amma, sova i egen säng, utföra kursen?
Grattis, bra jobbat \:D/ ! Vad skönt för er! Man kan nog inte säga att det är så vanligt här på forumet, men många kurar ju utan att vända sig hit. Bara att vara stolta över det ni uppnått. Ni vet ju hur ni ska reagera om han skulle vakna mer i natt. Ni kan ju då inte tänka natt tre eftersom ni inte ingrep i natt. Ni vet ju om ramsan börjat lugna, annars får ni jobba med den och buff vid framtida uppvak och inte bara ramsan om du är med?
Ni kan vagna precis som ni vill såklart! Risken om man vagnar så länge är att ni kommer fortsätta få vagna och vagna, men om det är ok med er så ska ni såklart göra så! Annars kan man ju ha sele lite löst i vagnen också även om han ligger på mage. Försök minska synintrycken också.
Om ni vill ha lurarna i säng eller vagn vet ni bäst, men försök att lägga varje lur på samma ställe under kur och uppföljningsvecka.
Kram Emma
Ni kan vagna precis som ni vill såklart! Risken om man vagnar så länge är att ni kommer fortsätta få vagna och vagna, men om det är ok med er så ska ni såklart göra så! Annars kan man ju ha sele lite löst i vagnen också även om han ligger på mage. Försök minska synintrycken också.
Om ni vill ha lurarna i säng eller vagn vet ni bäst, men försök att lägga varje lur på samma ställe under kur och uppföljningsvecka.
Kram Emma
ja, vi får se hur de går inatt. men som du skrev så vet vi ju hur vi ska göra!
men jag funderar lite på detta med amningen, jag slutade ju nattamma nu.
innan har jag ammat hela tiden typ, nu har vi bestämt att det blir 2 gånger om dagen, morgon och kväll. jag ammar bara på ett bröst med, gjort de sen han var 5 månader! bröstet är så spänt hela tiden, handmjölkar. men det kommer bara mer. (bröstet är spänt, jag mjölkar lite, de rinner till igen, bröstet hinner aldrig bli mindre spänt) blir ju orolig för mjölkstockning och sånt.
hur tycker ni jag ska göra?
det måste ju vara fler som haft detta problem?!
men jag funderar lite på detta med amningen, jag slutade ju nattamma nu.
innan har jag ammat hela tiden typ, nu har vi bestämt att det blir 2 gånger om dagen, morgon och kväll. jag ammar bara på ett bröst med, gjort de sen han var 5 månader! bröstet är så spänt hela tiden, handmjölkar. men det kommer bara mer. (bröstet är spänt, jag mjölkar lite, de rinner till igen, bröstet hinner aldrig bli mindre spänt) blir ju orolig för mjölkstockning och sånt.
hur tycker ni jag ska göra?
det måste ju vara fler som haft detta problem?!
-
ilindstrom
Om du vill kan du låta honom amma efter att du givit annan mat, som avslutning på måltiderna så här i början om du vill trappa ner amningen. Sedan kan du ta bort ett mål i taget. Då går det lite långsammare och brösten hinner vänja sig gradvis. Men om du vill sluta snabbare så skulle jag göra som du gör nu. Lätta på trycker så lite som möjligt men ändå så att jag inte fick ont. Det brukar ta ca 3 dagar innan brösten fattar.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
nu har jag lite funderingar, vår son sov 2 och 3 natten 12 timmar i sträck. igår när vi skulle lägga honom- han var jätte glad tills vi kom i i sovrummet och pappan sa god natt. han blev jätte ledsen, som om han inte ville sova.
jag fick buffa honom till sömns.
han låg en stund och gallskrek innan jag gick in och buffade. om jag slutade började han genast skrika.
i och med att han sov så bra de första nätterna så tror jag inte att ramsan satt sig. i och med att jag inte behövde göra det. inatt hörde jag honom vakna ca 3 gånger, 1 gång fick jag gå in och göra solfjädern.
hur ska vi göra?! jätte tacksam för alla svar!
jag fick buffa honom till sömns.
han låg en stund och gallskrek innan jag gick in och buffade. om jag slutade började han genast skrika.
i och med att han sov så bra de första nätterna så tror jag inte att ramsan satt sig. i och med att jag inte behövde göra det. inatt hörde jag honom vakna ca 3 gånger, 1 gång fick jag gå in och göra solfjädern.
hur ska vi göra?! jätte tacksam för alla svar!
Öva,öva och öva på ramsan så den sätter sig.
Blir det lika inatt så ramsar ni i första hand och i absoluta nödfall så gå in och buffa/solfjädra.
Det är ju inte alls säkert att det blir lika,då det är väldigt vanligt med bakslag.
Fortsätt nu tycker jag som ni gjort så kommer det här snart att fixa sig.
Ibland så kan man behöva backa.Det gäller att försöka lyssna av bara:ledset gråt-ingrip,arg eller gnöl-låt vara.
/ulrika
Blir det lika inatt så ramsar ni i första hand och i absoluta nödfall så gå in och buffa/solfjädra.
Det är ju inte alls säkert att det blir lika,då det är väldigt vanligt med bakslag.
Fortsätt nu tycker jag som ni gjort så kommer det här snart att fixa sig.
Ibland så kan man behöva backa.Det gäller att försöka lyssna av bara:ledset gråt-ingrip,arg eller gnöl-låt vara.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hej! Jag tänker att ni egentligen är på natt två nu ungefär och om du känner att ramsan inte tar alls så skulle jag hellre börja med att buffa lugn och sen jobba med ramsan under läggningen ikväll ev. uppvak under natten. Tror det är lätt att backa för fort när det är fjärde natten nu men egentligen är det ju inte det. Nu svarar vi lite olika så avgör själv vad som känns bra. Det är så synd om man inte lyckas få ramsan att ta tänker jag och det kan ju vara lite tidigt för ramsan ensam att lugna. Men det vet du bäst själv!
Kram Emma
Kram Emma
hej!
ja, han har sovigt 12 timmar nu i 5 nätter. så vi har inte behövt ingripa på nätterna.
men han blir fortfarande ledsen när vi går in i rummet och ska lägga honom, så skriker han- så då har vi buffat på kvällarna nu då, sen gått ut med ramsan, ibland börjar han skrika igen- och somnar själv då ger vi bekräftelse ramsan (när han tystnat).
men jag vet inte om ramsan gör något egentligen, det känns inte riktigt som om man har "kurat" ordentligt i och med att han sovigt så bra. sen är han väldigt tjurig på dagarna- är detta vanligt? vi kör stenhårt på schemat,. och det är jätte skönt att ha rutin i vardagen
men ibland funderar jag på varför han är så tjurig?! det har ju gått en vecka på fredag.
mvh /linda
ja, han har sovigt 12 timmar nu i 5 nätter. så vi har inte behövt ingripa på nätterna.
men han blir fortfarande ledsen när vi går in i rummet och ska lägga honom, så skriker han- så då har vi buffat på kvällarna nu då, sen gått ut med ramsan, ibland börjar han skrika igen- och somnar själv då ger vi bekräftelse ramsan (när han tystnat).
men jag vet inte om ramsan gör något egentligen, det känns inte riktigt som om man har "kurat" ordentligt i och med att han sovigt så bra. sen är han väldigt tjurig på dagarna- är detta vanligt? vi kör stenhårt på schemat,. och det är jätte skönt att ha rutin i vardagen
mvh /linda
Oj,vad roligt att höra att det går så bra.
Om ni är det så slå bort den tanken för han känner om ni är osäkra.
/ulrika
Det jag undrar är om hur ni är när vi lägger honom?Är ni oroliga och vet vad som ska komma med gråt?men han blir fortfarande ledsen när vi går in i rummet och ska lägga honom, så skriker han- så då har vi buffat på kvällarna nu då,
Om ni är det så slå bort den tanken för han känner om ni är osäkra.
/ulrika
Kan också tipsa om vad jag gjorde när vi hade ledsna läggningar ett tag. Det passade inte vår lille att skratta hela vägen in till sängen märkte vi. Så när vi skrattat höll vi upp honom och skapade ögonkontakt och sa "Godnatt" innan vi gick in till rummet. Då kändes han mer förberedd.
Glad midsommar!
Kram Emma
Glad midsommar!
Kram Emma
tack för tipsen.
jag blir nog orolig innan, i och med att jag vet att han börjar skrika.men pappan har tagit han om honom och han är inte orolig som jag. det gör honom inget om han skriker lite. men han skriker ändå. ikväll var det mycket bättre, han skrek inte så mycket innan vi la ner honom.
men han är så sur, har detta med 8 månadersperioden (eller vad de heter)
att göra?
jag tror att det är att han inte har något i munnen- innan ammade jag honom hela tiden, så fort han bara pep typ!
sen hade vi ju napp med. och nu har vi ju slutat med båda samtidigt.
(ammar morgon och kväll.) jag har fått för mig att det är det han vill, han är väldigt klängig och tuttig! vad tror ni?
ha en trevlig midsommar!
jag blir nog orolig innan, i och med att jag vet att han börjar skrika.men pappan har tagit han om honom och han är inte orolig som jag. det gör honom inget om han skriker lite. men han skriker ändå. ikväll var det mycket bättre, han skrek inte så mycket innan vi la ner honom.
men han är så sur, har detta med 8 månadersperioden (eller vad de heter)
att göra?
jag tror att det är att han inte har något i munnen- innan ammade jag honom hela tiden, så fort han bara pep typ!
(ammar morgon och kväll.) jag har fått för mig att det är det han vill, han är väldigt klängig och tuttig! vad tror ni?
ha en trevlig midsommar!
Hej
Har ni bb-boken så är det jättebra då den sträcker sig ända till 16års-ålder.Där finns att läsa om 8-månaders ålder.
I det stora hela så är det en stor ålder för barnet då det kommer att det finns en omvärld.Vissa barn blir blyga,tillbakadragna ,känsliga.
Det kommer att ta några få dagar óch sedan är den ovanan borta.
/ulrika
Trevlig midsommar tillbaka
Ja,det kan det absolut vara.Tycker som Emma att det är inte huvudsaken att han gapskrattar ner i sängen.Sträva efter iallafall att han är glad.men han är så sur, har detta med 8 månadersperioden (eller vad de heter)
Har ni bb-boken så är det jättebra då den sträcker sig ända till 16års-ålder.Där finns att läsa om 8-månaders ålder.
I det stora hela så är det en stor ålder för barnet då det kommer att det finns en omvärld.Vissa barn blir blyga,tillbakadragna ,känsliga.
Så tror jag oxå att det väl kan vara.Men den ovanan är för att brytas,eller hurjag tror att det är att han inte har något i munnen- innan ammade jag honom hela tiden, så fort han bara pep typ!
Det kommer att ta några få dagar óch sedan är den ovanan borta.
/ulrika
Trevlig midsommar tillbaka
hej!
nu måste vi uppdatera lite då vi har stött på lite problem!
han sov ju jätte bra de 2 första veckorna, han gallskrek när vi lagt honom, så vi har buffat (än) tills han somnat. så har vi slutat med ramsan de sista dagarna då jag fick för mig att han blev ännu mer upprörd av den. jag tror inte att han tagit till sig den.
nu i tre dagar har han vaknar runt 5-6 tiden och skrikigt, inte somnat om. då har jag tagit upp honom och lagt honom i min säng och ammat tills han somnat igen. jag vet att detta verkligen är fel, därför vänder jag mig hit då jag vill komma in i kuren igen! hur ska vi gå tillväga?
jag har tänkt att jag kan buffa honom typ 15-30 min när han ska sova istället för ha han vaken hela kvällen..
jätte tacksam för svar! Mvh Linda
nu måste vi uppdatera lite då vi har stött på lite problem!
han sov ju jätte bra de 2 första veckorna, han gallskrek när vi lagt honom, så vi har buffat (än) tills han somnat. så har vi slutat med ramsan de sista dagarna då jag fick för mig att han blev ännu mer upprörd av den. jag tror inte att han tagit till sig den.
nu i tre dagar har han vaknar runt 5-6 tiden och skrikigt, inte somnat om. då har jag tagit upp honom och lagt honom i min säng och ammat tills han somnat igen. jag vet att detta verkligen är fel, därför vänder jag mig hit då jag vill komma in i kuren igen! hur ska vi gå tillväga?
jag har tänkt att jag kan buffa honom typ 15-30 min när han ska sova istället för ha han vaken hela kvällen..
jätte tacksam för svar! Mvh Linda
Hej lillan123!
Jag skulle göra kuren igen som en liten minikur eftersom det inte kommer att vara helt nytt för honom. Nu är han nog lite förvirrad eftersom det blivit lite otydliga besked. Buffa första natten och sedan arbeta in ramsan. Och verkligen arbeta in den, så den sitter sen. Läs gärna på mer först också så att du hittar den där självklara attityden. Vi finns här om du undrar över något.
Jag skulle göra kuren igen som en liten minikur eftersom det inte kommer att vara helt nytt för honom. Nu är han nog lite förvirrad eftersom det blivit lite otydliga besked. Buffa första natten och sedan arbeta in ramsan. Och verkligen arbeta in den, så den sitter sen. Läs gärna på mer först också så att du hittar den där självklara attityden. Vi finns här om du undrar över något.
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen