Hjälp! Desperat mamma till Stella 1.5år.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:cry: Hoppas du kan få sova lite mellan varven i alla fall! Har du ingen som kan hjälpa dig med lite avlastning i väntan på kuren? Vi är många som varit där du är, men du är ju i alla fall på rätt väg! Kan tänka mig att det är lite som innan semestern - när man vet att det bara är dagar kvar till ledigheten förstår man inte hur man ska orka jobba det sista, men hade det varit några veckor kvar hade det förmodligen gått det också! Snart är ni också på andra sidan kuren och får sova som folk, både stora och små!
Kram och varma tankar och krya-på-sig hälsningar till den lilla!
:heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
LouiseW
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:30

Inlägg av LouiseW »

Tack, omtanke värmer alltid.

Jag ska försöka tänka positivt men ibland är det, pga av all sömnbrist, lätt att hamna i mörka svackor. Imorgon ska jag planera in när kuren ska börja. I helgen ska jag se till att min man läser på så det känns bra.

Nu ska jag krypa ner hos min lilla prinsessa

Kram till er alla som bryr er!
LW
Stella 070919
Viggosmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 11:28
Ort: Örebro

Inlägg av Viggosmamma »

Hej!

Har inte varit inne här på några dagar. Men vill bara säga att vi tänker på dig (Er) & förstår känslan av att vara helt slutkörd och samtidigt vilja sätta igång :P . Kan trösta dig med att man får oanad energi när man sedan bestämt sig & påbörjat kuren, när man sedan ser att förändringarna börjar ta (även om det endast är något de första nätterna som bort med napparna och natta mat) så är det en underbar känsla :) :=).

Ska erkänna att jag var påläst & taggad till tusen medans min make i början var lite tveksam & inte påläst. Han fick endast ett väl utarbetat schema i handen att följa på de första dagarna. Då jag själv var helt övertygad & orkade inte med hans tveksamhet. Sedan blev även min man frälst :) Nu sover Viggo som en liten gris och det var en omöjlig tanke för oss endast 8 veckor sedan.

Kram på dig & hoppas natten blir ok.

Sofia
______________________
Sofia
Son Född 22/9-07.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Här är en till som vill peppa dig. :D Precis som Viggosmamma skriver så får man energi någonstans ifrån. Det kommer du också få. Försök att tänk på målet med kuren. Tänk på hur livet kommer se ut på andra sidan. Tänk på nätter då du får sova en hel natt utan att bli väckt.

Tycker det är bra att du inte kört igång kuren förrän du läst på ordentligt och känner dig riktigt förberedd. Det är otroligt viktigt. Man måste veta vad man ska göra och varför.

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LouiseW
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:30

Imorgon är det dags!!!

Inlägg av LouiseW »

Nu känner jag mig redo. Ikväll ska jag och min man plugga på ytterligare och gå igenom och "träna" på varandra. Faktiskt så har de senaste nätterna varit bättre än på länge så känns bra som uppladning. I måndags fick jag nog med att ha henne i vårt sovrum så jag bestämde mig för att redan då lägga henne i spjälsängen i sitt rum. När jag tänker efter är det ju där hon sovit de bästa nätterna, när hon väl sovit vill säga... Så jag har i min ensamhet, har varit själv, kämpat på lite med nattuppvak men vägrat ta upp henne i sängen. Har inte börjat med kuren som sagt men varit lite på tåspetsarna och snabbt lagt ner henne i sängen igen när hon vaknat och gått ut snabbt.. Faktiskt, har hon, de 2 senaste nätterna somnat själv samt sovit som längst i sträck 7h i sin säng. Detta är helt otroligt!!!! Och då har vi inte börjat kuren än!!! Så som ni förstår är vi laddade och det känns som om vi har ett bra utgångsläge!

Så nu till mina frågor:

1) Solfjädern: Tror det får bli på sidan för magen känns för stor förändring och framförallt svårt att hålla fast henne i den ställningen. Hur har andra gjort med större barn? Ska jag bara hålla kvar tills hon slutar protestera fysiskt eller även tystnar??

2) Lite osäker ang godnattramsan, bekräftelseramsan och påminnelseramsan.. Allt är väl samma ramsa? Var oense med min man om detta.. 4ggr godnattramsa, en på väg ut, en ut genom dörren, en i dörrspringan och en på väg bort, right? BR ska jag inte ge förrän hon varit tyst ett tag och verkar vara på väg in i sömnen?? Och utan för dörren??

3) Har jag förstått rätt att solfjädern sedanefter är krisåtgärd när barnet inte vill lägga sig tillrätta utan att man känner att man behöver fysiskt visa vad som gäller.

4) Om hon inte skriker utan bara ropar på mamma, hur reagerar jag då? Ignorerar eller ramsar utan för dörren?? Har märkt nu de senaste dagarna att hon inte alltid gallskriker utan bara ropar, gnäller, tröttskriker, sällskapsskrik osv..

Återkommer säkert med några frågor under dagen imorgon! Är tacksam för fler handfasta tips som är viktigt att tänka på första kvällen. Nu är det genomföra som gäller och inte prova (som vi gjort så många gånger tidigare) Jag är väldigt taggad!

KRAMAR Louise
LW
Stella 070919
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej LouiseW! :D

Några tankar från mig.

Personligen tycker jag att man både kan och bör vara lite mer flexibel med äldre barn. De har mer "vana" i sig och har ofta ett eget sätt att komma till ro på. Man behöver alltså inte hålla en solfjäder för att kura. Testa först om du bara kan lägga henne och se vad hon gör. Hon kanske ligger lugn och fin. Att då börja hålla på ett visst sätt bara för att.... nej, det tror jag inte på. Blir hon däremot väldigt upprörd, ställer sig upp osv,, då kanske det är rätt verktyg.

Helt rätt om ramsan och bekräftelseramsan!

Solfjädern kan du använda både som markering vid läggning och som lugnande verktyg om hon blir upprörd. Du ska förstås använda den mindre och mindre och till slut enbart som krisverktyg. Det viktiga är att känna in och lyssna på BARNET. Vad lugnar henne? Hur låter hon? Vad behöver hon? Och samtidigt ha koll på processen som är att hjälpa till mycket i början och kontinuerligt minska och mer och mer gå över till ramsan.

Mamma-rop besvarar du med samma ramsa.

Lycka till och finn lugnet nu. Det är inte så dramatiskt det hela. Det handlar om att lägga ett barn för att sova och ge det lugn. Eller hur?! :wink:

Kram!
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Vad härligt att ni ska köra igång nu.

Det är inte helt ovanligt att barnet börjar sova bättre när föräldrarna bestämt sig för att kura. Det är det som kallas för attityden. :wink: Ni verkar redan ha odlat den. :thumbsup:

Lycka till!
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Viggosmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 11:28
Ort: Örebro

Inlägg av Viggosmamma »

Lycka Till ikväll!!!!!!!!!!!!

När vi använde oss av solfjädern på Viggo så var det iof endast de två första nätterna, jag la honom på sidan och höll en hand bestämt men ej hårt över rygg + arm och den andra handen över höft+ben. Jag höll tills jag kände att han började slappna av i kroppen och blev helt tyst sedan ramsade jag mig ut. Nästa gång under natten så höll jag tills han slappnade av i kroppen (vilket gick mycket snabbare) men inte var helt tyst sedan ramsade jag ut. Så vi behövde använda oss av den flera gånger under första natten för att lära honom slappna av.

I vårt fall har den fungerat så bra att vi aldrig använde oss av den tillrätta läggning som beskrivs (jag fick aldrig den att fungera tyvär) utan vi gör en mini mini variant av solfjädern nu när vi lägger lillkillen. Han läggs ner på sidan sedan ett lätt lätt tryck på kroppen och sedan ramsa ut. Nu när nattningarna fungerar så bra så väntar han på att få den lilla mini mini solfjäder när han ska somna. :)

Mvh Sofia
______________________
Sofia
Son Född 22/9-07.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är precis sådär jag menar, Viggosmamma! Att man känner in barnet och inte överarbetar för att man vill lägga/solfjädra enligt boken. Tack för ditt förtydligande! :D
LouiseW
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:30

Inlägg av LouiseW »

Hej och tack för ert stöd!

Stella bjöd oss på en riktigt bra uppladningsnatt inför kvällen.. Hon sov, hör och häpna, 19.30-06.30 med endast 2 korta uppvak!!!!!! Vi är helt förstummade och självklart känns det extra bra nu när hon ska bli introducerad till ramsan mm och förhoppningsvis säkra sin sömn och bli trygg i den för all framtid!!

Nu till några fler undringar:

1) Senaste kvällarna har jag bara lagt ner henne så jag tror som sagt att jag får känna av lite hur jag gör med solfjädern, förmodligen markerar jag den bara men gör inte så stor grej av den. Blir hon upprörd och inte vill ligga ner gör jag den tydligare och längre. Låter bra?

2) Nu till vakandet inatt. Det blir jag som gör det. Undrar lite hur jag helt ska lyckas hålla mig vaken om det nu blir som de senaste nätterna och hon sover långa pass. Jag är otroligt lättväckt och vaknar när hon endast rör sig. Kan jag ligga utanför på madrassf? Tänkte även ha babyvakten så att jag inte kan missa ett endaste pip..

3) Ramsan: Om hon nu är tyst när jag går ut, ska jag säga ramsan i samma tonfall ganska mjukt inte så högt? Om hon skriker ska jag då höja min röst också? Om jag fattat det hela rätt så anpassar jag mitt röstläge efter hur hon reagerar.. eller?

4) Schemat: 19.30-07.00 är planen. När är det lagom att lägga henne då? Strax innan halv? Kvart över?

5) Väckarklockan: Räcker det med att vi går in i hennes rum och drar upp rullgardinen och sjunger glatt godmorgon! Måste vi ha klockan? Jag är lite emot klockor överhuvudtaget, tycker att det egentligen har en negativ inverkan på sömnen och just att vakna till ett ring ljud känns inte så trevligt. Så undrar bara om vi själva kan agera väckarklocka.

6) Idag exempelvis vaknade hon kl 06 och var pigg men lite ledsen och ville absolut komma upp då.. Hur gör jag om detta sker imorgon? Är det viktigt att man absolut inte ruckar på tiden en halvtimme även om hon sovit i sträck tills dess.. Ska jag då ramsa tills klockan blir 07?

TACK!
LW
Stella 070919
LouiseW
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:30

Tillägg..

Inlägg av LouiseW »

I sista stycket ska det stå att hon vaknade 06.30 och det jag undrar är hur vet man om hon verkligen behöver 11.5h och inte bara 11.. Kan man märka det efter x antal nätter om hon fortfarande envisas med att vakna en halvtimme för tidigt..
LW
Stella 070919
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!


1) Låter som en bra ide.

2) Jag tycker du kan ligga utanför på madrass. Är du snabb på att vakna så går det ju alldeles utmärkt.

3) Helt riktigt. Ramsan använder man som en dialog med barnet. Beklagar hon säg så överröstar du bara. Glöm inte att bekräftelseramsa när hon tystnat.

4) Ni ska lägga henne 19.30. Man lägger inte innan för att barnet ska sova den exakta schematiden utan det är tiden som de erbjuds att sova.

5) Det går alldeles utmärkt. Jag vet att många här inne på forumet använder väckarklocka och jag rekommenderar det ofta själv till de som har strul med tidiga mornar. Här hemma har vi inte använt och det har alltid funkat bra ändå.

6) Ja då ska du ska ramsa. Hela vitsen med shn är att den vuxna ska ta ledningen. Morgonen efter kanske hon vaknar 5.30 och vill komma upp. :? Shn är en process där man lär sitt barn att sova i lugnt och tryggt. Att man som vuxen tar ansvar för när dagen börjar. Tar du upp henne så kommer hon garanterat vakna tidigare och tidigare. Ramsar du henne så kommer hon att lära sig att sova längre och att kunna somna om själv. Hon vet att ni säger till henne när det är dags att stiga upp.

Anna W menar att barn behöver sova 12 timmar tills de är 10 år gamla så jag tror inte 11.5 timme är för mycket. :wink: Ni kan inte märka att 11.5 timme är för mycket bara för att hon vaknar tidigare på morgonen under de första dagarna i kuren. Det får ni räkna med att hon gör och det betyder INTE att hon sover för mycket.
Har ni 11.5 på natten så får ni kompensera med en extra halvtimme på dagen. Fördelen med 12 timmars natt direkt vid en kurning är ju sedan när dagvilan försvinner. Då kan man behöva lägga till en halvtimme på natten så att det blir 12 timmar. Känns som att det är enklare att ha den långa natten där från början.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Häftigt att ni är igång :D Var tvungen att smyga in och läsa :lol:

Dina frågor har du själv redan gett svar, det tyder på att du är väldigt påläst :wink:

Lycka till i natt

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
LouiseW
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:30

Rapport natt 1

Inlägg av LouiseW »

Jaha så var det dags. Var nog lite nervös ändå fast jag inte trodde det. Läggningen gick nog överförväntan även om det just då inte kändes så. Allt är ju nytt i början så det är ju inte så konstigt att Stella reagerar och undrar vad som händer.

Allt blev lite tidigare dock. Hon var trött och jag var väl lite dålig på att kolla av tiden ordentligt.

19.00 Lek och bus, godnatt till lampan och flygplan ner i sängen-uppskattat
TL utan protest och sedan SL (blev nog lite förhastad kan jag känna så här i efterhand) Jag var så ivrig att gå ut med ramsan. R*6
19-00-19.13 TL, SL, R*6 (gjorde detta 6 ggr)
19.15 Stellas pappa gick in med TL + R*4
19.15 tyst BR*4 ....... sover
20.15 piper till, jag är inne väldigt snabbt, TL+R*4 BR*2 (hade nog egentligen inte behövt gått in här)
20.54 TL SL R*4
22.32 TL SL R*4
23.13 TL R*8
23.37 TL R*4
23.50 R*4 utanför dörr
00.33-00.38 R utanför dörr i flera omgångar
03.35 TL R*4
05.30 TL R*6 vaken vill ha välling
05.32 TL SL R*6 jämmer prat
05.50 TL SL R*4
05.52 R*6 utanför dörr tyst, jämmer, pappa, tyst
06.05 kör igång igen - 06.16 TL SL R*4 (ca 4 ggr)
06.16 går iväg avvaktar - tyst
06.20 TL R*4
06.22-06.28 R*4 *4 utanför dörr
06.28-06.45 tyst varvat med jämmer lite prat
06.45 GODMORGON!!!!! (lite paff och nästan ledsen men glad när vi tar upp henne och skrattar och stojar.

Jag vet inte om detta var en bra start. Jag antar att det tar ett tag för Stella att vänja sig vid ramsan. Inatt kändes det mest som om hon blev upprörd av den. Jämfört med de 3 senaste nätterna då jag varit mest tyst var ju den här sämre men jag hoppas och tror att kuren kommer att verka när hon väl förstår att detta är det nya och det som gäller nu. Nu är första natten gjord och det känns hursomhelst skönt. Ska försöka sova lite nu men känner mig faktiskt både speedad och upprymd så jag kanske leker med Stella istället. Hoppas på att natt nr 2 kommer att innebära att hon tar ramsan och accepterar den. Kanske var lite spänd och osäker inatt också, är svårt att avgöra. Känns förmodligen mer naturligt ju mer tiden går.

Tacksam för reflektion, tips och peppning!

Kramar Louise

P.s funderar på om jag ska förlänga redan nu till 12h natt.. Hon sover ju aldrig mer än 1.5h på dagen, snarare 1h...
LW
Stella 070919
LouiseW
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:30

Inlägg av LouiseW »

Såg att jag missat BR. Den sa jag också *4 men lite tystare utanför dörren, är det ok? Som sagt, ramsorna överhuvudtaget gjorde henne upprörd men det kanske är vanligt i början?
LW
Stella 070919
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "