Drömhuset är vårt! Nu vill jag prata huuus!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag bor ju också i hus, med besked, på nått sätt. Vi bygger ju ett nygammalt hus från grunden knutet till vårt nuvarande från (typ) 1850-talet. En bedrift utförd i total okunnighet, som man brukar säga... 8) Vi byggnadsvårdar ju till förbannelse i bland, och jag skulle så gärna också bo i sekelskifte, eller funkis... :P 1850 har ki sin begränsning, så tack och lov för nybygget där man kan ha friare händer.
Till detta kommer en stor tomt, på tok för stor för att vara tomt men för liten för att vara gård. :roll: Men det blir nog bra till sist.

Grattis till huset, blivandemamma!
Stilla

Inlägg av Stilla »

anna skrev: Stilla: att lägga platonmatta klarar man själv! Vi säljer inte sånt, men har en provbit liggande på jobbet, och den ser likadan ut på båda sidor, så den KAN man inte lägga åt fel håll. Möjligen finns det massa olika sorter, men håligheterna ska ju ligga neråt förstås. Annars blir det ju fukt likförbaskat :wink: Ni kommer med all säkerhet få bort källarlukten om ni gör om.
Jaha, ser den lika ut på båda sidor... ja dåså :D Och om det fanns tveksamhet borde det väl medfölja nån slags beskrivning tycker man... Det vore underbart att bli av med lukten. Nu ska jag peppa mannen! Vi måste ta tag i det där i höst. Nu på sommarn är det mest ute; staket, plattor, rabatter mm...
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Som sagt säljer vi inte platon, så jag vet inte exakt hur det är. Men där ni köper det får ni svar :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:D :D åh! Här är ju fart i den här tråden! Så kul att höra allas tankar!

Ja, såklart måste man få ut sin blommig sida någonstans, om man är shabby av sig :lol: :lol: å rosentapet på den verandran låter helt underbart!
Jo, såpalutat är det allt :D men är mörkare i en del av huset, oljat men fantastiskt slitstark det också.

Vad är det för toa du skall renovera, anna? Jag tycker det är så snyggt med shabby tapeter på små gästtoaletter. Med en häftig guldspegel. Kan nog komma på tal i vår lilla toa såsmåningom.

Jag är imponerad att ni renoverar så, Torpsara! :shock: hade aldrig vågat! Men vad mycket man måste lära sig!

Jag fyndade en jättefin Emmafåtölj på en auktion nyligen. Gillar den jättemycket. Så min tanke är att det skall få stå en i varje sovrum uppe :D gäller bara att fynda fler :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jamen det är ju JÄTTEKUL att prata hus :!: :lol:

Hur är det annars i nya huset? Mycket att renovera, eller i ordning?

Toan, ja... :-k Funderar och funderar där...
En del av mig vill VERKLIGEN gå loss i shabbychic-spåret! Rosentapeter, småpynt o.sv, RIKTIGT ta ut svängarna! Eller sätta pärlspont på väggarna och måla vitt och gå på en vitare shabby.

ELLER dra på allt vad man orkar med indiskt! Guld/vinröda tapeter, guld-detaljer, tavlor, bonader, pärlor, ja köra loss så man nästan ryggar bakåt när man öppnar dörren! :lol: Vi hade mycket indiskt i förra huset. Jag gillar verkligen den stilen OCKSÅ, men vi har ett extrarum på övervåningen som jag ska dra loss den stilen i så småningom!

Nu är toan bedrövligt trist...Brunt klinkersgolv, vita glasfiberväv-väggar.
Och så bytte vi handfat för ett tag sedan, så det nya passade inte i de gamla spåren, så det fattas bitar av tapet vid infästningarna i väggen :roll: Usch, usch!
Jag tycker det är kul med små toaletter, för där kan man göra små explosioner! :D

I vårt förra hus på toaletten hade vi turkosa tapeter med båtar och fiskar i färgglada färger. Gul matta, fisknät i taket med draperier av snäckor som jag borrade hål i och trädde på snören och hängde i nätet. Även det lilla fönstret täcktes av små snäckdraperier och stjöstjärnor. Ja det var en glad toa som tilltalade både unga och gamla :D

Emmafotöljer är söta! :D

kram anna
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Kul tråd - jag hakar på :lol: Vi flyttade in för 2,5 år sedan. Ett 50-talshus men delvis renoverat under 90 och början av 2000-talet. Men ändå är det ju så mycket man vill göra!!!

Det stora projektet är källaren där det gamla pannrummet ska göras om till bastu/relax/tvättstuga. Maken har eget som "kakelfixare" så vi gör allt själva...men det tar tid! Ursprungsplanen var att det skulle vara klart tills lillebror föds...oops! Han är 16 månader nu :shock: Och tyvärr är det ju påbörjat så där nere har det varit uppbilat med betongdamm överallt i...drygt 1,5 år nu :cry: Tvättmaskinen står intryckt i ett hörn och det är INTE kul att tvätta där. Men nu är jag lovad att vi INTE ska ha en vinter till utan bastu och nu är i alla fall golvvärmeslingorna på plats och det ska gjutas igen a.s.a.p!

Men då dök det oväntat upp andra planer så nu är vi mitt uppe i att planera nytt kök! Det behövs verkligen eftersom köket är fruktansvärt dåligt planerat, med dåliga och lite skåp för förvaring! Var på Ikea och valde förra veckan så vi får se när beställningen går iväg, måste bara räkna pengar först :lol:

Det vi gjort sen vi flyttat in är annars mest ytrenovering, tapeter och så. Ett sovrum har delats av till två och huset har målats utvändigt. En friggeboda har vi skaffat oxå....

Kul att läsa vad alla fixar och donar med!!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu är jag inne på lite allvarliga frågor, men jag tror det "farliga" är att hamna i att ha en massa projekt som man gärna vill göra och dessutom påbörja dem, flera på en gång. Om det blir för mycket så är det risk att man inte orkar nånting för allt känns helt oöverstigligt.

Jag är en planerare och uppstartare, däremot inte slutförare. Maken är likadan. Dessutom är vi ganska lata, så vi gör inte så mycket som vi skulle vilja. Men på sätt och vis tror jag att det är bra. Annars skulle vi nog kunna hamna i den känslan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så sant /LO. Vår regel är att varje projekt ska vara slutfört innan nästa påbörjas. Vi lyckas hyfsat med det, nåja, men tillräckligt. Och det ÄR superviktigt. Ingen blir lycklig av att bo i en byggarbetsplats. :?
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jag såg själv hur det lät när jag skrivit inlägget :lol: Vi försöker alltid ta en sak i taget. Källaren har nog mest blivit stående för att "skomakarns barn går med trasiga skor". Andra projekt, (som inte handlar om kakel :wink: ) har påbörjats och avslutats under tiden :D Och att det verkar bli köksrenovering mitt i allt var en slump. Det dök upp oväntade "öronmärkta" pengar för just köksrenovering, annars hade vi tänkt stå ut med vårt icke funktionsdugliga kök i minst fem år till!

Sen räknar vi med att det projektet går relativt fort. I och med att maken är hantverkare så har vi vänner som är både snickare, rörmokare, elare och allt vad som kan behövas. Så vi bokar upp alla i en vecka, jag och barnen flyttar ut och så kör dom :lol: Men som sagt, det är inte beställt ännu, kanske källaren hinner bli klar före i alla fall och det vore ju toppen!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

SÅ skulle jag vilja ha det, Lingontuva. :D Du kan få byta mot en bekantskapskrets av odugliga akademiker och musiker. (Nej, det var ogint, vi hade inte rott i land detta utan de händiga i den flocken, men det är inte riktigt samma sak... :wink: ) :lol:
twins

Inlägg av twins »

/LO skrev:twins: Finns det möjlighet att få se någon bild? Antingen om du mailar till mig eller om du har någon hemsida där du lägger upp bilder.

/LO
Absolut. Jag har ingen hemsida men kan maila bilder till dej. Ska pysa över och låna svärföräldrarnas digitalkamera så fort tid finns (vår kamera har tackat för sig :( ).

Vi var oxå överrens om att göra klart ALLT på övervåningen, innan vi påbörjade nere. Gick faktiskt ganska bra :) . Det som saknas uppe är en bit taklist i sovrummet och lite lysknappar. Sen har jag en mystisk kabel som sticker ut och hänger ur en vägg :shock: . Inga ändar så vet inte riktigt vad det är, ska nog borrra att litet hål och pilla in den i. Vem vet, kanske är den viktigt :lol:.

Jag har faktisk börjat med lite småpyssel nere. Håller på att måla våra furudörrar vita. Grundfärg + 3 lager vit färg verkar behövas, suck :roll: . Tur att jag gillar att måla...

Vårt kök var alldeles nygjort när vi flyttade in. Vi fick riva plasten av kylskåpet t.o.m. Jätteskönt. Vitt Lidingö kök från Ikea med mörkbrun bänkskiva (laminat tack och lov). Svart kakel. Sen har vi faktiskt svart kyl/frys, fläktkåpa, spis och micro. Vet ej om jag hade vågat det själv, men det är faktiskt snyggt. Sen är det vit tapet med blommor i svart... Ja ingen färgklick precis, men ska slänga in lite grönt eller turkost för att liva upp. Jag gillar mitt kök och älskar mitt runda matbord :D .
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack! Gör det när du har möjlighet. Det dröjer ett tag innan vi går på den delen. Även om vi vill göra det nu!
Låter supersnyggt med svart, men mycket fingeravtryck från små barn - eller?

Vi ska också måla våra hemska furudörrar här uppe. Här finns en bild på glada barn som livar upp vår trista korridor: http://en.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116/00000092 Och det är faktisk fyra dörrar. En längst upp till höger i bild också.

Panelen blir kvar, men skulle kunna bli högblank svart - vad tror ni om det? Vansinnigt?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Blivande mamma:
Var bor du förresten?
Har du kanske tips på någon shabbychic-butik i din stad som jag kan skicka kortprover till?
Ja, jag tar tacksamt emot tips på butiker från andra också förstås :wink:

LO/ spännande med svart... :-k Kan nog bli riktigt coolt! :D

kram anna
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Anna: vi flyttar till Bromölla. Men vet att det finns två bra affärer i Sölvesborg.

Lilja elegans och stil
Östra Storgatan 2
294 31 Sölvesborg

0456-12099
(hittar inte någon hemsida)

Finns en till vet jag, men har letat en bra stund utan att hitta den... Får återkomma med det!

/LO svart känns modigt! :D superspännande att se resultatet sen!

Återkommer när jag har mer tid :D

KRAM!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:thumbsup: Toppen, TACK :!: Dem ska jag kontakta! Har ingen i Sölvesborg, närmast dem är Kristianstad (Prästbostället)
Ja, hör gärna av dig om namnet på den andra när du hinner! :D

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"