Vadå ramsa?!?! Vill ha sällskap...

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Gooooooo Attityden :thumbsup: :sleep: \:D/ !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej Tina :!:

Så suveränt det går för dig \:D/
Och visst hittade du till attityden och säkerheten igen :D .
Det vet vi ju alla att den finns där någonstans, den kan bara vara lite svår att gräva fram ur diken ibland...
Och du har så rätt i att när det någon gång strular så faller man fort ner i osäkerheten och det är verkligen en tålamodskrävande uppgift man får att då försöka ta sig upp och hitta tillbaka till det "underbara livet" igen.

Det är så lätt att ge andra råd 8) , men när man själv hamnar i en tveksam och "hopplös" sits, så är det så svårt att lyssna på sina egna "tips" som sitter i ryggraden :roll: (man vet ju allt innerst inne ju) Har varit där själv många gånger... :?

:arrow: Men nu finns det inga vargar mer - bara en massa attityd :heart: 8).

Slog mig en sak när jag läste i din tråd som jag själv har råkat ut för:
Så fort man kommer in i rummet igen så lägger han sig automatiskt själv tillrätta och blir lugn efter en liten stund.
Min tös gjorde likadant och efter upplysning från forumet så förstod jag vad jag sysslade med :oops: :
:arrow: Tösen skrek mig till sig eftersom hon tystnade så fort jag kom in i rummet och det var inget lätt träsk att ta sig ur :x .
Vet att din fnurra nu är till ända men mitt tips kanske kan få en plats i ditt bakhuvud :D om fler fnurror skulle dyka upp (vilket det INTE kommer att göra... :wink: ).

Ha det gott :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Alla och TACK för tips och stöd!
Nina, dina tankar finns numera i "problemsökningsmanualen" i mitt huvud 8)
Han protesterade hej vilt vid läggning idag på dan men han har varit helt ur slag under fm så det var jag liksom förbered på :roll: Om Martin och jag pratar och sysslar med annat utanför rummet så tystnar han snart och lyssnar istället. Pangramsan börjar åter få effekt fast det är svårt när man skall upp om 30 min... :roll:
Ikväll är det sova hos mormor som gäller så jag har packat hela resväskan med attityd :wink:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Halloj, vännen! :D

Vafalls? Har min lille Dag en liten fnurra? Varna honom för att tant Tinis kommer och kör sin skrattet-till-gonattet om han inte rätar upp sig... :wink: :lol: Fast man kanske inte orkar lyfta den där lille, store, klimpen längre???

Kram på dig!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Here we go again....
Har läst igenom min gamla tråd i hopp om att hitta lite inspiration och kunskap som jag kanske tappat/förlagt någonstans?!?

Precis som i julas är det STORGRÅT och FÖRTVIVLAN vid läggning nu. Felsökning skiter vi i för det kan ju vara allt från tänder till förtrots (ganska lugnt i nuläget tycker jag själv) till att pappa är hemma igen (alltid på resande fot 8) )...

Han är lugn och glad när man går in i rummet, lägger sig snällt till rätta och får en kort solfjäder. Varpå man skall ramsa sig ut och sonen ställer sig upp och tokgråter. Precis som förra gången når ingen variant av ramsa fram oavsett typ eller volym. Kanske har överkoncentration på honom men gråten är LEDSEN och då är det svårt att "göra husljud" :oops:
Så fort jag kommer in i rummet tystnar han och lägger sig nästan ned självmant vilket ju tyder på att han inte tror han är trygg om inte jag är där? Men så fort jag går ut med ramsan så sätter gråten igång ingen, etter värre.

Mia tipsade mig om följande vid strulet i julas:
miar70 skrev: TinasDag skrev:
Om jag förstår dig rätt Mia så, går jag alltså in och solfjädrar ganska snart efter läggningen om han inte går ned i gråt? Sen ut med ramsa när han "nästan somnat"?

Jo, precis så, för man hör ganska snabbt vart det bär hän... Men det här är alltså undantag, nåt man gör max två-tre kvällar för att bryta en dålig ovana!
Problemet är ju att även om jag går in med en gång utan att först ramsa, solfjädrar kort och SEN går ut med ramsa igen så kör han ju på med gråten igen...ledsen och dan :( Hur bemöter jag detta på bästa sätt?

Som det är nu så somnar han relativt snabbt om jag står med solfjäder (andra dagen på detta vis) och DET HAR JAG INGEN LUST ATT FORTSÄTTA MED!

Nu skall jag få ordning på den här snurran för på lördag skall vi ha barnvakt!
Tacksam för all hjälp,
Tina
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Been there - done that! Flera gånger med lillebror. Han är precis likadan, gråter riktigt ledset och så fort jag öppnar dörren lägger han sig ner, låter sig glatt solfjädras huuuur länge som helst för att bryta samman så fort jag går.

Jag har lärt mig nu att det finns bara en sak att göra: ramsa så taket lyfter! Jag trafikerar inte över huvudtaget de här gångerna utan ser till att sätta ramsan på nytt. Och backar förstås!! Det kan ta sin tid men ett par tre kvällar så brukar problemet vara ur världen!

Lycka till :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack Lingontuva!
Kan tala om för dig att det inte är en lycklig son som ligger i rummet intill just nu :( Gråter, gråter, gråter.... Känner mig urusel.
Men jag tror väl att du har rätt, det gäller bara att gräva fram attityden som verkar gömt sig i städskåpet :roll: där jag aldrig är!

om man nu skulle göra en minikur, hur funkar det?
Stora kramar,
Tina
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

hoppar in här med mitt general-tips för mammor med svag attityd :lol: (du är inte ensam :wink: ):

:idea: musik!

* lägg gossen, solfjädra, tänk UT-UT-UT och ramsa hurtfriskt (tills han tystnar, 4-6-8-10-12 gånger om så krävs)
* starta en CD med lugn musik, många kör klassiskt. Vi hade Mozart en längre tid men har nu övergett honom för några underbart skönsjungande nunnor:

http://www.spiritvoyage.com/yoga/Mother ... 01450.aspx

Det fina med detta är att du kan reglera volymen. Man kan spela rätt högt. Du kan sänka när han lugnar sig. Och så blir det ju en betingad reflex med tiden. Mina barn BER om musiken både på kvällen och även vid dagsvilan. Det finns förstås fler alternativ, lugnande/avslappnande musik (vi hade Enya ett tag och vågskvalp är ju ljuvligt!). AW säger att det helst inte ska vara någon som sjunger, men vi har det, och det funkar bra.

Vi spelar även vid uppvak mitt i natten (fast det är så sällsynt nu för tiden, men ändå) eller i vargtimmen, det är liksom ett verktyg till att ta fram. På natten ramsar jag först och sedan startar jag skivan.

Och du, du lämnar väl dörren? Både fysiskt och öronen på stolen! Mer förtroende, han KAN detta!

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hoho?!

Hittat sömnen igen?

:sleep:

/P
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"