Måste nog litegrann ta dig i hampan, dessvärre. Det är gnällvarning här
Indiemorsan skrev:vi gör precis likadant jämt. - - - vi skrattar ner i sängen och pratar om trevliga saker som har hänt på dagen som han ska drömma om på natten. Sen ramsar vi ut.
Styra hans drömmar, hmhm

Bestämma vad han ska tycka är trevligt

Skratta honom ner i sängen - vackert så - men packa er GENAST iväg efter det och låt det arma barnet vara i fred
Indiemorsan skrev: --- att han är arg över att behöva lägga sig kan jag köpa.
Det ska du väl inte alls "köpa" =; Är du själv arg över att behöva gå och lägga dig

Eller njuter du av det och ser fram emot en ljuvlig god natts sömn

Skulle vilja, åtminstone, eller hur

Tro mig, det vill lilla barnet också.
Indiemorsan skrev:--- när det har varit tyst i ungefär 20 minuter - ibland bara tio - kommer våg nr två. --- sonen är omväxlande ledsen, förtvivlad och arg. Ofta fungerar det att maratonramsa mycket övertygande vid hans dörr
Vad betyder "maratonramsa"

I mina öron låter det inte roligt. Jag tror inte jag skulle vilja bli maratonramsad (med underliggande irritation / misstro / oro / uppgivenhet). Vore jag orolig / ledsen / förtvivlad och försökte uttrycka det, för den eller dem som ville mig väl och fanns där för mig, skulle jag nog önska att de kunde lugna mig, sedan de lyssnat till mig och på ett betryggande vis fått mig att känna mig förstådd. Då, och först då, skulle jag kunna ta till mig deras betryggande lugnande med lättnad, slappna av och känna tillförsikt. Kanske till och med befriande glädje
Indiemorsan skrev: Han kan med lätthet hålla på i 40 minuter
Jag försäkrar, det är inte "med lätthet". Hans frågor får inte FÖR HONOM tillfredsställande svar. Han är tvungen att fortsätta söka dem. Inte roligt för honom
Indiemorsan skrev:--- och vi blir trötta och ledsna över att vårt barn är argt och ledsen, över att allas vår kväll blir sönderskriken. För vem vill ha ett ledset barn?
Beviset för att man gör rätt är barnets slutgiltiga lättnad. Det är inte synd om ER, förlåt att jag säger det

Det är synd om lilla barnet. Hjälp honom
Som Sagalinda påpekar, och som du själv nu förstått, lider han av en ackumulerad sömnbrist som är mycket, mycket allvarlig. Ingen människa, som är utsatt för sömndeprivation - allra minst ett konstant övertrött barn - kan vara glad och uppåt och trevlig dygnets alla (icke halvt, eller helt, medvetslösa) timmar. Det är inte för intet som sömndeprivation är ett gammalt beprövat tortyrmedel.
Indiemorsan skrev:Han är två år och har varit en riktig nappknarkare sen mycket späd ålder och länge var nappen hans enda tröst och vän, - - - nu har han sin panda, men fortfarande kan han inte sova utan en napp i munnen och en i handen som han ligger och stryker mot kinden. Normalt sett stör de inte - han har hela sängen full med nappar
Stör inte vem

Er ömma föräldrar

Som har fyllt "hela sängen" med nappar
Honom stör nappen svårt. Tro mig. Den - eller avsaknaden av den - håller honom sysselsatt nätterna igenom. Medvetet eller ej men sysselsatt. Det är inte barnet som är född till "en riktig nappknarkare" utan ni ömma föräldrar som har gjort honom till det. I missriktad välvilja, naturligtvis. Men så länge han "inte kan sova utan en napp i munnen och en i handen som han ligger och stryker mot kinden" kan ni alla se er i himlen efter lugna nätter - förlåt att jag säger som det är
Du ville väl ändå inte, på allvar, att nappen skulle vara "hans enda tröst och vän"
Indiemorsan skrev:--- men han använder det ibland som ett sätt att få in oss i rummet, för han tror att han kan lura oss att han har tappat nappen (vilket han aldrig har).
Sista grälet: Nej, han "tror" inte att han kan "lura" er. Han vill ha sina lugna, goda, sköna, sammanhängande nätter utan både nappar och oro. Han BER OM HJÄLP.
Sova lugnt, gott och SÄKERT (=utan oro) på nätterna vill vi ju alla. Jag vet att du håller med mig här
O:)