Mikas röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Susan! :D

Åh, vad skoj det är att läsa om Mikas äventyr! :lol: Sådär cool som du är vill jag också bli när jag blir 3-barnsmamma! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
noanamn

Inlägg av noanamn »

Åh, vad roligt - jag älskar de här syskonens rödtrådar!

(sådär cool hade jag också velat vara, när jag blev trebarnsmamma :wink: )

kram
M
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

tack Susan för att du delar med dig, det är så härligt att läsa om er! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Cool 8) jag!? Äsch då, det är jag ju inte alls däremot är jag fruktansvärt lat :oops: och ibland är det en ganska positiv egenskap faktiskt.

Mika har hittat mer och mer rutiner och allt funkar bra. Vi väcker henne sju på morgonen, ammas och är allmänt social. Klockan nio somnar hon i sin vagn och väcks igen klockan elva, ammas och är trevlig. Sover igen mellan ett och tre. Ammas igen och sover sista luren mellan fem och sju. Precis som med grabbarna som är sista luren för dagen ibland lite gungig men för det mesta behövs det bara några extra vagningar så sover hon som hon ska och behöver.

Mellan sju och nio är det amning, bad fast inte varje kväll även om hon nog skulle vilja det, pyjamas på och så en nattslurk i form av ersättning. Ibland slinker det ner 40 ml och ibland drar hon glatt i sig 90 ml. Mätt i magen är det nattning klockan nio. Vi har för vana att bara lägga ner i vagnen, stoppa om, skaka på handtaget och så är det bra med det. Ibland somnas det på studs och ibland tarvas det lite mer vagning.

Sen sover då Lilla Prinsessan allt från 6-8 timmar, när hon då vaknar vill det ätas och det äts ordentligt. Här är det inte tal om några 20 min utan det ska vara ett rejält mål mat från bägge tuttarna. Emil var likadan, han sov ju också många timmar i ett svep och har man då inte ätit något nattmål klockan ett så är man ju hungrig som en varg vid femtiden. På natten gör jag likadant när jag lägger henne, vagnar aldrig till att börja med utan bara om hon börjar låta och är missnöjd med tillvaron.

Det är verkligen en gåva med barn, även om det vissa stunder är lite svårare att se. Då tänker jag på Emil som stundtals trotsar så skogens alla fåglar flyr fältet :wink: . Men för det allra mesta är det bara härligt, inspirerande och väldig lärorikt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle

Inlägg av Elle »

SusanD, du inspirerar många!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack Elle, du snälla vän. :)

Ja vår lilla Prinsessa fortsätter att göra succé. Nu har vi haft Father A:s bror med familj här ett par dagar, kusinerna är sex och tre år och alla våra barn har haft tokroligt från morgon till kväll. Mika har verkligen blivit väl omhändertagen av de små som hållt och pratat snällt med henne. Faster förälskade sig och drunknade i Mikas stora blå underbart vackra ögon.

En kväll skulle faster så byta och nappa Mika så jag kunde hjälpa till med den andra människomaten. Till en början åt Mika bra men efter en kort stund blev hon missnöjd och ville inte ha mer. Mätt? Kanske. Jag la henne men jösses så arg hon var, magen var hungrig. Tuttade henne en stund och la henne igen men hon blev lika arg. Då bestämde jag mig för att ge henne lite mer ersättning och upptäckte då att faster skruvat fast själva tuttringen så hårt så det kom ju inte ut en mililiter ersättning. Jag fixade lite ny ersättning som Mika slök som en utsvält och sen somnade hon så gott så gott. Tänk så tokigt det kan bli ibland och tänk så envis hon är vår lilla tös, inte en tanke på att ge sig förrän hon fått den mat hon så väl behövde.

Igår la Father A lilla Prinsessan strax efter 21 och sen sov hon och sov och sov och sov och vaknade klockan sex på morgonen. Hon är så lik sin storebror Emil, han gjorde likadant. Inte ett endaste nattmål behövde vi vagna över, han sov över dem själv. Sigge var mer hungrig nattetid så han åt nattmål längre och vi, om jag minns rätt, vagnade nog bort det sista också.

Nu sover alla barnen, Emil har feber och sover ganska oroligt, Sigge har också feber men han sover som en mätt liten gris. :heart: Mika, som får vara uppe längst, sover gott i vagnen här i vardagsrummet. Vi drar med henne in i sovrummet när vi går och lägger oss.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Alltid lika roligt att läsa om era dagar :) Hon verkar vara en bestämd tös, så liten hon är ;) Hoppas killarna kryar på sig snabbt!

Kram!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi befinner oss på resande fot hela familjen tillsammans med vår husvagn Kungen.

Mika verkar gilla det här med camping, hon äter, sover och är oerhört social när hon är vaken. Nattmålen brukar hon för det mesta hoppa över nuförtiden. Det verkar som om hon prioriterar sin skönhetssömn framför mina tuttar som är som övermogna meloner när Prinsessan väl behagar inta sitt morgonmål.

Imorse vaknade Mika klockan 6, tuttade en mycket kort stund, max fem minuter, för att sedan återvända till sin skönhetssömn. Fick sen väcka henne strax efter klockan sju och då var hon glad som en lärka och lite hungrig. :)

Emil och Sigge gillar också campinglivet, de håller igång hela dagarna och somnar som små grisar i sin våningssäng när klockan är sju. Emil har överslafen och han vågar inte klättra ner själv så han har helt slutat med sitt uppskuttande som hänt hemma då och då. :wink: Sigge däremot kan med lätthet klättra ur underslafen men han gillar ju att sova så några uppskuttningar har inte förekommit.

Det är härligt att vara på resande fot med hela gänget. Stundtals kan det vara en utmaning med en trotsig Emil och en förtrotsig Sigge men för det mesta har vi bara skoj tillsammans.

Mika har helt lagt av med ersättningen på kvällen, någon flaska vill hon minsann inte ha utan är helt nöjd med tuttmjölken. Smidigt men jag misstänker att hon liksom sin storebror Sigge kommer vara lite bråkig när det är dags för välling och tuttavvänjning. 8) Men det löste sig ju med storebror som också åt ersättning fint på flaska när han var riktigt liten och slutade när han tyckte att tuttmjölken var tillräcklig. Mika är väldigt lik sina bröder. Hon sover över nattmålen precis som Emil gjorde och hon är som en liten skalman med sina mat- och sovtider precis som Sigge var och är.

Barnvagnen går inte in i husvagnen så något vagnande går det inte att genomföra där. Men eftersom jag och Father A tillbringar kvällarna i förtältet så vagnar vi henne där, om det nu ens behövs, och när vi sen går och lägger oss bär vi in insatsen med en sovandes Mika i och ställer på golvet bredvid våran säng. Vi har med oss två av våra hundar och de är lite sugna på att krypa ner till Mika. Det ser väl inbjudande ut och ganska varmt och mysigt. Men de har fått veta vad som gäller och nu nöjer de sig med att sova i vår säng under täcket. :)

Vi började vår resa med att campa på Öninge som ligger utanför Ödeshög, bara 25 mil hemifrån. En lagom sträcka för smågrabbarna och en liten syster som vill äta på sina bestämda tider och sova när det ska sovas. Jag kan verkligen rekomendera campingen som till och med hade hunddusch (vilket våra hundar inte uppskattade men fick utstå) och en bebisbadbalja där Mika fick ta sina kvällsbad. En stor och en liten pool var uppskattade av hela familjen men tyvärr kunde vi inte utnyttja dem så mycket vi önskade pga vädret som inte var helt bra om man så säger. Efter fyra dagar forsatte vi upp till farmor i huvudstaden, här har vi tvättat, umgåtts och hälsat på kusinerna. Barnen har lekt och haft riktigt roligt.
I morgon far vi vidare till Väddö där vi ska stanna några dagar hos goda vänner för att sedan fortsätta till Åland några dagar och hälsa på släkten. Grabbarna ser fram emot att få åka med den stora båten. Mika bryr sig inte om någon båt, hon vill äta sova och gosa sen är hon nöjd. :)
Sen beger vi oss hem igen men vi har inte bestämt vilken väg men vi ska plocka upp våra hundar som ska bo hos farmor och på Väddö.

Mika är verkligen en liten stjärna, en så omkomplicerad liten personlighet som bara är så nöjd och god. Hon skrattar och pratar för fullt med alla som ägnar henne sin tid. Hon är verkligen en glädjespridare som ingen kan motstå. En Mika :heart: borde alla få ha hemma och en Emil :heart: och en Sigge :heart: .

Kram Susan
Senast redigerad av SusanD den fre 25 sep 2009, 13:16, redigerad totalt 1 gånger.
Dipl. SHN-kurare!
kiki

Inlägg av kiki »

Jag satt just och tänkte på dig :lol: och bläddrade runt för att kolla när ni skulle till Väddö.

Jag hoppas ni har tid för en kram i allfall när ni passerar Norrtan om ni inte är för tidiga villsäga, på förmiddagen är vi inte hemma men sen så.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Fortfarande på resande fot med hela gänget och husvagnen Kungen. :)
Vi passerade Norrtälje men ynket alias Mika och lille storebror alias Sigge sov ju så gott så vi kunde inte med att stanna. Ledsen Kiki vi får kramas någon annan gång. :heart:

Nu har vi varit på Väddö och barnen har haft så roligt så det finns inga gränser. Vilken underbar semester. Våra vänner har också tre barn men de är lite äldre än våra vilket bara var positivt. Deras minsta kille var sex år och han och Emil blev bästisar och hade tokroligt. En lillebror blir liksom stor när man får en mindre kompis och den mindre kompisen blir också stor när han får en större förebild. Häftigt att uppleva och se.

Sigge förälskade sig i storesyster "Hanna" som är 11 år, de var oskiljaktiga och kärleken var verkligen delad. :heart: Vännernas lillestorebror var snart 9 och han förälskade sig i Mika och ägnade henne mycket uppmärksamhet vilket hon njöt i fulla drag av.

Alla vi föräldrar fick plötsligt mycket tid för goda samtal när barnen ägnade sig åt varandra. En häftig upplevelse att våra små faktiskt börjar bli riktigt stora.

Mika har fortsatt sin campingturné med ett leende på läpparna. Ingen har hört henne skrika bara upplevet hennes underbara joller och leenden. Hon har verkligen ätit ordentligt, varit oerhört social och sett till att alla, stora som små, fått dela hennes åsikter i olika ämnen. Sovit gott har hon gjort också, man blir ju trött av att campa precis intill havet och umgås med vänner hela dagarna. Fortfarande sover hon minst 7 timmar och som mest 9 tim nattetid. Nu har jag ammat och lagt tillbaka henne i vagnen, buffat några gånger och så har hon sovit gott. Hon har nämligen växt så mycket att det är möjligt att buffa, de riktigt små ynken föredrar jag att vagna. Nu har vi ju inte kunnat vagna på natten för då har hon sovit i liggdelen av vagnen och så har själva underredet stått utanför husvagnen.

Alla våra bilresor har vi försökt planera så att vi åker när Mika är nymatad och ska sova. Det har gått jättebra, inga problem alls faktiskt. När vi for till Åland fick vi åka dit sent på kvällen så killarna fick vara uppe längre än vanligt. Glada var de och lekte i lekrummet på båten. Bägge två tyckte att det var väldigt spännande att åka färja. Mika åt en del av sitt kvällsmål ombord på färjan och resten i bilen när vi kommit iland. Släkten på Åland förälskade sig i våra barn och det känns ju skönt. Soliga dagar njöt vi av bad och härligt umgänge.
Färjan tillbaka till Sverige gick redan klockan halv åtta så barnen väcktes strax efter fem på morgonen, fick på sig myskläder, bäddades ner i sina bilstolar med varsin flaska välling. Mika väckte jag redan klockan fyra för att mata på innan bilresan som hon sov sig igenom.

Att resa med barn är så oerhört trevligt och faktiskt mycket enklare än man kan föreställa sig. I det stora hela håller vi våra rutiner med mat och sömntider och när de måste ändras gör vi det utan problem.

Vår husvagn Kungen är en pärla att bo och leva i, han är perfekt på alla sätt och vis. Detta är vår första campingresa tillsamman och jag kan lova att det kommer fler inom en snar framtid.

Nu är vi tillbaka i huvudstaden och gästar farmor. Kungen är parkerad hos Father A:s bror och det är faktiskt så att vi saknar honom lite. I övermorgon reser vi hemåt igen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Elle

Inlägg av Elle »

Det låter som ni har en toppen semester med Kungen :D Jag håller med dig, det är verkligen en fröjd att resa med BB-barn :heart:

Är Mika också trogen anhängare av Bajen? :wink:

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Elle skrev: Är Mika också trogen anhängare av Bajen? :wink:

Hm, igår var jag och Mika med farmor på ett av röda korsets second hand butiker här i området och då köpte Mika en Bajen-tröja i storlek 74. :wink: Knappt använd och jättefin fast lite för stor ännu. Father A tyckte att hon hade gjort ett ooooootroligt bra köp.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:cry: :cry: :cry:
För att vi inte var hemma när ni ringde.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mm, det var synd. Men så kan det vara när man hör av sig så sent som vi gjorde. Det är ju lite svårt att bestämma något i god tid när man är på resande fot. Nästa gång vi passerar så ringer vi igen och kanske lyckas vi bättre då.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tiden går ibland väldigt fort och ibland står den fullkomligt stilla känns det som. Precis när vi kommit hem från semestern förolyckas en god vän och hans son i en bilolycka. Stor sorg med begravning och stöd till resten av familjen tar kraft och energi. Det är så fasansfullt att livet kan förändras så totalt på bara en sekund. Livet är föränderligt, fullt av sorg, lycka och kärlek och svängningarna kan gå fort, lite för fort ibland kan tyckas.

Mika har varit på 3 månaders kontroll och blev godkänd eller kanske fick hon till och med MVG om jag tänker efter. :wink: Vi tar de viktiga siffrorna först så är det gjort: Längd 58 cm, Vikt 5340 gr (nästan kilot mindre än bröderna i samma ålder) och Huvudomf: 39.8 cm. Barnläkaren var riktigt imponerad av Mika som låg och höll låda samtidigt som hon ålade sig framåt över skötbordet. Läkaren sa att de tidigare under dagen haft en liten i samma ålder som inte ens tog ögonkontak med sin mamma. :shock: Skillnaden var enligt dem enorm. Då frågade jag hur det lilla barnet sov och det gjorde det ju inte något vidare. Snuttätning dygnet runt var det också som gällde. Sen följde en ganska trevlig diskussion angående vikten av en god sömn hos små barn och hur man påverkar den. Både läkaren och sköterskan höll med mig hela tiden även om de påpekade att det inte är så lätt för alla föräldrar att genomföra rutiner. Fast då sa jag att de kunde hänvisa till mig så skulle jag kunna hjälpa till. Vi får väl se om det händer något.

Dop har vi haft i helgen. Helt underbart härligt var det med ceremonin i kyrkan och grillpartyt i vår trädgård. Mika var helt nöjd med att bollars runt mellan sina två faddrar i kyrkan, en skulle spela klarinett och den andra skulle läsa en text. Emil och Sigge uppförde sig helt underbart, de åt kex, rullade runt lite i kyrkgången, sjöng en trudelutt, hoppade in på en annan bänk och var sociala med dem som satt där, ja de verkade vekligen trivas med livet. :) Så nu heter Mika då även Lill-Inger som andra namn efter mormor och farmor som bägge två heter Inger.

Mika är så otroligt positiv och glad hela tiden. Hon äter som en liten ponny, sover som en lite griskulting, är social som tusan och älskar sina bröder gränslöst mycket. :heart: Efter dopet ändrade vi hennes tider efter ett familjeråd där hon faktiskt fick vara med och lägga fram sin åsikt i frågan. När Sigge var liten hade vi familjeråd medans han sov ute på altanen så han missade helt möjligheten att påverka sitt schema. Fast det gjorde han ändå, lite senare, när han protesterade mot vårt förslag och genomförde sitt eget.

Nuförtiden gäller följande schema för lilla Prinsessan:
7.00 vakna och äta
9-9.45 sova
10.30 äta
12.00-14.00 sova
14.00 äta
16-16.45 sova
17.00 äta, följt av bad vissa kvällar och alltid ombyte till pyjamas och kvällsgos inklusive nattslurk
19.00 sova natt
23.00 äta nattmål.

Och detta funkar helt bra även om vi gått mot strömmen och lagt nattmålet klockan 23 istället för 4-5 på morgonkvisten. Vi försökte göra så här med Sigge också men det gick inte för han var helt väck när vi skulle mata klockan 23. Mika har däremot valt detta själv, hon har inte varit jätteintressread av att vakna och äta i vargtimmen. Kanske hänger det ihop med behovet av skönhetssömn :wink: vad vet jag.

Nu rullar höstterminen på här hemma. Jag har börjat jobba på helgerna med hundkurserna, så det är fullt upp på den fronten. Kyrkans öppna verksamhet för barn besöker vi på måndagar och det tycker barnen är skoj. Emil ingår då i kyrkisgruppen och går på egna aktiviteter med de barnen. På tisdagar han harn börjat på kyrkis där vi ska lämna honom på eftermiddagen. Det ska bli spännde för alla inblandade parter fast på olika sätt kanske. Emil är mogen att lämna flocken, men vi ömma föräldrar kanske inte är riktigt mogna att släppa honom än. På söndag börjar simmis och det blir fullt pådrag om vi ska hinna simma med alla barnen, vi gör vårt bästa så vår vi se hur det går. Killarna älskar att simma så vi får väl se om även Mika blir ett riktigt vattendjur.

Jo vi har ju börjat på en föräldrargrupp på BVC också. Tänk att det är dags för sånt när man fått sitt tredje barn! De hade ingen föräldrargrupp när vi fick Emil och Sigge så jag tänkte att nu kunde vi ju delta och bidra med en massa visdom. :wink: Hitintills har vi gått igenom babymassage och diskuterat vad vi vill ha för innehåll på våra träffar. Sköterskan föreslog barnpsykolog så vi skulle förstå våra barn bättre :shock: och kanske familjeterapeuter eftersom det var så jobbigt för relationen att få barn :shock: och sen undrade hon vad som var jobbigast med att få barn! Då storknade jag och kunde inte vara tyst längre, hade bestämt mig för att hålla en lite låg profil men det är ju inte riktigt min stil så det funkade ju inte. Jag sa att jag ville prata om barnens sömn för om den fungerar som den ska så behövs ju varken barnpsykologer eller familjeterapeuter. Sen påpekade jag att det vore ju lite mer upplyftande om vi pratade om det härliga med att få barn istället för att problematisera det hela. Sen följde en diskussion om hur och när våra barn sov och varför det var bra för dem att sova. Mycket intressant diskussion som kommer fortsätta på träffarna framöver. Vi ska även diskutera magläget och de korsvisa rörelsernas vikt för hjärnans utveckling. Det senare vet de inte om än men så är det, det ska diskuteras ingående! Roligt är det med föräldrarutbildning tycker jag. :D 8)

Nu ska jag amma Mika-Pika hallonfika som vi glatt kallar henne. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"