Snälla hjälp, kurstarten kändes inte alls bra.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Du har fått så goda, så detaljerade och handfasta råd. Försök ta till dig dem :wink:

Jag vill bara, kanske min tråkiga vana trogen (eftersom det är jag som är mamma till Sova hela natten-kuren, utvecklad under trettio års tid på ca åttahundra barn), hissa en varningsflagg.

:arrow: Du är för orolig. Du får inte vara orolig alls, i varje fall inte så lilla barnet märker det.

:arrow: Du är för otålig. Du får inte vara otålig alls, i varje fall inte så lilla barnet märker det.

:arrow: Du är fokuserad på barnet - vad gör han, vad gör han inte, vad brukade han göra, vad vad vad... :?: :!:

Det jag - och HAN - frågar är vad DU gör och inte gör :?: :!: Hur förmedlar DU:

:!: Lugnet

:!: Säkerheten

:?:

Kuren sköter sig inte själv. Barnet sköter inte kuren. Du är tvungen att ta ledningen och vara den som faktiskt kurar. Och då finns boken, och detta forum, men varken bok eller forum kan heller sköta kuren åt dig. Du måste förstå saker och ta till dig saker och styra om saker - alldeles själv, i en Attityd av absolut tveklös självklarhet.

Jag hoppas du kan känna dig peppad av detta och inte nerslagen. Kavla upp ärmarna och läs på med nya ögon och lär dig, ur DIN överlvenadskompetens' faktiska källa, hur man förmedlar LUGN och SÄKERHET till en liten älskling som knappt något annat gör än frågar efter detsamma :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej och tack Anna att du kommer in och hjälper mig. Ok ska försöka svara och och har förstås mer frågor:)

Jag har läst och läst boken flera ggr innan jag startade, och har den även framför mig när jag står utanför dörren, jag vill ju göra rätt för min älskade lilla pojk. Jag förstår om säkerheten, får väl fråga sambon, men jag känner att jag är lugn o säker, pratar lugnt o har lugna händer när jag lugnar honom, sen att jag ventlilerar här för att få bekräftelse o tips är en annan sak. Jag hoppas verkligen jag förmedlar lugn o trygghet.

Anna, vad är det som du tänker på när du säger att jag är för osäker?

Ang ta till sig råd:

Ida sa att jag skulle stå kvar tills han verkligen var sömntung och vara noga med bekräftelsen, jag gjorde det igår och det funkade , skönt:)

Jag frågade om hur länge jag ska vänta, och det beror på skriket.
Ny fråga: Tyckte inatt att jag hörde skillnad på argt, som när jag slutar solfjädra och när han skriker lugnare (hjälp mig skriket?) Jag försökte gå in då o lugna, vilket han tar men han blir ju sur så fort jag slutar. Står jag kvar så somnar han ju, men jag ska väl gå så fort han är lugn eller?

Ok o då vad jag antar att du menar om att ta till sig råd. Är det verkligen så att det inte får skrika alls i kuren som Myprecious säger? Jag känner mig hemskt påhoppad...Jag vill ju inte att han ska skrika o vara ledsen gör ju vad jag kan för att förhindra det men ändå att han ska somna själv, det är väl det kuren handlar om, eller har jag förstått fel? Går jag in för ofta? Jag tycker han låter mest ledsen förutom när precis när jag går, då låter han arg en stund, men ska han inte vara ledsen alls kan jag inte gå därifrån..

My precious frågor: Det är så mörkt jag kan göra det i rummet, har mörklagt men strilar in på morgonen. Kanske han har 8 mån ångest, o hans första tänder är framme för en vecka sen, men han sov inte sämre än vanligt när de kom fram.
Finns ingen väckarklocka som låter.

Vidare, ramsan ska ta över: ramsar främst men går in o lägger tillrätta när han krypit runt eller ställt sig upp o solfjädrar då tills han är lugn, men även bara lagt tillrätta o gått med ramsan.

My precious säger också att han ska vara glad vid läggning vilket han är, och att han måste vara lugn när jag går, men så stor det ju inte i boken när man ska påminna. Det var det jag reagerade på.

Anna, kan du utveckla hur du tycker att jag är för orolig, otålig o för fokuserad på honom. Vad gör jag fel? Jag anstränger mig verkligen att vara lugn o trygg o ord o handling när jag hanterar honom.

Jag känner mig faktiskt otroligt nerslagen, jag kanske missförstår, hjälp mig mer, tjata gärna, utveckla. Jag vill ju verkligen hjälpa honom och oss till en mer sammanhängande nattsömn o detta var liksom mitt halmstrå. Jag har läst boken om och om igen. Jag kan ju söva om honom lätt på natten, förutom i vargtimmen då han oftare än inte blivit vaken 1,5-2 h, men jag vill ju att han ska känna sig trygg i att somna om själv.

Vill inte vara otacksam, jag försöker bara få fram hur jag tänker och hur jag förstår det ni säger.
min lilla groda född 080720, kurstart 090320 8 månader.
Thunia

Inlägg av Thunia »

Fråga till :? Han är mer mammig, gnällig och äter sämre av purén och gröten sen kurningen började. Får välling också. Kan det vara så eller är det tecken på att jag gör fel?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

jag känner att jag är lugn o säker, pratar lugnt o har lugna händer när jag lugnar honom, sen att jag ventlilerar här för att få bekräftelse o tips är en annan sak. Jag hoppas verkligen jag förmedlar lugn o trygghet.
Bra det är helt rätt. Självklart ska du ventilera dig här. Huvudsaken är att du känner dig lugn och trygg när du hjälper din lille pojke.
Tyckte inatt att jag hörde skillnad på argt, som när jag slutar solfjädra och när han skriker lugnare (hjälp mig skriket?) Jag försökte gå in då o lugna, vilket han tar men han blir ju sur så fort jag slutar. Står jag kvar så somnar han ju, men jag ska väl gå så fort han är lugn eller?
Vad glad jag blir att du nu hör skillnad på hans skrik. helt riktigt att du går in och hjälper honom när han ber om hjälp. Se till att han är lugn men gå innan han somnar. Om han då blir arg eller sur så låt honom vara. Men var noga med att bekräfta när han blir tyst.
Är det verkligen så att det inte får skrika alls i kuren som Myprecious säger? Jag känner mig hemskt påhoppad...Jag vill ju inte att han ska skrika o vara ledsen gör ju vad jag kan för att förhindra det men ändå att han ska somna själv, det är väl det kuren handlar om, eller har jag förstått fel?
Visst är det det kuren handlar om att lära sig somna själv. Och här är det viktigt att skilja på skriken tycker jag. Det han inte får vara är ledsen och frågande. Då ska han ha svar på en gång. Men om han är arg och sur så låter du honom muttra ifred.

Så visst kan barnen låta en del under början av kuren. Men aldrig ledsengråt ska stå obesvarad. Hoppas det klargjorde endel för dig.

Angående mörkläggnignen så är det viktigt att det är kolmörkt nu under kuren. Svarta sopsäckar och folie brukar få till det, fast det är ju inte vackert. Men jag lovar det är värt att pröva.

Jag tycker du jobbar på bra. Det är ju en vana som ska brytas och det tar sin lilla tid. Man får inte glömma att det här är en process som tar tid innan allt sitter.
Han är mer mammig, gnällig och äter sämre av purén och gröten sen kurningen började. Får välling också. Kan det vara så eller är det tecken på att jag gör fel?
Låter som typisk 8-månaders ångest. Läs gärna om den i Barnaboken så kommer du få massa bra tips på hur du ska hjälpa honom med den.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Thunia

Inlägg av Thunia »

Tack Ida för svar!! Två till frågor och så rapport.
Visst är det det kuren handlar om att lära sig somna själv. Och här är det viktigt att skilja på skriken tycker jag. Det han inte får vara är ledsen och frågande. Då ska han ha svar på en gång. Men om han är arg och sur så låter du honom muttra ifred.
Så visst kan barnen låta en del under början av kuren. Men aldrig ledsengråt ska stå obesvarad. Hoppas det klargjorde endel för dig.
Fråga 1 Men tycker han låter ledsen hela tiden förutom precis när jag går då han låter arg... Ska jag gå in ännu tätare?

Låter som typisk 8-månaders ångest. Läs gärna om den i Barnaboken så kommer du få massa bra tips på hur du ska hjälpa honom med den.
Ska genast slå det i boken, håller på o läser den för fullt, den är ju ganska lång:)

Ok, rapport. Så som igår gick läggning ganska bra. Gjorde vår vanliga läggning, sjunger en sång, solfjädrade tills sömntung, tog ca 10 min, ramsade ut försökte låta extra hurtig o slamrade med grejer i köket som är precis utanför, genast ledsen, in igen samma, så fort jag släppte vände han sig om och tittade på mig, så jag släppte stannade lite tills han låg kvar, när han vände sig la jag på händerna igen osv tills han låg kvar. Ramsade ut, protest. Ramsade glatt o ljudligt utanför några vändor. Tystnade. Allt detta på ytterligare 10 min efter de första 10. Så det gick ju bra idag också.

Fråga 2. Ska jag göra precis likadant inatt? Det jag tänker på är att han brukar ju bli svårare när han sovit o inte är lika trött. Särskilt i vargtimmen...En sån vargtimme som imorse vill jag inte ha igen. Vet sen boken att man ska ramsa vid minsta knyst i vargtimmen, nåt annat jag kan tänka på? Svårt också just där eftersom han även förut alltid haft så svårt att somna om fast jag tydligt! märkt att han försökt men inte kunnat förrän 1,5-2 h...Känns inte som de vanliga verktygen fungerar just då eftersom han inte själv klarar av att somna ens med hjälp. Eller kommer det släppa när han helt accepterat att somna med ramsan på kvällen? det är väl det jag hoppades på när jag startade kuren..
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej vännen, Beckabus till Pepp-undsättning!!
Fråga 1.. Hmm, man vill ju helst att dom ska sova när man nästan stänger till den där hemska dörren, och att bekräftelsen kan bakas in på en gång, men ibland kan det ta tid för allt att sätta sig ordentligt.. Hallå där, du är ju faktiskt bara inne på 3:e dagen, jag tycker du är bra och duktig som lyckas på 10 minuter!!! Gå in tätare?.. I början av min kur så gav jag faktiskt solfjädern "längre än man ska", vilket gjorde att jag inte gick förrän hon var precis på gräns-landet mellan vaken och sömn. Ramsan blev snabb, kort och koncis med bekräftelse inbakad ganska snabbt.
Försöker mig på fråga 2 då.. Eftersom du inte kommit speciellt långt in i kuren än så tror jag att du kan få det lite jobbigt igen med vargtimmen.. men här ska en HÖG och TYDLIG pangramsa tala om för dom att det faktiskt är NATT :wink: Annars finns bra tips med Mozart, dammsugning osv osv.. Använd sökfunktionen och sök på vargtimme, där hittar du säkert massa matnyttigt..

Vi har ju barn i ungefär samma ålder och här kan jag säga att visst blev hon lite mammigare och klängigare, men det avhjälptes ganska bra med att mamma kröp ner på golvnivå vid dom tillfällena som hon blev VÄLDIGT klängig.. efter ett tag så släppte faktiskt klängigheten massa.. :roll: Och det där med mat, det tror jag att kuren i sig kan ha ett litet finger med i spelet.. det är jobbigt när man måste truga i dom mat, men kolla runt.. det är väldigt vanligt att barnen äter dåligt någon dag in i kuren, men passa dig!! Snart, väldigt snart finns det en chans att han äter dig ur huset istället :wink:
Hoppas att du hör av dig så vi får reda på hur kvällen gick.. Massa *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Thunia

Inlägg av Thunia »

Beckabus skrev:Hej vännen, Beckabus till Pepp-undsättning!!
Fråga 1.. Hmm, man vill ju helst att dom ska sova när man nästan stänger till den där hemska dörren, och att bekräftelsen kan bakas in på en gång, men ibland kan det ta tid för allt att sätta sig ordentligt.. Hallå där, du är ju faktiskt bara inne på 3:e dagen, jag tycker du är bra och duktig som lyckas på 10 minuter!!! Gå in tätare?.. I början av min kur så gav jag faktiskt solfjädern "längre än man ska", vilket gjorde att jag inte gick förrän hon var precis på gräns-landet mellan vaken och sömn. Ramsan blev snabb, kort och koncis med bekräftelse inbakad ganska snabbt.
Försöker mig på fråga 2 då.. Eftersom du inte kommit speciellt långt in i kuren än så tror jag att du kan få det lite jobbigt igen med vargtimmen.. men här ska en HÖG och TYDLIG pangramsa tala om för dom att det faktiskt är NATT :wink: Annars finns bra tips med Mozart, dammsugning osv osv.. Använd sökfunktionen och sök på vargtimme, där hittar du säkert massa matnyttigt..

Vi har ju barn i ungefär samma ålder och här kan jag säga att visst blev hon lite mammigare och klängigare, men det avhjälptes ganska bra med att mamma kröp ner på golvnivå vid dom tillfällena som hon blev VÄLDIGT klängig.. efter ett tag så släppte faktiskt klängigheten massa.. :roll: Och det där med mat, det tror jag att kuren i sig kan ha ett litet finger med i spelet.. det är jobbigt när man måste truga i dom mat, men kolla runt.. det är väldigt vanligt att barnen äter dåligt någon dag in i kuren, men passa dig!! Snart, väldigt snart finns det en chans att han äter dig ur huset istället :wink:
Hoppas att du hör av dig så vi får reda på hur kvällen gick.. Massa *kram*
Tack för peppning o råd!

Åh vad jag längtar tills han "äter mig ur huset" eller i alla fall gapar för maten med förtjusning igen. Min lilla stora pojke, ser så himla fram emot att se honom växa upp o äta mig ur huset :D

ska söka på vargtimme o se om jag hittar mera.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Thunia skrev:Jag känner mig hemskt påhoppad...
:D Det är jag ledsen för. Det är naturligtvis INTE min mening (och i stunder som dessa tänker jag att jag gjorde bäst i att hålla truten och låta alla dessa skickliga kurare och hjärtebarnskontrollanter sköta "affärerna" utan mig :oops: och min inblandning. Å andra sidan är det ju faktiskt jag som utarbetat kuren och skrivit boken, och MIN arma prestige blir ju svårt sargad när jag får bekräftat - som av dig här nu - att jag tydligen inte lyckats uttrycka mig, driven författare som jag är och mycket erfaren barnavårdare som jag är, på ett sätt som är tydligt, inspirerande, sakligt OCH fascinerande nog.

Så vi får väl slicka våra sår tillsammans :wink: :lol:
Thunia skrev:Jag vill ju inte att han ska skrika o vara ledsen gör ju vad jag kan för att förhindra det men ändå att han ska somna själv, det är väl det kuren handlar om, eller har jag förstått fel? Går jag in för ofta? Jag tycker han låter mest ledsen förutom när precis när jag går, då låter han arg en stund, men ska han inte vara ledsen alls kan jag inte gå därifrån...
Denna lilla passus illustrerar ganska väl, tycker jag, vad jag menade med mitt förra svar när jag ville varna för oro, osäkerhet och otålighet. Desto bättre om du inte visar något av den varan inför lilla barnet :!: Men ditt agerande utifrån attityden "ska han inte vara ledsen alls kan jag inte gå därifrån" tyder dessvärre på just oro, osäkerhet och överkoncentration :cry: och DET HJÄLPER HONOM INTE.

Om jag citerar några utvalda stycken ur boken just här, kanske du kan se dem med nya ögon :?:

Jag hoppas det. Och jag önskar dig verkligen av fullaste hjärta lycka till O:) :heart: :sleep:

:arrow: "Minns att Sova hela natten-kuren är en process. Man kan alltså inte göra exakt likadant natt för natt och inte säga exakta tidsrymder som barnet 'får' skrika innan man ramsar nästa gång. (För mig får inga barn skrika alls, annat än allra första gången jag buffar, första natten. Det är jag som ska kunna få slut på skrikandet med tillräckligt betryggande besked. Barnet gör det inte åt mig.)"

:arrow: "Och man får absolut inte stirra sig blind på hur det 'ska' vara, för det är så mycket som spelar in. Man tar ett delmål i taget. Först ska lilla barnet lära sig fatta galoppen – första lilla polletten ska trilla ner, den som säger: det är inte farligt att somna själv! När han förstått det, ja, då blir 'dialogen' annorlunda. Då blir ni säkra på handen, kan dra er tillbaka mer och mer och överlåta alltmer åt honom själv, i takt med att ni ser och känner att han både kan och snart verkligen vill sova så gott!"

:arrow: "Små älsklingar som hoppar upp till stående – låt dem stå! Avlyssna som vanligt. Är lilla ungen arg, sur, protesterande – tyvärr, inte mycket att göra åt! Det är inte förbjudet att stå upp, särskilt inte när man kan lägga sig själv (och det kan man, om ingen annan gör det åt en). Och det är inte förbjudet att reagera; tvärtom, det vill vi inte hindra någon ifrån. En ilsken unge måste få svära klart.

Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Då ber barnet om hjälp, och det är också först då lilla barnet är mottagligt för hjälp.

Tillrättaläggande alltså, i det läget men inte förrän då; ramsa på väg ut och utanför, hopdragen med bekräftelseramsan som får sista ordet.

En liten unge som verkligen bett om hjälp, ligger också kvar."

:arrow: "Buffa inte mer. Det skulle ni ha slutat med för länge sedan. Solfjädern kan man ta till vid totalkris, om barnet skulle ligga vaken i evigheter vilket måste brytas, men skrikandet ska man kunna få tyst på med ramsan. Mera magstöd åt folket :!:

Barnets förvirrade frågor – och den olyckliga förvirringen kommer som ett brev på posten, om man själv börjar bombardera barnet med sin oro, vilket ni gör nu – ska ha betryggande svar i form av en hög och punktsättande 'pangramsa', som utan frågetecken förmedlar att barnet kan sova lugnt: På natten händer ingenting. Vargen kommer inte.

Någon annan såkallad underhållning ges inte heller. Så sluta med det! Begränsa trafiken – det vill säga även ramsan – till ett absolut minimum.

Och lugna ner er. Tänk på att det är fruktansvärt jobbigt för små barn att ständigt stå i centrum för föräldrarnas överkoncentrerade intresse."

:arrow: "De första två, tre nätterna av Sova hela natten-kuren brukar gå alldeles utmärkt, även om särskilt den första, när det gamla mönstret ska brytas till barnets stora förvirring, med mer eller mindre våldsamma protester till följd, tar sin tribut av intensivt och målmedvetet arbete.

När lugnet inträtt på arenan, vilket brukar börja ske under andra natten, då den såkallade ramsan tar över mer och mer (för att snart ta över helt), ställer barnet nya frågor. Och visar prov på nya reaktioner. Det är nu du till din häpnad kan få höra något som inte gärna kan kallas annat än ilskna svordomar.

Du kan också få höra en gråt av ett slag du aldrig hört förut. Vad betyder den? Hur ska du svara på den? Hon är ledsen! Han är olycklig! Jag måste gå in och trösta! Och så går du kanske in och lugnar, så som du har lärt dig och som fungerar så bra, trots att det ju faktiskt var meningen att ramsan skulle ha tagit över nu.

Då lugnar du inte för att lugna i bemärkelsen övertyga barnet om att allt är som det ska. Då lugnar du för att trösta. Och det kan man göra; det går att begripa på alla sätt och vis. Men tyvärr - tröst hjälper inte ett barn som frågar efter säkerhet :!:

Det är Attityden av Självklarhet – ett av de allra viktigaste verktygen i Sova hela natten-kuren – som bättre än något annat förmedlar vetskapen om absolut säkerhet till ditt lilla barn."

:arrow: "Lilla barnet kommer kanske att protestera redan när du börjar ramsa första varvet på väg ut. Då får han göra det. Öka röststyrkan bara och överrösta! Dra ramsan x4 i ett svep. Eller x6, om du känner att du behöver spä på. Någon enstaka gång kan det behövas x8 till och med. Det känner du snart.

Nu, när du tystnat, reagerar han och/eller frågar vidare. Din uppgift är att lyssna av noga. Här 'får' han skrika – det är det enda sätt han kan uttrycka sig på, och vi vill inte förbjuda folk att reagera. Frågan är HUR han skriker, nu när han reagerar på beskedet han fått.

Nu får du lära dig att avlyssna och tolka hans skrik, och att tolka dem rätt, så att du kan handla adekvat. Alla skrik är inte missnöjesyttringar. Många skrik är rena frågor. 'Vad är det som händer? Kommer vargen och tar mig nu?'

Förvirring, oro, ilska, förvåning, ledsenhet, osäkerhet, rädsla, stress, obehag ger olika skrik - precis som ansiktsuttrycket, för att inte tala om orden, hos en vuxen skiftar efter sinnesstämning. Det finns inte bara ett skrik, lika lite som det finns bara en känsla, en enda mänsklig reaktion eller ett enda frågetecken i vår värld.

Notera dina egna reaktioner. Orkar du tillåta lilla barnet att uttrycka sig på det här viset? Känner du att han verkligen ber om hjälp, eller är det du som inte står ut? Var försiktig, se till hans intressen före dina egna här! Det handlar inte om att han ska tystas till varje pris. Det handlar om att barnet ska LUGNAS."

:arrow: "Även om lilla magen är mätt – och det måste den vara; ja, mer än mätt! – så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.

Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.

Barnet låter sig visserligen lugnas, så länge du tillämpar verktygen, men vaknar då inte alltmer sällan, som det var tänkt, utan allt oftare – igen. Varpå du buffar igen, vagnar igen, solfjädrar igen och ramsar för allt vad tygen håller… Och innan du vet ordet av finner du dig stående hos barnet halva (eller hela) natten - igen.

Barnet har alls inget emot behandlingen, verkar det som, men protesterar så fort du försöker sluta. Barnet sover inte alls hela natten!

Så varför fungerar det inte, frågar du dig, fastän det började så bra? 'Vad gör jag för fel?'

Osäkerheten har slagit klorna i dig – igen. Det är därför det inte fungerar. Osäkerhet är motsatsen till säkerhet.

När du har förstått säkerhetens fundamentala betydelse, och lärt dig förmedla denna absoluta säkerhet på ett sätt som övertygar BARNET, då kan du inte misslyckas med Sova hela natten-kuren."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Visst var det så, Thunia, att du kände dig påhoppad av någon annan än Anna?

Bra jobbat :thumbsup:

Kram Lua. :heart:
My Precious

Inlägg av My Precious »

Precis, det var nog av mig. Vi har rett ut det genom PM.

KRAM
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Thunia

Inlägg av Thunia »

Denna lilla passus illustrerar ganska väl, tycker jag, vad jag menade med mitt förra svar när jag ville varna för oro, osäkerhet och otålighet. Desto bättre om du inte visar något av den varan inför lilla barnet :!: Men ditt agerande utifrån attityden "ska han inte vara ledsen alls kan jag inte gå därifrån" tyder dessvärre på just oro, osäkerhet och överkoncentration :cry: och DET HJÄLPER HONOM INTE.
Jag är nog lite trög... jag går ju ifrån ändå, men just detta med att är han ledsen ska han lugnas, blir ju väldigt svårt eftersom han blir ledsen varje gång jag lämnar honom... o så tänker jag på att det står att man ska tänka som att han skriker en ifrån sig istället för till. Fast det kanske gäller senare...
Å andra sidan är det ju faktiskt jag som utarbetat kuren och skrivit boken, och MIN arma prestige blir ju svårt sargad när jag får bekräftat - som av dig här nu - att jag tydligen inte lyckats uttrycka mig, driven författare som jag är och mycket erfaren barnavårdare som jag är, på ett sätt som är tydligt, inspirerande, sakligt OCH fascinerande nog.

Så vi får väl slicka våra sår tillsammans :wink: :lol:
Om du menar här i svaret, kanske det ja, men läser Barnaboken nu o tycker du skriver väldigt evokativt, intagande, fascinerande och logiskt. Särskilt trevligt när jag ser att jag gjort vissa saker på magkänsla som du säger att man ska göra hehe:)

Om jag citerar några utvalda stycken ur boken just här, kanske du kan se dem med nya ögon :?:

Ska läsa igenom detta igen o så igen så det fastnar:)
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tycker mig redan se den där sköna Attityden tillbaka hos dig.. *kramar*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Thunia :lol:

Du är bra på banan tycker jag och får mycket stöd här :lol: fantastiskt forum det här.

Jag vill bara hoppa in och påminna om mörkläggningen, INGA ljusstrimmor, det kan vara hela grejjen där på morgonen. Kan du smyga in nu i kväll och hänga för ett extra skydd för fönstret? becksvart måste det vara.

Sen är mitt råd (om det nu är becksvart i morgonbitti) för morgonen, pangramsa vid minsta pip sen går du till ditt.... Om du sen går in, vid kris, så ger du min super solfjäder :lol: den LÅNGA och då menar jag tills han sover, (det gör ingenting, en gång ingen gång) Soffjädra honom lugn och sen solfädrar du till du tror att han sover, DÅ räknar du till 600 fyra gånger :lol: (då har du stått i minst 20 minuter) då ramsar du dig ut. Jag vet det låter helt galet, men du behöver bara göra detta en enda gång för att poletten ska trilla på plats.

Den här solfjädern är i nödfall och ska bara utföras vid superkris och endast en gång, det är därför viktigt att du verkligen verkligen stannar tillräckligt länge för du har bara en chans på dig.

Med små barn måste det få ta tid och ju längre tid det tar, ju fortare går det. AW-citat

Lycka till
Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Thunia

Inlägg av Thunia »

kiki skrev:Hej Thunia :lol:

Du är bra på banan tycker jag och får mycket stöd här :lol: fantastiskt forum det här.

Jag vill bara hoppa in och påminna om mörkläggningen, INGA ljusstrimmor, det kan vara hela grejjen där på morgonen. Kan du smyga in nu i kväll och hänga för ett extra skydd för fönstret? becksvart måste det vara.
Är ett takfönster det strilar in ljus genom, har satt för det men måste tejpa ngt för att det ska bli helt mörkt. kan tyvärr inte göra det nu, blir väldans bökigt o högljutt i mörkret!

Sen är mitt råd (om det nu är becksvart i morgonbitti) för morgonen, pangramsa vid minsta pip sen går du till ditt.... Om du sen går in, vid kris, så ger du min super solfjäder :lol: den LÅNGA och då menar jag tills han sover, (det gör ingenting, en gång ingen gång) Soffjädra honom lugn och sen solfädrar du till du tror att han sover, DÅ räknar du till 600 fyra gånger :lol: (då har du stått i minst 20 minuter) då ramsar du dig ut. Jag vet det låter helt galet, men du behöver bara göra detta en enda gång för att poletten ska trilla på plats.

Den här solfjädern är i nödfall och ska bara utföras vid superkris och endast en gång, det är därför viktigt att du verkligen verkligen stannar tillräckligt länge för du har bara en chans på dig.

Med små barn måste det få ta tid och ju längre tid det tar, ju fortare går det. AW-citat

Lycka till
Kramar Kristina
Det ska jag ta med mig:) Nu har jag ett par tips: pangramsa, husljud, om det inte hjälper supersolfjäder:)
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Se där ja.. hur mycket tips som helst nu ju!! Hoppas att du rapporterar imorgon hur det gick. Mängder av pepp å kram!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"