Den desperata mamman till Stella... IGEN

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Nancy

Inlägg av Nancy »

Mia: :thumbsup:
Nancy skrev: :? Nej, jag tycker verkligen inte att hon ska skrika sig till sömns. Sitter här och funderar så det knakar på hur jag skall formulera mig för jag menar inte att du skall gå emot instinkter och agera glad men gråta inombords.

Jag fiskar mer efter ett nytt tankesätt men får inte riktigt fatt på hur jag skall skriva.
Har inte tänkt klart men kom på att jag kanske uttryckt mig lite knasigt. Menar INTE att om du bara ändrar tankesätt så är det ok att skrika sig till sömns. Är mer ute efter att ta itu med situationen ur ett helhetsperspektiv där du hittar Er trygghet.

Nancy
Stilla

Inlägg av Stilla »

Hej! Jag är verkligen ingen kurningsexpert, men jag läser och lär och har följt dina trådar lite på avstånd. Vi har här en Stora S som inte gillar att sova, eller somna snarare, när hon väl sover går det bra, men periodvis har hon en mycket stor repertoar för att slippa somna... :wink:
LouiseW skrev: Jag upplever inte att jag känner någon oro, rädsla eller ångest inför hennes läggning/sömn men däremot har mitt tålamod minskat drastiskt. Vi skrattar ju så gott innan och sen envisas hon med att skrika så förskräckligt mkt. Det är svårt att orka med, vara glad och käck och gullig när man sedan är inne hos henne. Det blir lätt att jag går in med "hårda" steg och bryskt lägger ner henne och ut igen. Här gör jag kanske fel??? Ska jag försöka att ge henne mer tid att "krångla" runt i sängen och busa medans jag är därinne. Ge henne fler sånger, smek och gos???? Är jag kanske för hård??

Blir ofta på väldigt dåligt humör efter x antal ramsomgångar och efter att jag varit inne kanske 2-3ggr och lagt tillrätta. Då känner jag bara för att sätta mig och skrika/gråta själv för jag är så frustrerad. Det jag gör då är att jag är arg på henne när jag går in. Säger i hård ton att nu räcker det, nu är det sova som gäller och inget skrik.. Fel är också säkert, Hjälp!!
I citatet här ovan tycker jag att du själv är en lösning på spåren… Jag har själv märkt väldigt tydligt i olika sammanhang, att om jag är det minsta irriterad eller arg, på barnet eller på något helt annat, och svarar barnet med den ton som rösten då får, då reagerar barnet med ilska och skrik. Men om jag kan sätta mig över mina känslor och ”spela teater”, och prata med lugn och GLAD röst, då brukar reaktionen från barnet också bli lugnare. Häromdagen kom lilla s in och hojtade att hon ville ha sin drake. Jag satt vid datorn och var helt upptagen med mitt, och att hon skulle få ta ut sin drake på egen hand var av olika skäl helt uteslutet. Utan att tänka svarade jag ”NEJ!”. Och du milde vilket liv det blev… Hade jag svarat ”Ja, pappa vill nog flyga drake med dig om en stund!” hade med all säkerhet reaktionen blivit en annan. Är du med? Om du argt klampar in för att säga till på skarpen att det är sovdags, så är det ju inte bara det att ”mamma vill nåt som jag inte vill” utan också ”mamma är dessutom arg på mig”. Inte kul… Och då måste man ju testa nästa dag och nästa, om mamma blir arg igen…
Jag tror inte att det är mer smek och gos och dutt som behövs, men kanske mer lugn och övertygande glädje? Inte så lätt, nej... :roll:
Men i alla fall en tanke. Hoppas ni kommer fram till en lösning…
Tänker på er! :heart: Kram Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det Louise :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hej Mia

Jo då. Hoppet finns här och övertygelsen men visst känner vi oss lite trötta.. Igår kväll gick läggningen något bättre.. Fick gå in en gång och då stannade jag i kanske 5min och solfjädrade och smekte över håret. Allt som allt somnade hon väl på 25min.

Vaknade dock både 00 och 02 och gallskrek. Vi avvaktade först men ramsade sen utanför rummet. Det blev markant värre och efter ett tag kände vi oss tvugna att gå in. Hon blir liksom mer vaken ju längre hon får skrika också. Behövde bara gå in och lägga tillrätta en gång dock.

Men sen har vi den "härliga" morgonen... Kl 06 illvrålar hon. Vi har bestämt att morgon är tidigast 06.45. Min man ramsar först utanför men får efter ett tag gå in och solfjädra. Hon lugnar sig inte. Jag får gå in efter en stund och göra samma sak, då blir hon tyst. Är så i 30min, här var det kanske dumt att vi inte hann in innan hon började dra igång igen. Vi var så trötta båda två så somnade om. Kvart i sju illvrålar hon igen. Vi avvaktar lite dock och hon övergår till att snyfta mamma och pappa. Pappa går in och låtsas inte om att hon gråtit och slår på STORA godmorgon trumman. Vi överdriver hur skön natten varit och hur underbart det är med morgon igen.

Nu i skrivandets stund håller pappa på att natta. Har gjort de vanliga rutinerna med välling, pyjamas, bok och sen en massa bus samt tandtrollsborstning och sist flyget till sängen. Hörde att hon skrek när han la ner henne men nu ligger hon och pratar. Planen är en lång lugnande solfjäder och så får vi se..

Vill så desperat gärna nu att hon ska börja sova lugnare igen och slippa skrika så på nätterna. Känns absolut inte bra om hon är rädd eller otrygg. Vill så gärna ha tillbaka de grymt bra nätterna vi hade för ett tag sedan. Som sagt så åker vi till lantställe över helgen där vi ska sova i samma rum (första gången efter kuren) Detta blir en utmaning men vi ska utarbeta en strategi som vi inte kommer rubba, se till att det är kolsvart och fixa en skärmvägg.

Tack för omtanke och tid!
LW
Stella 070919
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Jag har, som säkerligen fler av er andra, läst den debatt som försigår på Familjelivs forum angående SHN och framförallt det stora intresset för min dotters välmående eller snarare påstådda "illamående".

Jag kan bara säga att jag är förvånad och irriterad över hur andra människor har tid och lust att på ett sådant lågt sätt kränka andra i ett offentligt forum utan att ha den minsta aning om vad de pratar om. Fast så irriterad vägrar jag egentligen att blir, jag bryr mig föga och låter hellre det hela bli till ett gott skratt! Jag tycker lite synd om de personer som orkar lägga sig i och döma andra på ett sådant trångsynt sätt.

Jag är så tacksam över allt det stöd jag fått här av er alla omtänksamma människor. Jag vill förtydliga att jag aldrig skulle göra något som jag inte trodde var bra för Stella eller agera på något sätt som skulle skada henne. Hon är mitt allt och så bra som hon har sovit och så glad som hon varit mha SHN är ofattbart. Jag kommer fortsätta som vanligt och ge henne massor av kärlek och trygghet för det är så jag tolkar den här metoden. De som tolkar den på annat sätt.. det får stå för dem!

Ikväll somnade Stella utan gråt!! Hon är en galet go tjej som älskar livet, det enda hon tycker är tråkigt är att sova och det är det vi nu jobbar på att övertyga henne om att älska också!

Kram!
LW
Stella 070919
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med Mia om att bryta det trista mönstret och stå ordentligt länge, mjukt och fint och inte otåligt. Jag lärde mig också den hårda skolan att arga föräldar sällan lugnar trasslande barn... 8-[

Sedan, om mornarna så slår jag ett slag för väckarklocka. Vi hade eländigt ledsna mornar, alltid. På tre nätter vände det när väckarklockan ringde in morgonen. Då gör man en stor affär av det och att den ska stängas av och etc. INNAN den ringer (tiden kan man ju styra lite efter behov) händer inte ett pip. För vissa, som oss, verkar det funka som magi.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Louise!

:D Underbart att läggningen gick fint ikväll, det tvivlade jag inte över en sekund.

:( Det gör mig däremot väldigt ont att du och andra som skriver här blir hånade och förlöjligade på fl. Däremot inte speciellt förvånande, inget de skriver eller gör där gör att jag höjer ögonbrynen... Förklaringen ligger i att de inte har en aning om vad shn är, vilket jobb som ligger bakom varje barn som sover gott och vilket engagemang det krävs av föräldrarna som hjälper sina barn. En stor kärlekshandling som är en gåva för livet :heart:

Du och alla andra som öppenhjärtligt delar med er av era erfarenheter och på så sätt också i förlängningen hjälper andra små barn och deras föräldar förtjänar all respekt. Jag är glad över att du, precis som jag!, låter det hela bli till ett skratt.

Det här du skriver är så sant, jag håller med om varje ord. Det är jag säker på att alla andra som kurat också gör!
Jag kommer fortsätta som vanligt och ge henne massor av kärlek och trygghet för det är så jag tolkar den här metoden. De som tolkar den på annat sätt.. det får stå för dem!
Varmaste kramen Mia!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

TorpSara skrev: Sedan, om mornarna så slår jag ett slag för väckarklocka. Vi hade eländigt ledsna mornar, alltid. På tre nätter vände det när väckarklockan ringde in morgonen. Då gör man en stor affär av det och att den ska stängas av och etc. INNAN den ringer (tiden kan man ju styra lite efter behov) händer inte ett pip. För vissa, som oss, verkar det funka som magi.
Jag bekräftelseramsar TorpSara :lol: (det vet du ju redan LouiseW) och påminner om att vi, de första dagarna satte klockan tidigare, så att hon verkligen vaknade av klockan i 2-3 dagar.

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "