Vagna bort 01-målet. Hjälp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
PetraL

Inlägg av PetraL »

Tack TorsMamma för snabbt svar igår. Jag behövde det efter dagen vi haft. :)

Jag har en liten fundering avgående att ge henne en 5 min lur..
Kommer den direkt efter B1 (innan blöjbyten och umgänge) eller kommer den när hon börjar bli kinkig?

Mat, mat och mera mat åt folket!!! :D
Kramar Petra
:heart: Alexander :heart: född 110705
:heart: Emilia :heart: född 090204 (v.39+3) Kurad 21 juni -09
PetraL

Inlägg av PetraL »

Hej igen.

Kom på en till fråga om 5 minuters luren... Ibland kan det ta upp till 45 minuter innan hon somnar.. Ska jag ändå väcka henne efter 5 minuter?

Kramar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, 5 min ges ju liksom lite i "farten" för att den lilla skall orka lite bättre, den är inte på "schema" om man säger. så jag skulle inte hålla på i 45 min med att försöka söva, du har ju bara 1 timme på dig att få ner maten nu. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
PetraL

Inlägg av PetraL »

Ja, precis vad jag tänkte... :)

Tack vare dina tips har vi haft en fantastisk dag idag.. =D> :heart:
På förmiddan åt hon i princip hela timmen (bortsett från 5 minuters luren). Det har hon inte gjort på säkert en månad. Hon har varit glad som en sol och inte skrikit i panik en enda gång! Fantastiskt! :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :lol: \:D/ =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning! STRÅLANDE jobbat \:D/

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
PetraL

Inlägg av PetraL »

Åh, tack.. :D

Måste bara få berätta... :D
Natten som var har varit den bästa natten på länge. Lilla hjärtat :heart: sov i 4h intervaller istället för 2-2½h så jag känner mig så utvilad idag.

Med tanke på att hon åt som en häst igår är det ju inte så konstigt... :)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt! Ni jobbar på så fint! :thumbsup:

Mat är nyckeln till det mesta i den här åldern! :D
PetraL

Inlägg av PetraL »

Hej.

Nu börjar det kännas riktigt bra igen. Lilla hjärtat :heart: skriker mindre och mindre för varje dag som går.
Däremot har kvällarna börjat strula igen. Vi skulle behöva lite tips på hur det går att lösa..

Våra dagar ser ut så här:
7:00 Vaknar. Mat x2 & Umgänge 1½h
8:30 Sova 2h (Utomhus)
10:30 Mat x2 & Umgänge 1h 45min
12:15 Sova 1½h
13:45 Mat x2 & Umgänge 1h 45min
15:30 Sova 45min
16:15 Mat x2 & Umgänge 2h 45min (17:30 Bada med pappa, 18:20 Kvällsslurk)
God natt någon gång mellan 19-20
Ett eller två nattmål, lite beroende på hur mycket hon fick i sig på kvällen.
7:00 Glad Morgon!

Det är vid kvällsslurken som det börjar krångla. Hon tuttar ordentligt mellan 5-10 minuter, sedan vänder hon bort huvudet och panikskriker. Det går inte att få i henne mer på ca 10-15 minuter och då tuttar hon bara någon minut, sedan vänder hon bort huvudet och panikskriker igen. Så här håller det på tills hon fått i sig tillräckligt. Då somnar hon när vi lägger henne i vagnen.

Förut tuttade hon lugnt (ca 40 minuter – 1 h) och somnade när vi lade henne i vagnen.

Det vi gör nu när hon panikskriker är att gå omkring med henne tills hon lugnar sig och då provar vi att tutta igen. Vi har även provat att lägga ner henne och vagna för att lugna henne.
Vi har även gett henne en 5-minutare, men då somnar hon ännu senare.

Helst skulle jag vilja att hon tuttar i sig det hon behöver och somnar klockan 19 utan skrik..

:arrow: Vad tror ni går det att fixa till?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Petra! :D

Vad kul att höra att det går så bra för er! :D

Spontant tänker jag att ert nattslurksproblem beror på att du har mindre mjölk på kvällen och att lilla hon blir ilsk när hon har fått i sig de små droppar som fanns, och det sedan inte finns mer. Så var det för oss. Och genom ivrigt tuttande kan hon få igång produktionen lite till - och sen protesterar hon när den rännilen tog slut. Och så tuttar hon lite till... ja, du fattar. 3-månadersbebisar är HUNGRIGA. De äter massor!

Den enkla vägen ut ur detta dilemma är att erbjuda en slurk ersättning på flaska (efter att du ammat så mycket det går). Om du någonstans ändå känner att det är viktigt för dig att helamma ett tag till (så kände jag det, men jag kan inte riktigt förklara varför), försöker du istället pumpa ut ett litet reservlager på morgonen när du har mycket mjölk, som du sedan fyller på med efter nattslurken. Eller så drar du fram det tunga artilleriet och blandar ersättningspulver i bröstmjölk på flaska. Då blir hon garanterat mätt.

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
PetraL

Inlägg av PetraL »

Hej Chokladkaninen. Tack för snabbt svar. :)
chokladkaninen skrev: Spontant tänker jag att ert nattslurksproblem beror på att du har mindre mjölk på kvällen och att lilla hon blir ilsk när hon har fått i sig de små droppar som fanns, och det sedan inte finns mer. Så var det för oss. Och genom ivrigt tuttande kan hon få igång produktionen lite till - och sen protesterar hon när den rännilen tog slut. Och så tuttar hon lite till... ja, du fattar. 3-månadersbebisar är HUNGRIGA. De äter massor!
Jag tror inte att det är så i vårat fall, för när lilla hjärtat :heart: skriker och vänder bort huvudet tvärvägrar hon att tutta vidare, inte på något av brösten. Och så har jag provat att handpumpa lite efter hon har tuttat och det kommer mjölk på en gång...

Vet inte om jag förklarade riktigt förra gången..
Efter hon har tuttat en stund och släpper taget går det inte att få henne att tutta tag igen, hon gallskriker. Man måste bära omkring på henne. Och om hon ens kommer i närheten av en tutte så skriker hon.

Några andra teorier? :)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Precis så hade vi det också.
Vad händer om du ger en 5-minutare tidigare än du gjort?
Jag tycker nämligen det låter som övertrötthet.

Vad jag gjorde var att jag gav en 5 minuterslur (exakt)
Tog upp och fortsatte mata i sömnen, så att hon vaknade vid bröstet, ätandes.

Jag tyckte det var lättare att ge kvällslurken på flaska, dels för att det är ett lättare och jämnare flöde ( tålamodet kanske inte är på topp när man är trött) och dels för att jag själv verkligen kunde se att hon fick i sig.
Du kan ju pumpa BM under dagen som chokladkaninen skrev.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
PetraL

Inlägg av PetraL »

Underbart Johanna!!!! :D Tack så mycket!

Ditt råd var mitt i prick! \:D/
Hon skrek bara 10 minuter ikväll (igår var det 1½h), sedan blev hon lugn och tuttade 25 minuter innan hon somnade lugnt och sover fortfarande...

Tack återigen för dina kloka ord.
Tack alla för era kloka ord. Vet inte vad jag skulle göra om ni inte fanns.

Ni är underbara! :heart:

Kramar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

:heart: Underbart :heart:

Tack för rapporten!
Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
PetraL

Inlägg av PetraL »

Hej.

Emilia är fortfarande en prinsessa.. :) :heart: Hon är strålande glad, sprallig och framför allt skriker hon ytterst lite.

Mina funderingar är jämfört med tidigare ett ”lyx-problem” :)
Jag har märk att hon orkar vara vaken längre på vakenpassen, nu orkar hon ca 2 h, även på morgonen. Tyvärr får hon inte tillräckligt med sömn för sin ålder, hon behöver 15,5 h, och får mellan 14,5-15 h. Är detta ett problem? Ska jag lägga henne även fast hon inte verkar trött?

Vår dag ser nu ut så här:
07:00 Mat & Umgänge
09:00 Sova 1,5 h
10:30 Mat & Umgänge
12:30 Sova 45 min
13:15 Mat & Umgänge
15:15 Sova 45 min
16:00 Mat & Umgänge
18:00 Bada
18:30 Kvällsslurk
19:30 God natt!

Jag vill ha den långa luren mitt på dagen, när det bara att väcka på morgonen (hon sover som bäst då) och sedan vagna på lunchen?

En liten fundering angående hennes kvällsslurk..
Den tar ibland 25 minuter men ganska ofta äter hon längre, ibland ända upp till 55 minuter.
Jag har pumpat ur mjölk på förmiddan som jag ger i flaska, eller försöker ge i flaska, hon tvärvägrar.
Jag läste en tråd på tips om just det här men nu kan jag inte hitta den… Någon som vet vilken jag menar?

Jag vill införa skrattet-till-gonattet.. Några tips?
Nu ammar jag henne till sömns på kvällen, hon vaknar till när reser mig och ska lägga henne i vagnen, där ligger hon och bökar en liten stund innan hon somnar.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"