Trasig mamma!

Samtalsforum med barnen i fokus
Mindy

Inlägg av Mindy »

Kit skrev: Personligen tycker jag det är viktigt att inte skjuta skulden över på någon annan, någonsin, inte ens på BVC, för egentligen kan ingen lägga skuld på oss om vi inte tar emot den...
Det här är nog sant, vem skulle inte vilja resonera så här i alla lägen :?: :roll: Vad SKÖNT livet skulle vara ALLTID om man inte tog emot skuld :!: Men inte är det alldeles enkelt att vara en självsäker mamma när osäkerheten tar överhand. Vi har ju så höga krav på oss själva om att allt ska bli rätt för våra små älsklingar. Å då är det ju härligt att kunna få support på ett så här enkelt sätt :D :heart:
Själv skulle jag då ha känt mig mycket mer otrygg utan Barnaboken, trots att jag anser att jag har en stor portion sunt förnuft i de flesta livssituationer. Det följer ju inte direkt med någon...hrm instruktionsbok :lol:
Nu, i efterhand, kan jag också dra slutsatser att omgivningens råd (har inga AW-fans omkring mig :cry: ) oftast stämmer rätt dåligt överens med Barnaboks (=min :P )-filosofin så där hade jag inte haft något att hämta. För mig är den här filosofin DEN RÄTTA LÄRAN, men jag prackar inte på den på någon även om jag har stor lust nu när min bror väntar barn :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :oops: :oops:

För undvikande av alla missförstånd - vi ska alltså inte ondgöra oss över namngivna personer eller företag här på forumet. Men statliga institutioner som BVC, dagis, skola måste vi få nämna vid just de (opersonliga) namnen :D

Och denna vackra, vackra tråd ska vi bevara som den solskenshistoria :heart: den är/var, tycker jag :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
linusmamma

Inlägg av linusmamma »

Vill bara berätta att den nya, lättare sinnesstämningen håller i sig för hela familjen. :P Tänk, att det var så "enkelt"! :wink: Vi behövde frihet båda två, inte kvävas under "kärlekskravet". Nu möts vi på halva vägen - mor och son! TACK, Anna Wahlgren för att du finns och hjälper oss "vilsna" föräldrar med dina kloka råd.
Har även läst första boken i Mommo-serien, och jag känner igen mig mycket i din uppväxt, Anna. Den där ensamheten, tomheten, att inte höra till någonstans :cry: :cry: (min mamma var psykiskt sjuk o orkade inte med oss barn). Men jag börjar förstå nu att det inte var mig det var fel på och att allt inte var mitt fel. Det är svårt att inte vara omtyckt för den man är utan för det man gör! Har alltid varit "duktig flicka".
Men nu när jag fått egna barn så har mina ögon öppnats.......
Tack!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fullkomligt underbar läsning :D Jag tackar å lille sonens vägnar också för den lättnad han känner nu tillsammans med ditt alltmer självklara förtroende för honom. Som du nu också sakteliga och därmed kan känna för dig själv. De små barnen är våra främsta läromästare :D

Ja, kunde en sådan som jag bli en bra mamma, som inte förstörde sina barn, verkligen mot alla odds :evil: då kan banne mig du också :lol: Du ÄR det :heart: Njut och fröjda dig :lol: som han, den lille kärlekspedagogen :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kit

Inlägg av Kit »

Mindy skrev:
Kit skrev: Personligen tycker jag det är viktigt att inte skjuta skulden över på någon annan, någonsin, inte ens på BVC, för egentligen kan ingen lägga skuld på oss om vi inte tar emot den...
Det här är nog sant, vem skulle inte vilja resonera så här i alla lägen :?: :roll: Vad SKÖNT livet skulle vara ALLTID om man inte tog emot skuld :!:
(Välbesökt tråd, det här... :roll: )

Javisst! Och somliga tror att de skapar sin egen verklighet :!: De tror vidare, att filtret som de betraktar världen igenom, kan bara de själva förändra :!: Och de tror att deras reaktioner på omgivningen skiftar utifrån vilken livsfas de befinner sig i, men de är alltid deras egna reaktioner, ingen annans :!: I deras bok har vi alltid ett val :!:

Men om detta inklusive mitt här tidigare uttryck "den enda rätta läran" - som alls inte syftade på Barnabokens vackra livsfilosofi :heart: - , om ondgöranden som handling och den skuldbeläggelse som automatiskt följer i dess kölvatten (från båda parters håll!) har jag korresponderat med Anna om och skulle bli alldeles för långt att närmare redogöra för här.

I rest my case! 8)
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"