Resa!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
S & A

Inlägg av S & A »

Hej!

Nu är jag tillbaka och har börjat kura! Jag började på påskafton och är altså inne på dag 3. Allt har gått jättebra än så länge. Jag var inne och buffade hela första natten när han vaknade. Natt 2 & 3 har jag bara buffat vid insomnandet och han har sedan klarat sig med ramsan hela nätterna. Så det verkar gå enligt planerna sakta men säkert :D Fantastiskt hur han nu kan somna om med bara en ramsa i dörrspringan!
Det jag undrar nu är om jag ska börja alla kommande nätter med att buffa kort eller ska jag helst sluta med det helt? Han är ju fortfarnade ledsen/arg när jag går ut med ramsan vid insomnandet, även om det blir bättre. Det tog 40 min natt 2 och 20 min natt 3 innan han somnade (Då buffade jag max 4 minuter natt 3 men var inne två gånger)

MVH
Stina
Mamma till Alexander 8 månader
S & A

Inlägg av S & A »

Hej igen!

Jag har ytterligare en fråga.
Alexander får sina dagslurar i vagnen på rygg då det har fungerat bra enligt schemat innan kuren. Igår och även idag har han börjat vakna innan han "ska". Igår sov han bara 45 min på sin 1,5 timmes lur och 30 min på sin 45 min lur. Likaså sov han nu 35 min på sin 45 min förmiddagslur. Några tips på vad jag kan göra? Jag har haft svårt att få honom att somna om.

Stina
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Härligt att ni är igång, och det har gått väldans bra :D

Buffandet är ett krisverktyg som man får använda, men precis som du skriver ska man försöka undvika att göra det, men det är inte förbjudet :wink:
Du känns så påläst så jag tror nog du kan avgöra.

Lurarna finns det otaliga knep, många vittnar om MAT, kanske en litet mellis precis innan, endel mörklägger även på dagen i vagnen, och en del kanske skulle föreslå att lägga honom på mage i vagnen med, har han fått korn på magläget kan det vara det han föredrar 8)
Men nu ska du ju lära honom att sova så lär honom med kraftiga korta vagningar, vagna tills han tystnar, skaka gå där ifrån, låt A reagera, gör om proceduren om så behövs.

Såg nu att du endast har ryggläge i vagnen

Hur ser ditt schema ut??

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
S & A

Inlägg av S & A »

Hej Malin!

Tack för ditt svar.
Alexanders schema ser ut som följer:

07.30 Gå upp, amma
10.00 - 10.45 Sova
11.00 Lunch (barnmat)
12.30 - 14.00 Sova
14.30 Amma
16.00 - 16.45 Sova
18.00 Middag (gröt)
19.00 - 20.00 Nattslurk + Skratt :D
20.00 Sova natt

Stina
nilam

Inlägg av nilam »

Du skulle ju kunna ge lite frukost när du äter typ runt 8 eller ge lite fruktpure vid 9,45, så kan du skjuta på lunchen en halvtimme/timme så det blir närmre långluren.

Vaken tiden på fm är 2,5 timmar men endast 1,45 mellan sov 1 och 2 :?
Har du någon kommentar? (alltså jag är ingen ordningspolis, vill mer bara hjälpa dig till självhjälp :wink: )

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
S & A

Inlägg av S & A »

Jag hade faktiskt mitt schema precis så som du skriver från början med en liten frukost vid 8.30 och lunchen en halvtimme senare. Problemet var att han var så mätt vid 8.30 så han åt ingenting.
Därimot en liten fruktpure skulle jag ju kunna lägga in innan luren. Dessutom har du ju helt rätt om tiden mellan lurarna. Kanske vore det bättre att flytta fram fm luren till 9.45 i alla fall. Tror du jag kan göra det nu eller är det bättre att vänta tills efter uppföljningsveckan?

MVH
Stina
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Man ska allra helst vänta med att ändra tills uppföljningsveckan är slut, blir lätt förvirring annars. Mer än vanligt menar jag :roll: :D .
Bra jobbat!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Du har ju alltid marginalkvarten att tillgå :wink:

Malin

S & A

Inlägg av S & A »

Hej och tack för era råd!

Jag ska nog försöka hålla tiderna som de är nu för jag har redan ändrat lite smått. Men jag skulle vilja lägga in ett litet mellanmål vid 09.30. Vad tror ni om det? Schemat ser ju ut som idag men med ett litet tillägg bara.

Natten har gått jättebra! Det tog fortfarande 20 minuter av gråt vid läggdags men sedan sov han till 05.15. 9 timmar i sträck är def. rekord!
Vargtimmen där sen var lite jobbig och jag är lite osäker på hur jag ska göra. Han var vaken 1 tim 15 min och skrek och var tyst om vartannat. Efter ett tag började han jollra också!
I boken skriver Anna dels att jag ska ramsa direkt när han vaknar i vargtimmen innan han börjar skrika och lite längre ner på samma sida att det är viktigt att avvakta och se om han kan somna om själv. Så hur ska jag göra? Ramsa direkt jag hör att han börjar röra på sig eller vänta tills jag hör skrik? Sen undrar jag om man ska göra något när han inte skriker men ligger och småmuttrar och vänder och vrider på sig?

Stina
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Men jag skulle vilja lägga in ett litet mellanmål vid 09.30
Blir det inte lite väl tätt mellan mellanmålet och lunchen då(11.00)?
Risken är att han inte alls äter speciellt under lunchen mom du sätter in ett mellan mål.Man ska ha minst 3,5 timme mellan målen.Jag har alltid haft/och har fortfarande längst tid till lunch och middag(dom riktiga matmålen)då jag hellre vill man ska vara hungrig till dom.Där har jag tilloch med 4 och 4.5timme då jag skippat mellanmål.Ev en frukt kan jag ge dom.
I boken skriver Anna dels att jag ska ramsa direkt när han vaknar i vargtimmen innan han börjar skrika och lite längre ner på samma sida att det är viktigt att avvakta och se om han kan somna om själv. Så hur ska jag göra? Ramsa direkt jag hör att han börjar röra på sig eller vänta tills jag hör skrik? Sen undrar jag om man ska göra något när han inte skriker men ligger och småmuttrar och vänder och vrider på sig?
/ulrika

Är det lite småmutter och gnöl på natten och vid läggningar så tycker jag inte du ska göra något alls.Då är risken stor at du stör bara. :wink:
Vid uppvak i vargtimmen så ramsa direkt och avvakta sedan.Gör alltså så lite som möjligt.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
S & A

Inlägg av S & A »

Hej Ulrika!

Jag väntar med ev. mellanmål till efter uppföljningsveckan så ser jag hur det fungerar utan.

Tack för rakt svar om vargtimmen. Då förstår jag. Jag har nog avvaktat för länge när han vaknat under vargtimmen. Ska testa i natt och ramsa direkt!

MVH
stina
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Ulrikaj: Jag tror(vet) att mellisen hade med att få mat direkt innan vilan, självklart är det bättre att äta riktiga mål, men jag tycker att S&A kan prova att ge lite fruktpure innan A sover och se om han sover längre. Sen har hon möjlighet att skjuta på lunchen en halvtimme :wink:

Malin

S & A

Inlägg av S & A »

Jag förstår vad ni båda menar :)
Jag tror jag väntar med alla ev ändringar tills efter en vecka så kan jag nog känna av lite bättre. Nu är jag bara velig :?

Ytterligare en fråga: Han är ju som sagt fortfarende ganska ledsen när jag lägger honom. Kan jag ha gjort något fel eller är det vanligt att det tar ett tag innan de tycker att det är jätte mysigt att gå och lägga sig? Det låter ju helt fantastiskt med ett barn som bara lägger sig tillrätta och somnar. Tror ni att det kommer om jag fortsätter med solfjäder och ramsa? Kanske inte så lätt att svara på men alla tips är välkomna!

Kram!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,jag tror absolut att läggningarna kommer att bli bättre med tiden.
Har du bara attityden att gå och lägga sig är det naturligaste i hela världen och att det är skööönt att sova så kommer det. :wink:

Sen det här med mat och tider-man ska alltid göra det som känns bäst för en.Du känner ditt barn bäst av alla och kanske det funkar kanon för honom att äta mellis tätt innan lunchen ,då alla är olika.Här skulle det inte funka och därför har jag slopat mellis.

/kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
S & A

Inlägg av S & A »

God Morgon!

Jag ville bara tala om att natten har gått jättebra. Inget gråt under vargtimmen nu när jag gjorde som jag skulle (ramsa innan han började skrika) :D ,trots att han vaknade en del gånger.

Nu är jag dock tillbaka på frågan om läggningen. Det var lika illa igår kväll och tog till och med 25 minuter av gråt denna gång. Tycker ni att jag ska "gå tillbaka" till natt 1 och buffa honom helt lugn och nästan sovande innan jag går ut med ramsan? Det kanske har blivit något fel på vägen eftersom han blir jätte ledsen så fort jag lägger ner honom. Sen undrar jag också om ni tror att det är bra att ha honom i sängen på dagen och leka lite (som vissa förespråkar) så att han blir mer positiv till sängen. På natten fungerar allt toppen, han till och med ligger och jollrar för sig själv ibland, men nattningen är jobbig.

Stina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"