4 veckors flicka -nattmål bort?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ursäkta mig om jag trampar runt lite i klaveret nu men jag har inte läst hela tråden... :oops:

AW skriver i BB att 01 målet är det som försvinner först, då vid 1 mån. Sen försvinner 23 målet och natten blir oftast tidigare. SIST vid 4 mån försvinner sista nattmålet oftast det runt 04.

Att ha en 10v som vaknar vid 04 är inte ovanligt och detta målet är ju det som man tar bort SIST så jag föreslår att ni har natt tidigare och då får ni 8 timmar 20-04 nattmål och sen 04.20-07 morgon. Sen förlänger man natten ytterligare vid 3 mån genom att lägga ännu tidigare säg runt 19. Då har ni 9 timmar natt eller 10 om man kan ha nattmål vid 05 (fast då brukar de inte äta fruktost så jag rekommenderar att man har kvar 04 av det skälet)

Vid 4 mån tar man bort det sista nattmålet och då får man 12 timmars natt och eget rum utan mat och ev. napp. :D 8)

Så mitt förslag är att ni ändrar schemat och inför nattmål 04.

Hur vill ni gå vidare?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
erifre

Inlägg av erifre »

Jaha, jag har helt klart missuppfattat de självklara. Jag trodde att det inte spelade någon roll när på natten de 8 timmarna låg, men naturligtvis gör det de! Tack för att du hjälper mig tänka :) Jag måste nog läsa i BB för femtionde gången....

Visst gäller +/- 15 minuter för målet kl 4 också? Så om hon vaknar 3.30 försöker jag få henne att somna om och väcker henne senast 4.15.

Tack!! Tur att ni finns annars hade jag nog fortfarande ammat varannan timme...
Estris

Flicka 090209
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad bra! :lol:

Njae, jag hade faktiskt marginal halvtimme på natten. Så är det efter 3.30 kan ni om ni vill köra tycker jag. Var inte för hård mot dig själv.

Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
erifre

Inlägg av erifre »

Funkar klockrent! Har inte vagnat alls på natten sen jag började ge henne mat kl 4, så skönt!

Hur gör jag sen när hon blir tre månader och natten börjar 19.00 och det blir kortare sovpass på dagen? Ändrar jag allt från en dag till en annan eller ska jag göra natt 19.30 ett par dagar och sedan 19.00?
Estris

Flicka 090209
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej hej Eifre! :D

Alla förändringar på ett bräde gillar vi här på forumet, då blir det enklast för de små att fatta vad som gäller. :wink: De har ju ändå så kort minne när de är små att de hinner glömma hur det brukade vara innan, så att ändra gradvis gör dem bara förvirrade.

Attityden i topp, bara, och så kör du helt enkelt så det ryker! :D

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
erifre

Inlägg av erifre »

Ok, tack för det! Då gäller det bara att bestämma sig och köra :)
Estris

Flicka 090209
erifre

Inlägg av erifre »

Hej!

Har en liten fråga som kanske inte är så lätt att besvara...

Hur mycket ska jag vagna innan hon somnar? Hon sover i vagn även inne, när vi lägger henne för att sova ligger hon och gnuggar näsa i madrassen och gör allt mer missnöjda ljud om vi inte vagnar. Som jag förstått ska jag vagna för att lugna inte för att söva. Men hur upprörd får hon bli? Om hon börjar skrika ordentligt kommer hon då att lugna ner sig av sig själv eller ska jag vagna ett par drag för att visa "nu ska du sova"? Om jag slutar vagna så fort hon blivit tyst så börjar hon genast igen, då vagnar jag ett par drag och slutar sen eller...Är rädd att jag vagnar för mycket :?

Har också märk att hon oftast inte blir så upprörd om jag lägger ner henne på rygg, men då tar det väldigt lång tid innan hon somnar, 20-30 min. då blir ju sovpasset kortare än det ska. Hur ska jag tänka kring det?

Förstår ni hur jag menar?
Estris

Flicka 090209
Elle

Inlägg av Elle »

Hej erifre!

Här är nyckeln att LYSSNA! Du känner ditt barn bäst och vet vad de olika ljuden/skriken betyder. När du lägger henne tillrätta på magen så vagna 2 drag som besked(eller mer om det behövs för att lugna), skak i handtaget och gå. Låt henne sedan vara en stund och LYSSNA på hur hon låter. Hör om hon reder ut det själv och bara behöver ligga och "muttra" lite innan hon kommer till ro. Vi har ju alla våra sätt att komma till ro innan vi kan somna :wink: Om hon behöver hjälp så går du dit och vagnar henne lugn. Dessutom kan du hänga en luftgenomsläpplig filt över sufletten för att stänga ute synintrycken.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
erifre

Inlägg av erifre »

Ok, då ska jag alltså inte låta henne "skrika upp sig" men inte heller vagna tills hon somnar.
Estris

Flicka 090209
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
chokladkaninen

Hej Erifre,
jag klipper in ett bra vagningsråd åt dig:
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
En sak som har hjälpt mig att backa (för jag har inte bara varit framme och sniffat på vagningsträsket utan snarare suttit upp till axlarna i det :roll: :oops: ) var att sätta på musik. När barnet är i mellanläget där han inte lät ledsen eller skrek upp sig ordentligt men där det samtidigt var tydligt att han inte skulle lugna sig av sig själv hjälpte det. Vi hade ingen klassisk musik :roll: men körde alltid samma skiva så rätt snabbt började den betyda avslappning för honom och han somnade ofta på första låten. Ibland började han skrika lite grann i de få sekundernas paus mellan första och andra (han verkade bli sur för att det blev tyst) och somnade sedan under andra låten istället. :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

...och vissa barn, som tex min lilla skrutta, somnar först på nionde låten, för sån är hon! :lol: :wink:
chokladkaninen

Haha, efter att jag hade skrivit ovanstående fick vi försöka oss på ett litet schemaundantag och lägga lite tidigare än vanligt till middagsvilan idag, så båda barnen låg och tjoade och tjimmade en stund. Med detta inlägg i färskt minne satte jag på sovskivan (som vi inte har behövt använda på länge) och efter 3 låtar sov inte bara Bebbo utan även Storasyster 2-åringen. :wink:
erifre

Inlägg av erifre »

Tack för alla bra råd! Ska genast leta fram en bra skiva.
Estris

Flicka 090209
erifre

Inlägg av erifre »

Idag har lila larven vänt sig från mage till rygg för första gången =D>

Vi börjar nu närma oss 4 månaders ålder, hon blir 4 på tisdag, och det är väl snart dax att ta bort sista nattmålet :) När vi vagnade bort 01-målet (vid ca 6 veckors ålder) så hade hon varit ganska ointresserad av att ät den tiden ett par nätter så det var väldigt naturligt att ta bort de målet. Men nu upplever jag att hon är hungrig när hon får mat kl 4, så jag kanske ska vänta ett par veckor. Eller ?

Våra mattider ser ut så här;
kl 7 ammas
kl 10.30 smakis (vilket vi började med för 3 v sedan, banan,päron och nu potatis) och ammas
kl 14 ammas
kl 17 ersättning
kl 18.30 ammas
Jag funderar på att ge gröt+ersättning kl 17 så att hon blir riktigt mätt innan natten. Vad tror ni om det?

När vi sedan tar bort nattmålet är det då för ambitiöst att satsa på 12 timmars natt på en gång, ska jag sikta på 11 timmar först? Typ 19-06 eller blir det bara förvirrat för henne?

Förstår att all skit som skrivs om AW och detta forum tar mycket energi av er. Jag tänker mycket på er! Jag, min man och vår lilla larv är så tacksamma för att ni finns :heart: Kram :heart:
Estris

Flicka 090209
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"