Lillasyster född 081206, tacksam för råd om SM...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

Underbart! :heart: \:D/
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning! TACK för att du delar med dig. NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Trebarn

Allt rullar på, men lite frågor har man ju...

Inlägg av Trebarn »

Hej på er!

Det mesta rullar på, men lite frågor har man ju...
Min lilla namnlösa älskling (tremånaders-gränsen närmar sig... :oops:) har vaknat lite tidigare några nätter, och det är ju egentligen INGA problem eftersom hon fortfarande bara äter en gång/natt, men jag undrar ändå över tänket... "Ska" man försöka få henne att sova vidare ett tag till och tänja på tiden så mycket som möjligt, eller ska man låta henne vara två månader och vara nöjd med åtta timmar när det blir det?

Jag har från början nästan varje natt gett henne från ett bröst, men har en känsla av att hon är lite oroligare vid insomningen efteråt nu... hungrig? Jag har ju läst om tvåmånadersökningen och undrar om jag ska tänka att det är positivt att hon stimulerar ökningen vare sig det är på natten eller dagen, eller om jag ska försöka styra det till dagtid hellre... och inte uppmuntra storätande nattetid?

Jag hade några dagar när självförtroendet sviktade angående vårt schema, men jag tror jag redan har fått tillbaka det, med den enkla lösningen - hon behöver inte lika mycket sömn längre. Jag sträcker ut vakentiden så mycket det går, och vips så sover hon långa sammanhängande pass igen. Jag släpper minuträknandet igen och kör på känn ett tag, med långa, mycket aktiva vakenpass och långa sovpass. Återkommer med ett nytt schema när vi har kommit överens igen!

Tack för att ni finns!
Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
ElinN

Inlägg av ElinN »

Låter som ni har det jättebra och att du gör helt rätt i att köra på känsla! :heart:

Kloka kattklo påminde mig om att "Inte leta fel där inga fel finns" när min minsta var alldeles ny, så nu påminner jag dig! :wink: Men att erbjuda 2 bröst om natten -särskilt nu vid den intensiva ökningsperioden- låter som en bra idé! :idea: Det har jag alltid gjort vid varje amning.

Stor KRAM -det märks att ni njuter! Bara fortsätt! :heart:
Trebarn

Hmmm vaknar två gånger nu...

Inlägg av Trebarn »

Hej
Nu har hon börjat vakna två gånger på natten.... Lite trist med tillbakagång, men det är väl bara att tänka framåt.

Ska jag tänka att jag ska försöka få i henne mer mat? Hon har verkligen kommit in i den berömda "sätt-igång utdrivningsreflexen -för- att-sedan-hitta-något-mycket-mer-intressant-så-att-man-glömmer-bort-att-äta"-fasen. Det känns som att jag aldrig VET att hon slutar att äta för att hon verkligen är PROPPMÄTT.

Hon fyller tre månader om en vecka. Jag letar och letar men hittar inte den där uträkningen om hur mycket sömn hon behöver... Visst har det minskat med en halvtimme? jag kanske låter henne sova för mycket på dagen... Ska erkänna att jag fortfarande kör med ganska löst schema, så jag har inte nån järnkoll på hur mycket det blir, gissar på 45 + 2,5 + 45 min på dagen. Kan man räkna med 12 timmar natt då?

Ja det var lite frågor det...
Ha det bra!

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
ElinN

Re: Hmmm vaknar två gånger nu...

Inlägg av ElinN »

Trebarn skrev:Ska jag tänka att jag ska försöka få i henne mer mat? Hon har verkligen kommit in i den berömda "sätt-igång utdrivningsreflexen -för- att-sedan-hitta-något-mycket-mer-intressant-så-att-man-glömmer-bort-att-äta"-fasen. Det känns som att jag aldrig VET att hon slutar att äta för att hon verkligen är PROPPMÄTT.

Hon fyller tre månader om en vecka. Jag letar och letar men hittar inte den där uträkningen om hur mycket sömn hon behöver... Visst har det minskat med en halvtimme? jag kanske låter henne sova för mycket på dagen... Ska erkänna att jag fortfarande kör med ganska löst schema, så jag har inte nån järnkoll på hur mycket det blir, gissar på 45 + 2,5 + 45 min på dagen. Kan man räkna med 12 timmar natt då? Trebarn
Mat är ju som bekant lösningen på det mesta i den här åldern! :wink: Känner så väl igen det där med turboamning och nyfikenhet som tar över! Vi har kommit över den fasen nu och tricket för oss blev att amma halvsovandes -dvs "väcka" (ta upp) och lägga till bröstet direkt, byte till B2 utan rap. Då åt hon längre och det blev ordning på torpet igen!

Jo, sömnbehovet minskar med ungefär en halvtimme vid 3 månader. I slutet på denna tråd finns sömnbehov och schemaförslag m.m.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
12 timmars natt, med ett nattmål, går utmärkt i den här åldern! Och kör du på ert lösa schema om det passar er! Så gjorde jag också, men jag räknade vakentimmar under dagen, och såg till att hon fick tilräckligt av den varan! Det klassiska 3-måmaders schemat är 12+45+2+45, så det är ju bara att plocka bort 30 min från ditt "schema" så är du där! :D

Det är så roligt att följa er här! KRAM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"