standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Pricken745 och varmt välkommen till Forumet :D Grattis till juvelen :heart:

Med så små juveler som din så är det ofta mer mat som gäller. Vid varje mål ska man erbjuda förrätt, varmrätt, efterrätt och sedan kaffe & kaka på det :wink:

På dagarna så fortsätt jobba mot 2-2 och om det är något pass under dagen där juvelen vill sova länge så väck efter 2,5-3 tim. Annars blir det svårt att få in SM-målen som behövs under dagen och som du märker blir det lätt lite "nattklubb" om hon sover för mycket under dagen.

Vad roligt med Workshopen, där kommer du att få massor av hjälp :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen:-)

Har precis kommit hem från Anna Wahlgrens workshop....vilket var helt fantastiskt.....kan verkligen rekommendera det till ALLA!!

Trodde aldrig att jag skulle bli övertygad om att magläge är bäst.....( sade t.o.m till min man på vägen dit att han skulle komma ihåg att vi inte tänkte köra med magläge:-) .......men blev faktiskt helt övertygad.....kom hem med ett andningslarm och nu ligger lillen och sover på mage.........även om det tog oss några omgångar med vagning.....men nu sover hon sött:-)

Glömde dock att fråga om man ska ha en liten tunn kudde under huvudet...som man har på ryggläge?????? Så hoppas få svar på det.

Stor kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härligt det låter med workshopen :D :!: Och ingen är ju sämre än att man kan ändra sig, eller hur :wink: :lol:

Kudde kan du skippa första året, åtminstone. Ha ett lakan eller örngott där lillan har sitt ansikte, så att du lätt kan vika fram rent om hon kräks. Jag har använt lakan som jag vikt flera gånger och sen bara matat fram nytt vid behov.

Kudde har barnen fått när de varit runt året, men många väntar ännu längre.

kram och fortsatt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Oj...nu har jag en fråga igen....... känns som om mina frågor aldrig tar slut:-)

Men....vill bara kolla om det är normalt att vår lilla dotter varit som en zombie sedan hennes första tupplur på mage.....hon e sååååååååå trött och vi får verkligen jobba hårt för att hålla henne vaken när hon ska vara vaken:-)

Min man har för sig att Anna W sade att hon kommer vara extra trött de närmsta dagarna efter att hon börjar sova på mage eftersom hon sovit så dåligt fram till nu.....stämmer det???

Kramar igen:-)
Pricken
Mamma till
ElinN

Inlägg av ElinN »

Pricken745 skrev:Oj...nu har jag en fråga igen....... känns som om mina frågor aldrig tar slut:-)

Men....vill bara kolla om det är normalt att vår lilla dotter varit som en zombie sedan hennes första tupplur på mage.....hon e sååååååååå trött och vi får verkligen jobba hårt för att hålla henne vaken när hon ska vara vaken:-)

Min man har för sig att Anna W sade att hon kommer vara extra trött de närmsta dagarna efter att hon börjar sova på mage eftersom hon sovit så dåligt fram till nu.....stämmer det???

Kramar igen:-)
Ja det kan nog stämma. Magläget ger ju den djupa sömn som även små bebisar behöver så väl! Och nu tar lillan igen. Ni får vara roliga och underhållande under vakentiden! :wink:

KUL med workshop!
KRAM :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeeeej igen,

Nu har jag frågor igen......det dyker upp tusen frågor hela tiden.....man skulle ju tro att alla frågor blivit besvarade på workshopen....men det dyker upp nya heeeela tiden:-)

Tänkte höra lite om vad som e bäst......vi fick ju lära oss buffning igår på workshopen och nu undrar jag om jag kan kombinera buffning och vagning i Standardmodellen. Dvs ibland vagna henne och ibland buffa henne.......Idag när jag lade henne för att sova funkade inte vagningen så bra och då buffade jag henne och då somnade hon på en gång........ibland kan jag tycka att buffning är enklare och ibland känns vagning bättre....så lite förvirrad:-)

Om jag buffar henne .....är det meningen att jag slutligen inte ska behöva göra det heller ...... dvs samma poäng som med vagning att hon slutligen kommer somna när jag lägger henne i sängen/vagnen?????

Oj vad jag svamlar.....hoppas ni förstod frågorna:-)

Kram
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Kom så klart på en tredje fråga:-)

Undrar om man kan använda buffning när man ska ta bort 01.00 målet istället för vagning....eller som agt kombinera??

Kram igen
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Oj...ingen som vill svara på mina frågor:-( :wink:

Här kommer jag med ett tredje inlägg med lite frågor.....

Undrar nämligen vad vi gör för fel när bebben inte vill sova sitt eftermiddagspass fast hon e super trött och vi fått kämpa för att hålla henne vaken över hennes vakenpass?? Är hon övertrött?? för lite mat?? (fast hon vägrar äta mer)

Gav henne nappen nu och då somnade hon in......men e det fel med napp ibland??? Hon spottar alltid ut den så fort hon somnar.

Hoppas på svar

kram
Pricken
Mamma till
ElinN

Inlägg av ElinN »

Lugn bara lugn -vi svarar på alla frågor inom 3 dagar! :wink:

:arrow: Visst kan man använda både vagning och buffning, men jag tycker inte man ska kombinera det inom ett och samma sovpass.

:arrow: Med alla verktyg är meningen att man hela tiden gör mindre och mindre, så även med buff. Sen har man verktygen att tillgå igen om kris skulle uppstå.

:arrow: Du kan "buffa bort" nattmål -det går lika bra bara du är bekväm med det och har ATTITYDEN.

:arrow: Om hon har svårt att somna kan det mycket väl vara övertrötthet eller hunger. Vilket tror du på? Båda alternativen finns i alla fall enkla lösningar på! :wink:

:arrow: Napp är inte fel om bebisen har ett stort sugbehov. Men man kan inte kräva av en napp-bebis att kunna somna själv och somna om själv. Ger man napp, få man också ställa upp på att stoppa i nappen x antal gånger för att bebisen ska kunna somna om. Det gäller att vara konsekvent tycker jag. Har man bestämt sig för att använda napp, så gör man det. Inget hattande och duttande. Och inte som propp, utan just vid insomning för att stilla sugbehovet. Och sen plockar man bort den för gott vid 4-6 månaders ålder. Så tycker jag, och så har vi gjort. 8)

KRAM :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Till ElinNs fantastiska svar vill jag tillägga: överkoncentration! Lägg ner, lägg till rätta, skaka och GÅ! gör något helt annat som inte har med lilla barnet att göra, tex diska? Lyssna av hur liten låter. Kanske behöver hjälp? Gå isf dit och påminn, men GÅ hela tiden sätt på lite skön musik och ha lite förtroende för tjejen :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pricken! :D

För mig avgörs frågan om vagning eller buffning helt enkelt av var barnet har lagts att sova nånstans. Ligger man i vagnen, ja, då vagnas man ifall det behövs för att man ska kunna komma till ro, och ligger man i sängen, ja, då buffas man istället. Ifall det nu krävs. :wink: Med små skrottar brukar vi rekommendera vagning för att det är enklare, men om du väl har gjort dina egna rutiner och det t ex visar sig att några sovpass passar bättre i vagnen och några i sängen, så finns det ju inget som hindrar att du använder båda. Fast vid olika pass, som Elin skriver.

Här fick jag börja buffa som krisverktyg vid 4 mån för då fick inte min son plats att ligga bekvämt i vagnsinsatsen längre... :lol: Men det fina med Standardmodellen är ju just att behovet av att verktyga avtar, eftersom barnet blir tryggt i sig själv och lär sig sova på egen hand.

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej och tack för alla era fantastiska svar:-)

Vi har samma problem fortfarande....alltså vid hennes sovpass vid 17.00 sover hon och vaknar hon hela tiden om vartannat......... Jag tror att hon e hungrig ...... och undrar nu om jag kan ge henne som en liten nattslurk innan hennes sovpass(eftersom vi inte får i henne mer mat under vakenpassets första timme)? (vet att man egentligen bara ger det inför natten)

Hennes schema som vi försöker följa och vilket funkar jätte bra förutom mellan 17-19.30) Vi vet att hon inte är 2 månader så vi följer det så gott det går och som sagt så har det funkat bra förutom det ena sov passet.

7.30-9.00 Mat+vaken
9.00-11.00 Sova
11.00-12.30Mat+vaken
12.30-15.00 Sova
15.00-17.00 Mat+Vaken
17.00-19.30 Sova
19.30-22.00 mat+Vaken+ nattslurk
22.00-4.00 Sooooova
4.00-4.30 Mat
4.30-7-30 Sova

Kram igen
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Pricken745 skrev: 7.30-9.00 Mat+vaken
9.00-11.00 Sova
11.00-12.30Mat+vaken
12.30-15.00 Sova
15.00-17.00 Mat+Vaken
17.00-17.45 Sova 45 min
17.45-20.30 Mat+Vaken+Nattslurk ca 20
20.30-4.00 Sooooova
4.00-4.30 Mat
4.30-7-30 Sova
Eftersom juvelen verkar vilja ha en kortislur på em/kvällen och så har ni två ganska långa sömnpass på fm och efter lunch så kanske det skulle passa med en 45 min på kvällen för att orka fram till natten. Då blir den sammanlagda sömnen över dygnet 16 tim 15 min. Vad tror du om den lösningen?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej och tack för det snabba svaret:-)

Med risk för att vara lite korkad.......sorry:-) så fattar jag inte riktigt hur du menar...ska jag korta av sovpassen på förmiddagen??? (då e hon som tröttast) eller lägga till ett sovpass på kvällen???

En extra nattslurk är alltså inte aktuellt innan 17.00 sovpasset.....eller det kanske inte är problemet???

Tack igen

Kram
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

ooooops ...tar tillbaka mitt förra mail:-I :oops: ...såg inte förrän nu att du ändrat i mitt schema......

Det ska vi absolut prova

Tack för tipset

Kraaaaaam
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"