Mera proteiner och mindre kolhydrater tull frukost - tips?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

För mer protein till frukost: Rester från gårdagens middag? Kycklingbitar på rågbröd är trevligt. Kött, om man äter det, funkar ju också på macka (helkornsbröd om man vill äta mat med lågt GI).

Här är vi inte så köttiga av oss, men behöver fett och protein till frukost för att hålla oss mätta och glada till lunch, så vi gör smoothie med havremjölk, banan, bär, linfrö, linfröolja, proteinpulver och ibland avokado varje morgon. Underbart, lyxigt, festligt och vansinnigt mättande. Det finns ju de som tycker att proteinpulver är onaturligt och det kanske det är. Men kolla industrivällingens innehållsförteckning... :roll: Vi använder vassle (mest lättupptagligt protein) och risprotein (mättar mer).

Keso är ju också en bra proteinkälla om man äter mjölkprodukter. Själv är jag väldigt förtjust i keso och lite fruktsallad+nötter eller avokado till frukost.

Får jag lov att tipsa om vår matblogg Råsmart här i din tråd? Där finns bland annat recept på granola och granolabars (kanonbra mellanmål)! Plus recept på proteinrika smoothies, förstås!

Kram
Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Pia Pojkmamma skrev: Granola lät intressant. Jag googlade efter recept, men de var ganska sockriga. Kan jag få plagiera ditt recept Ewa?
Jag har inte alls något socker i. Jag blandar de frön och nötter som finns hemma och som gillas. Brukar bli valnötter, sötmandel, hasselnötter, solrosfrön, pumpakärnor. De större nötterna hackar jag en aning så det inte blir för stora bitar. Därtill serveras torkade osvavlade aprikoser & ekologiska russin eller bär. Så det enda sockret då blir som kommer genom frukt/bär.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att granola egentligen är det amerikanska namnet för müsli av typen "Start". (Söt, chrunchy och med nötter och frön) Kan det vara så att det har fått en ny och "modern" betydelse i Sverige men recepten inte har hunnit med?

(matspekulerar :-k )
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ewa skrev:
Pia Pojkmamma skrev: Granola lät intressant. Jag googlade efter recept, men de var ganska sockriga. Kan jag få plagiera ditt recept Ewa?
Jag har inte alls något socker i. Jag blandar de frön och nötter som finns hemma och som gillas. Brukar bli valnötter, sötmandel, hasselnötter, solrosfrön, pumpakärnor. De större nötterna hackar jag en aning så det inte blir för stora bitar. Därtill serveras torkade osvavlade aprikoser & ekologiska russin eller bär. Så det enda sockret då blir som kommer genom frukt/bär.
Jag rostar mina nötter i ugnen först och i ärlighetens namn så har jag istället för aprikos i liiiiite hackad mörk choklad. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag tänkte låna den här tråden och byta håll på den :wink: (Eller snarare delar av tråden eftersom syftet med Pia Pojkmammas tråd var välmåendesyfte..)

Så: Hur gör man då när man vill gå upp i vikt utan att mjöla i sig massa onyttigheter som chips och cholkad?
Och hur "farligt" är det att äta jättemycket smör o dyl? Finns det en chans att det sätter sig på utsidan eller fastnar det mesta i blodådrorna?

Tips någon?

Tack /Ummusab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du har helt rätt Torpan. Sockrigt i sitt ursprung, möjligen. Men nyreviderade varianter förekommer hos hälsosammare kostförespråkare som R. Voltaire, A Bergenström och hos raw food-kockar, och det är därifrån bla jag hämtat inspiration.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Ummusab skrev:Hej!
Jag tänkte låna den här tråden och byta håll på den :wink: (Eller snarare delar av tråden eftersom syftet med Pia Pojkmammas tråd var välmåendesyfte..)

Så: Hur gör man då när man vill gå upp i vikt utan att mjöla i sig massa onyttigheter som chips och cholkad?
Och hur "farligt" är det att äta jättemycket smör o dyl? Finns det en chans att det sätter sig på utsidan eller fastnar det mesta i blodådrorna?

Tips någon?

Tack /Ummusab
Här på kolhydrater.ifokus finns ett eget forum för er som vill öka i vikt, där kan du få all hjälp du behöver.

FETT är nyttigt :lol: men låt bli chipsen, det är bara massa gifter. Satsa på goda ostar och smör och grädde och häng kvar vid kolisarna.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Makrill i tomatsås är ett jättebra frukostalternativ :-)

Du kan ju göra eget bröd också som innehåller mindre kolhydrater genom att använda dinkelmjöl och olika fröer och nötter i.
Stolt mamma till C
*debattör utan onda avsikter - låt dig inte avskräckas av mitt getinglika yttre - jag är en vänlig person som gärna pollinerar diskussioner med nya vinklar - för att det bästa av två världar ska kunna mötas*
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"