Problem med läggning

Rosine

Inlägg av Rosine »

Efter två lugna nätter där sonen inte vaknade hade vi en, mild sagt, orolig natt igen. Det är hemsk svårt att få honom somna om. Kan det vara en idé att minikura? Kanske att man går in vid första piep, lugna med händerna, ramsar sig ut ett sedan (men när är det dags??) och ramsar alle fem minuter. Och så går vi in bara kort den andra natten och ramsar oss ut snabbt. Och så bara ramsa den tredje natten? Eller vad tycker ni?
Jag undrar om vi använt verktygen på fel sätt. Har läst flera gånger här i forumet att några föräldrar inte alls ramsar när barnet vaknar och gråter på natten. Min erfarenhet med vår son var dock att en snabb ramsa lugnande honom medan att göra ingenting förvärrade gråten. Tills i fredags där ramsan funkade inte längre. (Vid andra dagtider funkar den jätte bra).
Jag är jätte tacksam för råd och hjälp.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej du!

Eftersom er son ändå sover hela nätter med jämna mellanrum skulle jag inte minikura i stor stil, utan bara styra upp det hela med säker hand. Misstaget ni gjorde i helgen var ju att ni tog upp honom ur sängen. Detta löser inget på sikt, om ens tillfälligt, därför att man då talar om för barnet att sängen är en farlig plats.

Att ramsa genast vid uppvak är en bra strategi i detta läge. Fyra av en glad och betryggande ramsa genast han börjar låta om sig, och gör sedan det som känns bäst; husljud eller tyst. Om han skriker upp sig får ni ge en påminnelse. Men kom ihåg att han får svära ifred! Ett argt barn ska inte verktygas. Använd ramsan för att lugna honom vid ledsamhet. Bara vid absolut total kris går ni in och lugnar, men gå då ut när han är lugn. Vänta inte tills han somnat helt. Ramsa glatt på vägen ut. Ta under inga omständigheter upp honom ur sängen! Det kan ta sin lilla tid innan han inser att sängen är ok och att inget händer på natten, men med målet för ögonen fixar ni det lätt. Mitt eget rekord är 3½ timme... (min yngsta hade massa frågor en natt :shock: )

Lycka till! Och kom ihåg att skjuta vargarna och lita på dig själv - det är du som vet hur det ska vara här i världen!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack för ditt svar, Sagalinda. Det känns svårt, det hela. Men jag skriver inte för att klaga. Efter tre lugna nätter hade vi uppvak igen, kl. var 4. Vi lyckades lugna honom med ramsa och musik, ganska hög. MEN han somnade inte riktigt djupt. När vi ställde ner (inte av) musiken efter en kvart kom han igång igen, och så gick det vidare i en timme. Sammanlagt tog det alltså 1 och en halv timmar där han uppenbarligen sov bara på ytan, vaknade, somnade med hjälp av ramsa och musik osv. Han tystnade ganska snabbt varje gång, men sov inte länge. Först rund halv 6 blev det riktigt tyst och lugnt. Vad kan det beror på?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Det är inte för inte som det kallas vargitmmen :wink: Fortsätt bara i just samma stil, ni gjorde att kanonbra jobb inatt. Det behöver lite tid för att sätta sig, man måste ha tålamod. Han är inte ännu övertygad om att sängen är en trygg plats, därför vågade han inte sjunka in i djup sömn. Men ni är på väg!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"