1 åring som vaknar på natten o vaknar tidigt

norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej igen!!

Snälla jag skulle så gärna vilja ha något råd om hur vi ska hjälpa vår lilla tös in i rätt ordning igen!!! I helgen var det lite bättre men ikväll var det tre steg tillbaka!! Hon skrek förtvivlat o grät i ca 40 min!!! Hon lyssnar när jag ramsar men sen sätter hon gång ännu värre! :( Sista 4 nätterna vaknar hon även en par gånger varje natt o gallskriker, vi ramsar o ofta somnar hon rätt snabb om. Vi badar, leker o busar... Nåt råd?? :?
norrland77
prinsessa nr 1 050713 kurad vid 6 mån
prinsessa nr 2 080424 kurad vid 6 mån
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Å kära du så tokigt att du inte fått svar :cry: Detta hade jag missat på något vis! Nu ska jag försöka råda.

Har ni tidigarelagt läggningen? Verkar hon mycket trött på kvällen? Kan det vara så att hon fortfarande är för trött, och att det finns skäl att lägga ännu tidigare?

Och bekräftelseramsan ska bara användas under kuren! Och då närmare bestämt endast de två första nätterna... Så ni ska definitivt inte truga på någon bekräftelse nu, det gör henne bara uppretad (som du märkt :wink: )

Vad gör ni efter nattningen? Om mina töser får för sig att krångla, så börjar jag dammsuga. Det gör susen! De vet att jag inte hör dem, så de inser att det är lika bra att sova... faktum är det funkar på min yngste också :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej!! :D

Tack för ditt svar!!! :D Vi ändrade för nån månad sedan att lägga tösen vid 19.30, men sen har vi fallit in i att lägga henne strax före kl 20 och hon är jätte trött då. Minsta lilla motgång för fröken blir en katastrof :) På slutet har hon börjat vakna till på natten igen, men somnar efter ramsa, hon sover dock till typ kl 7.45. I och med att det tar såndan tid för henne att somna nu får hon inte riktigt sina 12 tim. :( Ska vi kanske lägga henne 19.30 istället?
När vi lagt henne sätter vi på lugn musik, vi har använt den sen hon började kuras... Sen gör vi husljud. Provade damsugaren ikväll... Men det hjälper inte riktigt... Men som sagt när jag ramsar tystnar hon ofta direkt men tar efter nån sekund ny fart :cry:
Hmmm :? Kanske att tidigare läggning skulle lösa det?
norrland77
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej igen!!

Nu har vi lagt vår envisa lilla tjej runt kl 19.30 sedan onsdag förra veckan (undantag igår då vi var borta o hon las vid 20.10) Första kvällen vi gjorde så somnade hon snabbt med lite arga protestskrik i vanlig ordning, men sen har det varit samma visa igen... Hon skriker o skriker... Under tre kvällar har vi efter en liten stund tagit fram dammsugaren och då har hon somnat :lol: Men sen vaknar hon alltid till då den stängs av. Då har vi fått sätta på en stund till... Samtidigt måste hon ju kunna somna utan dammsugare :?
Fast den kanske är bra tills vi brytit det negativa trenden hon är inne i?
Tidiagare ramsade vi efter 10 min skrik, men sista nätterna efter 5 min, och hon lyssnar, men i övrigt gör det ingen skillnad :?
Hon är inne på sin tredje vecka nu med att inte vilja somna tyst o lugnt... :cry:
Och som jag sagt tidigare så skrattas det o busas innan läggning... Hon får välling på sitt rum precis innan vi lägger ner henne och även då busar vi o kittlas så hon är glad!
norrland77
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig! Bra att ni återgått till 19.30. Det är jätteviktigt att man inte låter barnet bli övertrött! Eftersom hennes nattsömn blivit naggad i kanten den senaste tiden misstänker jag att övertröttheten är boven. Jag skulle inte dra mig för att lägga ännu tidigare - bestäm er för 19.15 och håll det strikt och konstant. Så kan ni fortsätta med dammsugandet ett litet tag till;) Är det inte bra att få huset städat så säg :wink: :lol:
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej igen!!

Ikväll blev det försenad läggning igen för vi började bada tejerna för sent :oops: Men vi ska göra ännu tidigare natt och se om det inte löser det hela! Ja natt sömnen blir definitivt störd för henne, speciellt då hon även vaknar till under natten 1-2 ggr, oftast somnar hon fort om men ändå...
Ikväll åkte dammsugaren fram nästan med detsamma då jag hörde på hennes skrik att hon va allt annat än nöjd. Det tog ändå lite tid att somna men det var mer stötvis hojtande och inte gråt o skrik :) Så vårt hem har nog aldrig varit så välstädat som de sista dagarna :lol: Sen var det samma visa i kväll att hon hojtar när vi stänger av, men det är ett senare probelm i nuläget :wink:
Sista tiden vill hon dessutom ha koll på alla, om jag ger henne välling frågar hon efter pappa och vise versa...
Tack för råden!! :D
norrland77
miniz

Inlägg av miniz »

Hej! :D
norrland77 skrev: Det tog ändå lite tid att somna men det var mer stötvis hojtande och inte gråt o skrik :)

Det här tycker jag làter som att hon bara vill veta vad som gäller egentligen. Hon fràgar och ni svarar! Ni svarar genom husljud att allt är bra och som vanligt, hon kan sova.

Min lilla kille fick det samma "kontrollbehovet" för en mànadstid sedan :lol:
När han vaknade fràn luren fràgade han direkt efter systrarna och pappan. Om jag gick ut gick han till fönstret och fràgade efter mig. Det har lugnat sig nu, men om nàgot avviker fràn rutinerna ifràgsätter han det.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej igen!

Tack underbara ni för råden! :) Vi har fortfarande inte kommit till rätt med allt här hemma, men det går åt rätt håll. För några nätter sen somnade hon utan ett pip :o men det va en engångsföreteelse...
Igår todde jag att det skulle funka utan dammsugaren för att hon blev tyst efter några minuter, men 5 min senare drog hon igång... Så dammsugaren åkte fram o hon somnade :D Å andra sidan vill jag inte att hon ska bli beroende av en dammsugare för att kunna somna... :? Ska vi försöka avveckla damsugandet? Hur isåfall? Och ja, hon har kontroll behov av att hålla koll på alla i familjen :)
Hon funkar ofta bättre då hon inte varit på dagis... Hon trivs när hon är där, men somnar ofta sämre på natten, men av ekonomiska skäl måste vi ha henne på dagis då vi jobbar. Sen vaknar hon ofta till från ca kl 5 och frammåt, vaknar mellan 1-4 gånger, oftast 2... Ibland blir det nästan värre av att ramsa. Inatt var jag ändå tvungen då hon vakande med ett gallskrik.
Hon är alltid tyst och lugn då vi lägger ner henne i sängen på kvällen, men när vi ramsar ut x4 börjar hon alltid skrika på 3-4 versen alt precis efteråt. Är det bättre att ramsa x2 istället :?
Är i allafall tacksam över att det blivit bättre än om allt inte är löst än :)
norrland77
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej och va skönt att det blivit bättre! Jobba på med attityd och målmedvetenhet så ska ni se att allt faller på plats :wink:

Nej, ni ska ramsa fyra gånger, glatt och högljutt så det förslår. Att dra ner till två verser bara för att undvika hennes skrik på tredje eller fjärde versen är att lägga över ledningen på barnet. Och det är det sista hon vill. Ni ska övertyga henne om att allt är i sin ordning, och det gör ni genom att fortsätta ramsa, trots protester. Ni kan gärna ramsa sex eller åtta gånger :D Som man ropar får man svar helt enkelt.

Dammsugandet sedan. Upplever ni det som ett problem? Om ni gör det så ska ni självklart avveckla det. Men om du normalt dammsuger varje dag så är det ju ypperligt att kunna kombinera nytta med nöje om man säger :lol: Hur som helst så ska ju dammsugandet bort då tösens fnurra är löst. Ljudet är till för att markera att du är upptagen med annat än att lyssna på hennes klagan...
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Suck det här var en väldigt långdragen fnurra vi kommit in i :cry:
Vi hade innan helgen fått till nätterna hyfsat. Oftast sov skruttan hela natten och vaknade srax före 8.00. Läggningarna var det si o så med, skrik o gråt 3-5 min innan hon somnade. Sen i fredags var mormor barnvakt o nattade henne och då hände det... Hon somnade till dammsugaren men vakande till efter 10-15 min och då går mormor in o står o håller en hand på henne då hjärtat är ledsen. Hon somnar naturligtvis inte, då sätter sig mormor utanför rummet och ramsar konstant tills vår tjej somnar... Sen dess vaknar hon minst 3 ggr/natt igen, vaknar och gallskriker så fort vi stänger av dammsugaren på kvällen... Det har hänt emellanåt att hon vaknar när vi stänger av men har somnat om utan ramsa. Nu är hon förtvivlad och gråter. Ikväll när vi la henne var det samma sak. Hon somnade bra, jag dammsugade mest för att jag blivit van vid att få rent o fint på kvällen :) Vaknade när vi stängde av och va riktigt ledsen, vi ramsade och satte på dammsugaren igen men i säkert 30 min låg hon och snyftade och skek till med jämna mellanrum... Hon tystnar när vi ramsar men sätter sen igång ännu mer med sin gråt. Dammsugarne fick stå på men så fort vi stängde av satte hon ny fart... Hade hon varit arg hade det varit mer ok, men nu är hon riktigt ledsen... :( Jag vet verkligen inte vad vi ska göra :? Skulle vara såå tacksam för råd! brukar det vara så här svårt att få ordning och reda på sömnen? Innan helgen kändes det ändå som om vi verkligen, sakta men säkert var på väg mot rätt håll...
norrland77
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen! Ja det var då en segdragen fnurra må jag säga :? :roll:

Vi får försöka göra en liten felsökning. Hur är det med maten - får hon tillräckligt med mat fyra gånger om dagen plus ett kvällsmål? Är hon ute varje dag, minst en timme? Hon ska gå själv, tillåtas utforska världen. INTE sitta i vagnen! Och visst är det din lillskrutta som strular, hon som nu är drygt 1½ år? Jag tror nämligen att det är förtrotsen som spökar. Här finns en bra tråd om trotsiga barn:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Har du haft tid att läsa lite på fnurra-forumet? Det finns massor med trådar som handlar om liknande problem som ni har, och säkert hittar du mycket matnyttigt :wink:

Återkom med tankar och funderingar!

Kram
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej!!!
Tack för snabbt svar :D
Jag jobbar natt nu och sitter och analyserar vår lilla prinsessa... Det stämmer hon är snart 1, 8 år gammal. Hon äter väldigt bra, nästan för bra :wink: hon är nästan ute en timme på dagis i princip varje dag. Hon är en väldigt aktiv liten dam, som gärna går istället för att åka vagn... Så jag tror inte att problemet sitter där. Vi håller rätt konsekvent både på mat och sov tider.
Hon har i princip ända sedan hon kurades haft protestskrik när hon ska somna. Det är några perioder då hon somnat lugnt och tyst, så att hon skriker en par minuter är inget nytt. Däremot att hon börjar skrika förtvivlat när hon varit tyst i 10-15 min är nåt helt nytt. Så fort det inträffar en sån där händelse som med mormor i fre, eller nåt annat som stör hennes mönster blir det katastrof. Och visst stämmer det, hon är trotsigare nu än tidigare... Blir argare när hon inte får sin vilja igenom... Vi ramsar bara ytterst lite, ibland lugnar den henne något och ibland drar den igång henne, hon lyssnar alltid på den men sen kan reaktionen på ramsan låta väldigt olika.

När jag tittar i backspegeln kan jag nog tycka att hon alltid strular när mormor & morfar varit på besök över en helg, hon älskar för övrigt att vara med dom...
Vår älsdsta dotter har alltid varit utan problem sen vi kurade henne o idag är hon 4,5 år och vi har inte gjort nåt annorlunda med den yngre.
Nu åker vi bort över julen så då är jag rädd att det inte blir bättre...
Jag gissar att det inte är annat att göra än att bara vara konsekvent... Men som sagt det där ledsna skriket är inte kul :( Ibland tänker jag att vi ska gå in o solfjädra när hon blir ledsen, men min erfarenhet med damen är att det bara blir värre. Det är lätt att bryta positiva trender hos henne men svårt att bryta dom negativa.. ja,ja lite tankar o funderingar... :?
Är det dumt att dammsuga då hon vaknar till då vi stänger den? Samtidigt lugnar ljudet henne när hon ska somna...
norrland77
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej!!!
Tack för snabbt svar :D
Jag jobbar natt nu och sitter och analyserar vår lilla prinsessa... Det stämmer hon är snart 1, 8 år gammal. Hon äter väldigt bra, nästan för bra :wink: hon är nästan ute en timme på dagis i princip varje dag. Hon är en väldigt aktiv liten dam, som gärna går istället för att åka vagn... Så jag tror inte att problemet sitter där. Vi håller rätt konsekvent både på mat och sov tider.
Hon har i princip ända sedan hon kurades haft protestskrik när hon ska somna. Det är några perioder då hon somnat lugnt och tyst, så att hon skriker en par minuter är inget nytt. Däremot att hon börjar skrika förtvivlat när hon varit tyst i 10-15 min är nåt helt nytt. Så fort det inträffar en sån där händelse som med mormor i fre, eller nåt annat som stör hennes mönster blir det katastrof. Och visst stämmer det, hon är trotsigare nu än tidigare... Blir argare när hon inte får sin vilja igenom... Vi ramsar bara ytterst lite, ibland lugnar den henne något och ibland drar den igång henne, hon lyssnar alltid på den men sen kan reaktionen på ramsan låta väldigt olika.

När jag tittar i backspegeln kan jag nog tycka att hon alltid strular när mormor & morfar varit på besök över en helg, hon älskar för övrigt att vara med dom...
Vår älsdsta dotter har alltid varit utan problem sen vi kurade henne o idag är hon 4,5 år och vi har inte gjort nåt annorlunda med den yngre.
Nu åker vi bort över julen så då är jag rädd att det inte blir bättre...
Jag gissar att det inte är annat att göra än att bara vara konsekvent... Men som sagt det där ledsna skriket är inte kul :( Ibland tänker jag att vi ska gå in o solfjädra när hon blir ledsen, men min erfarenhet med damen är att det bara blir värre. Det är lätt att bryta positiva trender hos henne men svårt att bryta dom negativa.. ja,ja lite tankar o funderingar... :?
Är det dumt att dammsuga då hon vaknar till då vi stänger den? Samtidigt lugnar ljudet henne när hon ska somna...
norrland77
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Har ni musik i bakgrunden? Kanske det blir för tyst för bràtt?

Och jag förstàr dina bekymmer för julhelgen. Men, det fàr du jobba bort. För om hon känner att du är bekymrad sà blir hon ocksà det och drar igàng... När min lilla fnurramaja fnurrade när vi var pà besök, brukade jag förklara för de vi var hos att det blir bara värre av att gà in och att ramsa pluss husljud är det som funkar bäst.

Ge henne en ramsa direkt hon börjar skrika pà kvällen, börja dammsuga, sätt pà musik och bort med överkoncentrationen.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
norrland77

Inlägg av norrland77 »

Hej! :D
Vi bara berätta att sedan början av förra veckan har nattningarna o nätterna fungerat exemplariskt här hemma! Skatten somnar på några min, med lite protestrop/skrik precis när vi ramsar ut men skrammel i köket får henne lugn :wink: Hon sover 12-12,5 tim utan ett pip :D
Ändå har vi varit på fest 2 dagar i helgen och hon kom i säng 2 tim senare än schemat, men hon har istället sovit 2,5 tim längre på morgonen :shock:
Igår åkte hon på magsjuka, så jag hoppas att den inte skapar nya probelm... Men sov super även i natt :D
Tack för all hjälp!!!! :D :D :D Och GOD JUL!
norrland77
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"