Härligt Blomman. :thumbsup:
Gällande "rollspelet" så menar jag att ni alla har ju en del i hur det fungerar. Och en sak tycker jag är tydlig...
"om man gör saker som man alltid gjort, så får man oftast samma resultat". 
Försök ta ett steg tillbaka och se det ifrån ett annat perspektiv. Ofta taggar ju även vi vuxna igång på samma saker hela tiden. Genom att förändra era egna roller, och ert hanterande, så förändrar ni också hans. Som jag också skrev så har ju både storebror och lillasyster också en roll detta som måste brytas.
Vi pratade ovan om att lillebror verkar ha fått en roll av bråkstake och att ni också tänker på honom i de termerna. Ewa skriver "
Samtidigt så tror jag han skulle må gott av att få kanalisera sin energi på något vettigare, än att få igång hela övriga familjen i ett negativt spinn. Det tror jag egentligen inte han är så intresserad av, men det har blivit hans lott. Tänker jag, eftersom det har pågått ett tag. Se till att hjälpa honom till annat att lägga krutet på." Om ni ser honom med de "glasögonen" så kommer han också att uppfylla det.
Så...lite röriga tankar ovan men ska se om jag kan vara konkret.

Lyssna på Blomman om social delaktighet och övrigt.

Tänk saklighet och skilj på sak och person, dvs beteende och personlighet

Gör upp en strategi för hur ni ska hantera alla syskon, förvisning samt odla "tonen"

Läs syskonkapitlet och dra alla mer över en kam, syskonen ska inte kunna dra några växlar på hans beteende

Acceptera inte tuttprat eller annat utan gör kort och koncist så som Blomman skriver

Tänk konsekvens och inte straff

Ge honom egentid med er och se honom för den lilla person han är, 6-års åldern är en vilsen ålder

Ändra på morgonrutinen och skapa en helt ny - dvs inga barn gosar i sängen längre, hitta på någon nyordning

Låt honom bestämma en aktivitet och GENOMFÖR. Bara för att han protesterar ordentligt en gång så innebär det inte att han inte vill - han kanske är osäker och rädd

Han kan få välja själv under familjemötet men sedan ska det genomföras, om så bänksittare. Jämför honom inte med storebror som är "sportig och duktig". Han kanske vill spela gitarr eller schack. Är ju ingen sport förstås (som jag skrev ovan

) men behöver inte vara sämre för det. Alla måste inte älska sport. Något regelbundet och om möjligt utevistelse och fysik också.

Ha kul tillsammans, busa och tillbringa mycket tid ute.

Läs ORDENTLIGT igenom trådarna om beteendefostran så du sakligt kan genomföra.

OCH - tro på dig själv. Du kommer fixa detta finfint.
Funderingar
Många varma kramar
Susanne