Piggeman!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jag bekräftelseramsar igen :lol: . Var också livrädd för tidigare mornar (vilket vi också upplevt i ung ålder), men faktiskt när hon somnade halv sju pga borttagen middagslur så blev det inte riktigt så.

Det kan ju även vara läge att skärpa till mornarna på samma gång, typ införa väckarklocka eller lampa som tänds med timer. Eller har ni redan det? Och förvänta er inte snabba förändringar. Agnes är en mästare på att hålla ut, hon kan sova 10-11 timmar per natt (men alltid med 11,5 timmars förutsättningar!) i flera veckor....

Och så prata med honom, har ÄR stor. Säg hur man gör om man vaknar tidigt. Typ "Åh, så skönt, då ligger man kvar i sängen och myser och väntar på mamma och pappa." Och "Man vet ju att det inte är morgon förrän klockan ringer/lampan tänds)". Om inte dialog fungerar kan man köra monolog då och då 8) .

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Morgnarna blir som d blir den här veckan, men skärps till så fort hans rum är färdigt och han kan flytta in dit igen. Han längtar! Nyss frågade han mig "mamma, ä mitt dungelrum (djungel) fädit ännu?" Och så babblade han på om festen han ska ha när d är klart och att då ska han minsann sova där i SIN säng, ENSAM, och mamma och pappa får sova i SIN säng! Så just nu är d
fokus på att INTE sova på dagen om d inte är kriiiis och att eventuellt om d behövs läggas tidigare!

Vad skulle jag göra utan er? :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Låter som en finemang strategi :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hallo,

hur går det med mornar och dagslurar och dagis och eget rum :lol: ?

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ursäkta mig så hemskt mycket, jag har helt missat det här! Men här kommer en uppdatering om läget!

Att flytta tillbaka in i eget rum var nada problem. Han älskar sitt nya djungelrum och ser fram emot läggning varenda kväll, och ska då klappa djuren på väggarna och säga gonatt :D Morgnarna fortsätter dock som förut :cry: Sista tiden har han för vana att vakna redan vid 4.30, då somnar han dock om efter lite gorm men sover inte längre än 5.30-5.45.... Vi FÖRSÖKER att han inte ska sova på dagarna men det är svårt att få rutinen att sitta eftersom han sover på dagis (och det känns som att han måste det annars somnar han nog i bilen hem...). Där sover han ca 1 timme och är fruktansvärt svårväckt. Hemma försöker jag hålla honom vaken men är han riktigt trött så går det inte alltid. Tanken är då att han ska få 20 minuter men det är allt som oftast OMÖJLIGT att få liv i honom, väckningen tar närmare en halvtimme av ruskande, skojande, mutande osv varav den mesta av tiden är han som avsvimmad! Tydligt tecken på att han sover för lite på natten? Jepp! Men d är som sagt svårt att få in rutinen att inte sova och att kämpa på med morgnarna då han sover på dagis tre dagar i veckan...

Lillebror sover bra på nätterna men störs ju oxå på morgonen och det är svårt att få honom att somna om, ofta får klockan ringa inom marginalkvarten för att han inte ska hinna bli helt skogstokig. Där försöker jag ändra till enbart en lur (2 timmar) men d är en trött kille vi har på förmiddagarna eftersom han alltid vaknar för tidigt :cry: De dagar jag skjutsar storebror till dagis så har han oftast somnat i bilen på väg hem och har då fått en femma (tills jag är hemma igen) men han är såååå trött.

Känns som att vi har fastnat i ett ekorrhjul och vet inte riktigt hur vi ska ta oss ur....

Förresten en sak till. Det händer nån gång att lillebror vaknar till på natten, om han då fastnar i gråten och ramsan inte når fram så har jag gått in. Oftast är då snutten på vift nere i fotänden och han somnar nöjt om så fort han får den. Hur ska man göra med detta? Han hittar ju inte igen den själv då den åkt ner i fotänden, samtidigt vill jag ju inte göra en vana av att springa in och leta snutten på nätterna!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Ojoj, jadu, det är då inte lätt i övergångstiden mellan vila-icke vila på dagen. Och så dagis också. Har inga nya råd, men jag tror att det kommer sätta sig med tiden. Hur är det vid läggningen, har ni provat att lägga tidigare?

Vår lillebus skrek efter täcket natt efter natt när han var mellan 1 och (drygt) 1,5 år. Jag hade samma funderingar som du. Gå in eller ej? Gjorde det oftast, han somnade om bums. Och så vips upptäcker man att det är förbi liksom. Nu kan han själv, vi övade på dagtid, kanske kan ni göra det också?

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

NU har vi tagit steget att sluta med luren mitt på dagen för storebror! Detta efter att läggningarna oxå börjat strula (även om d förmodligen handlar om trots för han är toktrött - men d är en annan tråd). I alla fall så har morgnarna fortsatt strula så vi kände att d var dags. Så sedan förra fredagen har han inte sovit dagslur, varken hemma eller på dagis och det har gått jättebra, han har vilat en stund med film (inte på dagis där hade han vattenlek och var ändå pigg och glad hela dagen) och sen har d varit full rulle. Läggs normalt klockan 19 men har varit ganska trött på kvällen och lagts ca 18.45 och somnat inom en kvart. Lördag och söndag sov han till 6 och 6.30, lite längre än 5.30 som är hans "inbyggda väckarklocka" just nu.

Men sen i måndags har han varenda morgon vaknat, som brukligt, 5.30 och somnar INTE om! Och efter tre nätter med endast 10,5 timmes sömn/dygn så kan ni ju gissa hur gossen var idag?! Jättetrött... på dagis under utevistelsen hade han legat helt knäckt, i en snödriva och sagt att han ville sova! Gulle han :heart: Han fick då sova 45 minuter och har sedan varit pigg ända till läggningen. Men nu är vi väl tillbaka på ruta ett när d gäller att bryta den onda cirkeln.... Vi kämpar vidare men d känns lite tröstlöst just nu, d blir ju tuffa dagar när han är så trött!

Har väl ingen fråga egentligen, mer än om ni tycker vi gör rätt? Ska vi fortsätta som vi gör eller låta honom sova så han orkar med dagarna om än morgnarna är tidiga?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

ja, jag tycker att det är helt rätt! Både att ta bort luren OCH att tillåta honom en kortis (fast kanske 20 min och så småningom bara 5 min). Lägg tidigare på kvällen också, vid behov.

Målet för ögonen och tålamod så tror jag att det blir bra på sikt.

(Sa hon som har en tjej som är så morgonpigg att jag får tokspel...)

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hallo igen,

Det vore ju snitsigt om någon som lyckats få bukt med en riktigt envis, gärna ganska stor, morgonpiggis kunde komma in här och ge några goda råd :-k .... Eller finns inga sådana :lol: ?

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Dags för rapport igen och kanske lite pepp? Vi kommer INGEN vart! I och med omställningen till sommartid ändrade vi läggningen till 19.30 (tidigare 19) och planen är då att han ska sova till 7 (lillebror har natt 19-07). Det funkar inte... Han vaknar som en klocka 5.30 och somnar förstås inte om. Vi har haft ett fåtal nätter (men nu är det någon vecka sedan) då han sovit till 6.30 men det är inte många. Så nu sover grabben 10 timmars nätter vilket är en halvtimme MINDRE än när det var vintertid *suck*

Dagsömnen är borttagen men han är oftast toktrött vid 15-16 och vi kämpar för att hålla honom vaken. Många kvällar har vi lagt honom 30 minuter tidigare men det ger inget resultat mot morgonen heller.

Vad göra??? Han verkar ju inte ha några planer på att bli morgontrött... Kanske skulle prova lägga honom kl 6 och se om han sover sina 12 timmar då :lol: Men 18 känns lite väl tidigt att göra natt, man hinner ju ingenting...
Lillebrors morgnar strular också fortfarande, han vaknar så fort storebror börjar tjoa och sen är det kört :cry: Jag vill INTE ha morgon 5.30!!!!!

Undrar som Piggelin finns det någon som fått ordning på ett sånt här morgonpiggt yrväder?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Lite kollfrågor:

:?: kolmörkt

:?: utevistelse

:?: väckarklocka

:?: social delaktighet

:?: svalt rum

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja till allt. Det är bara den sista punkten som det är si och så med. Han har rummet på solsidan på övervåningen så nu när det blivit vår och solen ligger på så blir det som en bastu där uppe... Vädrar alltid innan läggning så DÅ är det svalt men under natten blir det varmt. Fast när jag tänker efter så har vi ju haft det riktigt svalt under vintern och det har ju inte gjort någon skillnad....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jo, det ante mig att det var "JA" på allt :wink: .

Vad händer när han vaknar på morgonen? Är det upp som gäller eller ligger han kvar i sängen till klockan ringer? Har du spjälisen kvar (har för mig att du tog bort den...) ?
För iom att han är i trotsen så skulle jag absolut ha in spjälsängen igen, jag gjorde själv misstaget med en av mina tjejer att ta bort den innan trotsen var förbi. Men efter en månads strul så baxade vi in den igen för att återfå lugnet. Och det fick vi :wink: :!:

:idea: En sak som funkade här när tidiga morgnar inte ville ge med sig riktigt var att jag ställde klockan tidigare än den skulle ringa, bara så att den fick ringa in morgonen. Sen flyttade jag ringningen med en kvart-20 minuter i taget under en vecka eller så, och så fick vi till det.

Jag tror inte dina killar litar på att ni har full koll på morgonen, utan att det är de som ska väcka er och inte tvärtom.

:?: Vad tror du om den strategin: in med spjälsängen igen (om den är ute, vill säga :lol: ) och se till att väcka med klockan INNAN barnen väcker er!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hejsvejs,

denna tråd läser ju jag med glödande intresse! Vi har för närvarande ofrivillig morgon mellan halv sex och sex. Ska vara halv sju (eller egentligen sju om man skulle få till 12-timmarsnatt, men si det har jag gett upp för stora älsklingen).

MYCKET intressant klocktips Mia, men det betyder ju att även lillemannen skulle väckas typ 5:15 :shock: ! Vad blir det av honom då? En trasa. Vår lillebror sover sig alltsom oftast genom morgon-tjoandet. Men kanske är detta ändå något att gå på?

Spjälsäng är inget alternativ för oss, Agnes hoppar likt en Gibbon-apa i och ur sådana plus att hon ÄLSKAR sin storsäng. Och i vårt fall ligger loppan oftast kvar, hon är vältränad på detta :wink: . Så förutsättningar för 11,5 timmar finns, men hon sover sällan 11 timmar, oftast bara 10,5...

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Piggelin tar orden ur mu på mig :lol: Han har INTE spjälsäng och det är inget alternativ för oss heller, inget problem heller. Han kliver inte ur den själv även om han kan och han älskar sin säng. Det här är ju egentligen inget trotsproblem, det har funnits sen den dag han föddes, morgnarna satte sig aldrig ordentligt efter kuren vid 1 års ålder heller. Han har alltså ALLTID vaknat tidigt :cry:

Han får INTE kliva upp direkt han vaknar utan får då gorma på eller vad han nu gör tills vi (ja, klockan då :wink: ) gör morgon! Däremot blir det ju oftast tidigare än morgonen är tänkt ändå.

När det gäller klockan har jag samma fundering som Piggelin. Ställer jag den tidigare så kommer ju även lillebror att vakna och han pallar ju inte att stiga upp halv 6 på morgonen! (som det är nu så somnar han oftast om en stund när storebror väl klivit upp och det är lugnare i huset, men det är ändå inte säkert att han sover till 7, får oftast marginalkvarta med klockan då jag hör att han börjar böka på igen)

Nu har ju jag egentligen olika uppstigningar för barnen (tanken är 6.30 för storebror - 11 h natt och 7 för lillebror - 12 h natt). Kanske galet? Alternativen är att lägga lillebror redan 18.30 vilket i och för sig funkar men jag lägger gärna liiite senare för att ha lite tid över på kvällen. Vintertid läggs han 18.30 men hade egentlgien inte tänkt göra någon justering till sommartid och lägga 19.30 men så länge orkar han alltså inte.

Alternativ två är då att sikta på 12 timmars natt för storebror vilket känns VÄLDIGT långt borta :roll:

Det här med att de inte litar på att vi har koll på morgonen...Det kanske gäller storebror men när det gäller lillebror så sover han gott om det är tyst i huset, men han väcks när brorsan börjar gorma. Min högst personliga åsikt är att det inte handlar om att han inte "litar" på oss - jag skulle inte heller sova om min man stod och gallskrek på andra sidan väggen. Oväsen är inget skönt att sova i helt enkelt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "