar han gråta, till en början övergivet (går in och buffar) men sedan skriker han upp sig ordentligt och slutar inte, han skriker så han knappt år lutf. Jag har nu buffat igenom det, men det tar lång stund och den här luren fick jag honom inte att sova mer än ett par minuter innan han började skrika upp sig igen.
Jag vet att han fått alla sina behov uppfyllda, men den övergivna gråten samt när han skrikit upp sig ordentligt känns inte ok att lämna honom ensam med. Det känns inget vidare bra att det blev sämre idag än igår heller.
Vad göra?
Sötnos född 11/11
Nancy

Inlägg av Nancy »

När min lilla Leonor var som din son hade hon detta schema. Skriver det inte som nåt slags "facit" utan mer som inspiration. Schemat är ungefär detsamma som mina tre yngsta haft i den åldern men det har varit smärre individuella variationer. Som sovare har de varit väldigt, väldigt olika.

ca 2 mån
natt ca 20-07 (lite olika när hon kommit till ro på kvällen)
vaken 07-08.30
sova 08.30-10.00
vaken 10-12 (mkt trött detta pass, oftast somnat redan vid 11.30)
sova 12-14
vaken 14-15.30
sova 15.30-17.00
vaken 17-20 med liten lur nånstans mitt i.
kvällsmål i sömnen 22.00
nattmål 03

Runt 3 mån:
natt 19.30-07
vaken 07-08.30
sova 08.30-10.00
vaken 10-12 (mkt trött detta pass, oftast somnat redan vid 11.30)
sova 12-14
vaken 14-16.00
sova 16-16.45
vaken 16.45-19.30 utan lur
kvällsmål i sömnen 22.00

3,5 mån
natt 19.30-07
vaken 07-08.30
sova 08.30-09.15
vaken 09.15-11.30
sova 11.30-14
vaken 14-16
sova 16-16.45
vaken 16.45-19.30
(inget nattmål)

Jag tycker att man kan vara uppmärksam på när barnen blir så stora att de kan vänta en stund på maten efter att de sovit. De hinner jobba upp aptiten och äter effektivare och mer. Mindre duttande och säkrare sömn när det väl sovs.

Jag förstår så väl att det inte känns bra när din son är så ledsen. Jag tror att du skulle tjäna på att (det här är så svårt att uttrycka utan att det låter knasigt :? ) vara lite mer "nonchalent" samtidigt som du med tydlig och kärleksfull hand visar hur saker går till. Förstår du hur jag menar :?: Lite "hej och hå lilla busbebis nu skall du äta ser du och det är så gott".

En klok kvinna på detta forum uttryckte det ungefär såhär: "Jag har ett barn men jag försöker behandla honom ungefär som om han är det femte i en syskonskara".

Sen tycker jag att det med SM är så att helheten är större än summan av delarna. Samarbetar man med sin bebis (för det är precis det SM är tycker jag) så spelar det inte så stor roll om t.ex. en lur blir "fel" eller om bebisen skulle råka hinna somna i famnen till kvällen.

Stor kram från Nancy
kabj

Inlägg av kabj »

Kommer in här för att skälla lite på mig själv :oops: :oops: :oops:
Ibland blir jag lite arg på mig själv... Lilleman har varit i ökningsperiod, så varför ska jag då göra det svårt för mig och tvinga till lurar????
Har även läst runt på forumet (bl. a dina trådar Nancy, MYCKET värdefulla för mig!) och insett att attityden ska jobbas på, det är inte synd om honom när jag lär honom att sova, han får värdefull kunskap som han kommer att ha nytta av resten av livet! Dessutom kan man faktiskt skynda långsamt! Så nu fick jag ur mig det :D
Han har dessutom visat att han är kapabel till lite eget tänkande, han har nu sovit 8 timmar per natt 3 nätter i följd... Killen kan!
Flaskan har han fått för sig att man inte kan äta från i famnen, men man kan få i sig en del om man ligger själv i soffan :roll: . Egen vilja kanske... Vi lyckades få i honom 110ml vid ett mål (med en hel del tutte emallan tyvärr, men nu skyndar vi långsamt! Ett steg i taget!)
Så det har varit lite si och så med sovtiderna, men mat mat mat har han fått.
Nu till dagens frågor :D :oops: :oops:
:arrow: Det här med att skynda lpångsamt... Kan han bli förvirrad om jag tar somna själv träningen en lur i taget, eller funkar det?
:arrow: Samma med maten, att varva tutte och flaska i ett mål kan det vara förvirrande?
Ska knåpa lite på schema att införa vid 2 månader också (snart där!) Och kommer förmodligen behöva lite input :oops: . Skynda långsamt gäller för mitt självständiga tänkande också verkar det som :D . Behöver lite mer hålla handen från er underbara människor på forumet!
Sötnos född 11/11
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ni jobbar ju på hur bra som helst, snyggt :D

Det är en fröjd att läsa ditt inlägg och ta del av dina tankar.

Jag tycker att du skall göra precis så som du gör, ta ett litet steg i taget. Det känns som om du är bekväm och trygg med det och då kommer det att funka utmärkt :thumbsup:

Ta du "somna själv-träningen" en lur i taget så kommer du snart att se att sonen din faktiskt fixar mer än du tror :wink: :lol:

Är ingen expert på amning blandat med flaska men jag har svårt att se att det skulle vara nåt negativt för din son. Huvudsaken är att han blir mätt, precis som du ju redan arbetar så fint med :D

Härligt med 8-timmarsnätterna. Vill inte låta som en gnälltant här men jag har med mina tre yngsta upplevt att det kommit några bra nätter strax före 2 mån, sen några sämre och SEN har det vänt igen. Ville bara berätta det OM du upplever detsamma. Knepet är att fortsätta på den inslagna vägen och sy ihop efter bästa förmåga.

Vi finns här :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"