Killen vänder sig och somnar inte om!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej!

Idag var första gången vi var på "utflykt" hela dagen sedan kuren påbörjades. Hemma fungerar det perfekt förutom en och annan tidig morgon (fast det har blivit bättre sedan vi drog ner dagslurarna lite). Så nu tyckte jag att det var dags att ge sig i väg på en dagsutflykt. Det fungerade inte alls. :cry: Först hade jag tänkt mig att Oskar skulle sova första luren i bilen.....somnade inte alls "i tid" utan en timma för sent. Sov bara 30 minuter. Ska sova i 45 minuter.

Nästa lur hade jag tänkt att han skulle sova i vagnen. Men det gick verkligen inte att få honom att sova trots att han var jättetrött. Gjorde precis som vanligt när han sover i vagnen hemma utan att lyckas. :cry:

Det slutade med att han somnade 10 minuter i bilen på väg hem....
sammanlagt sov han alltså 40 minuter och de två lurarna ska sammanlagt egentligen vara 2 timmar.

Stackars Oskar, jag har verkligen så dåligt samvete för denna dag. Han/Vi var tydligen inte redo för detta än.

Det var inte heller så lätt att få honom att somna för natten. Det brukar han sköta så fint själv. Var nu fullständigt slut och övertrött och hade jättesvårt att komma till ro, tog över en timma.

Var det för tidigt att ge sig iväg??? Hur ska jag lösa detta för det vore ju kul att kunna ge sig iväg på små turer då och då.

//Mamma Malin med dåligt samvete ](*,)
O född 080918 Kurstart 090316
J född 110822
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Körde du mörkläggning i bilen? Skratt? För vår del har vi haft tur att dottern somnar gott i bilen utan att mörklägga, men jag vet att det finns dom som har det jobbigt med att somna så.. Kan ju lätt bli lite många nya intryck på en bilfärd.. Bara lösa tankar. Hoppas att det kommer att ordna sig för er! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
malaisia

Inlägg av malaisia »

Försökte mörklägga i bilen så gott det gick. Det blev ju inte kolsvart som i sovrummet. Skratt och dagramsa som vanligt vid dagslurarna.
Nu sover Oskar så bra på magen och det är klart att det blir annorlunda att somna sittande i bilstol.

Det kanske går att träna läggning i bilstol på något sätt?? Vi får testa och försöka åka mer bil så det inte blir så kul och spännande så att det inte går att somna.

//Malin
J född 110822
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Ibland blir allt pannkaka, tur att man har ett kurbarn som kan ta det :wink:
Självklart ska du ge dig iväg om du vill, odla attityden och tänk possitivt, han SOV ju 40 min, inte fy skam :lol:

Vid en sådanhär dag kan man lägga upp till 30 min tidigare på kvällen,

Håll dig nu inte hemma pga av detta, bryt ihop och kom igen :wink: :oops:

Slår vad om att lördagen har varit precis som vanlig :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej igen!

Fram tills för några dagar sedan har Oskar klarat de få uppvak han har haft på natten alldeles själv, någon gång har vi hjälp honom med en ramsa. Men de senaste nätterna har han vaknat och varit helt otröstlig, hysterisk, vansinnig. Detta har oxå hänt någon gång vid uppvak i dagsluren.

Har inte lyckats att lugna honom med ramsan, blir bara mer arg. Jag vet att det är mitt jobb att se till att ramsan tar men jag lyckas inte. Har provat olika ljudläge, tonarter, sjungt ramsan, massor med upprepningar...
Har testat solfjädern och buffning i dessa lägen. Då blir han ännu mer ledsen och vansinnig. Han har aldrig skrikit så här förut. Han är okontaktbar. Ska tillägga att dessa "skrikanfall" inte sker vid alla uppvak och aldrig vid insomninar.
Är det "8-månaderskrisen" som kommer krypande???

:roll: Råd och tips tas gärna emot!! Hur hanterar jag detta!

//
Malin
J född 110822
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ja, det kan absolut vara 8-månadersångest. Har du läst om det? Annars kan du gå in på google och skriva in site:www.annawahlgren.com åttamånadersångest

Då får du massa lästips. Hör gärna av dig igen om det inte var tillräckligt med kött på benen.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej igen!

Vill först säga; Tack för alla kloka ord som finns att läsa på det här superbra forumet!!!

Det har inte blivit bättre sedan sist jag skrev (trots en påläst mamma). Och vi skulle behöve lite peppning och tips på vägen.

Nu till mina funderingar.
Oskar är nu 8 månader och har börjat visa vissa tendenser till lite "8-månadersångest". Vissa nätter vaknar han (ca 2-3 gånger i veckan) och är fullständigt otröstbar/okontaktbar. Har försökt att trösta honom med hjälp av verktygen (som vanligtvis fungerar utmärkt) men ingenting verkar fungera i detta hysteriska läget.
Det har tyvärr slutat med att jag fått ta upp honom, lagt honom till bröstet. Han har snuttat några minuter och så har jag lagt honom och han har somnat av sig själv.
Somnar alltid själv vid läggdags oavsett natt eller dagslur. Det är vid uppvaknanden som detta sker. Dessa hysteriska skrik har även inträffat ett par gånger i dagslurarna.
Hur kommer vi över detta, eller kommer det att vara så här under någon månad. Är det OK att bryta dessa hysteriska skrik så som jag gjort eller förstör vi något?

MVH
Malin
J född 110822
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag kan inte ge dig några rätt eller fel, det är eran familj och era liv, allt detta ska passa er. Däremot att ge bröstet kan ju tyvärr vara lite vanskligt många gånger. Dubbla budskap och mer frågor kan det leda till.

Har du använt dig av solfjäder, och hur tar den. Jag skulle tänka mig att solfjädra halvt in i sömnen ett par nätter kan gör en stor skillnad. Tankar på det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej!

Solfjädern fungerar inte alls i detta läget. När vi buffar honom lugnar han sig lite men slutar inte att gråta. Och så fort vi slutar så drar han igång igen. Har försökt att prova mig fram med ramsan, buffningen och solfjädern men jag lyckas inte nå fram till honom. Det konstiga är ju att verktygen vanligtvis funkar jättebra.

Han sover i vårt sovrum (tyvärr enda lösningen med tanke på vårt boende). Vanligtvis när han vaknar så hör jag att han ligger och pratar och vänder sig och grejar en liten stund för att sedan somna om. Jag vaknar lätt och gör det nästan så fort han vänder sig i sängen. När dessa hysteriska skrikningar drar igång vaknar jag inte av hans prat eller rörelser utan skriken så det verkar som att han börjar gallskrika i sömnen. Drömmer han kanske? Eller kan det vara så att han liksom sover i detta läget eftersom han inte är "kontaktbar"?

När detta hände sist så försökte jag med solfjädern och buffning en liten stund (ca 20 min) utan att lyckas lugna honom. Därefter satte jag honom upp i sängen någon minut och pratade med honom. Då lugnade han sig. Lade ner honom och ramsade och han somnade om utan ett knyst!???

//Malin
J född 110822
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det är omöjligt att säga vad det är. Men du verkar ha hittat ett eget verktyg som fungerar och det är bra. Hur har de senaste nätterna varit?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej!

De senaste nätterna har varit bra. Inga hysteriska uppvak. När han vaknat så har han somnat om själv. Förutom i natt då katten väckte honom med sitt "jag-vill-gå-ut-skrik". Han älskar katterna och blir alldeles lycklig när de jamar eller går fram till honom. Han blev klarvaken, först jätteglad och sedan ledsen och frågade flera gånger. Fick några ramsor och en solfjäder för att somna om.

Får hoppas att det fungerar att bara sätta honom upp en stund och prata lite med honom i fortsättningen oxå när han får dessa "skrikanfall".
//
Malin
J född 110822
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad skönt att det ordnat upp sig och att du har en strategi om "skrikanfallen" kommer tillbaka.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"