Orolig treveckors pojke

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur ser det ut nu :?:

Detta skrikande gör ingen människa glad, allra minst lilla barnet. Ni måste kunna få stopp på det. Er oro lugnar honom inte, inte heller er "kolikdiagnos", dvs ert felsökeri.

Jag säger inte att kolik inte finns. Tvärtom beskriver jag i Barnaboken hur kolik mycket enkelt kan åstadkommas genom att man inte lyckas lindra barnets överlevnadsångest. Vad jag säger är att inga barn föds med kolik. Inte heller finns det några (medfödda) huvudvärkskvinnor eller (medfödda) magsårsmän.

Barnet måste få LUGN.

Igen:

:arrow: Bryt snuttätandet. Ge lilla matsmältningsapparaten en chans att vila mellan varven och arbeta i ro. Mat inom en timme nu (högst en och en halv) med förrätt, varmrätt, dessert, kaffe och kaka (nej, jag menar inte bokstavligt. Du förstår säkert :lol: ). Sedan måste han få en chans att dra på sig lite aptit / hunger till nästa gång, 2.5 tim senare (helst 3). Då äter han också som folk.

:arrow: "Chocka" honom tyst och vaken, när han skriker under målen. Bryt och lägg upp honom på axeln med stadiga tag, jag skulle vilja säga ett riktigt hårt grepp, som försäkrar honom om att han inte kommer att falla "till marken" där det ögonblickligen skulle vara ute med honom ("vet" han). Håll den ena handen mycket stadigt över hans lilla rygg OCH under armhålan så att huvudet blir rest och inte hänger slumrande. Visa honom världen medan ni / du buffar i lilla blöjbaken med andra handen, löst knuten och handleden rörlig, så att det blir en stadigt fösande rörelse genom hela lilla kroppen. Var inte rädd för att ta i - man ska inte "slå" naturligtvis utan buffa, fösa, stadigt uppåt medan andra handen håller på plats, UPPE, högt uppe. Låt honom titta på ljus och fönster och kolla i spegeln att han inte slocknar (ändå). Bär dig åt om om han absolut behövde rapa just nu (bestämmer DU) även om han inte ätit ett dugg.

Detta lugnar honom, så fort du har fått upp tekniken, och genast han är lugn igen kan han trugas lite mer. Stirra då inte på honom utan överlämna honom åt ätandet i förtroende. Bryt igen, om det behövs, på DITT iniativ därför att DU tar ledningen, i hans intresse. Håll på så tills han fått i sig hela gourmetmiddagen, utan att somna till en endaste halv minut :!:

Efter det, efter alla punkterna i SM (och hans passiva sociala delaktighet på slutet) är det din / er uppgift att hjälpa honom till ro så han kan sova, minst 2 tim. Effektiv vagning finns illustrerad i filmsnuttarna. Köp inga 20 min. Hjälp honom få den sömn han behöver :!:

Skurken i dramat är er oro och er felsökningsbenägenhet.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pappsen Alexnder

Hej!

Inlägg av Pappsen Alexnder »

Hej och stort TACK Anna och alla andra för era svar. Min fästmö har slutat med mjölkprodukter och allt har blivit mycket bättre. I synnerhet på dagarna. Kvällarna är fortfarande lite oroliga.

Mellan 19 och 23 är det fortfarande svårt att få sammanhängande sömn. Vi gör det Anna sagt med att ge honom lugn och ro. Att skipp snuttätandet etc. Men denna tid på dygnet är svår för honom.

Nu till min nästa fundering. Han gillar inte att ligga själv. Det funkar i korta perioder men efter ett par minuter, aldrig mer än tio, måste han upp. Vad kan man göra för att undvika att få ett barn som bara vill bli buret hela dagarna?

Han kan till exempel inte somna av sig själv när han bara ligger. Han måste bäras och gungas. Sedan när han så gott som somnat vagnar vi det sista.

Det GÅR INTE att vagna honom från vaket tillstånd. Vi har kämpat med det som galningar. I synnerhet på kvällarna.

Mellan 19 och 23 är det fortfarande svårt att få sammanhängande sömn. Vi gör det Anna sagt med att ge honom lugn och ro. Att skipp snuttätandet etc. Men denna tid på dygnet är svår för honom.
Pappa till:

Alba, född 2007-12-11
Elias, född 2009-05-23
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Vad glädjande med gladare rapport. Och vad SKÖNT att mjölkfri diet hjälpte liten :heart: Kolikboven bortjagad :thumbsup:

Vad gäller kvällströttheten, så är det MÅNGA små raringar som trasslar lite där då. Lite övertrötta inför natten, samtidigt som de vill ha i sig mat att stå på, så gott det går, vilket inte alltid är det lättaste att tillgodose med ganska vattnig bröstmjölk, som det ju blir på kvällen... Ett vanligt mönster alltså. Som står att läsa om i BB. Urpumpad bröstmjölk från morgonen när den är fetare, eller tillägg är ett sätt att göra liten mätt snabbare. Men en liten lur kan ändå behövas. Min lilla ville inte heller bli vagnad då, medan det funkade superbt på min första. Så min lilla fick sig en välbehövlig 20-minuterspaus mitt på golvet bland allt annat kvällsbestyr (disk och annat) och DÅ var det helt ok att sova en kortis. "Mitt i händelsernas centrum", skriver ju Anna. Och när inte det gick fick hon sova en snutt i min eller pappans famn. Huvudsaken att hon fick en liten paus, för att orka äta och umgås en smula till. Så hitta ERT sätt :D

Vad gäller att sova själv... Jag tänker så här: Han har haft det lite besvärligt här i början, men är fortfarande rätt liten. Så antingen kan man hjälpa honom i ro genom att bevaka sovtiderna och vagna just innan han riktigt vaknar till. Och få in mer rejäla sovpass, så att livet vänder lite på det planet. Buffa går också bra. Olika barn föredrar olika modeller. Här på hemsidan kan man se filmsnuttar på både vagning och buffning. Känner man sig osäker kan man även ta kontakt med någon diplomerad kurare för att få hjälp att hitta ett sätt att hjälpa liten till ro. Eller så kan man låta liten sova på i famnen någon vecka framåt och lära om lite senare. Allt är verkligen inte skrivet i sten med så här små raringar. Men att få sammanhängande sömn för att orka äta och därefter vara mätt nog att sova, så man kommer ifrån övertrött och lite orkeslös bebis är ju grundläggande för att alla (framför allt bebis) ska må bra. Så hitta det sättet som funkar för er, tycker jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"