Mjölken sinar...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mammamy

Inlägg av mammamy »

Amningssnäckor? Antar att det är samma sak som amninsnapp? Det går trögare för barnet att suga med amningsnapp så kan du amma utan nappen vid det här laget skulle jag rekommendera dig att göra det. Det gör inget alls att tömma brösten, det ökar säkert också produktionen, täta amningar är det som amningsmottagningarna brukar rekommendera men det står på intet sätt i konflikt med att tömma brösten. Att amma barnet utan kläder kan också stimulera dem att äta mer.
Sen tycker jag inte att du ska må dåligt över om du behöver ge tillägg som komplement, bröstmjölksersättning är en utmärkt föda även om din egen mjölk är den allra bästa, men det viktigaste är ju att barnet blir mätt!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej igen, jag ska gå in på amningshjälpen och kolla, tack för tipset!!
Amningssnäckor är ingen napp utan helt vanliga snäckor som plockats i nord Norge , man lägger dem på vårtan innanför bh-n så de blir som ett lock.
Jag hade fruktansvärt såriga och variga vårtor, satt och grät när jag ammade och köpte därför sånna och de har faktiskt hjälpt, de har börjat läka och gör inte alls lika ont längre.
Då hade jag ändå smörjt med bröstmjölk, luftat dem och allt annat man skulle göra men utan resultat, så snäckorna var mycket bra!
Hm... så det är inte fel att tömma brösten helt?? Man blir så förvirrad för på bb sa alla olika suck... En del sa att jag skulle pumpa om gossen sov, alltså om brösten spände, andra sa nej... det skulle jag inte.. men det borde ju öka ju oftare jag tömmer dem eller??? :?:
Har pump hemma jag fick låna, använder den ibland bara för det bästa är ju när barnet suger, det stimulerar väl mer...
Har förlikat mig mer med att ge gossen ersättning, precis som mammamy skriver så är det viktigaste att han blir mätt!
Tack för alla tips, kram Eva-Karin, mamma till Daniel :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
När brösten töms helt, får ju bebisen i sig den där feta näringsrikaste mjölken längst in, och det börjar ju om på noll så att säga, så jag förstår inte att det skulle kunna vara fel på något sätt. Bara bra! :D

Och hur går det med luzernthéet? Har du fått någon reaktion? Kommer det mer nu?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej anna,
det låter ju faktiskt som att det är bra att tömma ur brösten riktigt, tänkte det förut oxå men eftersom barnmorskan sa annat så blev man ju osäker... :?
Dricker mitt goda :roll: öh... the, känns som att det ökat lite faktiskt men jag ska ju dricka det en vecka så det kommer väl mer igång hoppas jag :)
Ärligt så tror jag att det blev fel redan på bb när de gav gossen flaska direkt, synd att de gav med en kopp för det är nästan för lätt med flaska så han ville inte tutta först suck... då blev det ju heller inte stimulerat så att säga.
Min son var svag, så jag är ju jättetacksam att man kan ge på flaska men önskar att de informerat mig bättre sedan. Har ju suttit och kämpat med amningen under ett par veckor nu, s.k intensivammat och det har varit drygt för både mig och min son :roll:
kram tillbaka :D
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Skrev fel.... :(
Synd att de INTE gav med kopp alltså... menar jag ju förstås :shock:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Det är vanligt att ha problem just när barnet är 7-8veckor.
Håll ut och amma mycket så löser det sig nog. Tänk på att det tar några dar upp till en vecka så ge inte upp om du vill amma. Jag brukade kompletera med tillägg innan läggningen. Ibland kan man behöva komplettera oftare. Jag följde dock standardmodellen som vanligt. Den innebär många amningspass ca.13st/dygn. Tror faktiskt att brösten behöver vila lite emellanåt även om det finns andra teorier.
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej,
som marie-d skrev så ammar jag ofta för att få igång produktionen mer samt ger tillägg så att gossen blir mätt och nöjd. Oftast blir det på kvällen då min mjölk verkligen verkar sina.. jag menar, sitter jag och ammar i flera timmar och han inte är nöjd så lider vi ju båda två :cry: Därför måste jag ge ersättning för det viktigaste är ju att han blir riktigt mätt och nöjd.
Har köpt bockhornsört som jag ska testa, dricker förstås mitt ljuvliga hö-the oxå med glädje... :shock:
Hoppas på det bästa och är tacksam för alla era råd !!
Kram Eva-Karin :D
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej :D tänkte komma med lite mer tankar och funderingar... Mitt inlägg är inte ngn propaganda mot amning på ngt sätt, jag vill bara vidga upp lite :wink:
Självklart (precis som man får höra överallt) så är det absolut bästa man kan göra att amma sina barn. Men jag kan reagera lite på att det är så amningshysteriskt överallt. När jag var nybliven mamma till lille Emil och hade blåmärken och vätskefyllda blåsor samt sårskorpor på bröstvårtorna rådfrågade jag BVC och undrade om jag kunde byta ut ngt mål om dagen till tillägg just för att få vila brösten lite i alla fall. Men NEJ det avrådde hon bestämt ifrån, salva tyckte hon att jag skulle använda och sen var det bara att kämpa på. :( Det där mysiga med att amma sitt barn försvann och jag upplevde det mest jobbigt. Jag tuggade på insidan kinderna så fort han skulle ta tag för att det gjort sååå ONT. 7 mån stod jag ut, men började trappa ned redan vid 4 mån.
När jag fick lille Jonas så hoppades jag att allt skulle gå bättre och att jag skulle trivas med att amma honom. Det första gångerna ja, men sen blev jag bara stressad av det. Det gjorde ont även den här gången, inte lika illa tack och lov och det läkte snabbare. Mina känslor väckte dåligt samvete, för överallt så pumpades jag med info om vad som var bäst för mitt barn och varje gång jag kom till BVC fick jag frågan (eller snarade påståendet) Du ammar väl fortfarande!? (det har jag iofs fått dragits med tills nu när han är 11 mån).

OK vart jag vill komma med det här svamlet är... Självklart ska man tänka på vad som är bäst för sitt lilla barn. Men man måste också tänka på sig själv, mår du bra av att kämpa vidare så gör det. Mår du INTE bra utan bara blir stressad och pressad så finns det (som rdan är sagt tidigare i tråden) fullgoda alternativ.

Jag hoppas att det löser sig med tillgången på käk och att ni får en härlig amningsperiod, om inte så är det precis lika härligt och sitta med dem i famnen och ge flaska. :D Lycka till!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej igen :o
Jag kan bara hålla med dig Linda med allt du skrev, jag har haft en ren mardröm med amningen och precis som du skrev så var det rena amningshysterin och jag mådde fruktansvärt dåligt usch :cry:
Jag hade oxå variga , såriga vårtor och har det faktiskt än men det är bättre nu men jag hade heller inget stöd med det och det känns jobbigt.
Det enda de sa på bb var att bröstvårtorna skulle läka inom några dagar om jag smörjde dem med bröstmjölk och luftade dem men jag skulle ortsätta att amma ändå, och pumpa ur men det gjorde ju minst lika ont...
Satt och grät och undrade oxå hur det kunde vara mysigt att amma, det var ju en ren plåga!!
Vårtorna läkte som sagt inte, jag önskar verkligen att de hjälpt mig bättre men tyvärr så var det bara att bita ihop.
Självklart inte till vilket pris som helst, det är varken bra för mig eller min gosse och därför fortsätter jag med ersättning när min mjölk sinar och bröstvårtorna gör för ont.
Synd att det är sådan press på alla mödrar, jag har varit så ledsen, önskar att man kunde resonera lite mer humant för det kan verkligen ta knäcken på en usch :cry:
Dricker the för att försöka att öka min produktion, ett smakar hö och det andra smakar vatten-curry :shock: och hoppas på det bästa !!
Återkommer sedan med ett förhoppningsvis gott resultat :)
Kram och tack för alla inlägg!
Eva-Karin, mamma till Daniel född 050306
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Hoppas att du kommer över tröskeln, för amningen är verkligen mysig när den fungerar. Min erfarenhet är att den tar väldigt mycket tid i början, dvs de först två månaderna, innan barnet har fått upp farten. Sedan går det mycket lättare och blir praktiskt ,bekvämt ocvh mysigt.
Jag tror också på att du är inne i en ökningsperiod och att det kommer att vända. Men om det inte skulle vara så glöm inte att man faktiskt iINTE en misslyckad mamma för at man inte kan amma. Det finns säkert många andra saker som gör dig till en lyckad mamma, saker som är mycket viktigare för ditt barn än vem som producerat hans mjölk.
Det kan ju dessutom knappast vara så att mjölken rinner till lättare för att man känner sig pressad och stressad.

Lycka till!
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej cillamamma,
ja, du har helt rätt att det är en ökningsperiod nu men jag har gett tillägg redan från början då min mjölk ej räckt till men efter min intensivamningsperiod har jag gett mindre för det har väl kommit igång mer nu.
Jag är säker på att mjölken fanns från början så det räckte men att alla råd på bb samt mina såriga blödande bröstvårtor gjorde att allt låste sig. Jag blev helt enkelt för stressad och då blev allt fel!
Önskar verkligen att jag fått bättre stöd, det hade behövts!
Jag försöker nu slappna av mer, och dricker mina minst sagt vidriga the-blandningar :shock: Har tyvärrr inte märkt någon större skillnad men det verkar som att det kommer lite mer ivarjefall, då under dagen helst men på kvällen sinar det...
Som t.e.x igår kväll satt jag och ammade i 1 1/2 timme, ändå åt gossen 200 i ersättning efter å då har han ju kmnappast fått i sig mycket.
Tack för stödet, känns skönt för man är ju känslig... :wink:
Eva-Karin, Daniels mamma
:cry: :cry: :cry:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Det är inte så konstigt att maten sinar på kvällen.
Den bästa mjölken har man på morgonen och förmiddagen, fet och näringsrik.
Allt eftersom dagen går blir mjölken tunnare, och den mjölk man har på kvällen är rätt "blaskig" faktiskt, och mättar inte så bra.

Jag hade själv det problemet. Standardmodellen funkade dagtid, men inte på kvällarna, då jag alternerade mellan "maraton-amning" eller pumpad mjölk på flaska. Detta var till Clara, och att inte ersättning kom in i bilden till henne, beodde på att hon kaskad-spydde av det! :shock:

Jag måste säga att jag beundrar dig att du håller ut trots bröstvårtornas kondition! Men jag hoppas att du inte gör dig själv till en martyr!
"liws" inlägg är ju så viktigt!

Amningshjälpen är bra på många sätt, men det är svart eller vitt för dem! Det är amma eller inte! Detta är dom så benhårda på att man som mamma känner sig värdelös bara man knystar att man skulle vilja ge tillägg. :twisted: Det viktigaste för dem är att barnet får bröstmjölk, inte att mamman mår bra.
Jag tycker det bordee vara en självklarhet att barnet och mamman är ett team!
Ni ska BÅDA må bra!

kram anna
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej anna,
jag har oxå problemt med att Daniel verkar inte riktigt tåla ersättningen jämt men vad ska jag göra när det inte finns tillräckilgt i mina tuttar ?? Har blandat lite olja i maten, då blir han inte förstoppad så det har ju hjälpt tack å lov! Han spyr oxå ibland av det så det känns jobbigt! :?
Jag känner dock att jag är tvungen att ge ersättning för att han måste ju bli mätt och jag vill inte bli psyksjuk på kuppen av all amning, jag måste ju få vila lite iband :shock:
Har bara snabbt kollat på amningshjälpen, men är det som du skriver så kollar jag inte mer där för jag är enormt lättpåverkad nu känner jag, och lider av dåligt samvete usch. För precis som du skriver så har vissa barnmorskor påpekat vikten av amning och att man inte ska ge ersättning för då kunde jag ammat den tiden istället....
Men jag då? Ska inte jag må bra oxå?? :roll:
Försöker med allt ju, så viljan finns men inte så att jag brakar ihop, det är det inte värt!!
Tack för snälla ord, jag känner mig inte så duktig men det känns skönt att få uppmuntan!! :lol:
Kram Eva-Karin :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag ska inte säga att ALLA på amningshjälpen är sådana, men de jag och väninnor stötte på var det :cry:

Jag låg då i soffan och ammade Clara i 3 timmar i sträck på kvällarna och var helt slut... :cry: Sommaren strålade ute och jag låg inne och ammade...

Jag ringde då Amningshjälpen för att fråga om man kunde ge tillägg på kvällen som komplement. Då svarade hon bara att det var vanligt att det var såhär, så det var bara att hålla på och amma. Tillägg skulle jag inte ge, för då kunde barnet vänja sig vid flaska och vägra bröstet.
På BVC sa de TVEKSAMT att jag väl kunde ge en flaska tillägg, men jag tänkte väl inte sluta amma??
Jag beslöt i alla fall mig för att komplettera med tillägg på kvällen. Hon spydde som en fontän, ända ner till gallan, och låg och rosslade och kved, helt slut.
BVC sa, låt det gå några dagar, och prova igen.
Gjorde så, tyvärr...för det blev ju samma resultat igen :cry:
Istället fasade jag jättesakta in tillägget. Blandade 90/10 mjölk - tillägg
1,5 vecka, ökade till 80/20 o.s.v. tills jag till slut var framme vid hel flaska tillägg. Jag var då så trött på pumpen att jag hade lust att kasta den i väggen, men Claras mage hade sakta vant sig, så då behövde jag ju inte tänka på det längre! :D
Hon hade ju dessutom blivit större då, och åt mer vanlig mat med.

Det här nya med att barn bör ammas i 6 månader tycker jag personligen är en smäll på käften åt de ammande mödrar som kämpar så!
Hur många KAN amma sitt barn fullt ut, utan varken ersättning eller någon som helst annan mat SÅ LÄNGE?? Hur många har så det räcker?
INGEN jag känner i alla fall! Man gör så gott man kan!
En halvårs-bebbe kräver MYCKET mat. Jag fick andra dottern Ida precis i glappet när dom ändrat till 6 månader. När det ändrades hade jag redan börjat ge Ida smakportioner vid 4 månader. Ändrade inte på det! Kände mig betydligt säkrare som andragångs-mamma, och vågade lite mer på mig själv!

BVC har f.ö aldrig kommit med några vettiga råd till mig, jag har kört efter Barnaboken, och nu finns ju Forumet också, när det kommer frågor i huvudet! :D

Jag upprepar mina ord från tidigare:
Det viktigaste är ATT ungen blir mätt, inte HUR den blir det!

Tänk på dig själv också! Att slita så är det inte värt!
Visst vet man ju att amning är det bästa, gör man det inte får man dåligt samvete :roll: och gör man det kan det bli som det blivit i ditt fall att man sliter så hårt själv med bröstvårtor o.s.v, och tiden, att man mår dåligt för DET! Så hur man än gör är det ju inte bra! Inte konstigt att man känner sig otillräcklig!!

Du skriver att han kan vara lite känslig mot tillägg ibland, prova att byta sort, det finns flera att välja mellan

Ta nu några djupa andetag och tänk på att DU är den bästa mamman för ditt barn! DU gör så gott du kan! Du har ju inte slutat att amma! Du gör ju det också! Det är ju en jättebra medelväg du går nu!!
Skulle du besluta dig för att lägga ner amningen, så blir det inget fel på ungen för det heller i så fall - jag lovar :wink:
Det är meningen att det ska vara roligt med barn!
Inte ska man gå och må dåligt heller!

kram anna
Eva-Karin

Inlägg av Eva-Karin »

Hej igen Anna,
Jag håller med om det du skriver, den här amningshysterin är inte särskilt hälsosamt för varken mor eller barn !
Måste bara säga att på bvc där jag går har jag en underbar dam som stöttar mig till hundra procent, hon har hela tiden påpekat vikten av att jag själv måste må bra vilket är bra såklart!!
Jag frågade aldrig någon om det var okey med ersättning, jag köpte det ändå eftersom gossen inte var nöjd. Kanske inte så smart men jag blev så panikslagen eftersom jag satt med blödande, variga bröstvårtor och kunde helt enkelt inte amma som jag skulle. Alla råd jag fick hjälpte ingenting så det var verkligen illa.
Jag funderar på att byta sort som du skrev men har hört att det heller inte är så bra, har nan 1 nu, det funkar ganska bra när jag har lite olja i och matar honom sakta så att säga men man kanske skulle testa något annat?
Förstår hur du haft det, satt senast igår och ammade i evigheter för att till slut ge ersättning som han åt upp rekordsnabbt(250ml)
Det är alltså besvärligast då på kvällen men nu tänker jag faktiskt mer att huvudsaken är ju att han får bröstmjölk av mig, även om det inte räcker till..
Han ska bli mätt, det är viktigast och om det nu råkar vara ersättning som gör han mätt spelar kanske mindre roll för han får ju av mig med...
Jag blir galen men jag försöker tänka så.. :cry:
Tack för din uppmuntran :) , jag förlikar mig sakta men säkert med att det är okey med att ge mer än bröstmjölk.. barnet ska ju inte lida utan vara mätt och nöjt!
Efter ersättningen igår(250ml) samt min amning sov han 7 1/2 timme ... det hade han ju knappast gjort utan det extra så visst är det viktigaste mycket mat!! (å jag trugar minsann haha)
Förresten så är jag oxå mycket trött på pumpen suck :x men den är bra att ha ibland ändå, har fått låna den i en månad till så jag får väl vara tacksam för det!
Nu är det dags för lite uppfriskande läckert the igen :lol: .. blä , men jag gör det ändå för det säga vara nyttigt mot allt haha! Å kanske hjälper det lite till :D
Kram Eva-Karin, mamma till Daniel född 050306
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"