Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej hopp i tomtestugan :D !

Här är inte heller så värst pyssligt, men desto mer mat och bak. Så i fredags blev det årliga lussebaket. 80 lussekatter varav storkillen på egen hand gjorde 30 bullar :shock:. Lilltufsan hann med 10 under samma tid, så det gick undan. Och blev mummmmmmmmmsssssssssss =P~

I veckan ska vi göra pepparkaksdeg och plocka fram tomtar och ljusstakar. Och sedan blir det dags att åka och plocka enbärsris till enbärsdrickan. Och turligt nog har vi faktiskt en 1/2 cm snö här :shock: Mycket ovanligt och väldigt härligt. Det lyser upp så fint och alla blir på gott humör efter en förmiddag i pulkabacken.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Helt klart en tråd för mig! :D

Här planeras det:

:!: Sätta fram ljusstakar och julsaker.
:!: Gå på julmarknad.
:!: Baka pepparkakor och lussebullar, ev bröd.
:!: Planera lite julsallad att ha på bordet för att bryta av lite till all fet mat.
:!: Göra egna julkort med pluttan på ( har redan tagit kort på henne i julklänningen, hon var svårt sur innan så jag fick bara ett litet léende, men det är alltid något! )
:!: Göra i ordning vår adventljusstake som vi har varje år. Fyra blockljus ( vita med röda mönster på blev det i år ) på ett långt vitt fat med höga kanter. Fyller på med kaffebönor, blir jättefint. Så tänder vi ett ljus för varje advent.

Myyyys! :D

Blir nog ingen gran om vi åker iväg, men förra året hade vi en kungsgran som vi klädde i vitt och silver. Som gnistrande snö tänkte jag mig.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
twins

Inlägg av twins »

Har ni några goda recept på tryfflar? Låter mycket mindre avancerat än lussebulllar :roll: . Vad behövs? Smör, grädde... Hur länge håller dessa gobitar :? . Skulle vara kul att göra och ta med till mamsen till jul :D .

Kram :heart: från snöiga (storm) Sundsvall
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
blomman

Inlägg av blomman »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=tryfflar

Förra julens tryffeltråd!
Jag får inte tag i tryffelskal längre, åtminstone inte i mindre förpackningar än 500 st.. :roll:
Och femhundra tryfflar är väl liiite överkurs till jul kanske. :wink:

Jag vill gärna ha roliga sillrecept! Någon som har?
Har gjort curry, citron, saffran, lingon och sen de vanliga senap och såna, tidigare.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Twins du missade ju Mellansyrrans underbara tryfflar i lördags! Men receptet finns i Matforstråden så kika in där!
blomman

Inlägg av blomman »

Ewa skrev:Och sedan blir det dags att åka och plocka enbärsris till enbärsdrickan.
:?: Hur? Vad? Vill veta! :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

helluuuu!

Vilken aktivitet! Tjihoooo! :heart: \:D/ :D

Bilder från dagens degtillverkning i bloggen :wink:

Kram! :sleep: :heart:
/Fjällmor
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Åhhhhh!!! Fler julfrälsta som jag \:D/
Fick bassning av vänninan förra veckan då jag satte upp nya julgardiner i vardagsrummet (ALLDELES för tidigt [-X tyckte hon :wink: ) men upp kom dom likväl. Fin, fina saker från mitt jobb (Hemtex). Sen kom första utebelysningen upp också, tror jag var först i hela Åkered med det! Snart lyser hela fasaden :thumbsup: Har man bott i USA så har man 8)
Förra året hann jag liksom inte med eftersom Dag var nyanländ så i år tar jag igen med råge, Här står följande på listan:
Har redan inhandlat årets 3 nya julgranspynt (får köpa max 4 nya varje år!): En sko i guld, en strassbeklädd ren, och en rosa flamigo med päls (allt från åhlens). Annars går granen i rött och silver (Martin vill ha stilren sak :roll: ) men jag har lov att hänga i lite CRAZY saker också :santa:
:idea: Gardiner i köket
:idea: Julbelysning
:idea: Julkonsert i Annedalskyrkan med eleverna från musikhögskolan
:idea: Julmarknad i kronhusbodarna
:idea: Jul på Liseberg
:idea: Lussebak
:idea: Knäck & Kola skall kokas
:idea: Steka MASSOR med smarriga köttbullar (leverpastej är hemligheten tjejer :wink: )
:idea: Göra vitlöksströmming
:idea: Skriva årets julbrev....och posta (har tre års egentillverkade julkort som liksom aldrig kommit iväg 8-[ :-k Det är det där med adresser :shock: )
:idea: Hoppas gå på Sissels julkonsert om jag får biljetter
:idea: Julshoppa
.....och MYCKET mer!

:!: Till er som gör chokladgodis, bara ett varningens ord: HA INTE FÖR VARMT när ni smälter den, främst den vita chokladen är värmekänslig! Vet av egen erfarenhet då vi fick slänga en del julklappstryfflar som icke godkändes i granskningen... :?

Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
blomman

Inlägg av blomman »

TinasDag skrev: HA INTE FÖR VARMT när ni smälter den, främst den vita chokladen är värmekänslig! Vet av egen erfarenhet då vi fick slänga en del julklappstryfflar som icke godkändes i granskningen... :?
Jag gick chokladkurs i våras. Då värmde vi chokladen med värmepistol, hårfön gick bra också, tydligen :lol:
Vattenbad är helt fel, enligt experten som undervisade oss.

Sen ska chokladen tempereras också, men det är ruggigt svårt. Funderar på att skaffa fram non-temp-choklad i år, ett konditorsfusk. Blockchoklad smakar apa och är fullt med skumma saker förutom chokladen.
Men efter att ha lyckats med hälften och misslyckas med resten av tempereringarna, så blir det nog non-temp om jag kan få tag i det..

Ska hämta hem en 30-kilossäck med bagerimjöl snart, sen ska det bakas! :D
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Mamma mia vad ni har planer! Sakta ner lite, ni ska hinna njuta också! Säger jag bara...så där, för jag blir ju lite avis på alla som är så företagsamma o gör drickor, syltar, kokar o har sig, pysslar med gardiner och allt...jag är glad om jag gör lussekatter, köpt julstjärnor och hyacinter. Köpte två fina prydnadstomtar, som barna älskar. Annars är jag inte mkt för julgrejer, under barndomen pryddes hemmet av MEGAmycket julpynt så jag fick nog min beskärda del där... jag är en sån där som gärna reser iväg jag över jul. Tråmåns va?!
Fast nu ska jag inte det o gläds över snö, advent o mys med familjen. Jättehärlig tråd o bra för inspirationen. Fick också fin inspiration från www.arla.se idag där det var tips på glöggparty-mysrecept o så. Jag älskar pepparkakor med ädelost, vikken lyckad kombination!

Kram så länge!
Ewa

Inlägg av Ewa »

blomman skrev:
Ewa skrev:Och sedan blir det dags att åka och plocka enbärsris till enbärsdrickan.
:?: Hur? Vad? Vill veta! :lol:
Ja, alltså, som varande gammal smålänning så är ju enbärsdricka ett absolut måste. Men de sörmlänningar som man numer är ingift med har förfärligt svårt att förstå tjusningen. Så vilken skara du tillhör - vet bara du själv, kanske :lol: 8) . Men själv finns det ingen bättre dryck till julmaten, förutom en liten Ålborg bredvid då.

1 kasse ris med både gröna och blåa bär kokas i 10 liter vatten i 4 tim. Sila och rör i 1 kg socker. Låt svalna till 37 grader och rör i 1 msk jäst. Låst stå över natten. Skumma av och tappa på flaskor.

Ojojoj, nu börjar det vattna sig i munnen =P~
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej på er!

Nu på fredag ska vi samlas ett gäng tjejer och ha gemensamt julbak - med tanke på att vi bara har en ugn kommer vi att fokusera på julgodis i första hand, även om det så klart blir någon saffranskaka, julkaka etc. :) Var och en gör ett par av sina favoriter i något större antal och sedan delar vi upp våra kreationer innan vi skiljs åt - och hepp, :!: så har vi minst 8 sorter var att stila med på fika/godisbordet! 8)

Jag skulle behöva några bra GI-recept förutom tryffel...någon som har något smarrigt?!

Twins, ett tips förutom tryffel är sk Mozartkulor. Jättelätt att fixa till och ser väldigt avancerade ut :)! Här kommer receptet:

Nougat och marsipankulor - Mozartkulor
Recept cirka 32 stycken
Cirka 300 g mjuk nougat
300 g mandelmassa
2 dl florsocker
Cirka 2 msk vatten eller vit baksirap
200 g blockchoklad
Skär eller grovriv mandelmassan i småbitar. Arbeta ihop med florsockret. Tillsätt lite vatten eller sirap (2 msk) så går det lättare. Dela två högar och kavla föst ut en del mellan plastfolie. Ta bort foliet och skär ut 16 rutor (4x4). Lägg dem på hög och upprepa med den andra delen mandelmassa. Dela nougaten i 32 lika stora bitar. Forma dem till kulor. Slå in nougatkulorna i mandelmassrutorna. Dela chokladen i bitar och smält i vattenbad eller mikro på medeleffekt. Ta en provsticka eller tandpetare och stick i kulorna, doppa dem i chokladen och lägg upp på bakplåtspapper. Förvara kallt och håll snyltare borta. Innan servering kan man pudra florsocker över. Ytterliggare alternativ är att vända dem i krossade nötter innan chokladen stelnat helt.

Kram,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Halloj!

Här sitter jag med kliande fingar och väntar på att få börja julpyssla när ni redan är igång! Härligt att höra. På fredag sätter jag också igång för då ska jag träffa Hönsmamma och tre tjejer till. Vi ska nämligen göra julbak tillsammans. Lika många satser ska göras som antalet personer vi är. Alltså blir det hela 5 olika bakverk som var och en får traska hem med. Det lär i och för sig bli en hel del som inte kräver ugn eftersom vi bara har tillgång till en men tryfflar, knäck och kolor är ju också goda :D . Sedan måste vi naturligtvis glögga lite under arbetets gång. Det ska bli mysigt.

Med barnen är det pepparkakor och lussekatter som är inplanerat. Jo, lite pyssel från panduro (färdigt kit förstås) med tillverkning av små tomtar blir det också.

/Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Jaha, syrran (Hönsmamma) hann före... men ni ser att hennes ambitioner inför fredag är mycket större...8 bakverk. Ja, ja vi får väl se.

/Långsamma Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
blomman

Inlägg av blomman »

Mozartkulor är supergott, ju!
Felix gjorde en fuskvariant på dem häromdagen. En dubbelnougat i botten, en halverad 200 g marsipanrulle uppepå och så smält choklad över. Sen skär man den i skivor när chokladen stelnat.

Ewa, jästen gör så att det blir som typ svagdricka? Eller hur smakar det?
Gotlandsmamma skrev:Sakta ner lite, ni ska hinna njuta också!
Jo, men det ÄR ju att njuta att baka! :lol:

Vi har också haft såna där julgodisträffar och även pysselkvällar. Jättemysigt och så får man nya ideér och recept dessutom!
Får se vad som hinns med i år...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"