Första Kurnatt 7mån dotter...Fler nattugglor?tips och råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Måste bara skriva in att Gumsan somnade efter ett mycket gott skratt till godnatt på 7 minuter :), gnöllade till efter ett tag men slumrade sen in på en ramsa :D

Måste det komma ett bakslag? eller väljer vissa barn att slumpa bort det? :?

Kramar
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Go girl go!!! :thumbsup: :thumbsup:

Underbart och se dina rapporter!!!!

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

jahopp, 01.01 vaknar hon till och jag avvaktar för att se om hon somnar om men icke, kl är nu 01.38 och hon svarar fortfarande inte riktigt bra på ramsan, hon gråter ej, men klagar. såhär länge har det inte tagit att få henne att lyssna på ramsan och somna in tidigare.
Ska väl tillägga att jag har gjort husljud.
:-({|=
Hon blir tyst en liten längre stund, så gör jag en bekräftelse men efter en stund klagar hon igen, jag har varit inne för att se så att hon inte ligger på något konstigt sett, men hon ligger där på mag/sidan som hon föredrar. :?

Kan det vara bakslag redan 3dje natten? Jag hoppas hon sover gott när hon väl somnar, att det bara är ett litet dåligt uppvaknande :) Hon somnade om själv tidigare ikväll efter att ha legat och klagat någon minut, behövde inte ingripa med någon ramsa då jag tyckte att det inte var så mycket just "frågande" utan mer "attans jag vaknade nu måste jag somna in igen" tok endast någon/ra minuter. Duktig tjej!

Nu har jag lyckats piggna till :evil: jag som hade tänkt mig lite sömn inatt 8) , men antar att det hör till att vi arma föräldrar vänder på dygnet dessa första kurnätter :roll:

Kramar till er alla!
080607 3800g 52cm Flicka: Clara
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

jahopp, 01.01 vaknar hon till och jag avvaktar för att se om hon somnar om men icke, kl är nu 01.38 och hon svarar fortfarande inte riktigt bra på ramsan, hon gråter ej, men klagar. såhär länge har det inte tagit att få henne att lyssna på ramsan och somna in tidigare.
Ska väl tillägga att jag har gjort husljud.
:-({|=
Hon blir tyst en liten längre stund, så gör jag en bekräftelse men efter en stund klagar hon igen, jag har varit inne för att se så att hon inte ligger på något konstigt sett, men hon ligger där på mag/sidan som hon föredrar. :?

Kan det vara bakslag redan 3dje natten? Jag hoppas hon sover gott när hon väl somnar, att det bara är ett litet dåligt uppvaknande :) Hon somnade om själv tidigare ikväll efter att ha legat och klagat någon minut, behövde inte ingripa med någon ramsa då jag tyckte att det inte var så mycket just "frågande" utan mer "attans jag vaknade nu måste jag somna in igen" tok endast någon/ra minuter. Duktig tjej!

Nu har jag lyckats piggna till :evil: jag som hade tänkt mig lite sömn inatt 8) , men antar att det hör till att vi arma föräldrar vänder på dygnet dessa första kurnätter :roll:

Kramar till er alla!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, hur gick resterande del av natten? :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Det gick kanon :D Hon somnade efter en stund där. Sedan vaknade hon 2-3 gr vad jag hört. (sov utanför) men då somnade hon om alldeles själv :shock:
Alltså inget tidigt bakslag :wink:

Sen nu i morse vaknade hon 20 minuter tidigare, men vi ramsade så hon vart lugn (frågade lite), sen låg hon mest och prutta med munnen och jollrade mellan varven tills vi gick in och gjorde godmorgon kl 08 :)

vilken HÄRLIG natt :D

Jag är så stolt över min lilla tjej som både glömt nattmat och nappen, att det skulle gå så "smärtfritt" på bara över första natten är ju helt otroligt!
Man oroar sig i onödan som förälder :lol:

VI har lärt oss en läxa, man inser inte förän det blir förändring att det faktiskt ÄR vi som fått henne att sova dåligt!

Kramar Sarah
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underbar läsning! Grattis till lyckad kur och många härliga klokskaper! :D
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Ni e bara bäst!! Härligt att höra om er kanon-kur!! Vi skulle ha börjat idag, men jag har "fegat" ur lite.. kände att jag måste läsa på lite mer så jag har alla verktyg på plats till 100%.. så imorgon j*vlar :wink:
Fortsatt all lycka till!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

ho ho, förmiddagsluren tog 11 minuter idag, vi brukar gå ut då men idag fick hon sova i spjälsängen då vi fick hinder. Men det är väl jättebra ändå tycker jag :D

Middagsluren gick vi på promenad, hon vaknade dock 20 minuter tidigare men var utvilad till nästa vila som tog 2 min i spjälsängen.

Nattningen idag tog mycket längre tid än förr, 30 minuter, men hon låg en bra stund där inne i mörkret och pratade med sig själv innan hon tröttnade på det :lol: Skulle vi försökt visa att nu är det kväll, dags att sova? Eller ska man låta henne ligga där så länge hon är nöjd och vänta på att se om hon somnar in självmant? Vi väntade men sen ställde hon ett par frågor och klagade lite, men somnade strax därpå!

Hört henne 2 gr hittils, men lika fort somnat om :)

Hoppas natten blir lika bra om inte bättre än tidigare. :D

Gud jag är nästan nöjd nu även fast hon behöver vår bekräftelse ibland, men meningen är ju att hon ska sova heeeela natten :) DET är vårat mål!

Beckabus: Självklart ska man inte starta kuren om man känner sig osäker, läs läs läs, träna. Det är MYCKET enklare än vad man tror O:)
Ska bli kul att få följa eran kur också, Lycka till :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du agerade helt rätt, låt henne vara om hon kommer till ro genom at snacka sig till sömns så är det ju hennes sak :wink: Du går till dina andra 8 ungar och 18 kor, så du int överkoncentrerar vid dörren, diska lite eler så, och skulle det vara så att hon skriker upp sig, ja då vertygar du men hon kommer att somna fortare längre fram när hon får in klämmen :wink:

Det går jätte bra för er! :lol:

//Malin
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

åh, tack det var skönt att höra :D

Natten har varit helt underbar :lol: 00.30 ville hon ha några svar, somnade efter ca 8-10 min. Samma visa vid 04.30 tog kanske 10-12 min. Sen sov hon gott enda tills vi gjorde en glad godmorgon kl 08...Hon låg där inne på mage med lilla blöjstjärten upp :lol:

Så i helhet med insomningen som tog 30 min så är det ändå bara ca 50 min med vakentid under 12 timmar :) Det är ju helt galet bra! Nu hoppas jag bara att det håller i sig, vi går in i uppföljningsveckan idag. [-o<

Kram Kram Krak ifrån en mosigt utsövd mamma :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Klart det håller i sig, inte ifrågasätta den goda sömnen nu! :roll: :wink: Ajjabajja :lol:
MEN om det skulle komma ett bakslag, så har du alla verktyg att lugna henne med och svara på frågor, du kan ju det här, du visa och leder, du har koll :!: :D :lol: :D
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Det känns nästan som man håller i ett trollspö :) abrakadabra godnatt ;) *zzZZzz*...Vilken känsla att inte behöva oroa sig för hur man ska få lilla älsklingen att sova, i knät, ammandes, sjungandes =) You name it! Jag är helt förundrad över att det verkligen fungerar. wow alltså!

Anna wahlgren, heliga birgitta, gud...Alla är dom i samma bubbla =)

Nu är det dags att väcka lilla gumman ifrån sin middagsvila :)

kramar
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Vilken dag, kväll :)

Idag gick vi in i uppföljningsveckan, jag han knappt gå ut ur rummet innan sötnosen slumrade in :) Vilken känsla! :)

På lördag så ska vi gå på en husvisning kl11 precis när hon ska ha mellanmål, kan man lägga henne 15 min tidigare så hon äter 15 min tidigare, men samtidigt följa rätt tider vid nästa schemalagda mål/lur? Hittils har vi varit väldigt noga direkt på minuten att följa schemat!

Kan hela kuren bli förstörd av att hon får följa med? Är det för tidigt?

Oh underbara unge, hon är såååå glad! Och gissa vad, mitt i all kurande så har hon börjat åla sig fram :) Äter som en häst travar, glad och mycket piggare än tidigare! Man märker verkligen hur bra hon mår :)

Till lunch idag slukade hon i sig en halv (stor burk) med barnmat, en halv (stor burk) med pärondessert och 50ml plommonjuice till det (hård mage)+ en slurk bröstmjölk som grädde på moset!
För en vecka sen var det några skedar mat, sen var det amma som gällde. tvärvägrade och allt smakade illa i hennes mening.

För er som kurar, Var starka för era barns skull...Det här är det bästa som kan hända deras dåliga nätter och matvanor! För oss handlade det om 4 nätter. Det har förvandlat våran lilla ängel till en glad, pigg och välmående tös med bra sömn och mätt mage!

Kramar
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nu har min ängel varit tyst i nästan 45 minuter!! Jag är så otroligt glad att en sån som du finns här med dina goa rapporter om er kurning!! Mycket av det som gör att ja orkar genomdriva detta (kanske väl tidigt och säga)(nej,förresten ja SKA fixa detta för Beckas skull), är dina och andras glada tillrop.. Nu ska det bli lite kaffe och macka här.. *kram*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"